Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 08:44:09
Minder wissels door VAM65
Vandaag om 08:41:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 08:28:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:12:56
NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 01:11:16
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ferdinand Bogman
31 August 2025, 23:54:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Tjalling
31 August 2025, 22:27:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 August 2025, 22:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
31 August 2025, 21:45:37
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Fleischmann Anna ombouw. door Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen door Ben
31 August 2025, 18:13:06
Minibaan Visserskaai H0 door sdz1976
31 August 2025, 17:42:09
Raadplaatje door V200-G2000
31 August 2025, 16:50:58
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
31 August 2025, 16:14:46
  

Auteur Topic: Trein Schiphol-Berlijn  (gelezen 9797 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Trein Schiphol-Berlijn
« Gepost op: 21 October 2010, 20:32:27 »

2xRoco 64301 IC Rijtuig 1. klasse 61 80 18-90 188-0 Apmz
Deze trein zie ik 4x per dag langs het kantoor rijden waar ik werk (Hoofddorp).
Leuk om deze samenstelling nu zelf te hebben.

Deze zul je normaal niet in de Berlijntrein aantreffen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2010, 21:11:27 »
Deze zul je normaal niet in de Berlijntrein aantreffen.

Maar bij uitzondering toch wel?
Op Somda kwam ik het volgende tegen:

IC 142 op dinsdag 13 juli en IC 143 op woensdag reden met een 'Ersatz'-compositie.

loc 1752
Apmz 127.1 73 80 18-90 197-0
Apmz 125.3 61 80 18-90 361-6
Bimdz 268.7 51 80 84-90 017-5
Bpmbz 294.7 61 80 29-91 712-6
Bimz 264.3 51 80 22-91 261-3
Bimz 264.5 51 80 22-91 334-8
Bimz 264.3 51 80 22-91 233-2


Dan lijkt me de aanschaf van het betreffende Roco-rijtuig toch een redelijk verantwoorde keuze?

mvg, Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2010, 21:23:23 »
Deze zul je normaal niet in de Berlijntrein aantreffen.

Ik heb dit rijtuig in al die jaren een enkele keer wel gezien maar er hoort een "Abteilwagen" wagen in te zitten. Uitzonderingen zijn er altijd... Zo zit er in die trein ook een B te weinig, kennelijk is deze stam geleend uit een andere relatie...

En zo te zien mankeert er wel meer aan die trein... Waar is de bistro? Als je dat redelijk verantwoord wil noemen, be my guest...

EJ, kijk eens even naar al die types, klopt dat wel?
« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 21:28:35 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2010, 21:37:47 »
Ik doelde met het woord verantwoord niet op die hele treinsamenstelling, maar op de aanschaf van dat ene rijtuig door Maikel. De Berlijn-trein samenstellen zoals hij dagelijks rijdt wordt een lastige zaak heb ik al ontdekt. Ik heb een deel van de rijtuigen, maar weet dat het er voorlopig niet inzit om 'm echt compleet te maken. Maar dat geeft niet, mag best een paar jaar duren.

mvg,
Gert

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2010, 22:07:40 »
Normaal is de samenstelling, beginnend aan de Amsterdamse zijde, een Avmz109 (zijn er wel in model, alleen niet in de juiste kleuren, van Lima en recent Roco), een ARkimbz, een Bvmsz, Bpmz, Bpmbz (fietsenwagen) en dan nog 4 Bpmz rijtuigen erachter. Enkel het 1e klas rijtuig klopt dus niet, maar aangezien deze er nog niet is in de juiste kleuren wordt het óf omspuiten óf een vervangend rijtuig zoeken, zoals deze. Overigens klopt de samenstelling wel vaker niet, vooral de A en de AR zijn vaak de klos. (Één van) deze ontbreekt/ontbreken dan. Een vervangende A bak heb ik nog niet gezien, wel vervangende B bakken. Op de Avmz na kan men dus de hele trein van Roco maken. De Avmz zal ook nog wel van Roco komen, ze hebben de juiste bak en hebben hem in TEE kleuren uitgebracht, hij zal nog wel in ICE kleuren komen, maar de vraag is wanneer. Maikel heeft dus nog één Bpmz en een Bvmsz nodig, naast de Avmz, voor de huidige samenstelling. Voor de samenstelling van een paar jaar eerder kunnen een 3-tal Bpmz rijtuigen vervallen.

Ernst-Jan

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2010, 22:15:48 »
Beste modelspoorders,

Dank voor jullie commentaren en uitzoekwerk (y). Zelf ben ik erg blij met de rijtuigen. Hoewel misschien niet juist, dat zijn wel meerdere van mijn samenstellingen niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed op let bij aanschaf of een stam wel overeenkomt met de werkelijkheid. De stam zoals ik deze nu heb gekocht vind ik erg mooi. Wat ik weet is dat de stam meestal begint (of eindigt, net hoe je het bekijkt) met een eerste klas rijtuig, bistro rijtuig en dan nog een aantal 2de klas rijtuigen. Zo'n stam kan ik nu namaken.
Maar nogmaals, dank voor het uitzoekwerk en ben toch wel blij dat een deel van de stam klopt.

Mvg Maike   

Michael

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2010, 10:20:58 »
Ach, in de IC Berlijn heeft zelfs weleens een IC stuurstand meegereden van de DB. Als de omloopmatige stam niet voorhanden is, wordt er in Berlin een reservestam van stal gehaald, en daar wil weleens een stuurstand of iets anders exotisch in zitten :P

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2010, 10:23:03 »
Geloof alleen dat de STW Nederland niet in mag :-X
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8517
  • Spoor N
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2010, 10:24:16 »
Toch is ie wel hier geweest. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jakop

  • Gast
Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2010, 10:32:52 »
Normaal is de samenstelling, beginnend aan de Amsterdamse zijde, een Avmz109 (zijn er wel in model, alleen niet in de juiste kleuren, van Lima en recent Roco),.......

Wijkt de Roco 45225 Avmz 207 uiterlijk veel af?
zou een alternatief kunnen zijn.

Michael

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2010, 11:19:32 »
Geloof alleen dat de STW Nederland niet in mag :-X

Klopt, die is niet toegelaten in Nederland, maar zoals Rick al aangeeft, is ie hier toch al een paar keer geweest ;)

Gert1

  • Gast
Re:Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2010, 11:26:51 »
Op de Avmz na kan men dus de hele trein van Roco maken.

Een paar vragen:

Roco heeft wel een Avmz 108.7 in deze kleurstelling uitgebracht.
Hoe 'fout' is die dan? Zit het 'm alleen in die aanduiding of heeft dat rijtuig een andere indeling dan een Avmz 109?

Verder stel je dat de rest van de trein in H0 samengesteld kan worden m.b.v. Roco.
Welk model (bestelnummer) van Roco moet je dan hebben voor de Bvmsz?

mvg,
Gert



PS: Ik dacht al dat we al zo'n draadje hadden en warempel: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18666.0.html

Magnus Souverein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2010, 17:45:47 »
Klopt, die is niet toegelaten in Nederland, maar zoals Rick al aangeeft, is ie hier toch al een paar keer geweest ;)

Even gezocht en snel gevonden in het fotoarchief: foto

Gert1

  • Gast
Re:Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2010, 17:57:40 »
Leuk om te zien! Nooit geweten dat die stuurstand in NL is geweest.

mvg,
Gert

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Trein Schiphol-Berlijn
« Reactie #14 Gepost op: 25 October 2010, 20:40:15 »
Roco heeft wel een Avmz 108.7 in deze kleurstelling uitgebracht.
Hoe 'fout' is die dan? Zit het 'm alleen in die aanduiding of heeft dat rijtuig een andere indeling dan een Avmz 109?

Dat rijtuig is echt een andere bak. Het verschil zit hem in de draaistellen (Fiat draaistellen ipv MD36), andere deuren (geen klapvouwdeurtjes) en een ander dak (met ribbels, terwijl deze glad zou moeten zijn). De indeling is wel hetzelfde in grote lijnen. Overigens vind ik deze plausibeler dan een Apmz, maar ik zou er zelf nog niet voor kiezen.

Ernst-Jan