Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
  

Auteur Topic: Hamo NS/PTT Motorpost  (gelezen 14585 keer)

Derksen

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Hamo NS/PTT Motorpost
« Gepost op: 20 October 2010, 16:48:10 »
Hallo,

Mag ik op deze mannier eens een vraag neer leggen, ik hoor en lees op dit forum nog wel eens wat over de Hamo NS/PTT Motorpost maar mag ik eens vragen aan diegene die zo'n treinstel hebben,  hoe goed is de motor, ik hoorde laats van iemand dat de motor te vergelijken zou zijn met dat wat lima heeft en wat je ook doet het nooit echt soepel en stil zal lopen kan iemand mij daar meer over vertellen en als je hem digitaal wilt maken  is er dan nog een motorschildje voor te krijgen of is het bestaande motorschildje makkelijk geschikt te maken.

Ruud 

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2010, 17:12:31 »
hallo ruud, ik heb mijn motorpost digitaal laten maken alleen ik kreeg meteen de mededeling dat hij niet helemaal soepel zou rijden. dat komt omdat de motorpost origineel voor 3 rail gemaakt is. hij neemt maar stroom af op 2 assen en dat is te merken. voor het motortje geld dat de oude 3 polig als een koffiebonenmaler klinkt. maar er is ook een update setje naar 5 polig en die is al vele maler beter.

mijn Mp staat na wederopbouw van de baan en een paar in rij rondjes weer in de vitrine tot de verbouwing/verbetering stroom afname rond is.

M.v.g erik

Brabantspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2010, 17:17:09 »
Ik heb ook een Hamo versie, moet wel zeggen ik rijd er niet digitaal mee, Ja de motor is best wel luidruchtig, maar om hem gelijk met een Lima te vergelijken gaat net iets te ver. Maar de motoren zijn toch al wel meer dan 20jr oud, en die lopen nu eenmaal anders dan die van anno 2010

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2010, 17:18:33 »
Stroomafname verbeteren is niet verkeerd.

Verder inderdaad ombouwen naar hoogvermogen aandrijving, dus ander anker (5 -polig) en permanentemagneet was het geloof ik.
Gebruik even de zoekfunctie hier opt forum, is vaker ter sprake gekomen.

Denk bij het ombouwen aan de licht printjes, deze dienen aangepast of vernieuwd te worden!!! Bij vergeten wordt je er aan herinnert en is de pret van korte duur..... ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2010, 18:38:52 »
Lichtprinten gewoon vervangen, met van die mooie LED's met zo'n 2mm rond 'buisje' Kun je ook meteen rangeersein ed inbouwen. Verder inderdaad zoals Sander zegt; vooral betere stroomafname is een must.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2010, 18:44:09 »
De vervanging van de motor kan gemakkelijk door een 5 polige met permanent magneet.
Deze behandeling heb ik in het verleden ook al eens gedaan.
Een setje hiervoor is dacht ik wel te koop op Eurospoor, daar heb ik deze althans wel
gekocht. Vergeet niet het artikelnummer op te schrijven anders wordt het een gezoek
zonder einde op de beurs.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2010, 18:53:11 »
Beste Ruud,

Ik heb gewoon een Märklin MP gekocht en deze laten ombouwen. Resultaat is prima. De MP maakt inderdaad wel meer geluid als de rest van mijn materieel, maar de rij eigenschappen zijn verder goed.

Misschien een optie voor jou. (y)

Groeten,
Martijn

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2010, 19:00:07 »
hallo

heb 2 motorposten Hamo, 2 botsneuzen Hamo, een 1200 Hamo, En De 1607 Hamo.
had het zelfe probleem. ik rij digitaal. steeds maar schokkende treinen
heb de 5 polige (ster, met vaste magneet ) je kan bijna niet anders. motor er in gebouwd. inderdaad de lok wil wel eens happeren. ik heb de 21pol esu decoder gekocht. in de handleiding staat dat je 2 elco's kunt gebruiken. 1 voor de motor. en 1 om de decoder zelf van spanning te voorzien.
of ook wel twee hele kleine accu's in je trein. werk bij mij super. niks happeren meer. even een seconde of 2 de lok laten staan op de baan zodat de eclo's kunnen opladen. en rijden maar. wel rails en de assen goed schoon houden. en niet met de stroom voerende assen op een wissel stil gaan staan.  (y) (y) heel soms wil de lok nog wel eens schokken. even op een punt zetten waar de lok spanning krijg. even de elco's de tijd geven op te laden en rijden maar weer. De hamo's bij mij maken in het algeneem wat meer geluid maar om ze nou te vergelijken met lima. ben roco en fleischmann gewent.

groetjes ronald
« Laatst bewerkt op: 20 October 2010, 19:09:46 door ikbenik79 »
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Derksen

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2010, 20:18:20 »
Bedankt voor de reactie's  toch nog even wat vragen over het eventueel vervangen van zowel de  motor als lichprintjes Robbertjan je heb het over Eurospoor begrijp ik het goed als ik zeg dat het een en ander dus in de winkel niet meer te koop is,  en even over het aanbrengen elco's is er een schema voor en hoe kan ik de stroonafname verbeteren.   En heeft iemand ervaring wat betreft het zelf aanpassen van het motorschildje  mijn ervaring met het laten ombouwen is dat het over het algemeen niet goedkoop is.  ???

Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 October 2010, 20:35:16 door Derksen »

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2010, 20:39:36 »
je kan ook gezellig naar eurospoor gaan en de beneluxstand onveilig maken (y).
er is vast wel iemand die je opweg kan helpen.

M.v.g erik

treinb

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2010, 21:38:40 »
Hoi,

als er nog de veldmagneet in zit kun je deze vervangen door de ESU 51962 vaste magneet. Deze is gewoon verkrijgbaar (in tegenstelling tot de orginele markin onderdelen), kijk maar eens op de sites van de bekende webshops. In combinatie met de ESU Locpilot 3 werkt dit prima.

In de manual van de locpilot kun je vervolgens het aansluitschema van de elcos vinden.

Succes, Bart

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #11 Gepost op: 20 October 2010, 22:29:25 »
hallo

http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51978_LokPilot_V30_Familie_ESUKG_EN_User_Manual_Edition_7_eBook_01.pdf

pagina 19 staat het schema van esu. de elco's noemen ze ook wel de powerpack.
ik heb 52614 gebruikt. heb gehoord dat mensen ook de 52611 gebruiken. maar als je het plastic weg haalt vervalt je garantie. Heeft de 52614 niet.
pagina 11 staat de decoder met alle pin namen en waar de pinnen zich bevinden.
Motor vervangen voor de 5 sterren motor. Met vaste magneet. En andere schild.

deze pinnen heb je nodig voor de powerpack.
pin 20 GND
pin 16 common +
pin 12 VCC

deze zijn standaard.
pin 21 + 22 voeding rails.

pin 19 + 18 motor.

verlichting pin 7 voorlicht
               pin 8 achterlicht.
               pin 16 GND gezamelijke -

lichtprint kun je zelf verbouwen. kon tenminste bij mij wel.
Zie foto of je de zelfde print hebt. plaatjes zijn aanklikbaar.





Groene cirkel boven aan mogen elkaar niet raken.
Geel, blauw, rood mogen elkaar niet raken.  
Soldeer alles aan elkaar zoals geel, blauw, en rood.
rood is -(GND)  geel is voor de gele leds. blauw is voor de rode leds.
moeten nog wel weerstanden tussen.

.zelf een printje gemaakt voor de decoder. en alles er op gesoldeerd en gepast in de lok. let bij het programmeren op dat de powerpack NIET IS AANGESLOTEN. anders blaas je de boel op.

heb voor de 2200uf een 4700uf gebruikt.
als je een printje wil hebben stuur maar een mail

lenz heeft de cold pack is *** duur. niet doen.

Succes Ronald
« Laatst bewerkt op: 20 October 2010, 22:57:53 door ikbenik79 »
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #12 Gepost op: 20 October 2010, 22:40:47 »
Wat betreft het verbeteren van de stroomafname;

In eerste instantie kreeg ik de tip een Lenz Gold in te bouwen, samen met een USP. Helaas liep de loc toen nog steeds slecht. Na wat rommelen in een lade toverde ik een setje stroomdoorvoerende koppelingen tevoorschijn. Aangezien een Motorpost zonder postwagons toch geen gezicht is heb ik 1 van de wagens voorzien van stroomafname op beide assen d.m.v. messing draad  (wel assen omdraaien ivm +/-), deze aan de koppeling gesoldeerd en de andere koppeling aan de Mp gezet en beide draden intern in de loc aan de daarvoor bestemde plaats gesoldeerd. Rijd nu prima, afgezien van het ontbrekende raam aan de voorkant.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #13 Gepost op: 20 October 2010, 22:49:05 »
De motoren om de 3 polige te vervangen zouden ook gewoon via de vakhandel
verkrijgbaar moeten wezen, een setje bevat dat een 5 polig anker en vaste magneet.

Het bestelnummer kan ik niet achterhalen gezien mijn Mp al een poos terug verkocht is.

De stroomafname is inderdaad niet geweldig, ik heb daarop ook een extra wagen (rijtuig)
er achter gehangen met stroomafname en deze d.m.v. stroomvoerende koppelingen naar
de Mp doorgelust.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Derksen

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
Re:Hamo NS/PTT Motorpost
« Reactie #14 Gepost op: 20 October 2010, 23:34:07 »
Bedankt allemaal,  nu heb ik aardig wat informatie waar ik mee verder kan. (y)