Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:29:29
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
  

Auteur Topic: Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag  (gelezen 1559 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Gepost op: 20 October 2010, 15:13:53 »
Dit is nu al de tweede keer dat me dit gebeurt en uitermate irriterend. Als ik, zoals het zou moeten, in lagen de Humbrol verf verdund met M600 spuit, is de verf een poeder geworden. Maar niet op de plaatsen waar ik al gelijk een dikkere laag verf had gespoten. Heeft iemand hier een verklaring voor? Doe ik iets fout? Ik heb een dunne laag Revell Email basic als grondverf gebruikt en na een half uur ben ik met de Humbrol verf aan de slag gegaan. Zou het aan een te korte droogtijd van de grondverf kunnen liggen?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2010, 15:15:44 »
waarom spuit je dan humbrol in dunne lagen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2010, 15:17:03 »
Omdat ik altijd geleerd heb dat je beter in dunne lagen kan spuiten dan een dikke laag. Anders verlies je structuur.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2010, 15:22:18 »
klopt op zich wel, maar je moet wel zorgen dat het niet schraal word! Het poederverhaal klinkt alsof je zó dun spuit dat de verf niet eens kan hechten omdat er simpelweg te weinig verf uit de luchtkwast komt. Een dunne laag kan ook dekkend zijn, dus net wat Floris al aangeeft: niet té dun!
Met groet,

Ger.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2010, 15:25:27 »
Ja, dat dacht ik ook en klinkt logisch. Maar als de ondergrond goed hecht, dan zou zelf een spetterlaag vast moeten blijven zitten, lijkt mij zo. Toch spuit ik echt niet zo dun, maar ben ik de enige die deze ervaring heeft dan?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2010, 15:32:44 »
onderschat niet hoe snel verf droogt als t in heel kleine druppeltjes door de lucht vliegt

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2010, 15:39:57 »
Dat zou een goede verklaring zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6330
  • ***
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2010, 15:42:38 »
meng verhouding verdunner/verf niet juist of te veel lucht. Hierdoor droogt de verf al voor dat hij het oppervlak raakt. Dit geeft "verfstof". Ik heb ca 25 jaar geleden auto's en motoren van custompaint voorzien. Gebruikte toen Lucide auto lak. Verdunt met 100-150% lucideverdunner. Lucide  lakken waren zeer pigmentrijk, vandaar de enorme hoeveelheid verdunner. Deze droogden zeer snel waardoor je constant kon door werken. Dit gaf ook vaak stof. met een doek afvegen en de rest in de blanke aflak verzuipen. Bij auto's en motoren werd veel blankelak gebruikt. Hoe meer hoe mooier het blonk. Bij onze modellen houd je op die manier echter geen detail meer over en kan dit dus niet. Dus effe testen wat de goede verhouding is op een proefstukje is de enige remedie.
Ruud
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2010, 19:41:13 »
Uit mijn ervaring:
1. Een oorzaak kan ook zijn: een te warme omgeving waarin je je airbrush gebruikt.
2. Persoonlijk vind ik Humbrol/Revell behoorlijk grofkorrelig. Ik vecht er altijd mee als ik ermee aan het airbrushen ben.
De boel is maar zo verstopt. Verven met fijner gemalen pigment hebben dat niet (bijv. Amerikaanse Floquil verf)
Dus wellicht een ander merk verf: elders op dit forum begint men te wennen aan de prima kwaliteiten van Vallejo verf.
 
Succes
Jan

mariazell

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2010, 20:02:38 »
hoi ik heb jaren geleden ook dit euvel gehad en dat kwam door de verdunning

eerst deed ik humbrol verdunnen met terpentine, kreeg dus droge stof uit de airbrush..
daarna verdunnen met wasbenzine ,zelfde effect stof dus..
daarna raade mij iemand aan de verdunner van het merk zelf te gebruiken en moet je raden wat er toen gebeurd is! niks dus ..
geen droge rommel geen slechte hechtende verf uit de airbrush..

het is iets duurder maar zo'n blikje verdunner heb je niet 123 leeg..
en waarom beknibbelen op een goede verdunner, als die andere verdunners je werkstuk naar de verdoemenis helpt..

"heb jaren lang plastic modelbouw gedaan, en heb dus vrij veel ervaring met airbrushen
op modellen .."

grtjs erik
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2010, 20:36:34 »
Ik gebruik M600, is toch geen verkeerde verdunner. Maar wellicht in combinatie met deze wel weer. Aan de andere kant, waarom gaat het dan op de plekken waar ik dikker heb gespoten wel goed. Misschien toch maar eens naar een andere verfsoort uitkijken.

Overigens bedacht ik me dat er ook niets mis moet zijn met meerdere dunne lagen, anders zou je niet eens licht kunnen weatheren met de airbrush.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #11 Gepost op: 20 October 2010, 20:45:44 »
Of dichter bij spuiten. Dan heeft de verf de tijd niet om te drogen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Airbrush'en in lagen veroorzaakt poederlaag
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2010, 17:43:40 »
Ik heb alle adviezen meegenomen en ik denk dat het een combinatie van factoren was. Ik heb de verf nu niet 1:1 gemengd (het leek toch goed), maar verf : M600 = 2:1 en nu dekt ie wel mooi. Plots heb ik ook minder van de totale verfmix nodig en dekt het veel sneller. Omdat er al een basislaag was, was ik met een laag klaar. Tevens heb ik de spuit ook iets dichter bij gehouden, maar dat kan niet echt veel uitgemaakt hebben, denk ik, omdat ik veel vaker de airbrush gebruikt heb zonder problemen.

Bedankt voor de adviezen, het heeft echt geholpen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.