Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

website Uhlenbrock onbereikbaar door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:33:07
US diorama in H0 door Eric B
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:24:06
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 16:22:30
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 16:11:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Harryku
Vandaag om 16:10:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:00:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 15:56:23
3d printen van ns daglichtseinen door borotof
Vandaag om 15:30:17
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:25:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
  

Auteur Topic: Norddeich-Mole  (gelezen 2312 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12534
    • sleutelspoor
Norddeich-Mole
« Gepost op: 16 October 2010, 10:18:22 »
Er staat weer een mooie reportage over Norddeich-Mole, gemaakt afgelopen zomer, op www.sleutelspoor.nl.









SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2010, 21:51:15 »
Hoi Sorbat.

Erg leuk stukje is dat!

Richard

Dennis ten Hove

  • Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
  • Offline Offline
  • Berichten: 107
  • zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2010, 23:28:07 »
Erg leuk om ook eens te zien wat het eindpunt van deze trein is. Ben twee keer met deze trein meegeweest. Maar kwam niet verder dan Luxemburg - Trier en weer terug. De bijna acht uur dat deze trein over zijn route Luxemburg - Norddeich-Mole doet vond ik iets te lang. Zelfs voor een vakantie.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2010, 23:40:23 »
8 uur: ik heb in 1988 tijdens InterRail van Athene naar München 36 uur in een trein gezeten...

Afgelopen zomer ook (voor het eerst) in Norddeich (Mole) geweest, de route van de Noordzee Express leek te zijn verlegd:




Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12534
    • sleutelspoor
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2010, 10:47:49 »
Heel veel variatie is er nu ook niet te bekennen. Ik heb wel gezien dat er bij/in station Norden oude stukken stonden. Volgens de kaart moet daar een museumlijn lopen. Door gebrek aan tijd ben ik daar niet aan toe gekomen. Verder heb ik ook nog een speciale trein gezien met onderdelen voor windmolens. Het was een wit gespoten e-lok met diti platte wagens. Trein leek mij een geheel te zijn. Iemand die hier iets meer over weet?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2010, 11:44:40 »
verdorie het is daar naar de indienststelling van de nieuwe beveiliging wel kaal geworden zeg!
Weg zijn de beide mooie seinhuizen, de handbediende overweg en de armseinen...  :'(

zo was het tot 1,5 jaar geleden:


2003: seinhuis Norddeich West (bij de overweg naar de Mole)


de uitrijseinen met daarachter seinhuis Norddeich SüdOst (richting Norden)


vertrek naar de Mole (hier geen Null Einz hoch Zehn, maar een DR 03.10)

Het stationnetje Norddeich (met een paar honderd meter eindpunt Norddeich Mole) leent zich zeer goed voor een omzetting in model:
aanklikbaar



gtz,
Wim


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2010, 11:56:53 »
Heel veel variatie is er nu ook niet te bekennen. Ik heb wel gezien dat er bij/in station Norden oude stukken stonden. Volgens de kaart moet daar een museumlijn lopen. Door gebrek aan tijd ben ik daar niet aan toe gekomen. Verder heb ik ook nog een speciale trein gezien met onderdelen voor windmolens. Het was een wit gespoten e-lok met diti platte wagens. Trein leek mij een geheel te zijn. Iemand die hier iets meer over weet?
SK


Daar nog even op inhakend,
De museumlijn betreft het laatste stukje van de Küstenbahn naar Dornum. Het depot zit in de oude locloods van Norden, waarvan onderstaand een snapshot.
Ik heb er meer foto's van maar die zijn nog niet gedigitaliseerd. Hun site http://www.mkoev.de/


De door SK genoemde trein met windmolen-onderdelen komt hoogstwaarschijnlijk vanuit Aurich. De molenbouwers daar hebben het lijntje Aurich-Abelitz (waar aansluiting op de Emslandstrecke) laten reactiveren voor dit goederenvervoer. De lijn ligt geheel in de berm van de weg tussen Georgsheil en Aurich. Er rijden ook veel steenslagtreinen vanuit Zuidduitsland naar Aurich over deze lijn. Sja en welke wagentjes kom je dan tegen  ;D :


In Aurich zijn de beide bewaard gebleven stations (DB en de Kleinbahn Leer-Aurich) de moeite van het bekijken waard. Hier het ex-DB gebouw dat nu onderdeel is van het plaatselijke gymnasium:



Wie nog klassieke beveiliging op het Noordelijke deel van de Emslandstrecke (KBS280) wil beleven kan nog terecht in Mariënhafe (tussen Emden-Norden) en wat zuidelijker in Lingen. Maar hoe lang nog?

grtz,
Wim

grtz,
Wim

« Laatst bewerkt op: 17 October 2010, 11:59:19 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Joff-10242

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Norddeich-Mole
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2010, 12:02:50 »
Over die lijn Georgsheil-Aurich: vorig jaar in december heeft die lijn bezoek gehad van een GTW van Arriva, men had bij Arriva een kersttrein georganiseerd.
wel een mooi lijntje, loopt op sommige stukken zelfs over de straat 8)