Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D  (gelezen 20397 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2007, 17:46:58 »
Het type vouwbalg was denk ik zo'n hongaars ding, met ophangraam. Veel materieel uit die tijd kreeg zo'n balg, o. a. ook de ovaalramers.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/234/164234.jpg
De bolkoprijtuigen kregen een iets andere versie, met het draagraam binnen de balg omdat het erbuiten niet paste vanwege de vorm van het rijtuig:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/high/971/161971.jpg
Ik denk dat de stalen D's het oude type gekregen hadden, met buitenliggend draagraam. De profielen op de wand zijn juist om een vouwbalg aan te bevestigen, veel materieel uit die tijd (ook de C12c's bijvoorbeeld) was namelijk voorbereid voor de inbouw van een vouwbalg. Lekker laten zitten dus!
EDIT: ok, op de SGB-site staat ie met ding met binnenliggend draagraam zoals bij een bolkop. Scheelt weer moeite. De profielen op de kopwand zitten er in elk geval wel op!
 
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2007, 17:52:17 door Floris Dilz »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2007, 20:08:37 »
Enkele 'kleine stalen D's' hebben inderdaad vouwbalgen gekend. Eind jaren '30 werden de D6095-6100 voorzien van vouwbalgen type 1934 met verende ophanging aan de binnenzijde van de balgen en vaste leuningen. En eind jaren '50 werden de D7611-7617 voorzien van een vouwbalg van het type 1954, waarvan ook plan E is voorzien.
Bij het plaatsen van de vouwbalgen bleven de profielen op de kopwanden van de wagens zitten. De vouwbalgen zijn binnen deze profielen geplaatst.

Voor veel informatie en foto's over deze bagagewagens kan ik je verder twee artikelen aanbevelen:
- A. van der Donk en R. van Mourik, 'Stalen rijtuigen in Nederland deel 6: Alle stalen bagagewagens van NS'. In: Spoorwegjournaal, jaargang 2005, nummer 147, blz. 28-39.
- A. van der Donk en R. van Mourik, 'Stalen rijtuigen in Nederland deel 7: Levensloop Stalen D's en verbouwing tot hersporingswagens'. In: Spoorwegjournaal, jaargang 2005, nummer 148, blz. 30-43.

Nog even een idee om de bagagewagen wat te pimpen: breng de diverse handgrepen aan. Foto's van mijn DIV in wording:



Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2007, 19:04:50 door martijnhaman »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2007, 21:07:03 »
Floris, Martijn,

Bedankt voor de informatie.
Weet iemand of de plan e balgen ook in model te koop zijn?

Martijn,
Volgens mij zitten de profielen bij verkeerd om.
Staat in de bouwbeschrijving dat de kant met drie gaten beneden moet komen.
Of is dit een fout van KleiNSpoor?

Groeten,
Dennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2007, 22:33:26 »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2007, 22:43:40 »
grappig, foutje bij KleiNSpoor!

Goed dat ik het weet, bedankt!

VERANDERING;

Was een beetje laat denk :-X
Volgende keer beter lezen maar :'( ;D
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2007, 23:56:19 door Dennis »

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2007, 22:52:55 »
Huh? Als ik op die foto kijk zie ik toch echt de drie gaten beneden zitten zoals kleiNSpoor zegt...

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2007, 08:07:34 »
Volgens mij zitten de profielen bij verkeerd om. Staat in de bouwbeschrijving dat de kant met drie gaten beneden moet komen. Of is dit een fout van KleiNSpoor?

Je hebt helemaal gelijk. De profielen zitten fout op mijn model. Drie gaten moeten aan de onderzijde zitten.

Overigens in het vorige bericht vergeten te melden dat ook de D7618-7620 een vouwbalg hebben gehad van het type 1954. Een foto van een bagagewagen uit deze laatste nummerserie heb ik bijgevoegd. Door het ontbreken van de vouwbalg zijn de andere onderdelen op de kopwand goed te zien (waaronder de sluitlichten).



Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2007, 13:44:43 »
Martijn,

Bedankt voor de informatie.

Wat mij opvalt is dat de ``d`` op de laatste foto wel een balg had maar geen raam in de kop, of is dit dicht gelast?

De Roco plan`d balgen zitten er nu tijdelijk op, ziet er wel stoer uit.

Maar kan dit, historisch verantwoord(mijn tijperk is 1970 t/m1980)?

Groeten,
Dennis

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2007, 14:09:21 »
Wat mij opvalt is dat de ``d`` op de laatste foto wel een balg had maar geen raam in de kop, of is dit dicht gelast?

De deur met raam is inderdaad dichtgezet door er een plaat op te lassen. De wagens hebben aan deze zijde geen andere ramen gehad. Het raam in de kopwand (rechts van de eerder besproken profielen) zit alleen aan de zijde van de conducteursruimte.

De Roco plan`d balgen zitten er nu tijdelijk op, ziet er wel stoer uit. Maar kan dit, historisch verantwoord(mijn tijperk is 1970 t/m1980)?

Het hang er van af in welke uitvoering je de wagen wilt bouwen. Zie mijn eerdere mail met nummers, data en type vouwbalgen. Maar algemeen gesteld bestonden er in de periode 1970-1980 bagagewagens DIV met vouwbalgen. Dat is dus geen probleem.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2007, 15:33:23 door martijnhaman »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2007, 14:40:19 »
Martijn,

Maar zoals jij eerder schreef dat de ``profielen`` dan naast de balgen bleven zitten, was dat in alle gevallen zo?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2007, 15:43:18 »
Ja. De wagens met vouwbalg, zonder vouwbalg en ook de ongevallenwagens hebben allemaal profielen op de kopwanden. Die vouwbalgen zitten overigens wel erg dicht tegen de profielen aan, waardoor ze misschien niet op elke foto direct herkenbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2007, 16:20:52 »
Bedankt voor de informatie!
kan ik weer lekker verder.

Zet jij ook je vorderingen aan je model in dit topic Martijn?
Lijkt me leuk.

Groeten,
Dennis

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2007, 11:42:43 »
Project ligt al weer maanden stil vanwege drukte op het werk en andere bezigheden :( . Daarnaast natuurlijk het bijhouden van de website, het kost allemaal tijd. Ik ben bang dat je niet al te veel moet verwachten wat betreft de vorderingen.

Een van de weinige projecten die wel zijn afgerond is het aanpassen van een Liliput koelwagen. Aanbrengen kortkoppeling, opnieuw verven, aanbrengen transfers (GM&S) en weatheren. 

Maar dat is geheel off-topic in dit draadje.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2007, 11:56:23 »
Hey,

Wat is eigenlijk de prijs van zo`n bouw pakket?
Wil er wel 1 gaan bouwen, wel een ongevallen stalen D, in de toekomst.

Is zo`n set compleet of moeten er nog diverse dingen voor aangeschaft gaan worden?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor stalen D
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2007, 12:03:30 »
Marcel,

Stuur een mail naar Edwin van kleinspoor en je hebt zo het antwoord...

Maar goed..

bouwset van een ongevallen D = €76,-
transfers = €5,35
verf = €6,40
assen = €6,00
draaistellen = €7,00

totaal = €95,75

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw