Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Pauldg
Vandaag om 16:34:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
  

Auteur Topic: problemen met lima 1220  (gelezen 5245 keer)

miki

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
problemen met lima 1220
« Gepost op: 09 October 2010, 23:01:57 »
hallo techneuten,heb een lima 1220 van 35 jaar uit.zat in hema doos met 3 plan e rijtuigen.probleem is dat je de loc elke keer een zetje moet geven om in beweging te komen.als die dan eenmaal rijd gaat die als de brandweer maar zodra je bijvoorbeeld stopt en terug wil rijden zelfde verhaal.en de loc slipt nog al makkelijk door.is er iets om de wielen wat meer grip te geven en wat zou dat zijn met de eesrste vraag? ???ben benieuwd wie er wat weet.groetje mike

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2010, 23:05:06 »
Hoi Miki,

Als eerste kan je misschien eens de wielentjes nakijken of ze wel helemaak schoon zijn, omdat hij dan even geen stroom krijgt. Als je de loc meer gript wil geven dan kan je het beste antislip bandjes op de wielen zetten.

Gr. Steef
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2010, 23:51:05 »
slippen willen die dingen wel, is niet al te veel aan te doen, hoogstens verse bandjes erop zetten. Verder een kwestie van de wielen van het niet-aangedreven draaistel goed schoonpoetsen met een railgummetje ofzo. Vaak zit daar een hele zwarte laag op, die moet er echt af. Komt na een tijdje weer terug, dan gewoon weer poetsen... de wielen op het motordraaistel hebben er minder last van meestal (houden zichzelf schoon als ie slipt)

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2010, 23:58:25 »
Voor meer grip kun je de lok verzwaren met wat lood.
Probeer de loze plekken in de lok zoveel mogelijk te vullen hiermee.

Heb dit zelf gedaan bij een 1300 (ook 6-asser), en deze heeft nu een
veel betere trekkracht.

Tinus.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2010, 00:01:48 »
dat gaat niet zonder meer. er is inderdaad een hoop ruimte in die loc, maar die zit boven het niet-aangedreven draaistel, als je daar lood gaat proppen wordt de trekkracht alleen minder. Het is dus een kwestie van alle beetjes ruimte om het motordraaistel heen benutten, maar dat is niet zo bar veel...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2010, 00:19:46 »
Die van de HEMA hebben wel het kleinste stukje lood in het midden, de latere versie heeft meer en de nog latere versie is nog zwaarder, ik heb tenminste 3 verschillende gewichtsversies, dus het gewicht in het midden kan waarschijnlijk bijna verdubbeld worden.
Verder zijn het aantal stroomafnemende wielen niet al te roaal maar om dit te veranderen is wat lastiger, dus dan maar zorgen dat alles goed schoon is; wielen en contacstripjes.

Groet Stephan

miki

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2010, 11:45:30 »
de wieltjes zijn naar mijn meneing brandjeschoon,in ieder geval geen zwarte aanslag.kan het nog wat met de koolborstels te maken hebben?heb dat,als vliegwiel uitziende ronde draaiding binnen in ook schoongemaakt.valt mij op dat de koolborstels oook knap vonken.dat ken volgens mij geen kwaad toch?'t ken maar schoonbranden niet dan?.gr Mike

miki

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2010, 11:52:16 »
en wat betreft dat lood er zit een vrij groot stuk idd in het midden.kan er verder weinig meer in kwijt en om het nou 8erin te doen heb ook weinig zin.by the way,deze heeft een massa aansluiting op het achterdraaistel.als ik dat draad nou een vervang door een iets dikkere,zou dat nog wat uithalen?en ik las iets ergens anders over de moter vervangen door eentje van een cd(rom) speler?schijnt beter te trekken(?)vond het een beetje raarverhaal maart had foto's gekeken en zag er geniaal uit.mvrgr Mike

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2010, 12:10:50 »
maak voor de zekerheid de loopvlakken van de wielen nog es goed schoon, de koolborstels kun je voor de zekerheid ook vervangen (lima-koolborstels zijn vaak niet te krijgen, maar fleischmann-koolborstels passen ook), dat ze vonken is niks bijzonders, dat blijven ze ook altijd doen. De draad naar het andere draaistel vervangen zal niet veel uithalen, je kunt er ff aan trekken om te kijken of er een breukje in zit ofzo... maar meestal is het gewoon een kwestie van viezigheid aan de wielen en rails.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2010, 17:24:27 »
Ik ben toevallig ook aan het kijken naar de slechte stroomafname bij de Lima 1200.
Bij mijn exemplaar bleek het gewicht (in T vorm) het motordraaistel in de weg te zitten.
Het draaistel moet horizontaal ook voldoende bewegingsvrijheid hebben, anders komt de voorste as niet stevig genoeg over de rails en dan heb je nog maar stroomafname van 1 as.
Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2010, 10:13:37 »
Bij elke Lima 1200 (en 1300) die ik in bezit krijg, begin ik met een extra veercontact aan de koperen strip te solderen, zodat de middelste as ook stroom afneemt, en meteen verend op de rails gedrukt wordt zodat de loc beter over wissels gaat.
Schone wielen en rails blijven een noodzaak maar de betrouwbaarheid neemt enorm toe.
Wanneer je meer ervaring hebt, kun je verder het motoranker in de schroefboor zetten en de ankerplaat met polijstmiddel vlakken: dat scheelt 50% herrie, de andere helft komt van de tandwielen die je kunt afbramen door aandrijving te laten 'inslijten' met een schuurmiddel als jif of metalpolish. Daarna goed schoonmaken en invetten met molycote o.i.d. en je lok rijdt beter als nieuw.

Bessel

Edit: Dat extra veercontact voor de middenas komt ook in het motordraaistel zodat stroomafname over totaal 6 assen mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2010, 12:55:20 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re:problemen met lima 1220
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2010, 12:07:11 »
Meer stroomafname is ook in mijn ervaring het meest effectief. In het niet-aangedreven draaistel kan die ook gemakkelijk worden uitgebreid door de niet-stroomvoerende kant van tenminste 2 assen stroom te laten opnemen (dit is de kant waar tussen wiel en as een zwart isolerend ringetje zit).
    Haal het draaistel los door binnen in de loc het horizontale metalen klemmetje (waar het draadje gesoldeerd zit) en dat de messing draaipoot van het draaistel vasthoudt, horizontaal weg te trekken. het draaistel komt nu los uit de loc. Met een klikverbinding voor en achter (aan de onderkant), of met schroefjes (afhankelijk van welke versie je hebt) kan het draaistel verder geopend worden. Zorg dat het veertje dat erin zit niet wegspringt en onthoud goed hoe alles in elkaar zit zodat je het straks weer terug kunt zetten (evt. even tekeningetje maken).
     Zet nu een dun (en verend) stripje blik of fosforbrons aan de buitenkant van het plastic binnendeel vast waarin de assen draaien, zodanig dat het licht tegen de wielen drukt. Het stripje moet ca. 2-3 mm. hoog zijn en zo lang zijn dat het de 2 buitenste wielen van het draaistel raakt. Het heeft een gaatje van bv. 1 mm. in het midden en is in een lichte v-vorm gebogen om bij de beide wielen te komen. In het genoemde binnendeel van het draaistel, aan de juiste zijkant (zodat het bij de betreffende wielen zit) en ongeveer in het midden, boor je nu ook een gaatje van 1 mm (dit gaat moeilijk doordat je er van buiten eigenlijk niet bij kunt door het zichtbare deel van het draaistel, maar waar een wil is is een weg). In het gaatje in het stripje soldeer je een messing staafje van 1 mm (bv. railspijkertje) en in de buurt daarvan een draadje aan het stripje. Spijkertje afknippen op een lengtje van ca. 3 mm (kort ivm mogelijk kortsluiting in het draaistel). Plaats nu het stripje door het spijkertje in het geboorde gaatje te prutsen en met wat lijm vast te zetten. Zet het draaistel weer in elkaar; let op dat de wielen met de geisoleerde kant aan de kant van het stripje komen. Als de sluitlipjes van dat onderplaatje zouden afbreken, kan het ook met gewoon plakband worden vastgezet. Pruts, morrel en buig tenslotte net zolang aan het stripje tot het licht tegen beide wielen drukt, zonder ze tegen te houden maar ook zonder los te laten.
Hier is het bedoelde binnendeel goed te zien en de messing draaipoot: het stripje zit er nog niet in. Heb even geen betere foto bij de hand; deze komt uit http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11297.0.html.



    Boor nu een klein gaatje in het onderstel van de loc dicht bij het draaigat van het draaistel (waar die messing pen doorheen stak). Voer hierdoorheen het draadje de loc in. Zet draaistel weer aan de loc vast en soldeer het draadje aan het juiste motorcontact (waar dus ook het draadje uit het andere draaistel aan zit).
    Zo in woorden klinkt het misschien ingewikkeld, maar dat is het niet. Gewoon beginnen en dan wijst het zich vanzelf. Het geeft een enorme verbetering in het rijgedrag. Nog meer verbetering kan worden bereikt door ook de middenassen stroomvoerend te maken, en door de weerstand in de overbrenging te verminderen. Behalve wat hierboven al genoemd is, kun je ook nog de zijvlakken van de tandwielen met fijn schuurpapier zo glad mogelijk maken: soms zitten daar zelfs nog uitstekende gietresten aan die de beweging hinderen. Daarna goed smeren en een paar uur op gematigde snelheid continu laten inlopen.