Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:06:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39

Auteur Topic: Baanplan rondom Zwolle (N-piccolo)  (gelezen 6706 keer)

Feiko

• Offline Offline
Baanplan rondom Zwolle (N-piccolo)
« Gepost op: 05 October 2010, 23:13:05 »
Goedendag allemaal,

Ik ben sinds kort echt bezig om een baanplan te maken voor een baan van 3meter bij 1 meter. Dat is een formaat waar ik leuk mee bezig kan en geen ruzie krijg thuis;). Ik woon in Zwolle en wil daarom ook station Zwolle en de nieuwe spoorbrug van Zwolle er in verwerken. Ik wil dus ook een nederlands landschap, maar wel zonder beperkingen. Ik heb momenteel de demoversie van anyrail, maar wacht op de licentiesleutel, zodat ik het kan afmaken. Voorzover als ik het nu heb zal ik het proberen hier bij te zetten. De maat van het plaatje is 3x1meter, dus kan ik het compleet gebruiken.

Wel heb ik nog 1 vrij belangrijke vraag: hoe belangrijk is een schaduwstation op een lager niveau? Is een rangeerterrein op bovenniveau ook voldoende?

Ik ben benieuwd naar reacties.
Ciao Feiko
« Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 23:17:14 door Feiko »
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Theo

• Offline Offline
Re:Baanplan rondom Zwolle (N-piccolo)
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2010, 08:36:18 »
Hallo Feiko,

Een schaduwstation kan bijdragen aan een afwisselend treinverloop zonder dat deze altijd zichtbaar zijn. Ik zou dat altijd aanbevelen als men daarvoor de ruimte en mogelijkheden zou hebben.

Ik ben alleen wel benieuwd hoe je alles, wat jij wilt, op jou ruimte kwijt kan  ;)
Veel plezier bij het ontwerpen hiervan ;D

Groeten Theo

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2010, 08:38:32 »
Goed basis idee!
Maarrrr, je wil wel heel veel op deze oppervlakte. N-spoor biedt bij een baanlengte van 3 meter uiteraard de nodige mogelijkheden maar het blijft nog altijd maar een uitsnede van 480 meter uit de echte wereld.

Ik wil dus ook een nederlands landschap, maar wel zonder beperkingen
Dat gaat dus niet lukken. De spoorbrug, inclusief aanbruggen over de uiterwaarden, is al bijna 500 meter lang terwijl jij die nu 50cm= 80 meter tekent. Ik denk dat er dan niet veel van de uitstraling van een grote rivieroverspanning overblijft. Het wordt dan een bruggetje over een beek.
Hetzelfde geldt voor het station. De perrons zijn 80 meter lang, net genoeg voor 2 rijtuigen en een loc.

Kortom een uitstekend idee maar een uitwerking met veel beperkingen en weinig realiteit. Ik denk dat je keuze's moet maken; alleen het station, of de brug met wat landschap.

En welkom trouwens op dit forum!
« Laatst bewerkt op: 06 October 2010, 08:48:53 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Adri Ruitenberg

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2010, 09:30:08 »
Hallo Feike,

Wellicht zou je eens een kijkje kunnen nemen bij de Zwolse modelbouwclub,  clubruimte “De Poort” Veemarkt 39,
Daar is op 8 en 9 oktober open huis, je kunt dan een HO baan van het Zwolse emplacement bekijken en er wat ideën opdoen. De baan is in 1980 gebouwd ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Zwolle en is sindsdien uitgebreid met o.a. het stationsplein. Ook is er een model van de (oude) spoorbrug te zien. Heel mooi.Ondergetekende heeft er destijds ook een kleine bijdrage aan mogen leveren. Mocht je gaan: veel kijkplezier!

Gr.Adri

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2010, 10:02:10 »
Persoonlijk zou ik ook een keuze maken tussen het station OF de brug, maar geen combinatie van....
Mocht je toch graag bovengrondse opstelsporen wellen hebben zou ik voor het station kiezen. Als je toch in Zwolle woont ga dan eens op het station kijken. En doe daar je ideen op. En dan vooral achter het station zoals de sporen 8,9,10 en 11, waar je dus je materieel op kunt stellen. Dan moet je er wel snel bij zijn want deze sporen gaan over niet al te lange tijd verdwijnen ivm de bouw van een nieuw perron.  ;)

En zoals hier boven al gezegd. Komend weekend is er de opendag bij de modelbouwclub waar je ongetwijfeld inspiratie en advies op kunt doen.  (y)

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2010, 12:05:18 »
Die open dag zal ik zeker gaan bezoeken. Wat betreft de brug: ik heb uitgerekend dat die een meter lang zou moeten zijn, maar dan kan ik daarnaast niet zoveel meer... Voor het station geld dat ik alleen het hoofdgebouw met koepel over spoor 1,2 en 3 gaat en die zou 70 centimeter moeten zijn in schaal. Die heb ik ingekort tot 50cm. Wat betreft een schaduwstation onder het zichtbare baanplan kan ik dat wel maken, maar dan moet ik dat inplannen en dat maakt het weer wat lastiger. Toch ga ik die uitdaging toch maar aan denk ik. Ik zal verdere vorderingen laten weten.
Dank voor de tips.

Ciao Feiko

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2010, 12:30:59 »
Hey Feiko:

Ik heb een tekening gemaakt (niet op schaal) waarbij je misschien alles op 1 niveau kunt houden. Het is een voorstel en kan dus nog wat uitwerking gebruiken.

Belangrijkste is dat er een schaduwstation in het midden ligt dat verborgen wordt gehouden door achtergronden. Kan bijv stadsbebouwing of een landschap zijn. Het station ligt in de tekening bovenin en de brug onderin. Die kan nu dus wat langer worden (maar nog steeds niet lang genoeg  :) )
alles op 1 niveau.

Je mist dan misschien wel die spoor situatie die jij zo mooi getekend hebt.

groet Jeroen

Jeroen

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2010, 13:21:36 »
Wat betreft de brug: ik heb uitgerekend dat die een meter lang zou moeten zijn.
Je tekent hem 50 cm.... . Volgens een artikel over de brug in Railmagazine 277 is de hoofdoverspanning (dat grote rode gevaarte dus) 300 meter, in N al 187,5 cm. De totale brug inclusief de aanbruggen over de uiterwaarden meet zelfs 938m (586 cm in N). Alleen al de brug nabouwen lukt dus al niet op een beschikbare lengte van 3 meter.

Citaat
.....die zou 70 centimeter moeten zijn in schaal. Die heb ik ingekort tot 50cm.
Ik zou er nog eens over nadenken... Word jij gelukkig van een station waar maar 2 rijtuigen kunnen staan? Dat is meer een sneltramhalte (hoewel die in Rotterdam al 90 m lang zijn, in N 56cm).
Uiteraard wordt het jouw baan en moet jij er gelukkig mee zijn, maar het zou jammer zijn als je er na een jaartje bouwen achter komt dat het toch niet ideaal is allemaal.
De suggestie van Clarckson Blues is wel interessant; de baan in tweeën delen. Dat geeft meer mogelijkheden om realistischer te bouwen.

Succes!

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2010, 12:25:45 »

niet dat ik niks met de kritiek ga doen, maar ik heb het vorige baanplan wel even afgemaakt.
Ga nu eens goed nadenken over een nieuwe/andere.

loclion

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2010, 16:10:28 »
Hoi Feiko,

misschien overbodig, maar jij ziet ook dat in alle drie banenplannen, keerlussen in voorkomen? Zonder maatregelen levert dit kortsluiting op.

Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2010, 11:25:17 »
@loclion: dat heb ik zeker door en daar ga ik zeker wel maatregelen voor nemen mocht dat nodig zijn. Bovenstaand baanplan was mijn eerste echte ontwerp en ondanks dat het er leuk uitziet zal ik hem niet gaan maken.

Naar aanleiding van tips en opmerkingen van anderen heb ik nu een ander baanplan gemaakt. Het idee van ClarksonBlues vond ik wel leuk om mee te spelen en daar heb ik nu het volgende van gemaakt. Ik ben weer erg benieuwd wat jullie er van vinden.

deze ondergrond is 240x80 cm. De brug word (zoals hoort) 1875mm en station Zwolle word ook aanzienlijk groter.

Verder had ik een mail gestuurd naar de architecten van deze mooie brug en daar heb ik ondertussen antwoord van gekregen. In een mooi bestand stonden een zijaanzicht en een dwarsdoorsnee met de meeste maten erbij. Ik hoop dus dat ik daar nu definitief mee bezig kan gaan. De grootste vraag voor mij is voorlopig van welk materiaal ik de brug ga maken. Ik hou jullie daarover ook op de hoogte:)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2010, 11:56:52 »
Hey Feiko,

Leuk om te zien dat mijn tekening je geïnspireerd heeft. Het is een leuk plan geworden. Maar toch heb ik een paar kanttekeningen.

Als je trein over het buitenste spoor tegen de wijzers van de klok inrijdt dan kan hij niet rechtstreeks op het opstel terrrein komen (ofwel het schaduwstation) en hij kan ook niet de bovenste sporen van het station bereiken.

Hier plaats ik een mogelijke oplossing voor het station:

Jeroen

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2010, 12:20:47 »
bedankt voor het meedenken. Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien. ik denk echter dat het makkelijker op te lossen is door de wissel aan de rechter kant om te draaien zodat hij daar naar binnen kan rijden en dus ook op de achterste sporen kan komen. want dat vele gepuzzel van jou ziet er goed uit, maar ben bang dat ik dat niet passend krijg...

verder kom ik er net achter dat als je met de klok mee rijd je nooit op de opstel sporen kan komen...
geen idee hoe ik dat moet oplossen, maar je kan ook stoppen en andere kant oprijden op station.

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2010, 15:59:01 »

Ik heb zoals gezegd de maten van de brug gekregen. Daarna ben ik naar 'de' winkel geweest en daar hebben ze me aangeraden deze brug met evergreen strips te bouwen (www.evergreenscalemodels.com) Dat zal een hels karwei worden, maar het is een heerlijke uitdaging. Ik ben nu dus de hele brug aan het uittekenen zodat ik hem daarna kan bouwen met dit materiaal.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2010, 16:22:36 »

Deze brug is nog lekker simpel hoor, geen ene klinknagel in te vinden en ook geen moeilijke verbindingen met profielen die onder hoeken bij elkaar komen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda