Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Led schakeling ed.
door
bellejt
Vandaag
om 21:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Spelfaut
Vandaag
om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 20:42:19
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
Vandaag
om 19:23:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
Vandaag
om 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
opvullen en afwerken verhogingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: opvullen en afwerken verhogingen (gelezen 2313 keer)
Sander
Offline
Berichten: 4666
opvullen en afwerken verhogingen
«
Gepost op:
15 January 2007, 22:50:36 »
Op mijn baan zijn verschillende nivo's en dus ook verschillende verhogingen te vinden.
De rails ligt op stukken hout die langzaam stijgen. Echter zoals eht er nu ligt kijk ik dwars door het houtwerk overal door heen.
De dijk waar mijn rais dus op ligt moet netjes dichtgemaakt worden.
Ik zie echter geen mogelijkheid om dat netjes te doen, vandaar hier ene berichtje met de vraag of men hier tekst + foto's wil plaatsen, (of per email versturen), hoe men de tussenruimte tussen straatnivo en spoordijk heeft opgevuld.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26818
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #1 Gepost op:
15 January 2007, 23:33:17 »
Zonder foto: ik heb dijktaluds bijna allemaal dichtgemaakt met golfkarton.
Kost niks, weegt niks.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rene_H
Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #2 Gepost op:
16 January 2007, 09:29:11 »
Probeer eens horregaas, dit kan je heel makkelijk vast zetten met een niettang/pistool.
Daar overheen iets van gips of papier masjee of ander goedje.
En dan kan je je helemaal uitleven met gras etc.
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 09:31:15 door Rene H(0)
»
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4026
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #3 Gepost op:
16 January 2007, 10:08:44 »
Hallo Sander,
Ik vind het ook moeilijk er wat moois van te maken,je kan het zo doen als Klaas zegt, zelf maak ik een ondergrond van een paar lagen krantenpapier die ik netjes met schilderstape vastzet.En dan gips erover smeren.
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa)
-Peter
Die 60 gr moet natuurlijk 30 gr zijn.
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 14:55:39 door Peter Haaswijk
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Anoniem
Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #4 Gepost op:
16 January 2007, 10:14:11 »
Citaat van: Peter Haaswijk op 16 January 2007, 10:08:44
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa)
Men zegt altijd: maximaal 45 graden...steiler kan slechts in uitzonderingsgevallen.
Gelogd
Herman05
Offline
Berichten: 437
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #5 Gepost op:
16 January 2007, 10:34:03 »
Zelfs 45 graden is al zeer stijl en kan al niet met elk grondtype gemaakt worden. Vandaar is de verhouding 2/3 beter en rieëler is. Het dichtmaken zou ik doen met horregaas, of met kippengaas papiermaché en eventueel als dekmanten het gips. (geen praktijkervaring maar zit ff simpel na te denken.)
Groeten,
Herman
Gelogd
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #6 Gepost op:
16 January 2007, 12:13:34 »
...uit een Eisenbahn-Journal, citerend van dhr J. Brandl:
40 graden max helling naast het spoor. Meer? Dan een steunmuur....of een gedeelte een steunmuur.
Natuurlijk persoonlijk, maar het liefst doe ik de zijkanten of met piepschuim of met kippengaas/pleepapier doordrenkt met houtlijm/gips/gras,bomen,etc....
Gelogd
Blausee_Mitholz
Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #7 Gepost op:
16 January 2007, 13:23:16 »
Gefotografeerd op Intermodellbau 2005
Gelogd
RobE
Offline
Berichten: 514
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #8 Gepost op:
16 January 2007, 14:37:14 »
Hallo Sander,
Om een idee te krijgen moet je op de volgende link eens kijken.
Het betreft hier de heer Keuterman, importeur van Marklin Nederland.
http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/index.html
Groet,
Rob
Gelogd
Rob is op 4 februari overleden.
Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #9 Gepost op:
16 January 2007, 14:45:33 »
Hele mooi diaserie!!!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Sikje248
Offline
Berichten: 366
Re: opvullen en afwerken verhogingen
«
Reactie #10 Gepost op:
16 January 2007, 15:11:17 »
De hoek die het talud maakt is ook afhankelijk van het materieel wat er over heen rijdt.
Alleen licht materieel en een enkele lijn kan een groter talud betekenen, een dubbelsporige lijn waar ook goederen materieel over heen gaat zal in de praktijk vaak een talud van 30 graden of kleiner hebben.
Dat is allemaal uit te rekenen per gewicht..
Ik weet niet wat de richtlijnen van de NS hiervoor zijn
Misschien is dit iets wat je zoekt?
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm
staan 2 methodes bij, gips met gaas en piepschuim
mvg laurens
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
opvullen en afwerken verhogingen