Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 21:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: opvullen en afwerken verhogingen  (gelezen 2313 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
opvullen en afwerken verhogingen
« Gepost op: 15 January 2007, 22:50:36 »
Op mijn baan zijn verschillende nivo's en dus ook verschillende verhogingen te vinden.
De rails ligt op stukken hout die langzaam stijgen. Echter zoals eht er nu ligt kijk ik dwars door het houtwerk overal door heen.
De dijk waar mijn rais dus op ligt moet netjes dichtgemaakt worden.

Ik zie echter geen mogelijkheid om dat netjes te doen, vandaar hier ene berichtje met de vraag of men hier tekst + foto's wil plaatsen, (of per email versturen), hoe men de tussenruimte tussen straatnivo en spoordijk heeft opgevuld.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2007, 23:33:17 »
Zonder foto: ik heb dijktaluds bijna allemaal dichtgemaakt met golfkarton.
Kost niks, weegt niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rene_H

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2007, 09:29:11 »
Probeer eens horregaas, dit kan je heel makkelijk vast zetten met een niettang/pistool.
Daar overheen iets van gips of papier masjee of ander goedje.
En dan kan je je helemaal uitleven met gras etc.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 09:31:15 door Rene H(0) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2007, 10:08:44 »
Hallo Sander,
Ik vind het ook moeilijk er wat moois van te maken,je kan het zo doen als Klaas zegt, zelf maak ik een ondergrond van een paar lagen krantenpapier die ik netjes met schilderstape vastzet.En dan gips erover smeren.
 De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D
 -Peter
 Die 60 gr moet natuurlijk 30 gr zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 14:55:39 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anoniem

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2007, 10:14:11 »
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D

Men zegt altijd: maximaal 45 graden...steiler kan slechts in uitzonderingsgevallen.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2007, 10:34:03 »
Zelfs 45 graden is al zeer stijl en kan al niet met elk grondtype gemaakt worden. Vandaar is de verhouding 2/3 beter en rieëler is. Het dichtmaken zou ik doen met horregaas, of met kippengaas papiermaché en eventueel als dekmanten het gips. (geen praktijkervaring maar zit ff simpel na te denken.)

Groeten,
Herman

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2007, 12:13:34 »
...uit een Eisenbahn-Journal, citerend van dhr J. Brandl:

40 graden max helling naast het spoor. Meer? Dan een steunmuur....of een gedeelte een steunmuur.

Natuurlijk persoonlijk, maar het liefst doe ik de zijkanten of met piepschuim of met kippengaas/pleepapier doordrenkt met houtlijm/gips/gras,bomen,etc....

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2007, 13:23:16 »


Gefotografeerd op Intermodellbau 2005

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2007, 14:37:14 »
Hallo Sander,

Om een idee te krijgen moet je op de volgende link eens kijken.
Het betreft hier de heer Keuterman, importeur van Marklin Nederland.

http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/index.html

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2007, 14:45:33 »
Hele mooi diaserie!!!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: opvullen en afwerken verhogingen
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2007, 15:11:17 »
De hoek die het talud maakt is ook afhankelijk van het materieel wat er over heen rijdt.
Alleen licht materieel en een enkele lijn kan een groter talud betekenen, een dubbelsporige lijn waar ook goederen materieel over heen gaat zal in de praktijk vaak een talud van 30 graden of kleiner hebben.
Dat is allemaal uit te rekenen per gewicht.. ;D
Ik weet niet wat de richtlijnen van de NS hiervoor zijn

Misschien is dit iets wat je zoekt?
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm
staan 2 methodes bij, gips met gaas en piepschuim

mvg laurens