Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Digitaal begin  (gelezen 2844 keer)

amjanssenhetnet

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Digitaal begin
« Gepost op: 01 October 2010, 23:19:48 »
Hallo
Ik ga een digitale baan aanleggen en heb daarover een vraag.
Moet ik bij de aanleg railstukken isoleren (blokken maken) voor eventuele stroomdetectie. Dit zoals bij de blokken van een analoge baan wordt toegepast.

Groeten Bob

A3

• Offline Offline
Re:Digitaal begin
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2010, 23:37:22 »
Hallo Bob,

Het mooiste vind ik dat je de baan in blokken deelt en deze onderverdeelt in 3 sectie', waarom in 3 secties dan heb je de mogelijkheid om je spoor altijd vanaf 2 richtingen te berijden omdat je dan altijd aan elke zijde van een blok een stopsectie van bv. een 50cm kan plaatsen. Bij een blok in 2 secties zou als je van de "verkeerde kant" zou komen een hele lange stopsectie krijgen waardoor je trein wel heeeeel lang aan het remmen is, dan zouden bijna de passagiers mee gaan duwen.

Groeten Adrie  8)
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

amjanssenhetnet

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2010, 23:43:00 »
Hoi Adri

Even buiten de lengtes van railsecties oftewel bloklengtes begrijp ik hieruit dat ik dus wel geisoleerde railsecties moet aanleggen

Piet

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2010, 00:28:52 »
Hallo Piet,

als je automatisch wil gaan rijden zijn er inderdaad isolaties nodig. Er zijn diverse mogelijkheden. Ik gebruik het door A3 genoemde systeem van ieder blok in drie secties verdelen (aankomstmelder, remsectie en stopsectie), maar er zijn ook andere mogelijkheden. Kijk daarom ook even in de encyclopedie (zie de zwarte balk bovenaan), hier zijn al veel onderwerpen beschreven. Ook de zoekfunctie kan je al bij een aantal draadjes over dit onderwerp brengen. Rijdt je trouwens met 2-rail of 3-rail?

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2010, 06:18:37 »
Hallo Bob (of Piet ? ?),

Ga je eerst eens een beetje inlezen.
Kijk voor dit onderwerp even in de encyclopedie van BNLS.
Daar staat een enorme hoeveelheid informatie op het gebied van (digitale) baanbesturing.

Zie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10_-_Baanbesturing

Grzz,

Hans

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2010, 07:13:45 »
Hallo Bob / Piet,

Wat wil je precies? Wil je automatisch gaan rijden, d.w.z. de computer bedient de treinen? Of wil je gewoon lekker zelf een rijregelaar in de hand houden en dan de trein laten rijden. Dat kan namelijk ook met digitaal. Het is niet alleen automatisch rijden.

Blokken zijn in principe alleen nodig bij automatisch rijden. Het rijden door een computer of automatisch door de centrale. Dan moet je meer dan alleen blokken maken, je moet ook elektronica aanleggen om er voor te zorgen dat de computer weet waar de trein zich op de baan bevindt. En zorgen dat de wissels geschakeld worden.

Bij handmatig rijden kan je gewoon twee draden naar de baan leggen en aansluiten op je digitale versterker en rijden maar.... En dan kan je toch genieten van het digitale rijden.....

Maar het is wat Hans al aangeeft... neem eens een kijkje in de Encyclopedie: Encyclopedie daar vindt je heel veel basisinformatie over het digitale rijden.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2010, 07:14:16 »
Hoi,

Het is zoals andere ook al zeggen lees vooral dingen van andere (genoeg te vinden in dit forum).
Ook belangrijk is waar je de trein mee wil gaan besturen. Koploper is aan het begin even lastig, maar als je er eenmaal mee werkt dan is het allemaal heel logisch. Doordat Koploper ook kan remmen volstaan 2 secties per blok.

Andere systemen / programma's zijn er uiteraard ook en een aantal daarvan willen wel 3 secties per blok.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

GW

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2010, 08:31:38 »
Moet ik bij de aanleg railstukken isoleren (blokken maken) voor eventuele stroomdetectie. Dit zoals bij de blokken van een analoge baan wordt toegepast.

Ja Bob, dat moet bij digitaal ook. Je kunt volstaan met enkelzijdige isolatie. De rail waar je de bruine draad van je digitale spanning op aansluit mag je, als je een goed digitaal systeem kiest, overal laten doorlopen.

Of je kiest voor 3, 2 of 1 secties per blok hangt helemaal af van wat je wilt en met welke software je wilt gaan rijden.

Gerard

amjanssenhetnet

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2010, 10:28:05 »
Hallo alle helpers
Ik heb zeer goede tips gehad en dank jullie daarvoor.
Voor Marc: Ik rijd 2-rail gelijkstroom en heb een digitale beginset van ROCO aangeschaft.

Nu nog even zoeken wat ik voor bezetmeldingen en terugmelding nodig heb zodat het op de multimaus werkt.
De kretelogie is soms verwarrend.

Bedankt Bob

A3

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2010, 10:46:57 »
Hallo Bob,

Moet je even kijken bij onderstaandelink daar zit ook onder XPRESS een s88XPressNetLI, deze gebruik ik ook om mijn baan op de pc aan te sluiten en dat werkt perfect. Heb je nog niets moet je onder op de site even kiezen voor Starterspakket, dan staat alles wat je nodig hebt.
En bij de bezetmelders de S88SD16-n en het mooie van deze site is als je niet kunt of wilt solderen dan koop je tocht gebouwd en wel.

Groeten Adrie ;D

http://www.rosoft.biedmeer.nl/
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2010, 10:54:35 »
Dag Bob,

Je kunt ons helpen om jou te helpen door te beschrijven wat je op termijn van plan bent. Wil je geautomatiseerd gaan rijden? Zo niet, dan heb je namelijk geen bezet-, terug-, of wat voor melding dan ook nodig.

Gedigitaliseerd rijden wil nog niet automatisch ook zeggen geautomatiseerd rijden. Digitaal biedt al heel veel voordelen, ook als je zonder computer gaat rijden.

Dus, wat wil je?

Gerard

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 October 2010, 23:55:31 »
Ja die isolatie wel al doen... als je dat later er nog in moet bouwen is best lastig en bij de aanleg is het een makkie...

amjanssenhetnet

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2010, 12:38:53 »
Hoi Gerard en allen

Je vroeg naar de opzet van mijn spoorvoornemens.
Vroeger had ik een grote , analoge, baan. Ik heb mijn toen (analoge) electronica eigen gemaakt uit het boekje van D.H. Schravendeel en daar op voortgeborduurd. Mijn baan was geheel automatisch inclusief beveiliging en langzaam optrekken en afremmen.
Nu ik binnen een jaar twee kleinzonen kreeg heb ik het geheel weer opgepakt. een deel wil ik op de mij bekende, analoge, manier opbouwen en een deel digitaal. Ik heb daartoe een roco-beginset met multimaus aangeschaft.
Na enig wikken en wegen heb ik besloten om het digitale deel met de rijregelaar te bedienen en de wissels en seinen ouderwets aan te sturen. Dit geeft m.i.z ook na de bouw nog veel rijplezier. Hierin speelde ook enigszins mee dat er een aardig prijskaartje hangt aan al de digitale componenten.
Voor zover mogelijk bouw ik de electronica zelf. Ik heb namelijk nog zoveel componenten liggen dat ik hier weinig of niets voor hoef te kopen.
De wissels stuur ik aan met oude telefoonrelais. Deze gaan stevig om en zijn daardoor bedrijfszeker.
ook wil ik deze keer meer aandacht besteden aan scenery.
Als ik iemand ooit kan helpen dan graag. Ik zal dit forum zeker in de smiesen houden.
Dit was het zo ongeveer
Groeten Bob

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2010, 17:37:13 »
Hoi!

Kijk even naar mijn antwoord in dit draadje Digitaal Beginnen. Je kan het gewoon bijna als analoog doen als je wil gaan blokrijden... dan vervang je de electronica voor het remmen en optrekken door een remgenerator.... dan ben je een heel eind denk ik zo... en dan kan je nog steeds rijden met je handregelaar.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!