Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 09:12:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
  

Auteur Topic: Hoe gaan we dit aanpakken?  (gelezen 15121 keer)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2010, 23:25:49 »
Stig, heb je nog 2 dubbelpolige wisselschakelaars in je rommelbak liggen?  ???
René

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2010, 23:36:03 »
Nee, wel een hele berg enkel polige... Maar ik denk dat ik eruit ben, ik ben er nog eens voor gaan zitten. Mede door jullie input ben ik tot het volgende gekomen:

Stel ik wil spoor 3 gebruiken om een trein van weg te trekken, naar spoor 1 of spoor 2. Dan kies ik dus naar welk spoor ik wil, bijvoorbeeld spoor 1. Dan zet ik de 3 standen schakelaar voor de te berijden spoorsecties op "1" en kan de trein wegrijden op trafo 1.

Ook zo voor spoor 2. Secties die niet in een "meervoudig berijdbaar stuk" zitten, hoeven alleen een 2 standen schakelaar te hebben met de juiste trafo en "uit". De anderen kan volstaan met 3 standenschakelaar met 1/uit/2 en eenmaal het beginstuk van spoor 3, welke met trafo 1, 2 en natuurlijk 3 bediend moet worden. Dit is geen sectie waar je een trein stil zet, dus de "uit" komt te vervallen en de drie standen kunnen voor de 3 trafo's gebruikt worden.

Snapt iemand het nog? Anyway, gaat dit werken zo? Denk het wel he. Je moet wel een lel schakelaars omzetten (de wissels ook natuurlijk) maar dat is alleen maar leuk. Ik zet bij de schakelaars dan ook de teksten 1/uit/2 of 1/2/3 of 1/uit en 2/uit. Enzo. Lijkt me dat een ander de baan daarmee ook kan bedienen. De Trafo's 1 en 2 verwerk ik dan in het frontpaneel van de baan, de derde een handheld voor de sporen vooraan (spoor 3 en verder). Het beperkte sporenplan voorkomt eigenlijk dat het al te complex moet, want het heeft geen enkele zin om van trafo 3 naar de twee hoofdrijbanen te rijden.



Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2010, 23:41:06 »
Dit was mijn oplossing:

Verwijder de volgende isolaties (hebben volgens mij geen nut)
1: tussen A en 1.2
2: tussen D en 3.1
3: tussen B en C
4: tussen C en 2.1

Verbind de trafo's aan de - kant aan elkaar en isoleer de spoorstaven maar aan één kant. Sluit alles aan volgens onderstaand schema. Kan of wil je de trafo's onderling niet doorverbinden dan heb je 2 vierpolige wisselschakelaars nodig en onderstaand schema zowel voor de + als de- kant uitvoeren.



Spoor 1.1 aan trafo 1
Spoor 2.2 aan trafo 2
Spoor 10.1 t/m spoor 9.1 aan trafo 3
wissel E t/m I aan trafo 3

Hier apart van de wissels uiteraard bedienen.

Master1 heeft voorrang op master2, er kunnen nooit 2 trafo's op 1 sectie komen.

[Edit] Er gaat echter één ding mis zie ik nu, als er een trein op spoor 2.1 staat, en master1 neemt de boel over dan reageert deze trein ook, maar zo staat het ook in jouw opzetje.[/Edit]

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

René
« Laatst bewerkt op: 04 October 2010, 02:13:02 door René 4312 »
René

genincr

  • Gast
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2010, 05:59:15 »
Je moet wel een lel schakelaars omzetten (de wissels ook natuurlijk) maar dat is alleen maar leuk.

In het begin is het leuk, maar ik zou het vervangen door een paar relais en een diodematrix.
En dan zet je die tekst bij een drukknopje.

Werkt heel safe, heel simpel en een trein komt niet -per ongeluk- op een spoor met een anders gepoolde trafo. 

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #19 Gepost op: 05 October 2010, 01:39:42 »
Hoi Rene, ik vind je schema interessant. Ik kan zoiets niet verzinnen. Ik probeer nu na te pluizen wat je bedoelt met de verschillende schakel posities. Ik zie het correct dat er gebruik word gemaakt van 2 schakelaars, met 2 wisselcontacten. Nml. Master 1 en Master 2.

Master 1 stand 1 (zoals getekend) schakelt B/C/2.1 op trafo 2. Master 2 schakelt D/3.1 op trafo 3 en A/1.2 op trafo 1.
Dit is de uitgangssituatie voor normaal rechtdoorgaand verkeer.

Eerste afwijking.
Master 1 stand 2 schakelt B/C.2.1 op trafo 1 en D/3.1 op trafo 1. Master 2 blijft op stand 1 en dus A/1.2 op trafo 1.
In deze situatie kan ik met trafo 1 van spoor 3.1 naar 1.2 rijden.

Tweede afwijking.
Master 1 terug naar stand 1 schakelt B/C/2.1 op trafo 2 en D/3.1 ook op trafo 2. Master 2 naar stand 2 schakelt A/1.2 naar trafo 2.
In deze situatie kan ik met trafo 2 van spoor 3.1 naar 2.2 of 1.2 rijden.

Derde afwijking.
Master 1 stand 2 geeft B/C/2.1 op trafo 1 en D/3.1 op trafo 1. Master 2 op stand 2 geeft A/1.2 op trafo 2.
Dit lijkt mij een ongewenste situatie? Of een niet nodig zijnde schakeloptie. Klopt dat?


Ik ga mijn eigen schema nu nog aanpassen op de weg te halen isoleersecties (ik verbind ze onder de baan wel door), want ze zijn zoals je terecht opmerkt overbodig op sommige plekken, om minder schakelaars toe te hoeven passen.

Goed, dat heb ik gedaan en dan heb ik nog maar 3 3-standen schakelaars nodig. Het is weliswaar simpeler, maar ik zie nu dat ik dus vergeet dat in jouw schema je inderdaad voorkomt dat je met een loc op trafo2 een trafo 1 gebied binnen kan rijden, afgezien van die ene ongewenste schakelmogelijkheid. In mijn geval met losse schakelaars, kun je dus doodleuk van spoor 2.2 op trafo 2 op B/C/2.1 onder trafo 1 (als die verkeerd gezet is) terecht komen. Zal er lekker uitzien als die trafo de andere kant op staat... ;D
« Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 01:51:16 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #20 Gepost op: 05 October 2010, 21:25:54 »
Ik zal even een tabelletje met de schakelstanden en mogelijkheden in elkaar flansen, momentje aub. :)



Het nadeel is in situatie 3: ga je van 3.1 naar 2.2 of andersom dan kan je spoor 1 niet gebruiken.
Misschien is het beter om van de dubbelpolige schakelaar Master 2 het rechter gedeelte te laten vervallen en spoor/wissel A/1.2 continue op trafo 1 te zetten.

Dan worden de situaties als volgt:

Situatie 1: alles rechtdoorgaand
Situatie 2: van spoor 3.1 of 2.1 naar spoor 1.2 met trafo 1
Situatie 3: van spoor 3.1 naar spoor 2.2 met trafo 2, spoor 1 blijft berijdbaar
Situatie 4: is hetzelfde als situatie 2

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden.
René
« Laatst bewerkt op: 05 October 2010, 22:31:19 door René 4312. Reden: Tekst en tabel toegevoegd »
René

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2010, 00:26:04 »
Oftewel dit schema:



en dit tabelletje:



René
René

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #22 Gepost op: 06 October 2010, 00:40:03 »
Dank je wel Rene, ik ga hier eens naar kijken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re:Hoe gaan we dit aanpakken?
« Reactie #23 Gepost op: 06 October 2010, 01:31:38 »
En dan nu mijn laatste oplossing, bestel die 2 dubbelpolige wisselschakelaars maar af en bestel 2 4-polige wisselschakelaars.
Ik heb het schema even in 2 delen gesplitst, voor de duidelijkheid. In schema 1 komen master 1 en 2 voor en in schema 2 ook, maar beide als 2 polige. Van schema 1 en 2 is dat echter dezelfde schakelaar maar de 2 andere kontakten.

Schema 1:



Schema 2:



Tabel:



Nu schakelen we dus meteen de wissels erbij, en lijkt het geheel me nu behoorlijk "hufterproof".

Situatie 1: lijkt me duidelijk.
Situatie 2: Van spoor 1 naar 3 op trafo 1.
Situatie 3: Van spoor 2 naar 3 op trafo 2, spoor 1 blijft te regel met trafo 1
Situatie 4: Van spoor 1 naar 2 op trafo 1, spoor 3 blijft te regelen met trafo 3

Ik heb de wissels A,B,C en D nu meteen mee laten schakelen want het heeft toch geen zin om deze apart te bedienen, zo voorkom je denk ik bedieningsfouten.

Je wissels moeten uiteraard wel een eindafschakeling hebben en je moet de nul van de trafo's kunnen doorverbinden.

Wat bij jou "schakelaar systeem" wel kan is dat je met trafo 3 naar spoor 2 rijd (vanaf spoor 3) en met trafo 2 van spoor 2 naar spoor 1, dat kan hier niet.
Dit lijkt me een oplossing waarbij je helemaal geen 3 standenschakelaars meer nodig hebt, alleen nog schakelaars voor de wissels (en het stroomloos zetten) in de opstelsporen.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
(en ik heb weer lekker een paar uurtjes gepuzzeld. ;D)

René
René