Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:52:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 19:50:21
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Menno
Vandaag om 19:21:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
  

Auteur Topic: Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu  (gelezen 17040 keer)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
    • Zwetdorf in model
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #15 Gepost op: 29 September 2010, 21:32:44 »
Hallo Ivo,

de portalen waren inderdaad licht groen, werden vanzelf donker tot zwart door het remstof en andere verontreiniging uit de lucht.
Ik heb nog tussen de foto's van de vereniging zitten zoeken, maar heb geen betere gevonden.
Ik heb nog wel een vraagje over de portalen, wat is de hart op hart afstand van de rijdraden?

Groeten,

Christoph

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #16 Gepost op: 29 September 2010, 21:47:28 »
Misschien maar eens minder op Beneluxspoor plaatsen.

Nee, dat mag niet!....Alsjeblieft? Is een grapje, toch? Dat doe je toch niet echt hè, Ivo? Toch?

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2010, 01:43:31 »
Goed initiatief van Ivo om aandacht aan de vakwerk bovenleidingsmasten te schenken.
De kleur: Ik dacht in het begin ook dat de kleur van de portalen groen was (aan de hand van foto's).
Maar volgens insiders van de S.G.B. (Goes Borsele) is de kleur van deze masten aluminium. Zilverkleurig dus. Ze hebben bij de SGB een aantal van deze portalen van de sloop gered en opgeslagen. Ik heb daarom de masten van de beurs-demo ook aluminium gespoten. De masten van de S.G.B. heb ik persoonlijk niet gezien, maar ik ga er van uit dat men niet bewust zit te liegen of dat men kleurenblind is.
De spoorafstand tussen de twee sporen in het portaal heb ik op 49.7mm.
Het vakwerkmastje op zichzelf is redelijk stevig. Een deugdelijke, maar simpele bevestiging op de ondergrond is iets moeilijker. Het originele fundatieblok is volgens mij vierkant. Dus om te etsen ligt een opgebouwde doosvorm voor de hand. Maar hoe maak je dat vast aan de ondergrond. Een lip er aan, met een schroef in de ondergrond en klaar is kees.
Stabiel is dit niet en het nadeel is dat de lip weer gecamoufleerd moet worden. Ik ben aan het experimenteren gegaan met het opvullen van het voetje met een houtblokje of staalplamuur en dan vastplakken op de stevige ondergrond. Maar dat is bewerkelijk en is je ondergrond altijd geschikt. En plakken is: vast is vast. klein beetje verzetten is een dus een probleem. Daarom kreeg ik, al denkend hierover, onlangs het idee om plaatjes van 11.5x11.5mm, 0.5 dik, met een in gesoldeerde lange ms. schroef of draadeind onder in de voet te soderen en zo vast te zetten. Simpel maar doeltreffend. Ik ben van plan het uit te proberen en als het goed bevalt plaatjes te laten etsen. Wim M   
     

Patrick Sieders

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
    • www.sieders.com
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2010, 03:40:52 »
Is klei een optie ? Kan je mooi vierkant maken, je kunt er iets metaals in verwerken, heeft wat gewicht en kan evt. gelijmd worden op de ondergrond.. en het kleurt ook nog redelijk... als je tenminste voor grijs hebt gekozen  8)

Patrick Sieders Nashville TN USA

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #19 Gepost op: 02 October 2010, 01:46:00 »
Als je even terug gaat naar pagina 1 van deze topic, bovenaan, dan zie je rechts op de foto van de etsplaat 6 platen van de bovenleidingsmast-fundaties, in platgeslagen toestand uiteraard. Deze moet je vouwen tot ie een blok vormt. Daarin wordt aan de bovenkant het vakwerk van de mast vastgesoldeerd. Stevig. En het blok ziet er ook echt strak uit.
Maar de onderkant: hoe zet je dit vast op de ondergrond? Daar had ik het over in mijn vorige opmerking.
Je kunt het holle doosje uiteraard opvullen en dan vaslijmen. Een blokje vormen van klei is dus niet nodig. En het messing doosje zelf is wel sterk genoeg 

Lokpaint

  • Gast
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #20 Gepost op: 02 October 2010, 02:01:09 »
Hoi

Kun je niet een (ik zeg maar iets) M3 bout met verzonken kop onderaan het portaal vastsolderen? Dan een gat door de ondergrond, en aan de onderzijde vastschroeven?

Bart

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6774
  • Spaar ze allemaal.
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #21 Gepost op: 02 October 2010, 09:50:56 »
Dat had tie dus zelf ook al bedacht;

[Daarom kreeg ik, al denkend hierover, onlangs het idee om plaatjes van 11.5x11.5mm, 0.5 dik, met een in gesoldeerde lange ms. schroef of draadeind onder in de voet te soderen en zo vast te zetten. Simpel maar doeltreffend. Ik ben van plan het uit te proberen en als het goed bevalt plaatjes te laten etsen. Wim M ] 

Mooi spul, wat kostte 1 zo'n etsplaat nou ongeveer Ivo?

Groet Stephan.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #22 Gepost op: 09 October 2010, 13:31:36 »
Hier is mooi een asymetrisch bovenleidingsportaal te zien op de Spoorsingel te Delft

Grt Erwin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #23 Gepost op: 09 October 2010, 13:42:58 »
Kijk ook eens op www.sleutelspoor.nl en dan op Hoekselijn. Staan heel veel voorbeelden van deze driepunters.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2010, 21:38:30 »
In het kader van dit type bovenleidingsmast past ook deze bijzondere foto; een meersporen uitvoering.

De locatie is bij Spaansepolder tussen Rotterdam en Schiedam. Op de achtergrond is de Van Nellefabriek te zien.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2010, 22:26:30 »

Fraaie foto! Zo'n seinbrug lijkt mij een ander mooi object als messing kitje als ik dat even in dit topic mag aangeven.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2010, 22:35:48 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2010, 23:58:45 »
En wat zien wij hier?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #28 Gepost op: 13 October 2010, 00:29:50 »
Hier is mooi een asymetrisch bovenleidingsportaal te zien op de Spoorsingel te Delft

Grt Erwin

Helaas zie ik niets............
Groet, Frank

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
« Reactie #29 Gepost op: 13 October 2010, 00:47:41 »
Dan moet j echt aan een betere browser oid. want ik zie het wel.  (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)