BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ivo tB op 28 september 2010, 19:54:27

Titel: Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 28 september 2010, 19:54:27
Een paar beurzen in Houten geleden heb ik bij Wim Mesu 2 etsplaten gekocht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9270152_800x600.jpg)

Op elke etsplaat zitten 3 bovenleidingportalen met verschillende kleine onderdelen en één afspaninrichting.

Er zijn door de NS veel bovenleidingmasten toegepast. De meest bekende voor mij zijn de masten opgebouwd uit stalen profielen met de driehoek in het midden voor de ophanging van een rijdraad. Maar deze zijn er ook in de uitvoering met ronde betonnen palen en betonnen palen met een vakwerk erin. Dit portaal zie je steeds minder, maar ik herinner me ze vooral van de lijn Dordrecht Rotterdam waar ze volgens mij sinds het 4 - sporig is geworden allemaal zijn verdwenen.

Ik vind dit portaal erg fraai, ook al omdat dit vanuit de mechanica bekend staat als een driescharnierspant.

Wim heeft in Houten altijd voor zich een plaat met 2 sporen en een bovenleiding daarboven met een aantal van deze portalen. Volgens hem zijn ze vrij stevig, maar ze zien er erg filigraan uit.

Dus gisteren maar eens een portaal uit de etsfret geknipt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9270153_800x600.jpg)

Zo plat vraag je je af hoe het nu in elkaar moet, maar de handleiding van Wim helpt je op weg. Het is zaak om dit vooral rustig stukje bij beetje te buigen totdat alles goed staat en dan op een aantal punten te solderen.

Na een half uurtje buigen ontstaat er een fraai portaal dat bijzonder natuurgetrouw aandoet, maar zonder soldeer toch nog erg kwetsbaar lijkt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9270154_800x600.jpg)

Het onderste stuk wordt feitelijk een rechthoekige open kokerligger, de verbinding met de dwarsbalk bestaat uit 3 driehoekige verbindingen en de bovenligger is een I-profiel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9270156_800x600.jpg)

Nog een onscherpe foto van het geheel gebogen portaal

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9270157_800x600.jpg)

Nu maar solderen en eens nadenken over een fotodijk.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Forever Rocofan op 28 september 2010, 20:03:04
Hoi Ivo,

Op de hoekse lijn stonden deze portalen vroeger ook. Jammer dat er zoveel veranderd is, vroeger was er veel te beleven op de hoekse lijn en was alles nog echt ouderwets.

Als je het leuk vind kun je ook de bouw van mijn spoorbaan met station Vlaardingen centrum volgen.

Groeten Ruud B.

Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Christoph op 28 september 2010, 21:44:36
Inderdaad, op de Hoekse lijn stonden ze ook.
Hier wat foto's welke ook op de verenigingsite www.dehoekselijn.nl (http://www.dehoekselijn.nl) staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19830701_De_1222_met_de_D316_Britannia_Express_tussen_Mss_West_en_Hld_foto_H_Zwetsloot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19830701_De_1222_met_de_D316_Britannia_Express_tussen_Mss_West_en_Hld_foto_H_Zwetsloot.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19830701_de_2058_als_trein_4126_op_weg_naar_de_Hoek_tussen_Mss_West_en_Hoek_van_Holland.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19830701_de_2058_als_trein_4126_op_weg_naar_de_Hoek_tussen_Mss_West_en_Hoek_van_Holland.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19830618_de_1309_als_losse_loc_onderweg_tussen_Vlaardingen_West_en_Centrum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19830618_de_1309_als_losse_loc_onderweg_tussen_Vlaardingen_West_en_Centrum.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19700508_Eld_5_802_als_trein_2132_te_Vlaardingen_West_De_forograaf_is_me_helaas_onbekend_Verzameling_H_Zwetsloot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19700508_Eld_5_802_als_trein_2132_te_Vlaardingen_West_De_forograaf_is_me_helaas_onbekend_Verzameling_H_Zwetsloot.jpg)

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 28 september 2010, 23:58:26
Mooie plaatjes Christoph. Het portaal op de een na laatste foto met de 1309 is overigens een ander portaal. Dat is geen driescharnierspant meer.

Ik kijk ook wel op het Vlaardingen draadje Ruud. Maar ik heb over banenbouw niet zoveel te zeggen. Ik bouw vooral materieel.

Vanavond gesoldeerd en enkele details toegevoegd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9280158.jpg)

Er hangt nog geen rijdraad, dus de pantograaf staat nu veel te hoog, maar het gaat om het idee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9280159.jpg)

Bovenaanzicht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9280161.jpg)

En van opzij

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9280162.jpg)

En dit vind ik altijd zo'n mooie foto van dit portaal. Is de voorpagina van Railmagazine Speciaal nummer 9.

Nu nog eens bedenken welke kleur dit portaal moet hebben. Het standaard vaalgroen of misschien wel gewoon blank metaal.

mvg,
Ivo

Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: ATB op 29 september 2010, 00:48:45
Mooie plaatjes Christoph. Het portaal op de een na laatste foto met de 1309 is overigens een ander portaal. Dat is geen driescharnierspant meer.
Kleine correctie Ivo, het is wel degelijk een driescharnierspant, alleen in een andere uitvoering. Kennelijk was aan de linkerkant geen ruimte meer voor een vakwerk en heeft men hier moeten kiezen voor een kolom. Dit is echter op de foto niet te zien door het ervoorstaande sein. Het scharnier zit echter bovenop de linker kolom. Drie scharnieren dus; aan de voet en aan de top van de linkerkolom en aan de voet van het rechter vakwerk.

Voor de rest volg ik met plezier en bewondering de draadjes waarin jij ons laat genieten van je vakmanschap.
Ted
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 29 september 2010, 09:22:57
Weet je Ted, ik heb daar op die manier ook naar zitten kijken en je hebt natuurlijk gelijk. Bovendien gaat het er ook niet om of er een vakwerk is of niet over de vraag of het een driescharnierspant is. Met stalen balken kun je ook een driescharnierspant maken. Ik vind het wel leuk om nog eens iets terug te halen van de mechanica, die ik lang geleden eens heb geleerd.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: JAB van Ree op 29 september 2010, 09:24:32
Fraaie portalen Ivo! Kleur zal waarschijnlijk inderdaad dat vale grijs-groen geweest zijn, dat werd op alle bovenleiding palen gesmeerd.

Hoe zit het nu met de sterkte en de montage? Zelf een draadeind oid aan de voet solderen of is dat lipje met gat (waar dan een schoef in moet?) voldoende? En blijven de portalen een beetje staan als je draden gaat afspannen?
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 29 september 2010, 09:40:28
De sterkte van de kolommen is na het solderen heel behoorlijk. Je kunt het inderdaad met een schroef door dat lipje aan de voet goed vastzetten, maar of die schroef dan voldoende uit het zicht is te werken weet ik niet.

Ik heb nu 1 portaal en nog 5 in de etsfretten zitten, dus afspannen ben ik niet aan toe gekomen. Maar Wim heeft in Houten een baantje staan met deze portalen met draad eraan. En dat draad is ook weer heel fijn uitgevoerd. Ik heb daar met toestemming van Wim wel aan staan voelen en dat leek toch redelijk stevig.
Ik wilde voor de bovenleiding zelf de tip van Floris gaan volgen en het zilverdraad toepassen. Gevoelsmatig is dat allemaal behoorlijk zwak. Het enige waar het tegen moet kunnen is de druk van de veertjes van de pantografen, zolang die nergens achter kunnen blijven haken. Als dat wel gebeurt ben ik bang dat de hele zaak kapot wordt getrokken.

Dat kleurtje is een goede basis, maar op de foto die ik boven heb geplaatst, krijg ik de indruk dat het verzinkt stalen strips zijn en gewoon blank metaal.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: henk op 29 september 2010, 10:02:40
Ik ken ze alleen maar in de groene verf. Dat zegt niet alles omdat ook in blank metaal geplaatste portalen op den duur een verflaag kregen. Alleen denk ik wel dat de portalen ten tijde van de Hondekoppen hun eerste nieuwe verflaag al te pakken hadden.
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Harrie Denessen op 29 september 2010, 11:50:56
Hallo Ivo,

Dat ziet er erg mooi uit. Complimenten! (y).

Misschien kun je dat lipje voor het vastzetten iets laten verzinken zodat je ze wel mooi weg kunt werken?

gr. Harrie
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: janw op 29 september 2010, 14:14:32
Erg mooi weer Ivo! Inspirerend. Zijn ze chronologisch gezien te combinderen met jouw Blokkendozen?
Ik heb een een Amsterdam-Haarlem portaal liggen van MK. Zou ook eens gebouwd moeten worden.
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: henk op 29 september 2010, 14:28:45
Zijn ze chronologisch gezien te combinderen met jouw Blokkendozen?


Niet met de oerversie van de Blokkendozen die Ivo heeft gemaakt. Bij mijn weten zijn de portalen speciaal ontwikkeld voor de electrificatie van de Hoek van Hollandlijn halverwege de jaren dertig. Een lichte constructie in verband met de slappen bodem. Mat '35 is eigenlijk het aangewezen materieel.
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 29 september 2010, 15:18:00
Zijn ze chronologisch gezien te combinderen met jouw Blokkendozen?

Nee, klopt niet, maar gisteravond was dat het model dat onder handbereik lag voor een foto. Die portalen van MK heb ik ook al gespot en zijn bruikbaar tussen Haarlem en Den Haag, mogelijk zelfs tussen Amsterdam en Rotterdam.
Zoals je weet ben ik van plan een stuk Hofpleinlijn te maken en daar moeten dan weer heel andere portalen voor worden gebruikt.

@Henk,

mat '35 heb ik ook nog liggen om te bouwen, maar alle materieel vanaf die tijd tot de jaren '90 passen onder de driescharnierspanten.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Floris Dilz op 29 september 2010, 15:33:02
mat '35, wat voor kit mag dat wezen?
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 29 september 2010, 16:06:52
Kleine oplage messing van FRIE. Volgens mij een serie van 4 stuks, waarvan er 3 bij leden van dit forum zijn beland.

Hij heeft mooie kappen geëtst van de 2 verschillende tweetjes mat'35, bijpassende ramen, tussenwandjes en schortplaten, mooie kloppende pantografen en nog verschillend kleiner spul als draaistelchassis, draaistelzijkanten, kano's en interieur met bagagerekken boven de banken. Ook koppen voor de betere koperslager.

Ik heb inmiddels 4 koppen van de Diesel III van MK klaar liggen.

Maar ja, wanneer heb ik eens tijd voor al dat moois  :(  Misschien maar eens minder op Beneluxspoor plaatsen.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Christoph op 29 september 2010, 21:32:44
Hallo Ivo,

de portalen waren inderdaad licht groen, werden vanzelf donker tot zwart door het remstof en andere verontreiniging uit de lucht.
Ik heb nog tussen de foto's van de vereniging zitten zoeken, maar heb geen betere gevonden.
Ik heb nog wel een vraagje over de portalen, wat is de hart op hart afstand van de rijdraden?

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: TonM op 29 september 2010, 21:47:28
Misschien maar eens minder op Beneluxspoor plaatsen.

Nee, dat mag niet!....Alsjeblieft? Is een grapje, toch? Dat doe je toch niet echt hè, Ivo? Toch?

Grtz,
Ton
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: WimM op 01 oktober 2010, 01:43:31
Goed initiatief van Ivo om aandacht aan de vakwerk bovenleidingsmasten te schenken.
De kleur: Ik dacht in het begin ook dat de kleur van de portalen groen was (aan de hand van foto's).
Maar volgens insiders van de S.G.B. (Goes Borsele) is de kleur van deze masten aluminium. Zilverkleurig dus. Ze hebben bij de SGB een aantal van deze portalen van de sloop gered en opgeslagen. Ik heb daarom de masten van de beurs-demo ook aluminium gespoten. De masten van de S.G.B. heb ik persoonlijk niet gezien, maar ik ga er van uit dat men niet bewust zit te liegen of dat men kleurenblind is.
De spoorafstand tussen de twee sporen in het portaal heb ik op 49.7mm.
Het vakwerkmastje op zichzelf is redelijk stevig. Een deugdelijke, maar simpele bevestiging op de ondergrond is iets moeilijker. Het originele fundatieblok is volgens mij vierkant. Dus om te etsen ligt een opgebouwde doosvorm voor de hand. Maar hoe maak je dat vast aan de ondergrond. Een lip er aan, met een schroef in de ondergrond en klaar is kees.
Stabiel is dit niet en het nadeel is dat de lip weer gecamoufleerd moet worden. Ik ben aan het experimenteren gegaan met het opvullen van het voetje met een houtblokje of staalplamuur en dan vastplakken op de stevige ondergrond. Maar dat is bewerkelijk en is je ondergrond altijd geschikt. En plakken is: vast is vast. klein beetje verzetten is een dus een probleem. Daarom kreeg ik, al denkend hierover, onlangs het idee om plaatjes van 11.5x11.5mm, 0.5 dik, met een in gesoldeerde lange ms. schroef of draadeind onder in de voet te soderen en zo vast te zetten. Simpel maar doeltreffend. Ik ben van plan het uit te proberen en als het goed bevalt plaatjes te laten etsen. Wim M   
     
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Patrick Sieders op 01 oktober 2010, 03:40:52
Is klei een optie ? Kan je mooi vierkant maken, je kunt er iets metaals in verwerken, heeft wat gewicht en kan evt. gelijmd worden op de ondergrond.. en het kleurt ook nog redelijk... als je tenminste voor grijs hebt gekozen  8)

Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: WimM op 02 oktober 2010, 01:46:00
Als je even terug gaat naar pagina 1 van deze topic, bovenaan, dan zie je rechts op de foto van de etsplaat 6 platen van de bovenleidingsmast-fundaties, in platgeslagen toestand uiteraard. Deze moet je vouwen tot ie een blok vormt. Daarin wordt aan de bovenkant het vakwerk van de mast vastgesoldeerd. Stevig. En het blok ziet er ook echt strak uit.
Maar de onderkant: hoe zet je dit vast op de ondergrond? Daar had ik het over in mijn vorige opmerking.
Je kunt het holle doosje uiteraard opvullen en dan vaslijmen. Een blokje vormen van klei is dus niet nodig. En het messing doosje zelf is wel sterk genoeg 
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Lokpaint op 02 oktober 2010, 02:01:09
Hoi

Kun je niet een (ik zeg maar iets) M3 bout met verzonken kop onderaan het portaal vastsolderen? Dan een gat door de ondergrond, en aan de onderzijde vastschroeven?

Bart
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: prutser op 02 oktober 2010, 09:50:56
Dat had tie dus zelf ook al bedacht;

[Daarom kreeg ik, al denkend hierover, onlangs het idee om plaatjes van 11.5x11.5mm, 0.5 dik, met een in gesoldeerde lange ms. schroef of draadeind onder in de voet te soderen en zo vast te zetten. Simpel maar doeltreffend. Ik ben van plan het uit te proberen en als het goed bevalt plaatjes te laten etsen. Wim M ] 

Mooi spul, wat kostte 1 zo'n etsplaat nou ongeveer Ivo?

Groet Stephan.
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Delftinhetklein op 09 oktober 2010, 13:31:36
Hier (http://www.virtueeldelftslexicon.nl/index.aspx?p=advanced&field=*&searchfor=spoorsingel&operator=all&rubriek=topografie&showtype=single%20objects&first=65&rowCount=181) is mooi een asymetrisch bovenleidingsportaal te zien op de Spoorsingel te Delft

Grt Erwin
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Hans Reints op 09 oktober 2010, 13:42:58
Kijk ook eens op www.sleutelspoor.nl en dan op Hoekselijn. Staan heel veel voorbeelden van deze driepunters.
SK
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: WimM op 12 oktober 2010, 21:38:30
In het kader van dit type bovenleidingsmast past ook deze bijzondere foto; een meersporen uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overweg_spaansepolder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overweg_spaansepolder.jpg)
De locatie is bij Spaansepolder tussen Rotterdam en Schiedam. Op de achtergrond is de Van Nellefabriek te zien.
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: sander1985 op 12 oktober 2010, 22:26:30

Fraaie foto! Zo'n seinbrug lijkt mij een ander mooi object als messing kitje als ik dat even in dit topic mag aangeven.

Sander
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Hans Reints op 12 oktober 2010, 22:35:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_Km2081_39020rich20schiedam_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_Km2081_39020rich20schiedam_3.jpg)
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: stig op 12 oktober 2010, 23:58:45
En wat zien wij hier?
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: spoorzeven op 13 oktober 2010, 00:29:50
Hier (http://www.virtueeldelftslexicon.nl/index.aspx?p=advanced&field=*&searchfor=spoorsingel&operator=all&rubriek=topografie&showtype=single%20objects&first=65&rowCount=181) is mooi een asymetrisch bovenleidingsportaal te zien op de Spoorsingel te Delft

Grt Erwin

Helaas zie ik niets............
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: stig op 13 oktober 2010, 00:47:41
Dan moet j echt aan een betere browser oid. want ik zie het wel.  (y)
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: roadster36 op 13 oktober 2010, 00:59:24
ik zie idd ook niks
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: stig op 13 oktober 2010, 01:07:27
(http://www.belderok.net/benelux/afdruk01.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/afdruk01.jpg)

Wellus! ;D
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Delftinhetklein op 13 oktober 2010, 18:48:28
Heeft te maken met je java script instellingen.
Maar goed met deze link (http://www.virtueeldelftslexicon.nl/index.aspx?p=fullscreen&titel=Geen%20titel&image=TMSMEDIA%5cBG%5c000000-009999%5c4190.jpg&rubriek=Topografie) moet het wel gaat
Titel: Re:Vakwerk Bovenleidingmast van Wim Mesu
Bericht door: Ivo tB op 17 oktober 2010, 12:33:55
Mooi spul, wat kostte 1 zo'n etsplaat nou ongeveer Ivo?

Stephan,

Ik had hierop nog niet gereageerd, omdat ik het niet meer exact wist. Eerder in dit draadje heb ik volgens mij gezegd dat het iets tussen de 20 en 30euro was. Dat blijkt waar en niet waar. Ik heb het bij Wim even nagevraagd en het zit als volgt: een etsplaat bevat 3 masten en spullen voor een afspaninrichting.

Maar Wim biedt kwantumkorting  ;)

Dus een etsplaat voor 40 euro, twee etsplaten voor 60 euro en drie etsplaten voor 80 euro.

mvg,
Ivo