Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:59
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:23:21
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:16:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.  (gelezen 3603 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22430
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Gepost op: 27 september 2010, 20:50:26 »
Ben in het gelukkige bezit van een LILIPUT BR 05 003 (H0) gestroomlijnde stoomlok (rode kleur) met de kabine voorin de lok.
Deze lok is uit de periode 2.
Nu wil ik een aantal personen rijtuigen achter deze lok hangen. Ben flink op internet aan het zoeken geweest maar kan niets vinden. Kan iemand mij vertellen welke rijtuigen ik kan gebruiken ?
Alvast bedankt !!

groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 september 2010, 11:11:32 door Wim Vink »
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2010, 21:08:38 »
Deze link kan je helpen: Epoche 2. Enige kennis van de Duitse taal is hierbij wel aan te bevelen. Klik op "Fahrzeuge der Deutschen Reichsbahn" en scroll.

Voor zover deze loc niet in het Aw stond om weer eens gerepareerd te worden, reed ze onder andere met Schürzenwagen Gruppe 38, D-Zugwagen Gruppe 35 en D-Zugwagen Gruppe 28. Mijn voorkeur zouden de Schürzenwagen hebben.

Hoe zijn de rijeigenschappen van deze 05?

Groet,
Basilicum

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2010, 21:26:18 »
wel de schurzenbakken met papegaai nemen he!

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2010, 08:02:07 »
Gisteren toevallig tijdens het surfen op een Duitse website (mogelijk het Drehscheibe-forum) ongeveer het volgende gelezen:

De DRG had een aantal Schürzenwagen type AB4ü-38 speciaal voor snelheidsproeven aangepast. De maximumsnelheid was hierdoor 180 km/u. Deze rijtuigen waren voorzien van draaistellen type Görlitz-III Schwer (III niet zeker) met een radstand van 3,6 meter, maar dat waren volgens mij de standaard draaistellen van deze rijtuigen. Verder wat aanpassingen en eisen aan het remsysteem die je in model waarschijnlijk toch niet ziet. Deze rijtuigen werden niet in de gewone dienst ingezet en konden dus altijd gebruikt worden voor proefritten. Daarbij dienden deze rijtuigen alleen als extra last, er werden andere, speciale meetrijtuigen voor het doen van metingen gebruikt.

Aangezien de 05 003 vooral met proefritten onderweg was, kom je hier volgens mij wel een eindje mee. Mocht je meer info willen hebben, ik heb gisteren o.a. gezocht op "Schürzenwagen" en "Ausmusterung", zowel op Google.de als het Drehscheibe-forum (en de laatste Schürzenwagen zijn 1982 uit de reizigersdienst verdwenen en in 1984 uit het militair verkeer).
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2010, 21:07:43 »
Zowaar nog de tekst teruggevonden:

Ab der Bauart 35 waren die Wagen lauf- und bremstechnisch für 150 km/h ausgelegt, wobei einige wenige Wagen (u.a. Messwagen für Schnellfahrten) für 180 km/h zugelassen waren. Voraussetzung war, dass diese Einzelwagen mit Drehgestellen Görlitz III schwer, 4facher Federung und Doppelklotzbremse (Achsstand 3600 mm) ausgerüstet waren. Für die Versuchsfahrten mit den Baureihen 05, 61, E 18 und E 19 waren nur wenige ausgesuchte Wagen zugelassen, die die o.g. Kriterien erfüllten. Ausser den Messwagen waren auch noch einige AB4ü-38 (Schürzenwagen) für diese Zwecke als "Zuglast" vorbereitet. Sie unterstanden dem RZA Grunewald und waren nicht im Regelverkehr eingesetzt.
Bron: Klik!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22430
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2010, 14:37:56 »
Hoi Rudolph.
Bedankt voor alle info !! Weet inmiddels een stuk meer.
Alleen weet ik nog niet welke wagons er in H0 bruikbaar zijn. Ben met je informatie weer flink aan het zoeken geweest maar ik kom er (nog) niet uit. Mocht iemand de gouden tip hierover hebben dan hou ik me aanbevolen. Alvast bedankt.

Hoi Basilicum.
Je vroeg je af hoe de rijeigenschappen van de Liliput BR 05 003 waren.

*De negatieve kanten:
 De lok loopt alleen echt mooi met bochten niet kleiner dan R6 :-(
Bij kleinere bochten floepen de 4 kleinste lokwielen uit de rails.
Maar vanaf R6 loopt hij erg mooi en rustig.

*De positieve kanten:
Het allergrootste pluspunt is dat de lok (behalve het dak van de tender) HELEMAAL uit metaal bestaat. Hij weegt daarom ook erg veel. Klasse van Liliput.
Hij loopt erg mooi en is stil. Maar denk aan de R6 !!
Heb hem alleen nog analoog gereden. Volgens insiders loopt hij (zoals de meeste loks) digitaal mooier. De koppeling tussen de lok en tender is heel mooi kort.
Gewoon een prachtige lok voor niet al te veel geld. Advies 249 euro.
De lok zal op mijn baan vooral een statisch model zijn. Ik hou daar wel van. Ook zal ik hem nog verweren.

Ik ben wat ze noemen een herstarter. En wel sinds 3 jaar. In m'n jonge jaren ook treintjes gehad: Trix Express.

Mijn rijervaringen met loks zijn het volgende:

ROCO rijdt nog steeds het allermooist. Zelfs door kleine bochten.
BRAWA is ook erg goed.
TRIX is beduidend minder. Met de BR 96 en de E 91.9 heb ik wel heel goede ervaringen.
FLEISCHMANN is ook niet te versmaden. Vooral de modellen van de laatste paar jaar.
LILIPUT is toch wat minder. Hoewel mijn allergrootste lok de BR 05 002 prima loopt. Zelfs bochten van R3 gaat prima. Maar allemaal net iets minder dan Roco. Heb van Liliput nog de nieuwe BR 45 019 in bestelling staan. Ook zo'n groot best.
GUTZOLD. Heb allen een BR 65. Loopt heel mooi maar alleen met grotere bochten dan R3.

groet Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2010, 16:00:39 »
Dank voor de info over de 05. :)

Voor de rijtuigen zou ik eens in de Liliput-catalogus kijken.
Bijvoorbeeld deze: L383303, L383351, L383403, L383503, L383703 en L383803.
Een echt passend bagagerijtuig ontbreekt in deze serie (@Liliput: dit is al jaren een gaatje in de markt!).

Groet,
Basilicum

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2010, 16:03:43 »
even reclame maken voor spoor 0, maar zoveel BR05 modellen zijn er niet, deze ben ik zelf aan het maken, een naoorlogse versie, 05001.


Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2010, 16:56:22 »
Wat een geweldig bouwwerk :o (y)
Maar voor verder commentaar op het werkstuk van Edwin verwijs ik graag naar dit topic :)
(Zo maak je reclame voor je spoor 0 project) ;)
Vr. groeten,
Bob

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2010, 18:02:15 »
@Basilicum: het is niet zo gek dat Liliput niet met een Schürzenwagen-bagagewagen is gekomen. Hiervan zijn er slechts een paar verschenen, volgens de Duitse Wikipedia zelfs maar één (Pw4ü-40, later DB Dü 948, geleverd in 1941). De Schürzenwagen werden dus vrijwel altijd gecombineerd met bagagewagens uit andere series. Daarnaast vraag ik mij of er tijdens proefritten überhaupt bagagewagens meereden. Meetrijtuigen werden (en worden) meestal direct achter de loc geplaatst, en voor treingewicht waren de genoemde AB4ü-38 al beschikbaar.

@Wim: de AB4ü-38 lijken op de rijtuigen in de links van Basilicum, maar de juiste rijtuigen hebben slechts 7 grote zijramen per zijde. Het exacte artikelnummer weet ik niet, maar de Liliput heeft deze rijtuigen absoluut in het assortiment (gehad). Wel kan het lastig zijn om deze rijtuigen los te krijgen, aangezien Liliput veel rijtuigen in sets met 5 rijtuigen heeft uitgebracht. Eén set bevat dan waarschijnlijk maximaal 1 AB4ü-38.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22430
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2010, 10:57:52 »
Bedankt Basilicum.
Heb net de L383703 wagon van Liliput besteld. Deze wagon is mooi rood van kleur net als de lok. In oktober natuurlijk weer naar Eurospoor in Utrecht. Ga daar eens verder kijken naar andere wagons. Liefst in het rood natuurlijk. Zal niet meevallen.
Heb vanmorgen ook contact gehad met de importeur (Hobby Time) van Liliput. Ze kennen het probleem niet van de BR 05 003 van de "floepende" kleine wielen. Ze gaan dit uitzoeken en zullen mij berichten of en wat er aan gedaan kan worden. Goede service van deze importeur !! In het oktober nummer van Rail Hobby moet een test staan van de BR 05 003. Snel kopen dus.
By the way. Heb gisterenavond de grootste lok van Liliput nog even getest. De BR 05 002. Hoewel deze lok ruim 1,5 cm langer is dan de BR 05 003 loopt hij ERG MOOI door bochten van R3.
groet Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Welke personen rijtuigen bij de Liliput BR 05 003 stoomlok.
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2010, 14:25:45 »
Verdere bespreking over de  BR 05 locomotief zelf graag in dit afgesplitste topic
(dit topic staat namelijk in treinsamenstellingen ;))
Vr. groeten,
Bob