Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door henk
Vandaag om 13:56:14
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 13:26:27
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Ervaring 187-prestigemodels door NL-modelspoor
Vandaag om 13:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 13:10:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:44:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
  

Auteur Topic: Baanplan Hans  (gelezen 3593 keer)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Baanplan Hans
« Gepost op: 14 January 2007, 21:22:40 »
Hoi,

Wanneer alles goed gaat, ga ik dit jaar verhuizen, en komt er een grotere ruimte voor de treinbaan dan die er nu is.
Beetje vooruit plannen kan geen kwaad.



Download wintrack7: Hier

Tijdperk/land:
Duitsland, TP3 tot nu, electrische hoofdlijn, enkel sporige diesel zijlijn.

Het idee
Een fictief IC-hoofdstation met aan beide kanten een keerlus waar in beide lussen een schaduwstation zich bevindt.
Onderste 2 niveau's zijn de lussen.
Overloopwissels bij de ingang van de schaduwstations zodat trekduwtreinen en treinstellen niet door de lus heen hoeven. Dit geeft een realistischere pendelmogelijkheid.
Goederentreinen en getrokken treinen gaan wel gewoon de lus door.

Om uit de schaduwstations genoeg hoogte te krijgen, maak ik gebruik van spiralen. Mijn huidige baan heeft er 2, en die wil ik gaan hergebruiken.
Het bouwen hiervan is mij allerszins meegevallen.

Aan de linkerkant van het station gaat de lijn onderzichzelf door.
Ook hier wordt hoogte gewonnen dmv een spiraal.

In het station bevind zich een perronnetje voor de zijlijn.
Deze is toegankelijk vanaf een kant van de hoofdlijn.
Doormiddel van een spiraal wint deze genoeg hoogte om over de hoofdlijn heen te gaan.
Het stationnetje is groot genoeg voor een railbus-stelletje, of een v100/v160 met 1 silberling (stuurstand).
Mogelijkheid voor omlopen is aanwezig.
De hoofdsporen zijn lang genoeg voor 6a7 rijtuigen met loc.

Bij het station bevindt zich een verlaagt locdepot met draaischijf.
Hier kan ook het eea aan los materieel opgesteld worden.

Techniek
Digitaal, 2 rail.
MRDirect icm Koploper.
Onzichtbare stralen zijn R3/R4 van Roco.
Zichtbaar hoofdzakelijk R5/R6, waar mogelijk ruimer.

Het wordt een leuk project, zal wel het eea bijgebouwt moeten worden aan electronica.
Scenery wordt hoofdzakelijk gemaakt door m'n vriendin, die vindt het geweldig, en heeft ook een vinger in de pap :)

Suggesties zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2007, 21:29:20 door CyberHanz »
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Baanplan Hans
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2007, 11:21:56 »
Groot baanplan, mooie ruimte!  ;D

Je zijlijn heeft op het bergstationnetje wel een omloopmogelijkheid, maar op het centraal station niet. Misschien dat je dat nog even wil/kan aanpassen?

Veel ontwerpplezier!

Groetjes,
Robert-Jan

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Baanplan Hans
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2007, 11:53:14 »
Hoi,

Klopt, nu aangepast. (nog niet in plaatje).
Noordkant blokkeert echter nog de hoofdbaan bij het omlopen.

Verder kom ik er nu achter dat ik vanaf het depot niet goed de hoofdbaan op kan komen, trein blijft dan links.
Moeilijk, maar vast wel op telossen.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Baanplan Hans
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2007, 15:35:04 »
Prachtig plan, maar er ist toch 1 ding..

waar zijn alle goederensporen. Ik weet dat vele modelspoorders personentreinfavorieten zijn, maar op bijna allle plannen zie ik geen goederenterrein.

Zeker een station van het formaat dat Hans plant, zou er minstens een goederenstation van ongeveer 4 sporen moeten zijn.

2 doorrijsporen, ook te gebruiken als opstelsporen.
1 laad-losstraatspoor
1 goederenloodsspoor met eventuele laad-losperrons
 
en dan heb ik het nog niet eens over industrieƫle aansluitingen.

Zeker in Tijdperk 3 kunnen die niet ontbreken.

maar ook even serieus: ik ben jaloers, heb zelf zeker niet zoveel ruimte. :P
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Baanplan Hans
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2007, 17:03:07 »
Fraai ontwerp, had ik maar zoveel ruimte.
Ik moet het met een boekenplank doen in N.

Groet,
John

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: Baanplan Hans
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2007, 17:16:11 »
waar wil jij eigenlijk gaan staan, en kun je overal nog wel bij?

verder mooi, en een giga grote ruimte wat mij betreft.

Hedzer

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Baanplan Hans
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2007, 17:41:06 »
Staan? Moet dat ook nog?  ::)
Dat gebeurt in de ruimte vanaf de deur.
Aan de achterkant van het station komt een luik oid, zodat ik er van die kant ook bij kan.

Wat betreft de goederensporen: geheel mee eens.
Wellicht ergens een klein losspoortje maken aan de noordkant van de baan.
De langere goederentreinen denderen lekker door het station heen, en mogen er ook niet stoppen.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Baanplan Hans
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2007, 20:40:55 »
Citaat
Wellicht ergens een klein losspoortje maken aan de noordkant van de baan.

Ik heb nog eens goed gekeken en ik denk dat ik weet hoe je er nog een goederenspoor bijkrijgt. ;)

1. Als je nog een doorgangsspoortje tussen de 2 perronsporen legt kan daar de goederentrein voorbijrijden (zonder klachten van de passagiers)
2. Het spoor naar het zijlijnstation kan ook van de andere kant worden aangesloten en dubbelen als buurtgoederentreinspoor (Ng-Gleis)
3. Als de Lokloods iets naar rechts verplaats kan worden, kunnen daarnaast nog 2 of 3 kopspoortjes komen voor een goederenloods enz.
4. Als je nog een extra wissel inbouwt in het spoor naar het Depot kan dat worden gebruik als uittrekspoor voor de kopgoederenspoortjes.

Al met al een goed plan, goed doordacht. ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Baanplan Hans
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2007, 14:21:29 »


Hier wat aanpassingen in het depot en de zijlijn gebeuren.
Let wel, het depot ligt een cm of 3 Ć  4 lager dan het station.
Hier een drieweg wissel ingestop om zo nog een extra spoortje te creeeren. (heb er toch 2 liggen, zonde om niet te gebruiken :)) (don't flame...)

Klein goederenspoortje, en een overloopmogelijkheid voor de zijlijn.
Zijlijn is nu zuidelijk aangesloten ipv noordelijk.
Uithalen voor de goederentreinen gebeurt dan op het zijlijntje, de hoofdsporen hebben er dan geen last van.

DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Baanplan Hans
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2007, 17:15:07 »
Leuk plan!  :D Hoe staan de zaken nu?

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Baanplan Hans
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2007, 20:08:02 »
Qua plan ben ik nog niet veel verder op het moment.
Even laten bezinken.

Wel ga ik zo beginnen met de huidige baan af breken.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail