Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
  

Auteur Topic: Wisselklem ?  (gelezen 4688 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Wisselklem ?
« Gepost op: 21 September 2010, 21:45:45 »
Nooit eerder gezien. Een soort wisselklem.



Het kruiswissel tussen spoor 7 en 8 van Utrecht CS is tijdelijk onklaar gemaakt met aan iedere wisseltong zo'n klem.
Kennelijk vertrouwen ze de verkeersleiding niet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Wisselklem ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2010, 00:39:13 »
Dat is ook een wisselklem...  ;)

Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Wisselklem ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2010, 08:11:33 »
Als je goed kijkt zie je zelfs een hangslot zitten. Kan ook niet iedereen de grendel er af halen. Is het nog veiliger.

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Wisselklem ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2010, 09:30:49 »
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Wisselklem ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2010, 13:09:18 »
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Spoor 4/5 overloopwissels liggen ook geklemd. Je wilt daar ook niet meer overlopen, de draad boven het wissel is weggehaald. Volgens mij gaan al deze wissels verdwijnen op Utrecht Centraal, behalve op plekken waar ze structureel gebruikt worden. Bijvoorbeeld van 18b naar spoor 16, van 10 naar 9c/9b of naar 11. De 'a en b zijde' van het perron komt op die manier te vervallen, en wordt het één lang perronspoor.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Wisselklem ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2010, 13:12:33 »

Al zal men die A en B wel blijven gebruiken lijkt me voor treinen die splitsen in Utrecht (de treinen naar Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld) ondanks dat de overloopwissels worden verwijderd.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

guest7823

  • Gast
Re:Wisselklem ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2010, 18:26:29 »
Dat is ook een wisselklem...  ;)

Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.
Komt ook voor als andere beveiliging. Bij museumlijnen zijn dergelijke klemmen ook in gebruik.

SHM
- Zwaag (volgens mij zelfs drie, nl twee voor het omloopspoor en een in de aftakking in het zijspoor richting de loods aldaar)
- Twisk (zijspoor)
- Opperdoes (zijspoor, misschien ook nog in kopspoortje vanaf zijspoor)
- Medemblik (opstelspoor waterwagens)

Wissels liggen geklemd met "baanvak sleutel", die iedere Chef trein bij zich heeft. Deze sleutels worden "normaal" gebruikt om de kastjes te openen waarmee de overwegen bedient kunnen worden. Indien er meerdere treinen rijden worden op de onbemande stations (niet Wognum dus) indien gewenst de wisselklemmen losgehaald op daar te kunnen kruisen.


Dit kwam op meerdere lijnen voor in het verleden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re:Wisselklem ?
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2010, 23:04:49 »
In het NSM liggen ze (helaas) ook, ter voorkoming van vingers van kinderen tussen de tongen als pappa laat zien hoe een wissel werkt....