Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Wisselklem ?  (gelezen 4765 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Wisselklem ?
« Gepost op: 21 September 2010, 21:45:45 »
Nooit eerder gezien. Een soort wisselklem.



Het kruiswissel tussen spoor 7 en 8 van Utrecht CS is tijdelijk onklaar gemaakt met aan iedere wisseltong zo'n klem.
Kennelijk vertrouwen ze de verkeersleiding niet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Wisselklem ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2010, 00:39:13 »
Dat is ook een wisselklem...  ;)

Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Wisselklem ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2010, 08:11:33 »
Als je goed kijkt zie je zelfs een hangslot zitten. Kan ook niet iedereen de grendel er af halen. Is het nog veiliger.

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Wisselklem ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2010, 09:30:49 »
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Wisselklem ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2010, 13:09:18 »
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Spoor 4/5 overloopwissels liggen ook geklemd. Je wilt daar ook niet meer overlopen, de draad boven het wissel is weggehaald. Volgens mij gaan al deze wissels verdwijnen op Utrecht Centraal, behalve op plekken waar ze structureel gebruikt worden. Bijvoorbeeld van 18b naar spoor 16, van 10 naar 9c/9b of naar 11. De 'a en b zijde' van het perron komt op die manier te vervallen, en wordt het één lang perronspoor.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Wisselklem ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2010, 13:12:33 »

Al zal men die A en B wel blijven gebruiken lijkt me voor treinen die splitsen in Utrecht (de treinen naar Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld) ondanks dat de overloopwissels worden verwijderd.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

guest7823

  • Gast
Re:Wisselklem ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2010, 18:26:29 »
Dat is ook een wisselklem...  ;)

Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.
Komt ook voor als andere beveiliging. Bij museumlijnen zijn dergelijke klemmen ook in gebruik.

SHM
- Zwaag (volgens mij zelfs drie, nl twee voor het omloopspoor en een in de aftakking in het zijspoor richting de loods aldaar)
- Twisk (zijspoor)
- Opperdoes (zijspoor, misschien ook nog in kopspoortje vanaf zijspoor)
- Medemblik (opstelspoor waterwagens)

Wissels liggen geklemd met "baanvak sleutel", die iedere Chef trein bij zich heeft. Deze sleutels worden "normaal" gebruikt om de kastjes te openen waarmee de overwegen bedient kunnen worden. Indien er meerdere treinen rijden worden op de onbemande stations (niet Wognum dus) indien gewenst de wisselklemmen losgehaald op daar te kunnen kruisen.


Dit kwam op meerdere lijnen voor in het verleden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Wisselklem ?
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2010, 23:04:49 »
In het NSM liggen ze (helaas) ook, ter voorkoming van vingers van kinderen tussen de tongen als pappa laat zien hoe een wissel werkt....