Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
Vandaag om 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
Vandaag om 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
Vandaag om 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 22:32:49
Wissel decoder WD8D door Keessap
Vandaag om 22:32:14
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
Vandaag om 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41

Auteur Topic: Schaduwstation ontwerpen.  (gelezen 4912 keer)

N. Kerkhof

• Offline Offline
Schaduwstation ontwerpen.
« Gepost op: 16 September 2010, 13:16:03 »
Tot nu toe wilde ik 2 aparte schaduwstationsbouwen voor beide richtingen.
Door een leuke draai in het baanplan kon ik handmatig treinen van de ene naar de andere richting laten gaan om een gevarieerder verloop van de treinen te krijgen.
Daar wat te spelen met diverse ideeen dacht ik dat het ook wel leuk zou zijn om 1 groot schduwstation te maken en elke trein de wissel achter m te laten verzetten naar 1 van de 2 richtingen die er zijn. Zo gaat elke trein steeds een andere richting op... Op die manier kan ik als het schaduwstation een onevenaantal sporen heeft steedseen trein een andere kant op laten rijden zonder dat het verloop doorzichtig word.

Zoals misschien al begrepen wordt is het schaduwstation volledig automatisch. De bedoeling is dat elke trein die binnenkomt de volgende laat wegrijden.

Zijn er nog meer manieren om met een schaduwstation het verloop van de treinen te beinvloeden? en hoe doen jullie dat?

alvast bedankt!

Nocki
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Bob Vermeulen

• Offline Offline
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:Schaduwstation ontwerpen.
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2010, 15:12:31 »
Hallo Nocki,

Daar gebruik ik Win-Digipet voor. Zo kan ik besluiten of ik E-lok - stoomlok- Elok wil rijden of eerst 2 x personen trein en dan een goederentrein en zo zijn er nog vele varianten mogelijk. Wat je maar wil kan je daarin realiseren.
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2010, 17:38:08 »
De NS gebruikt er een dienstregeling voor en machinisten... :)
Helaas ben ik een van die eigenwijze mensen die analoog gaat rijden dus maak ik de keuze om een en ander niet digitaal aan te sturen...
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2010, 18:18:38 »
Welk railmateriaal gebruik je?
Voor gebruik met Flm zelfdenkende wissels staat er een voorbeeldje op mijn web site.
Klik groen bolletje, vervolgens modelbaan en werking schaduwstation.
Misschien heb je dan een ideetje wat mogelijk is op simpele manier.
Dit is uit te bouwen tot je gewoon geen plaats meer hebt voor je schaduwstation.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2010, 18:25:49 »
Hoi,

Zoals jij dat doet is het idd de bedoeling om het ook te gaan doen.
15 sporen. Elk vol laten lopen de en volgende open gooien. Aan het eind de eerste weer.

Ook ik rijdt met fleischmann zelfdenkende wissels...

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2010, 08:36:05 »
Ondertussen is dit net een Roma topic geworden.

Ik dacht het is echt een beginnersvraag dus gooi ik m in het beginners forum, toen is het topic verplaatst naar baanbouw en scenery, en nu hier... ik ben benieuwd wanneer het weer wordt "uitgezet" :)

Vandaag weer verder met bedenken... Ik heb erg veel zin om lekker te tekenen straks...

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2010, 09:06:36 »
Toen ik nog analoog reed, had ik een automatisch schaduwstation.
In mijn geval 6 sporen, waarbij bij binnenkomst een voorkeur voor spoor 1 was. Als spoor 1 bezet was, ging de trein naar spoor 2, als dat ook bezet was, naar spoor 3, enz. Mocht in de tussentijd spoor 1 weer vrij zijn, dan gaat de eerstvolgende trein weer naar spoor 1.
Voor het uitrijden had ik een soort toevalsgenerator. Rondom een timer ic was een schakelingetje dat iedere x seconde het vertrek van een ander spoor mogelijk maakte. Natuurlijk niet echt toeval, maar als je de teller maar snel genoeg liet tellen, kon je echt niet meer bijhouden welk spoor gekozen zou worden om te vertrekken. Door een druk op een knop, liet je de trein van het spoor dat dan gekozen was, ook werkelijk vertrekken (die druk op de knop kun je natuurlijk ook door een andere trein laten genereren).
Op deze manier was een afwisselende treinenloop gegarandeerd, het was in de praktijk echt onvoorspelbaar.

Huub

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2010, 10:19:40 »
Maar door die timer IC is het gelijk een digitaal schaduw station geworden ;D ;D

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2010, 17:53:39 »
Toen ik nog analoog reed, had ik een automatisch schaduwstation.
In mijn geval 6 sporen, waarbij bij binnenkomst een voorkeur voor spoor 1 was. Als spoor 1 bezet was, ging de trein naar spoor 2, als dat ook bezet was, naar spoor 3, enz. Mocht in de tussentijd spoor 1 weer vrij zijn, dan gaat de eerstvolgende trein weer naar spoor 1.
Voor het uitrijden had ik een soort toevalsgenerator. Rondom een timer ic was een schakelingetje dat iedere x seconde het vertrek van een ander spoor mogelijk maakte. Natuurlijk niet echt toeval, maar als je de teller maar snel genoeg liet tellen, kon je echt niet meer bijhouden welk spoor gekozen zou worden om te vertrekken. Door een druk op een knop, liet je de trein van het spoor dat dan gekozen was, ook werkelijk vertrekken (die druk op de knop kun je natuurlijk ook door een andere trein laten genereren).
Op deze manier was een afwisselende treinenloop gegarandeerd, het was in de praktijk echt onvoorspelbaar.

Huub

Wauw. Leuk idee. Waarschijnlijk zal ik het zo niet gaan doen maar het is wel heel erg leuk.

Deze manier van digitaal is dan weer net wel toegestaan op mijn baan :)

Een vraag die ik naast de vorige nog wilde stellen is: Hoeveel ruimte zou ik boven mn schaduwstation houden? Ik zat aan een open ruimte van 30cm te denken zodat ik met de hand overal bij kan. 14 a 15 sporen breedt is best flink dus moet een deel van het boven lichaam er ook nog bij kunnen... Wat houden jullie aan?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2010, 18:18:46 »
Hoi!

Ik heb zelf al 240mm tussen de niveau's... Kijk ook eens in de encyclopedie onder Schaduwstations Daar kan je ook nog wat informatie vinden over het toepassen van schaduwstations en het hoogteverschil tussen de niveaus.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2010, 18:59:08 »
Open ruimte met 30 cm is meer dan genoeg hoor.
Kan je inderdaad prima bij je treinen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2010, 20:03:49 »
Bedankt!

De encyclopedie heb ik al nageslagen op de dingen die ik zoek. Op dit moment heb ik vaak dat als ik echt de diepte in wil kwa info dat ie nog niet volledig is. Misschien wil ik af en toe wel te veel info :) want soms is er niet meer antwoord op een vraag dan ja of nee...

30cm Gaat het dus wel worden.

Ik speel op dit moment gelijk met een optie met meerdere plateaus waardoor de sprong niet in 1 keer 30cm is maar eerder 18 en 12... Dat gaat wel heel indrukwekkend worden :)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2010, 20:06:18 »
Ik zou gaan werken met een spiraal, dat gaat meestal heel goed en je hebt relatief weinig ruimte nodig.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 September 2010, 15:02:12 »
Tja... Na die laatste opmerking weer eens een nachtje of 3 te laten sudderen moet ik zeggen dat je gelijk hebt...

Mijn eerste probleem was dat ik 2 schaduwstations wilde met dus 4 toegangssporen. waardoor ik dus geen spiraal wilde.
Later is dat 1 schaduwstation geworden waardoor ik met 1 spiraal wel deleijk heel goed uit de voeten moet gaan kunnen.

Bedankt. De spiraal blijkt toch de beste oplossing spacewise (ruimtelijk gezien :) hihi) te zijn....