Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 20:17:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 19:21:26
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 269881 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #645 Gepost op: 05 October 2015, 07:58:15 »
Van mij mag je, maar ........ de krukken zijn voor de drijfstangen en die zitten lager (dus onzichtbaar ??). Voor de beweging van de schaar heb je kleinere excentrieken. Ik zou eens moeten kijken, maar of de excentriciteit zo groot is dat je daar in h0 wat van ziet ..........

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #646 Gepost op: 05 October 2015, 09:26:38 »
Tekening in het 1700 boek is duidelijk. De excentrieken voor de excentriekstang hebben het zelfde middelpunt (namelijk de as van het drijfwiel) als die van de drijfstangen, dus zitten net zo laag, maar toegegeven de uitslag zal kleiner zijn. Wat je zult zien is de bewegende schaar en de schaarstang en een bewegende voorloophefboom.

Ik ga het niet doen. Wat ik wel nog doe is de schaar. Ik mis foto's om te zien of de schaarstang tussen de schaar of aan welke zijkant die zit daarvan. Ik vermoed aan de kant naar het midden. Bezoek aan NSM is mogelijk nodig  ;) Dat zal op de 2104 toch wel goed zitten.  ;D


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #647 Gepost op: 05 October 2015, 09:42:54 »
Ik ga het niet doen. Wat ik wel nog doe is de schaar. Ik mis foto's om te zien of de schaarstang tussen de schaar of aan welke zijkant die zit daarvan. Ik vermoed aan de kant naar het midden. Bezoek aan NSM is mogelijk nodig  ;) Dat zal op de 2104 toch wel goed zitten.  ;D



Als ik de foto goed interpreteer zit de schaarstang (rechts boven op de voorloophefboom) met een U om de voorloophefboom

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #648 Gepost op: 05 October 2015, 13:59:00 »
Van mij mag je, maar ........ de krukken zijn voor de drijfstangen en die zitten lager (dus onzichtbaar ??). Voor de beweging van de schaar heb je kleinere excentrieken. Ik zou eens moeten kijken, maar of de excentriciteit zo groot is dat je daar in h0 wat van ziet ..........
De excentriciteit is 130 mm, dat wordt 1:87 1,5 mm en is dus duidelijk te zien. Sinds de 2100 modelbouwwedstrijd van de NVM in de zestiger jaren heb ik krukken en excentrieken beide er al in zitten.
Mvrgr
Koopmans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #649 Gepost op: 05 October 2015, 21:54:02 »
@Paul,

De schaarstang en voorloophefboom zitten al op hun plek. De voorloophefboom loopt om de schuifstang heen en zit daar scharnierend aan vast en de schaarstang zit bovenaan de voorloophefboom ook eromheen met een vorkconstructie. Op de foto van de 2104 van mij zie je dat en ook in mijn model



Een paar foto's van de andere kant. Verschillende onderdelen vragen nog wat nabewerking om de vorm beter tot zijn recht te laten komen. Schaarstangen hangen hier schuin naar achteren, want er zijn nog geen scharen waar ze in zitten.



Om te bewijzen dat het beweegbaar is staat nu de voorste voorloophefboom naar voren:



Lekker klein allemaal: met 1 eurocent munt



En van opzij:



Cylinder front zit nog los, dus daarom zitten de schuifstangen schuin naar boven terwijl deze evenwijdig moeten lopen met de voetplaat.

Dit is conform deze foto van Karst:



Nu alleen nog de boutkoppen aan de zijkanten van de schaarstangen maken.

Nee het gaat mij om de bevestiging van de schaarstang aan de schaar. Dat kun je ook op deze tekening niet zien:



Hierop zie je de excentriekstang van boven eindigen in een vork. Die zat ongetwijfeld om de onderkant van de schaar. Nu is mijn vraag of de schaarstang door de schaar heen zat (dus een schaar met 2 kanten met een asje door de schaarstang heen) of aan een zijkant met een as aan de zijkant van de schaar. Ik heb daar geen goede foto's van, maar ook met deze foto van Karst is het een beetje te gokken:



Je ziet hier nog net de linker schaar zitten. De rechter zit achter de ketelsteun. En inderdaad zie je aan de voorkant een sleuf zitten, dus de schaarstang loopt door de schaar heen met een asje aan beide kanten. Mooi mechaniek, alles in lijn, dus geen wringende krachten op de schuibeweging. Aan beide zijden van de schaar zie je nog de oplegging van de schaar vermoed ik.

Links naast de ketelsteun zie je nog de rechter schaarstang, die aan de achterkant naar boven en beneden wordt bewogen, door een stang die naar beneden loopt.

@Koopmans: ik ben nieuwsgierig: foto's?


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #650 Gepost op: 05 October 2015, 22:24:48 »


Ivo, hier zie je de linker schaar zitten, met de schaarstang door de schaar heen. De rechter schaar is dus niet zichtbaar op deze foto. Die zit achter de ketelsteun.

Je kan zien dat de schaarbeweging in de middenstand staat, dit omdat de schaarstang door het draaipunt van de schaar loopt.

Was dat wat je zocht / wou weten?

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #651 Gepost op: 05 October 2015, 22:35:55 »
.....@Koopmans: ik ben nieuwsgierig: foto's?
Zul je vinden in De Modelbouwer dec 1971 vanaf blz 522. Heeft geen zin ze hier te reproduceren, ze zijn toen gemaakt
tegen een zwarte achtergrond. Ik zal eens kijken of eea opnieuw te fotograferen is, maar dichtbij scherp krijgen is een probleem met m'n camera.
mvrgr
Koopmans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #652 Gepost op: 05 October 2015, 23:02:08 »
@Paul,

Ja, ik was tot dezelfde conclusie gekomen. Maar ik ben rupsje nooit genoeg. Nu lijkt het alsof de schaar dichte zijkanten heeft en er tussenin een sleuf moet zitten. En dat kan ik dan net weer niet zien. Ik was al tot de conclusie gekomen dat itt de Philotrain oplossing er nooit een doorgaande as kan zitten anders kunnen de schaarstangen niet naar boven en beneden bewegen. Nu vraag ik me weer af hoe die dan in het midden zijn opgehangen. Eens kijken of daar iets van op tekening te zien is.

@Koopmans,

Zover terug gaat mijn tijdschriften verzameling niet. Scherpstellen met camera's dichtbij is vaak lastig. Ik heb daarvoor dan ook een macrolens gekocht, want met een normale lukte het mij ook onvoldoende. Bedankt voor de moeite.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #653 Gepost op: 05 October 2015, 23:16:58 »
Deze schaar bestaat uit twee gebogen U's die met de open kant naar elkaar toe staan. Min of meer vergelijkbaar met als je je beide handen in een U houdt op een paar centimeter van elkaar. Daar tussen in zitten dus de schaarblokjes die via een pen aan de schaarstang zitten.

Wat ik niet kan terug fiegulieren is hoe je bij de 2100 van de wentelas naar de schaarstang komt. De tekening die je gebruikt (uit het boek van Oegema en de  gisteren overleden Rob van Dort) is voor deze loc niet van toepassing omdat daarin van een Kuhnse Schleife gebruik wordt gemaakt en die hadden we volgens mij nergens in Nederland.

Omdat de schaarstang niet aan de voorkant bediend wordt, moet die domweg wel aan de achterkant van de schaarstang zitten. Volgens mij zie je de koppelingspen tussen schaarstang en schaarstandaandrijving zitten achter de rechter schaar. Achter de rechterketelsteun zie je dus eerst het draaipunt van de rechter schaar. Daar achter zie je dus op de schaarstang het scharnierpunt van de schaaraandrijving. Maar hoe je dus van de wentelas naar dat punt komt ......
« Laatst bewerkt op: 05 October 2015, 23:29:20 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #654 Gepost op: 05 October 2015, 23:23:27 »
Is niet zo moeilijk hoor. Op de foto's in het 2100 boek kun je het goed zien met de bijbehorende tekening. Vanaf de wentelas loopt er een stang recht naar beneden. Onder de chassisplaten zit er een as over de hele breedte van het chassis en met een arm aan die as stuurt de wentelas die onderste as aan. Vervolgens zitten er 2 armen naar achteren en daarvandaan gaan er weer twee stangen naar boven, die aan de achterkant van de schaarstangen zitten. Op de foto zie je de rechter schaarstang daarmee verbonden.

Kijk maar eens goed op foto's van de zijkant van de 2100en. Daar zie je keurig die as zitten met vaak ook nog de armen naar achteren.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #655 Gepost op: 05 October 2015, 23:32:48 »
OK, ik geloof dat e.a. snap (en het 2100 boek ligt beneden, dus daar kan ik even niet in kijken)

Wat mis je nu nog aan info / inzicht?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #656 Gepost op: 05 October 2015, 23:37:34 »
De ophanging van de scharen. Maar daar pas ik wel een mouw aan. Ze moeten in het midden op een as zitten en als ik naar de lagers kijk, lijken de scharen ook met elkaar verbonden via een as. Beste oplossing: even naar NSM met camera en ertussen kruipen (alleen met toestemming  ;) )

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #657 Gepost op: 05 October 2015, 23:41:22 »
Je kan de ophanging van de linkerschaar zien.Zal ik morgen even aanduiden op je foto.

Voor de duidelijkheid: de as waarin de schaar hangt is dus NIET doorlopend. Beide schaarhelften hebben een korte as naar de buitenkant.De foto kan wat verwarrend lijken omdat de schaar(stang) nu precies in het midden van de schaar zit, Indien de loc in vol vooruit zou staan zou je meer van de schaarstang zien en zou je dus ook zien dat het draaipunt van de schaar en het draaipunt van het schaarblokje onafhankelijk van elkaar zijn
« Laatst bewerkt op: 05 October 2015, 23:49:01 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #658 Gepost op: 06 October 2015, 00:35:39 »
Dat de as niet doorlopend is snap ik ook. Maar ik zie wel iets zitten tussen de scharen, dus een soort verbinding is er wel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #659 Gepost op: 06 October 2015, 09:56:43 »
Plaatjes:



Uit het 2100 boek Paul Henken / Uquilair




De Stoomlocomotief, ir. P. Labrijn

Een schaar zoals gebruikt bij de 2100




  • De rode cirkel zijn de twee draaipunten voor de linker schaar
  • De groene cirkel is de bovenste verbinding tussen de twee (linker) schaar helften
  • De blauwe pijlen zijn de draaipunten van de schaar
  • De gele pijl is het aanhechtingspunt van de verbindingsstang tussen schaarstang en wentelas