Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264386 keer)

guest7823

• Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #450 Gepost op: 17 September 2013, 19:48:10 »

Karst,

Haal ajb die onzinlip bij de tenderuitloop d'r af. Dat het ding er op het NSM op zit is hun fout, maar die omhoogstaande bak bij de kolenuitloop is de reinste flauwekul. De uitloop van kolentenders is gewoon een vlakke plaat van 8-12 mm dik met hooguit aan de zijkanten een (recht opstaand) randje om te voorkomen dat de kolen er naar die kant afvallen.

Dat de NSM tender een onzinvariant is tgv een onoordeelkundige renovatie / herbouw is een ding, maar om het dan in model ook na te maken.

Mocht je me niet geloven ........ kijk of je een keertje toegang tot de voetplaat kan krijgen en stel je voor dat je met de huidige lip die tender staat leeg te spitten. Die mannen waren vroeger misschien niet zo ver gevorderd als heden ten dage, maar ze waren niet gek.

Het is jammer dat het in model in deze vorm is nagemaakt, maar ja, die gaan er vanuit dat een museum zaken historisch verantwoord tentoonsteld.

De lip in deze vorm is misschien leuk / handig voor de stookdemonstraties in het NSM te geven zonder dat de voetenplaat vuil wordt maar om zo 6 ton kolen weg te spitten is een nog dommere oplossing als bij GWR loc's.

Scheppen kan iedereen, stoken .........  ;)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #451 Gepost op: 17 September 2013, 20:07:33 »
 ;D ;D zal eens kijken of ik daar nog wat aan doen kan/wil...

Trouwens... 'k zie op mijn eigen en de HUA foto's, dat er nog steunen onder de ketel zitten... noch in de kit, noch op de tekening te vinden.. dat wordt dus even een lastig klusje :P

@andre

In normale doen had ik al het pijpenwerk in 1 avond gedaan... nu twee dagen  :-\ :-\

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 September 2013, 20:13:34 door Karst Drenth »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #452 Gepost op: 17 September 2013, 21:44:21 »
Hoi,

De missende pijp aan stokerzijde. Daar zaten dunne koperpijpjes in, die naar de smeerpers liepen.

Nu moet natuurlijk er ook een smeerpersje komen :P

Grtzz,

Karst

guest7823

• Gast
« Reactie #453 Gepost op: 17 September 2013, 22:20:12 »
De missende pijp aan stokerzijde.
- Sinds wanneer zit het ganghandel aan de kant van de stoker  ;)

Nu moet natuurlijk er ook een smeerpersje komen
- Ehhhhh , die smeerpers zit volgens mij binnen tussen in het frame (aandrijving komt vanuit het binnenliggende drijfwerk) Die zie je dus niet of nauwelijks. Daar ga jij je wel druk om maken en die stooklip die je ziet ..........  :-\

Maar goed, het is weer roestig bevestigingsmateriaal op springeb

Mooie voortgang en bouwverslag  (y)

guest7823

• Gast
« Reactie #454 Gepost op: 17 September 2013, 22:24:46 »
Ho, stil, wacht, stop ...........

Smeerpers zat volgens mij in het machinistenhuis (met aandrijving vanaf het excentriek op de achterste as) De koperen leidingen liepen vanaf de smeerpers (in het machinistenhuis) naar de zuigers en schuiven, kortom die pijpjes moeten "gewoon" naar de achterkant van het cilinderblok onder de rookkast.

En ja, als je die smeerpers (en het bijbehorende excentriekje op de achteras) gaat maken (in het machinistenhuis) moet die lip ZEKER weg  ;D

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #455 Gepost op: 17 September 2013, 22:25:31 »
:D :D Stoker = machinist... Copy paste duivel :P

Heb mooie foto's van de smeerpersaansluitingen van de 2104...

Of dat moet ook fake zijn van het NSM :P :P

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #456 Gepost op: 17 September 2013, 22:30:32 »
Nee, dat deel van de 2104 in het NSM is zeker correct. Maar een aantal andere dingen niet. Belangrijk detail dat niet klopt in het model is de positie van de cylinders. In het Philo model houdt dat meteen op achter de rookkast, maar dat steekt juist nog een fors stuk uit met een ronde-ovale bovenkant, die zeer goed zichtbaar is. Daaraan de bovenkant achterop zitten de verdelerkastjes van de smeerpersen. Deze kastjes zijn weer verbonden met 6 kranen, 3 aan elke kant van de rookkast steun. Daar lopen onderaan leidingen naar de smeerpersen en van achteropzij komen leidingen aan, welke met zijn zessen in uit een buis komen die aan de machinistenkant langs de ketel loopt.

Aan dit alles zit nog aardig wat werk, om te beginnen om de cylinders op de juiste plek in het chassis te krijgen. Niet het Philo onderdeel, want dat heeft ook een constructieve functie, maar iets om te scratchbuilden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #457 Gepost op: 17 September 2013, 22:34:44 »

De aandrijving van de smeerpers zit dus met een "terugzet excentriek" (om de slag kleiner te maken) op de achterste as aan de kant van de machinist

Op de achterste as aan de stokerskant zit een terugzetexcentriek voor de snelheidsmeter. Die hangt aan de kant van de stoker zodat de machinist daar "relatief" makkelijk op kan kijken. De Hassler snelheidsmeters die de NS gebruikte waren dusdanig groot dat die niet echt makkelijk dusdanig konden worden opgehangen aan de kant van de machinist dat hij daar makkelijk op kon kijken (zoals bij moderne DB machines wel het geval is)

Strikt genomen horen de zandpijpen net voor de wielen op net iets boven railhoogte te eindigen, alleen weet ik niet in hoeverre dat in model werkbaar is. Bij een loc als de 2100 dus enkel aan de voorkant van de beide assen / wielen. (Dus GEEN uitlopen aan de achterkant van de wielen).
« Laatst bewerkt op: 17 September 2013, 22:45:27 door guest7823 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #458 Gepost op: 17 September 2013, 23:46:27 »
De aandrijving van de smeerpers zit dus met een "terugzet excentriek" (om de slag kleiner te maken) op de achterste as aan de kant van de machinist
Dat betekent dus dat er door de buis langs de ketel alleen 6 drukleidingen lopen, die via een drukregelaar (in totaal 6 stuks) naast de rookkaststeun (dus achter de Knorr pomp links en de luchtpomp rechts) naar 2 kastjes lopen, één boven elke schuifingang op het cylinderblok. Heb ik allemaal op foto staan en zie je ook terug in het voor de bouw van dit model onbetaalbare 2100 boek van Paul Henken. Ik zal later de foto's wel laten zien. Hebben we samen in februari gemaakt ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #459 Gepost op: 17 September 2013, 23:52:18 »
Als je van " drukregelaar"  " terugslagklep"  maakt ga ik je verder (voorlopig) niet tegenspreken  ;D

ik gok voorzichtig op het volgende:
- 2x naar stopbus zuiger
- 2x naar stopbus schuif
- 2x naar stoomtoevoer cilinder (via vernevelaar smering zuiger)

Die terugslagkleppen zijn om te voorkomen dat je stoom(druk) in je smeerleidingen krijgt (dan gaat de smering naar de haaien en daar hebben ze bij het NSM met een andere loc dan weer ervaring (of juist niet >:() mee)
« Laatst bewerkt op: 17 September 2013, 23:54:46 door guest7823 »

Beached

• Offline Offline
« Reactie #460 Gepost op: 18 September 2013, 00:16:33 »
En als we dan toch over Philo aan het klagen zijn; die remhangers mogen ook wel wat rechter en dikker worden. In hun huidige vorm houd je geen loc tegen met zo'n remhanger. Ze horen aan de wielkant min of meer recht te zijn, en met een lichte bolling naar de andere kant toe. Maar ja, dat merk je alleen na een maandje echte remhangers reviseren ::) ;D

Maar zonder gekheid, hulde aan Philo dat ze de loc in model hebben uitgebracht, al zitter hier en daar een paar kleine verbeterpuntjes.

mvg,
Rick

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #461 Gepost op: 18 September 2013, 00:20:00 »
Hoi,

Plaatjes ;) :P

Dit zit bij mij achter de voedingspomp, dus niet te zien en wordt niet gemaakt. :P

Dit achter de luchtpomp. Daar gaan mijn draadjes heen ;)

De buis met de smeerleidingen. De 3 onder de ketel maak ik niet na. ;)

En als laatste cylinderblok met schuifbeweging.

@paul

De zandstooipijpen komen er nog wel, maar moet ik gedeeld houden, omdat ik eerst de afzonderlijke delen wil spuiten en dan de boel assembleren

@rick

Het remwerk komt nog aan de beurt ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 18 September 2013, 00:22:08 door Karst Drenth »

guest7823

• Gast
« Reactie #462 Gepost op: 18 September 2013, 00:28:23 »
Zijn dus de terugslagkleppen.

3x links, 3x rechts. Allemaal gevoed vanuit smeerpers in machinistenhuis (via de afdekkap / pijp aan rechtkant).

- Links verstopt achter de voedingspomp (niet meer aanwezig op de NSM 2100) en komen onder de ketel door
- Rechts verstopt achter de luchtpomp

Achter de terugslagkleppen zit dus aan beide kanten nog een ventiel. Durf zo niet te zeggen of dit snuifklepppen zijn (onderdruk bij rijden met gesloten regulateur) of overdrukventielen (waterslag). Gegeven de locatie gok ik voorzichtig op snuifkleppen (overdrukventielen zitten in principe op de cilinderdeksels)
« Laatst bewerkt op: 18 September 2013, 00:33:55 door guest7823 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #463 Gepost op: 18 September 2013, 22:50:45 »
In aanvulling op Karst' zijn mooie plaatjes heb ik nog wel een paar vragen. Ik ben wel van plan deze dingen te maken en het helpt mij wel als ik weet wat het is.

Ten eerste komen er 6 smeerpersleidingen uit de buis die schuin rechtsonder de ketel zit en die Karst al heeft gemaakt:

Er gaan dus 3 leidingen naar links en 3 leidingen naar rechts. Leuke uitdaging zijn natuurlijk nog de koppelingen in de leidingen.  ;)

Overigens zie je op deze foto nog iets waarvan ik de bedoeling niet ken: op beide zijkanten van de rookkast steun zit een soort kegelvormige beker (Mona toetje) met een bout erop. Wat is dit eigenlijk?

Maar terug naar de leidingen. Die gaan door naar 3 terugslagkleppen aan beide kanten. Aan beide kanten zit er in model een pomp voor, maar toch iets aardigs om na te maken:

De terugslagkleppen worden dus bovenaan aan de zijkant gevoed en de smering gaat er aan de onderkant weer uit. Daar zit een kraan om de leiding dicht te kunnen zetten. Die kraan is goed te maken van een Philo handrailhouder net zoals ik in het draadje van mijn 6300 heb laten zien. De 3 terugslagkleppen zitten op een apart stalen frame naast de rookkaststeun. Boven aan zit nog een messing doosje, waar 2 leidingen uit komen. De functie hiervan is me ook niet duidelijk, maar heeft vast ook met de smering te maken. De leidingen gaan beide naar binnen boven de cylinders en schuiven, dus misschien vindt vanuit dit doosje de smering van de zuigers en schuiven plaats. De 3 leidingen onder de terugslagkleppen hebben ook een onduidelijke bestemming.

Er gaan er 2 ook onder de rookkast steun en 1 naar het midden achter de rookkaststeun.

Boven de bogie zit er aan beide kanten nog een messing doosje, maar nu met 3 leidingen:

De functie hiervan is me ook niet bekend, maar dit is eenvoudig na te maken. In het model zit het wel achter de voorwarmer links en het hoofdreservoir rechts, dus misschien laat ik dit maar zitten. Leuk detail van deze foto zijn de driehoekige steunplaten tussen chassis en bufferbalk. Misschien ook maar maken. Philotrain heeft overigens aan de binnenkant van de voetplaat een cirkelvormig stukje zitten, dat ik op deze lok niet tegenkom. Iets om het 2100 boek verder op na te slaan.  Overigens is op de foto van Karst en die van mij de positie van de cylinders goed te zien en dat moet in het model ook worden  verbeterd.

Als we nu verder naar binnen gaan dan zit er boven elke schuifstang weer een messing doosje met 3 leidingen, die nergens zichtbaar in verbinding staan met de terugslagkleppen:

Je ziet wel een van de leidingen van de terugslagkleppen onder de cylinderbekleding verdwijnen, maar dat is het dan ook.

Dan nog de vraag waar de 3 leidingen uit het doosje heen gaan:

De voorste leiding lijkt naar de geleiding van de schuifstang te gaan, de middelste verdwijnt naar beneden en de achterste loopt eerst nog een stukje bovenop mee en verdwijnt vervolgens ook naar beneden. Maar niet naar het smeerpotje van de leibanen van de zuigerstang:

Maar misschien is dit het smeerpotje niet, want hij zit volgens mij te dicht op de cylinder.

Dan nog een ander aardigheidje:

De bediening van de leiding voor het spuien van het ketelwater lijkt te moeten worden opgeborgen in het machinistenhuis. Echter op vrijwel alle foto's in het 2100 boek zit dit ding gewoon hier. Misschien raakte het anders kwijt of lag het in de weg.

Ik ben benieuwd of iemand iets van de mooie messing doosjes weet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #464 Gepost op: 18 September 2013, 23:19:52 »
Hoi,

Ik weet helaas op geen van de vragen antwoord Ivo. Maar even wachten tot Paul er in komt ;)

Anyway... remwerk Rick ;)

... remstangen in-/aan elkaar gesoldeerd. Wat dikkere lassen dan jullie van me gewend zijn, maar da's met opzet ;) Bij m'n philo's laat dat altijd los als je het terugprobeert te monteren... dat gaat mij zelf dus niet overkomen ;)

Tevens de remhangers opgedikt met een stukje 0.35mm fosforbronsdraad. Lekker stevig en veerkrachtig, zodat ze mooi strak tegen de stangen kunnen drukken. Op de uiteinden van de stangen zijn 4 busjes van 3x0.8mm gesoldeerd, zodat de remhangers niet richting flens gedrukt kunnen worden en de stangen mooi tussen de remhangers blijven zitten.

... jammer genoeg zie je er niet heel veel van als de loc op z'n pootjes staat... :'(

... op z'n ruggetje liggend des te meer :P :D

Loc ligt nu helemaal uit elkaar in een badje met een vaatwas tablet.... :P

Grtzz,

Karst