Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:37:21
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht  (gelezen 4345 keer)

- Martin -

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Gepost op: 09 september 2010, 11:09:47 »
Bij de collectie modelspoorspullen die ik recentelijk van m'n vader kreeg zaten een aantal locomotieven, waaronder die op bijgevoegde afbeelding. De NS loc is van Roco en er staat op de zijkant "1750 L".

De loc heeft al zeker 15 tot 20 jaar niet meer gereden en is zoals te zien op de foto's toe aan een schoonmaak- en onderhoudsbeurt. Handleiding en/of onderhoudshandboek ontbreken helaas. Enig speurwerk op internet levert me niks op wat met dit model te maken heeft. Heeft iemand een onderhoudshandleiding, of weet iemand waar ik die zou kunnen vinden?

Stap twee zal zijn het inbouwen van een decoder, heeft iemand ervaring met het inbouwen ervan in dit model?

Alvast bedankt.



Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2010, 11:25:24 »
Hoi Martin, dit is een Roco NS2200, zo te zien van het oudere type, 4155B uit mijn hoofd. ???
De loc is redelijk makkelijk te digitaliseren, wie weet kan er iemand helpen. Het is ook afhankelijk van wat je er voor een decoder in wilt gaan zetten. Niet allemaal passen ze even makkelijk. Helaas staat in je profiel geen plaats,
dus wordt het lastig je zo te helpen.  Groetjes, Hans

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2010, 11:33:20 »
Hoi Martin,

Ik heb verscheidene van deze loks, waarvan 2 weken geleden de eerste voorzien van een decoder en digirails verlichtingsset. Voor en achter (centraal achter de bufferbalk) zitten lipjes om de lok te openen. Ook heb ik nog een handleiding, deze zou ik morgen evt kunnen inscannen en hier online zetten. De handleiding is heel summier.
Wat betreft het inbouwen van de decoder (het was mijn eerste klus), maar als je de handleiding van de decoder doorleest, eventueel dit schema http://www.floodland.nl/aim/info_2200_krois_1.htm erbij houdt, kan je een heel eind komen. Ook op Groterdam.nl staat een aardige beschrijving (dit zijn wel nieuwere loks, maar goed voor een indruk, http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=386:digirails-2200-verlichtingsset&catid=74:modeltreinen&Itemid=125)
Als je de lok openmaakt zie je twee printjes met twee draadjes met elkaar verbonden. ik heb 1 printplaatje verwijderd, de aansluitingen van het draaistel doorverbonden met de andere printpplaat. Het verwijderde printplaatje heb ik vervangen voor een dun styreenplaatje, daar ligt nu de decoder op. Bij het andere printplaatje heb ik met vijl en zaagje de verbinding tussen aansluiting en motor verbroken. De verlichting heb ik geheel verwijderd (digirails setje, weet je wel).
Vervolgens heb ik de decoder aangesloten op de lok, proefgereden en daarna alles in gereed gebracht voor het aansluiten van de digirailsverlichtingsset. Hiervoor moest ik de sluitlichten door boren (heel voorzichtig) en deze opvullen met een lichtgeleidertje, afgedekt met blanke lak. de sluitlichten aan de cabinekant lekken nog iets licht naar de ramen toe, hier moet ik nog iets voor verzinnen, maar ik wil ze ook nog schakelbaar maken, iets wat ik nog moet vinden op dit Forum.
Daar het bij mij de eerste keer was, heb ik er heel rustig over gedaan, en eerst gewoon een stekkertje er tussen gesoldeerd, gewoon om niet ineens een decoder te verprutsen. Dit stekkertje heb ik verwijderd toe alles het gewoon deed.
Onderin de lok zit een schroef, tussen de draaistellen, deze houdt de motor op de plaats. Mocht je deze willen verwijderen, dan gaat de motor kantelen, waardoor de lok het niet meer doet. Het heeft mij een tijd geduurd voordat ik dat doorhad.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de verbouwing. Misschien van mijn volgende project, de DKM 2400, maar naar mijn mening kan je heel wat vinden op dit forum. Zoek maar op Roco 2200.

Succes met de verherbouwing!
Mocht je de gebruiksaanwijzing willen, stuur even een PB.

Groetjes,
Michel

Even reagerend op Hans:
In die van mij zit nu een ESU lok pilot V3.0

- Martin -

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2010, 12:19:22 »
Hoi Martin, dit is een Roco NS2200, zo te zien van het oudere type, 4155B uit mijn hoofd. ???
...
Helaas staat in je profiel geen plaats, dus wordt het lastig je zo te helpen.  Groetjes, Hans
Bedankt voor de info, ben ik heel erg blij mee. Het type decoder heb ik nog niet bepaald, ben nog erg in de oriënterende fase van de hobby. Heb sowieso nog geen digitaal materiaal aangeschaft (wordt denk ik een Intellibox voor de aansturing).

Ik heb m'n woonplaats inmiddels ingevuld in m'n profiel, ik zal de rest van m'n profiel ook eens gaan invullen. ;)

Ik heb verscheidene van deze loks, waarvan 2 weken geleden de eerste voorzien van een decoder en digirails verlichtingsset. Voor en achter (centraal achter de bufferbalk) zitten lipjes om de lok te openen. Ook heb ik nog een handleiding, deze zou ik morgen evt kunnen inscannen en hier online zetten. De handleiding is heel summier.
Wat betreft het inbouwen van de decoder (het was mijn eerste klus), maar als je de handleiding van de decoder doorleest, eventueel dit schema http://www.floodland.nl/aim/info_2200_krois_1.htm erbij houdt, kan je een heel eind komen. Ook op Groterdam.nl staat een aardige beschrijving (dit zijn wel nieuwere loks, maar goed voor een indruk, http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=386:digirails-2200-verlichtingsset&catid=74:modeltreinen&Itemid=125)
...
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de verbouwing. Misschien van mijn volgende project, de DKM 2400, maar naar mijn mening kan je heel wat vinden op dit forum. Zoek maar op Roco 2200.

Succes met de verherbouwing!
Mocht je de gebruiksaanwijzing willen, stuur even een PB.

Groetjes,
Michel
Dank je wel, het PB is onderweg. :) Ik ga eerst beginnen om hem eens uit elkaar te halen en schoon te maken (en weer soepel analoog te laten rijden), daarna ben ik toe aan het ombouwen. De informatie zal ik van het weekend eens op m'n gemak doorlezen, maar daarmee moet ik zeker een heel eind komen. Ook de links naar de verlichtingssets zijn heel erg welkom!

V.w.b. foto's van de verbouwing, ik zal proberen er een paar te maken tijdens mijn acties.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2010, 12:34:29 »
Schiet me net te binnen, bij het inbouwen van de verlichtingsset zaten er in het deel van de cabine twee nippels in de weg. Daardoor kwamen lichten niet goed achter de lenzen. Die heb ik weggesneden.
Natuurlijk moet je de lichtgeleiders van voor en achterkant ook aanpassen. Deze zijn voorbereid op een lampje en niet op drie verschillende LED's.

Groetjes,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2010, 12:55:13 »
Eigenlijk het enige wat ik van deze loks zeker weet is dat ruimte schaars is... Een ESU Lokpilot V3 past precies, maar dan moet een van de printjes wel van al het overbodige spul ontdaan worden (lampjes en houders daarvoor weghalen)

Een basic decoder past makkelijker, maar regelt niet zo fijn.

Overigens heb ik bij beide modellen die ik in bezit heb de originele printjes verwijderd, en er zelf printjes voor gemaakt, voorzien van een decoder-stekker.
Op deze manier kon ik ook zelf verlichtingsprintjes maken voor de front en sluitseinen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2010, 13:28:24 »
@Menno: heb je van deze zelf gebouwde printjes de maten, schema en printlayout?
mvgr, Ruud
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2010, 13:42:16 »
Wellicht ten overvloede Martin, maar je weet dat een deel van de handgrepen en andere onderdeeltjes en een deel van de opschriften ontbreken?
Recent zijn er nog geel-grijze 2200'en uitgebracht. Technisch sterk aangepast, maar die onderdeeltjes zijn nooit veranderd. Zijn dus na te bestellen.
Bij deze variant hoorde een velletje met nummertransfers, zodat je kon kiezen uit een paar locnummers. Zo te zien heeft je vader die nummers nooit aangebracht. Als dat velletje er niet meer bij zit, dan heeft KleiNSpoor onder nummer 141 een velletje transfers voor de 2200.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

- Martin -

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Hulp bij schoonmaak/ombouw Roco loc gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2010, 14:41:44 »
Klopt, had ik gezien. Dat is mooi dat dat na te bestellen is, want die onderdelen zijn verloren gegaan vrees ik. Bedankt voor de tip van de transfers, maakt het helemaal af daarmee. (y)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2010, 14:51:17 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »