Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Thom
Vandaag om 18:30:20
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 30839 keer)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #135 Gepost op: 12 September 2010, 18:22:56 »
Ik geloof niet dat er een probleem is tussen de spoorhobbyïst en de sleutelaar. Er is eerder een probleem met lieden die menen dat je pas wat mag zeggen over het museummaterieel als je er zelf aan gesleuteld hebt.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #136 Gepost op: 12 September 2010, 18:30:20 »
museummaterieel

Nog een klein detail, de VSM is geen officieel museum. Het is een stoomtrein maatschappij en grote hobbyclub voor vele mensen.

En tuurlijk mag je commentaar hebben. En geloof me binnen de VSM is er ook voldoende discussie. Maar ik heb geloof ik al voldoende uitgelegd heb over hoe het binnen de VSM werkt.

Okke

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #137 Gepost op: 12 September 2010, 19:16:02 »
Okke, jouw genuanceerde toelichting liet niets aan duidelijkheid te wensen over. Ik doelde op degenen hier die gelijk in een kramp schieten of zelfs ziek worden als er commentaar geleverd op museummaterieel*, daarmee elke vorm van discussie trachten dood te slaan. Helaas zien we dat ook vaak terug in de modelbesprekingen. Hun bijdragen bestaan vaak niet meer uit dooddoeners als "dan koop je het toch niet", "wees blij dat *** wat maakt voor de Nederlandse markt" en m.b.t. het grootbedrijf is "ga dan zelf meehelpen" een favoriete. Wat deze mensen op een professioneel forum te zoeken hebben is mij een raadsel. Deze zouden eigenlijk hun eigen "Mies Bouwmanforum" moeten hebben waar alles goed, mooi en waanzinnig is, alleen goed nieuws is toegestaan...

Als eigenaar is het binnen de wet je goed recht om de boel te beschilderen naar eigen goeddunken maar... als ik mijn Ford Capri ineens violet met margrieten ga beschilderen kan ik nu eenmaal ongevraagd commentaar verwachten...    

*hieronder valt ook het bewaarde materieel van grote hobbyclubs enz.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #138 Gepost op: 12 September 2010, 20:04:49 »
Och,
het is vaak meer de toon waarop kritiek geleverd wordt. Teksten als "schandalig" en "dat hoort zo niet" helpen ook niet een discussie op gang te krijgen.
modulebaan.nl

5166

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 12 September 2010, 20:22:13 »
Voor mensen die hun hobby beleven in het doen van onderzoek kan het moeilijk te begrijpen zijn dat anderen daar minder waarde aan hechten. Het is juist de laatste groep die de lok schildert....
Zou het daarom niet een goed idee zijn om de mensen erbij te betrekken die het leuk vinden om het onderzoek te doen naar de juiste (historische) uitvoering van het betreffende materieel? Dan hoeft de "schilder" zich alleen maar druk te maken om z'n schilderwerk en is iedereen blij  ;) Eind goed, al goed!

Groet,
Edwin

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #140 Gepost op: 12 September 2010, 22:37:56 »
Zou het daarom niet een goed idee zijn om de mensen erbij te betrekken die het leuk vinden om het onderzoek te doen naar de juiste (historische) uitvoering van het betreffende materieel?
Dat is inderdaad een goed idee. Maar in dit geval was het onderzoek heel eenvoudig geweest. Zoals Sicco al zei, er bestaan duizenden foto's van de 2200 die allemaal dezelfde biesvorm laten zien. En van die afwijkende vorm waar dit draadje mee begon heeft nog niemand enig historisch bewijsmateriaal laten zien. Dit ondanks het feit dat er ergens een opmerking werd geciteerd dat deze foute vorm tot stand kwam na gedegen onderzoek. Allemaal heel logisch, want dat "gedegen onderzoek" was alleen maar een rookgordijn om de discussie te smoren. Maar gezien het aantal bladzijden dat er al over is volgeschreven is dat smoren niet erg gelukt.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 12 September 2010, 23:22:12 »
moet ik nu elk jaar weer zeggen na TNT of ergens anders op, de mensen die vaaks het meeste kritiek hebben helpen zelf niet bij een museumclub.
Met je airbrush kun je je eigen modeltreintje wel mooi spuiten, en erger je aan de museumclubs kleurstellingen nou ga daar dan heen met je airbrush en je zult zien hoelang je bezig bent, maar als exper zitten de opschriften en beisjes dan wel goe :-X ;D
ik word zo ziek van dat commentaar altijd:

Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
Ik weet niet of dat jij vind dat je dat elk jaar moet zeggen, of dat mensen elk jaar daarop zitten te wachten  ::)

Ik weet wél dat we hier zowaar 8 pagina's lang zowaar eens gezellig praten over verbeterpunten aan museummaterieel in goede harmonie. En klinkt erg hard, maar jou reactie hier naar mijn idee een beetje afbreuk aan  :(

Als je oplet zie je dat er genoeg vrijwilligers in deze topic zitten die hier gewoon actief meepraten in deze discussie.
Ik weet niet waar jij vrijwilliger bent, maar de toon waar jij zegt "Zeur niet steek je handen uit de mouwen" zou mij zeker niet uitnodigen om jou een dagje te komen helpen...  ::)

Keuzen maken doet een museum uiteindelijk zelf, maar het kan nooit geen kwaad het eens van een ander daglicht te bekijken of die keuzes toe te lichten...

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #142 Gepost op: 12 September 2010, 23:28:58 »
Citaat
Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
Zeg je dit ook tegen je donateurs die iedere periode x trouw een donatie doen, of aan mensen die een eenmalige donatie doen of whatever? Zullen ze leuk vinden!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #143 Gepost op: 13 September 2010, 09:19:34 »
Precies! Niet iedereen steunt met fysieke arbeid. Of omdat daarvoor geen tijd is, of simpelweg omdat iemand twee linkerhanden heeft. Het zou ook wel erg druk worden, zeker bij het nemen van beslissingen. Maar een mening verkondigen mag m.i. altijd. Wat misschien wel leuk zou zijn voor museumorgsnisaties is X keer per jaar een weekend te organiseren waarbij mensen kunnen zien wat er komt kijken bij het opknappen en restaureren, wellicht met de mogelijkheid om zelf te assisteren? Ik denk dat er best mensen zijn die een keer willen helpen, maar niet de verplichting willen voelen iedere keer te moeten komen opdraven.
Grtz!
Tedo

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 13 September 2010, 10:01:26 »
Op zich een prima idee. Toevallig hebben wij dit afgelopen weekend, zo iets gedaan tijdens open monumenten dag. Je merkt wel dat er best geinteresseerden waren. Voor zover de mensen er waren. Een enkeling heeft zelfs maten kunnen op meten voor een te bouwen wagon. Je blijft zitten met een ieder zijn mening, en gelukkig mag dat in nederland. Maar als sleutelaar is het soms best vermoeiend, alle opmerkingen van de zijlijn. Ik kan daarom best begrijpen dat er gezegd wordt kom maar helpen, als je het zo goed weet.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 13 September 2010, 10:41:25 »
En daarbij, het hoeft niet 'helpen voor altijd' te zijn. Het kan ook zo zijn dat je eenmalig helpt met een bepaald object.

Overigens ben ik zelf van mening dat als de 'buitenwereld' kritiek levert dat je zelf iets fout hebt gedaan, als uiteraard de kritiek klopt. Zodra je niets hoort, is dat voor jou een bevestiging dat je het goed doet. Het 'normale' publiek zal je niet zo snel horen omdat die zich er niet in verdiepen. De echte hobbyisten daarentegen wel. Deze hebben de fotoboeken op de plank staan, en kennen daarvan de originele uitvoering. Je blijft natuurlijk altijd wel zuurpieten houden, maar hoe mider, hoe beter.

Daarbij ben ik persoonlijk ten opzichte van de VSM een klein beetje in het voordeel aangezien ik mij in hoofdzaak met de NS-41 en plan U 114 bezig houd. Dit zijn maar twee materieelsoorten. Alhoewel we (ik ;)) ook daar zo af en toe wat steken laten vallen  ;D

mvg,
Robin

etienne

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 14 September 2010, 08:30:42 »
He Okke,

Hartelijk dank voor je toelichting (inmiddels alweer 'tig'  postings terug). Veruit de beste reactie wat tot nu toe gegeven is n.a.v. dit onderwerp (beter dan defensieve reakties als "laat je handen is wapperen"  of "de bies is historisch juist"). Het verklaard een boel en daaar hou ik wel van.

Ik ben overigens donateur van de VSM om al het NL materieel wat is verzameld (Die buitenlands stomers hoeven van mij niet zo....). Ik heb dan ook zeker waardering voor al het werk dat daar wordt verzet. Commentaar/kritiek geef ik dan ook omdat ik begaan ben met het materieel en niet omdat ik de VSM af wil branden. Ik denk dat dat voor veel mensen hier geldt.

Etienne (die binnenkort weer verder gaat met de DE41 en onder de kritische blik van Robin alle schroefjes met de sleuf in dezelfde richting zet......)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #147 Gepost op: 14 September 2010, 10:07:00 »
Die schroefjes staan toch wel met het sleufje omhoog he? Want anders blijft het water(condens) er in staan en gaan ze roesten.

grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #148 Gepost op: 14 September 2010, 10:08:58 »
Is dat de achterliggende gedachte? Toen ik aan de ovalen ramer in Goes werkte werd mij verteld dat het sleufje de nerf van het hout moest volgen. In het geval van de raamomlijsting die ik toen deed was dat omhoog langs het houtwerk aan de zijkanten en dwars op het houtwerk aan de onder- en bovenkant...

Eelco

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #149 Gepost op: 14 September 2010, 10:30:41 »
Wat ik weet van wat Wim Rietveld altijd zei (ontwerper van de plan V interieuren(ook al overleden)) was dat NS de regel had de schroeven altijd aan de hand van de zaagsleuf horizontaal in lijn te zetten.

Okke
« Laatst bewerkt op: 14 September 2010, 12:36:32 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »