Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 30850 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #120 Gepost op: 12 September 2010, 12:25:09 »
@fridzie
Je kan het ook als advies kunnen zien hoe het eventueel beter zou kunnen.

Vr. groeten,
Bob

etienne

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 12 September 2010, 13:41:11 »
Citaat
Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
Don't worry. Mijn handen wapperen genoeg bij de DE41 en de Plan U 114. En ook als dat niet het geval zou zijn, mag ik best commentaar hebben op zoiets in het oog springends als een bies (toch?).

Etienne

p.s. een paar keer ook mijn handen laten wapperen rondom terug naar toen voor de VSM. Errug gezellig!! Niks mis mee.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #122 Gepost op: 12 September 2010, 14:24:16 »
moet ik nu elk jaar weer zeggen na TNT of ergens anders op, de mensen die vaaks het meeste kritiek hebben helpen zelf niet bij een museumclub.

Je kunt het nog 1000 keer zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee gelijk hebt.
Als je er niet tegen kunt dat er kritiek komt op gemaakte fouten, dan moet je er ook niet aan meewerken, of had je naar één foto van een bruine 2200 moeten zoeken. Eentje maar, en daarmee zou je blijkbaar de eerste zijn geweest.
Achteraf lopen janken dat mensen die kritiek hebben geen recht van spreken hebben omdat ze niet meewerken is gewoon kinderachtig.
Twee maal achter elkaar een volledig verkeerde bies op die loc schilderen terwijl er werkelijk waar 1000-en foto's te vinden zijn van hoe het wel moet is gewoon dom, of het nu betaald werk of vrijwilligerswerk is, en het zou de VSM eens sieren gewoon eens eerlijk te zeggen dat men niet goed gekeken heeft in plaats van standaard dezelfde huilreactie. Dat vind ik nog het ergste: een fout maken mag, maar het zo slecht kunnen verteren dat daar wat van gezegd wordt, is erg triest. Wat je feitelijk zegt is dat elke vrijwilliger een vrijbrief heeft om maar 'wat te doen' omdat je toch geen belang hecht aan de mening van anderen. Waar doe je het dan wel voor? Of had je liever 1500 man met een kwastje naast een 2200 hebben staan om een bies goed te schilderen? Was het niet beter geweest als er één iemand een foto naast had gehouden?
Ik heb vijf jaar lang honderden uren vrije tijd zitten in een boek over de 2200/2400? Is dat genoeg om mijn mening te mogen geven? Of geef anders ff aan hoeveel we individueel allemaal moeten doen voordat we hier op dit forum mogen zeggen wat we denken.... en straks als ons boek op de plank ligt, denk je dan dat ik tegen iedereen ga zeggen die er wat in vind dat niet helemaal zou kloppen ga zeggen: doe het dan zelf? Nee, ik heb er alles aan gedaan om zo goed mogelijk werk te leveren en als er mensen toch nog wat vinden, krijgen ze van mij een bedankje en neme ik dat mee om mijn werk in de toekomst te verbeteren. Het zal me daarbij gene ruk interesseren of iemand nou 40 uur in de week vrijwilligt of helemaal nooit iets doet, want dat is volstrekt niet belangrijk. Het gaat om eer van je werk hebben.

Wat ik me steeds afvraag als ik dit soort commentaar lees: als je zelf b.v. een nieuwe auto koopt en het blijkt dat de garage vergeten is er stoelen in te zetten, en je laat het rechtzetten, maar de auto komt weer zonder stoelen terug, zeg je daar dan wat van ja of nee, en wat zou je ervan vinden als de garageur zou zeggen: doe het dan lekker zelf??
« Laatst bewerkt op: 12 September 2010, 14:37:19 door Sicco Dierdorp »

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #123 Gepost op: 12 September 2010, 14:50:15 »
Ik zal toegeven dat het fout is. Ik kan je ook zeggen dat het überhaupt een wonder is dat er tijd is gevonden de"99" überhaupt over te schilderen. Er is zoveel materieel in onderhoud binnen de VSM dat er voor uiterlijk van materieel vaak weinig tot geen tijd is.

Je moet een paar dingen in je achterhoofd houden bij de VSM. De club bestaat grotendeels uit technisch personeel dat niet perse een binding heeft met spoorwegmaterieel maar wat van sleutelen houd.

Ik kan je wel een beetje uitleggen hoe het gaat als er iets geschilderd moet worden, dan gaan diezelfde technische lui naar de verfwinkel en kijken wat voor kleur bruin ze kunnen krijgen aan de hand van een rallwaaier. Zo gaat het ook met biesjes schilderen, er word aan de hand van ongeveer gewerkt.

De manier van werken veranderd wel gelijdelijk maar er zit nog veel van dit dogma-werken in. Hierdoor krijg je biezen zoals op de 2299.
Je kunt inderdaad zeggen de klemtoon ligt vooral op het technisch herstel en niet het uiterlijk herstel.

Ook voor goed schilderwerk hoor je werkplaats capaciteit vrij te hebben, maar je zit dan met het probleem dat je dat in moet zien te plannen met het reguliere onderhoud van de A, B en C keuringen van alle stoomloks, rijtuigen en dieselloks.

Er zijn ook nog andere factoren, de 2530 bijvoorbeeld is weer van een persoon appart die zijn eigen wensen had over het uiterlijk, daarom zijn de handrelingen niet crème/geel, de borden niet crème, de demper niet bruin enz enz.
Een ander feit is als deze persoon er niet was geweest was de lok gesloopt aangezien niemand in Nederland, waaronder het spoorwegmuseum interesse had in deze lok.

Ik praat het niet goed, maar hoop dat men een beetje leert begrijpen hoe de VSM werkt. Er veranderen wel dingen langzaam maar dat kost tijd.

Okke

henk

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 12 September 2010, 14:56:31 »
Nou, kijk eens aan.  (y)
Bedankt voor de toelichting en voor het vele werk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 12 September 2010, 15:22:18 »
Maar Okke is het dan niet ontzettend jammer als het technische gedeelte prima in orde is maar iemand anders er ff een groene kleur opschildert zodat het wel lekker rijdt maar niet er uit ziet.

je laat bv toch ook niet je oude ferrari totaal renoveren/opknappen om er vervolgens een roze verf op te laten spuiten door de garagehandelaar zijn vrouw omdat zij dat wel een leuke kleur vond??

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #126 Gepost op: 12 September 2010, 15:34:37 »
En dat is precies de reden voor het eeuwige gehakketak tussen de mensen die de grote treinen opknappen en de modelbouwers en andere liefhebbers die vanaf de zijlijn commentaar leveren.

Waarom zou je je oude ferrari NIET roze verven? Hij rijdt er niets slechter door, en blijft behouden.

Uiteindelijk is een schilderbeurt ook maar tijdelijk, binnen 20 jaar moet de machine toch weer geschilderd worden.

Daarnaast is het probleem dat je niet even naar de Gamma kunt voor de juiste kleur, en de juiste bies, maar dat je behoorlijk wat tijd moet steken in onderzoek (al is het maar het doorlezen van een boek). Voor mensen die hun hobby beleven in het doen van onderzoek kan het moeilijk te begrijpen zijn dat anderen daar minder waarde aan hechten. Het is juist de laatste groep die de lok schildert....

Groet,
Tjalling
« Laatst bewerkt op: 12 September 2010, 15:48:52 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige qoute »
modulebaan.nl

Dolly

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 12 September 2010, 16:28:48 »
Als het zo gaat, dan kan de VSM misschien wel 1 van die zwarte stomers in de groene NS kleur zetten.
Dat heeft de ZLSM ook gedaan (of reed die locomotief  in het verleden in die kleur?).
Groetjes Dolly

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 12 September 2010, 16:42:06 »
Nee, nooit. Dit is een SJ lokomotief en heeft nooit in NL gereden. Maar ze lijkt wel heel erg veel op de NS 4000 serie die in NL heeft gereden. De tender is vrijwel gelijk en de lok is ook een 2C uitvoering en lijkt ook heel erg veel. Het belangrijkste verschil op het eerste gezicht is het ontbreken van de grote windleiplaten die de NS 4000 wel had. Volgens mij komen ze beide uit dezelfde fabriek.

Daar komt nog bij dat ik ooit ergens gelezen heb (Spoor en Trein deel 7) dat deze in eigendom is van het NSM en rijdt bij de ZLSM en ook daarom in een 'NS' jasje rondrijdt. De NS 4000en zagen er in elk geval zo uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 12 September 2010, 16:46:08 »
Jongens,  we kunnen hakketakken wat we willen, en afgeven op klinknageln**kers (of misschien wel biesn**kers), maar ik ben desondanks toch blij met de VSM en hun flinke collectie die ze weten te bewaren en te conserveren voor het nageslacht.
Ook de afgelopen TNT 2010 was weer genieten van al het materieel dat er rondreed.
Ik zie liever het spul rijden met een iets minder juiste bies dan een hele sleep stilstaand spul, waar de biezen dan wel van kloppen.

Natuurlijk heeft ieder zijn eigen mening, en Okke heeft ook geprobeerd de VSM-versie daarvan te geven. En ja, degene die eigenaar is van een bepaalde loc houdt nog steeds het eindoordeel over zijn bezit, de honderden schaal- en biespuritisten ten spijt.
In het begin had de VSM de blokkendoosrijtuigen ook in hun eigen kleur, maar naderhand vertoonden ze (gelukkig) het NS livrei.
Dus wat mij betreft, VSM, ga door met je verzameling. Die kleuren en biezen komen vanzelf wel.

En diegenen die de vier VSM-2200-en nog even willen zien rijden, klik maar op deze link.

Gerard

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #130 Gepost op: 12 September 2010, 16:50:11 »
Daar komt nog bij dat ik ooit ergens gelezen heb (Spoor en Trein deel 7) dat deze in eigendom is van het NSM en rijdt bij de ZLSM....

Tijdens het maken van een documentaire over de 3737 heb ik dit ook gehoord van de leden van de toenmalige onderhouds en herstel groep. Deze lok is inderdaad van origine van het NSM geweest om de machinisten een stoomopleiding te kunnen geven. Of de lok nog steeds van het NSM is weet ik niet. Maar daar ligt wel de oorzaak van de groene kleur.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #131 Gepost op: 12 September 2010, 16:51:50 »
En diegenen die de vier VSM-2200-en nog even willen zien rijden, klik maar op deze link.

Wauw dit is voor het eerst dat ik het weer zie. Het was tot op het laatste dag voor TnT sleutelen om alles werkend te krijgen, maar ze hebben uiteindelijk toen alle 4 het hele weekend probleemloos gereden.

Okke

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 12 September 2010, 16:55:49 »
Wauw dit is voor het eerst dat ik het weer zie.

Toch wel weer mooi hè, Okke !

Gerard

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 12 September 2010, 17:09:27 »
@Tjalling "Roze is niet een kleur die een ferrari standaard heeft gehad (je kan het wel krijgen maar of het voor je inruilwaarde nog iets doet)
is ook meer een voorbeeld geweest maar als je graag treinen in hun orginele staat wil houden en dus ook graag in de kleuren die ze vroeger hadden dan moet je iets meer onderzoek doen naar de 'hoe én wat' daarvan.

NS heeft vroeger nooit roze treinen gehad (okee 1tje dan) dus moet je ook niet je locpark in die kleur willen hebben
want is niet orgineel dus gewoon een raar gezicht.
Zelfde geldt dus voor die bies je kalkt dan niet zomaar een fantasievorm erop maar gaat aan de hand van foto's/tekeningen
aan de slag ook neem je dan de juiste kleur die je weer na goed zoeken laat maken en zeker niet door de gamma.

Blijft een moeilijk onderwerp maar je kan zoiets dus vermijden en gaan voor onderzoek en nogeens onderzoek en niet het schilderen van je gerenoveerde loc als laatste ff snel aktie doen is gewoon zonde.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 12 September 2010, 18:17:39 »
De bekende problemen met de spoorhobbyïst vs de sleutelaars. Herkenbaar. Bij de STAR hebben we gelukkig een aantal mensen dat zich ook speciaal op het uiterlijk toelegt. De 204 en 609 hebben of krijgen zodoende toch een zo origineel mogelijke staat, al is dat best veel werk. Tips of hulp zijn natuurlijk altijd welkom (ook bij andere clubs)