Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 09:21:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: 2200 biesjes en andere details van museummaterieel  (gelezen 32359 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11694
    • Mijn fotoarchief
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #45 Gepost op: 06 September 2010, 19:17:01 »
In het draadje over de ns 1956-1969 staat een foto van een 2200 cabine zijde. Kijk en vergelijk zelf.

Deze dus, de NS2213 te Utrecht:


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #46 Gepost op: 06 September 2010, 19:46:37 »
En de kleur groen van de 386 dan? Ik heb de groene stellen weliswaar gekend, maar toen was ik nog te klein om te onthouden welke kleur de juiste moet zijn. Maar dat vreselijke groen op die 386................. Nee, dan vond ik dat van de 766 veel beter ogen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #47 Gepost op: 06 September 2010, 19:51:14 »
Het is met kleurstalen uitgezocht, het schijnt de goede kleur (bij aflevering door de werkplaats!) te zijn. Ik heb er geen mening over, heb ze nooit in het groen gekend...
Ik weet wel dat groen een kleur is die vrij snel donkerder / doffer wordt. Dat kan het verschil goed verklaren. Maar het enige groen dat ik schilder is RAL 6007 ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #48 Gepost op: 06 September 2010, 20:13:54 »
Met bloedneus had de 386 er niet verkeerd uitgezien denk ik, maar vergeleken met de 766 vind ook ik de kleur wel wat vreemd staan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2010, 20:27:21 »
het eerste moet je doorstrepen, en het laatste omdaaien  ;D

De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:

-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS

Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #50 Gepost op: 06 September 2010, 20:48:34 »
Nu er ook NSM materieel besproken wordt; hoe is het met de 2264 (en in mindere mate met de 2215) gesteld? En wat zijn de plannen met die laatste (2215)?
Grtz!
Tedo

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #51 Gepost op: 06 September 2010, 21:12:46 »
op dit moment zijn daar geen plannen mee, althans, niet dat ik weet.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #52 Gepost op: 06 September 2010, 22:09:40 »
De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:

-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS

Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.
Klinkt overtuigend. Dit is kan een interessante kleur discussie zijn net als over het turquoise. Ik vind deze ook te licht, maar tegelijkertijd is mijn herinnering van het groen vooral uit de jaren '70, dus mogelijk verouderd. De vele kleurenfoto's uit die tijd laten ook een donkerder groen zien. Maar met bovenstaande referenties kan het eigenlijk niet fout zijn, dus zal het wel verkleurd zijn. Het was wel mooi dat groen met zandgeel. Aan het geel ben ik nog steeds niet gewend, hoewel ik me geen groene mat'64 kan herinneren. Die zijn altijd geel geweest  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #53 Gepost op: 06 September 2010, 22:15:03 »
op dit moment zijn daar geen plannen mee, althans, niet dat ik weet.

De 2264 staat als het goed is half af in een loods te Blerick en is (deels) bruin. De staat en positie van de 2215 ken ik niet.
Grtz!
Tedo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #54 Gepost op: 06 September 2010, 22:15:37 »
En de kleur groen van de 386 dan? Ik heb de groene stellen weliswaar gekend, maar toen was ik nog te klein om te onthouden welke kleur de juiste moet zijn. Maar dat vreselijke groen op die 386................. Nee, dan vond ik dat van de 766 veel beter ogen.

Er zijn verschillende soorten grasgroen geweest: de '46-ers rond 1973 zijn overgeschilderd kregen dezelfde lichte tint groen als de 386 thans heeft. De meeste '46-ers die ik gekend heb (en dat waren er niet veel, de laatste 40) waren bijna allemaal donker, zeg maar als de 766.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #55 Gepost op: 06 September 2010, 22:32:23 »
Ja, heb zeker wat aan die bogen gedaan ;D buiten het maken van een foto. We hebben zelfs de eerste afgekeurd en opnieuw geplakt  (y)

Deels toch maar? 't Is alweer zo lang geleden ;D

@Tedo: de bies op de 2225 is ook niet helemaal perfect, als je hem naast de 2275 zet zal je toch enige verschillen zien, maar we hebben wel ons best gedaan om zonder enige maattekening of mal de bies zo goed mogelijk te schilderen. En dan kan het zomaar gebeuren dat je een dag bezig bent met alleen dat ding op de cabinewand. 
Meer NS in spoor 1!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #56 Gepost op: 06 September 2010, 23:24:15 »
De 2264 staat als het goed is half af in een loods te Blerick en is (deels) bruin. De staat en positie van de 2215 ken ik niet.

Bruin? Dus zonder laag A-sein? :( Toch jammer dat er niet wat beter gekeken is naar wat er (elders) al was...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #57 Gepost op: 07 September 2010, 07:38:22 »
Er zijn verschillende soorten grasgroen geweest: de '46-ers rond 1973 zijn overgeschilderd kregen dezelfde lichte tint groen als de 386 thans heeft. De meeste '46-ers die ik gekend heb (en dat waren er niet veel, de laatste 40) waren bijna allemaal donker, zeg maar als de 766.

De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:

-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS

Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.

Dat men in de loop der jaren afweek van het oorspronkelijke grasgroen, kan ik mij wel indenken. DM'90 geel is ook geen origineel NS Huisstijlgeel uit de jaren '70 meer. Nu is alleen de vraag, was dat grasgroen wat nu op de 386 zit de originele kleur toen deze stellen uit de fabriek kwamen, of is dit een kleur uit de jaren '70.

Wanneer is die reservedeur Mat'46 geschilderd?
Van wanneer is die pot verf?
Wat is de uitgavedatum van de originele NS kleurenstaal?

Daarbij zeg ik persoonlijk dat het museummaterieel pas echt tot zijn recht komt als het aansluit bij de beleving van de mensen die het materieel nog herinneren van vroeger toen ze in dienst waren. Ik heb diverse mensen gesproken die het groene Mat'54 nog goed herinneren, ze zijn allen van mening dat de kleur op de 766 veel beter was getroffen dan dat er nu op de 386 zit. Ik weet ook wel dat het gevoel van mensen niet 100% de waarheid weergeeft na zoveel jaar. Zeker niet als je daar 'harde bewijzen' zoals Robin opsomde, tegenover zet. Je kunt je dan afvragen of je deze bewijsstukken als leidraad moet gebruiken of de belevingswereld van mensen...... Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Overigens en overigens, krijgt Plan U 114 nog witte NS logo's?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 September 2010, 07:44:28 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3621
    • Flickr
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #58 Gepost op: 07 September 2010, 08:17:39 »
Bruin? Dus zonder laag A-sein? :( Toch jammer dat er niet wat beter gekeken is naar wat er (elders) al was...
Sja, de 2264 voorzien van laag A-sein zou ook geschiedvervalsing zijn
Wat wel leuk zou zijn is de loc (uiterlijk) uitvoeren als radioloc...

groeten Sicco

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2200 biesjes en andere details van museummaterieel
« Reactie #59 Gepost op: 07 September 2010, 08:31:06 »
Excuses  :-X Ik was even in de (foute) veronderstelling dat 2264 van origine een laag A-sein had. Ik heb dus niets gezegd...  :-[
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden