Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Hans1963
Vandaag om 21:10:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764  (gelezen 6938 keer)

Frankh0

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Gepost op: 05 September 2010, 21:04:59 »

Hallo,
Mijn digitale baan werkt met 4 roco versterkers 10764 een exemplaar is aangesloten als versterker en de overige 3 zijn doorgelust als booster met splitters en kabels. Verder heb ik beide spoorstaven onderbroken tussen de onderlinge boosteraansluitingen. Het schaduwstation met 7 opstelsporen is aangesloten op 1 van de 3 boosters. Het volgende doet zich voor: Het schaduwstation staat vol met 7 treinen als een van de treinen uit het schaduwstation vertrekt en in de sectie van de volgende booster komt waar op dat moment geen treinen aanwezig zijn, spreekt de kortsluitbeveiliging van de booster v/h schaduwstation aan. Na wat experimenteren ben ik erachter gekomen dat als er maar 4 treinen in het schaduwstation staan het wel goed gaat. Het lijkt dus op een verschil in voedingsbelasting tussen de boosters.
Mijn vraag is nu;is dit een bekend probleem? Volgens mij is de enige oplossing om de opstelsporen te verdelen over de 4 boosters of is hier een andere oplossing voor te vinden?
Groet, Frank
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2010, 21:19:23 »
Hoi Frank,

Even voor de goede orde en mijn begrip ;)

Heb je geen last als je met een enkele lok over de boosterscheidingen rijd ? ( dus beide boosters met max 1 loc belast ? )

En, zo ja, heb jij in jouw situatie ook geen last als er in de 'ontvangende' booster sectie zich ook treinen bevinden ?

Grtzz,

Karst

Frankh0

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2010, 21:33:50 »
Hoi Karst,
 
Ik heb geen problemen als ik met 1 lok over de boosterscheiding rijd.(1 lok per booster)
Meerdere treinen in de "ontvangende" booster sectie heb ik nog niet getest

Wel heb ik hetzelfde probleem (kortsluitbeveiliging schaduwstationbooster) als ik het station in rijd, dus van een booster waar 1 lok op rijd naar het schaduwstation waar 6 treinen staan opgesteld.
groet,
Frank
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2010, 21:40:10 »
Frank, het lijkt een beetje op het probleem wat ik heb gehad toen ik te dunne railscheiders had.
De flens van de as maakt dan kortsluiting tussen de boosters.
Vraag me niet waarom, maar ik heb daar weleens last van gehad toen ik nog met dezelde boosters reed.
Ik heb toen bredere geisoleerde railassen van Fl** tussen de boosterscheidingen gezet en het probleem was weg.
Ik ben ondertussen over naar Lenz, en heb het probleem dus niet meer. Wel de MM. ;D
Groetjes en succes, Hans :-\

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2010, 23:59:54 »
Beste Hans,

Ik begrijp hoe dat kan helpen: vaak heb je toch wagons of locs met minstens dubbelassige stroomafname en dus automatisch een koppeling tussen de boosters doordat in beide zones 1 wiel staat?

Groeten,
Erik.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 08:20:05 door Bob Rodenburg. Reden: Niet onnodig citeren »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #5 Gepost op: 06 September 2010, 09:00:18 »
Heb hier geen problemen mee. Heb nog maar 1 extra roco booster in gebruik. Heb een schaduwstation van 21 sporen. 20 waar een trein kan staan. 1 zal hij altijd doorrijden. En kan rustig 20 treinen op de sporen zetten en met 1 rond rijden. Bij de overgang heb ik dan geen probleem.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2010, 09:58:57 »
Erik, daarom ook de uitspraak: "vraag me niet waarom". Begrepen heb ik het nooit. :(
Heb het alleen gekonstateerd. Groetjes. Hans.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2010, 10:51:08 »
Heb hier nu sinds kort ook twee versterkers doorgelust staan volgens de "karstmethode" en in het begin na aansluiten gaf 1
versterker ook sluitingsmelding nadat loc van ene naar andere sectie reed,
maar na omdraaien stekker (rails-->versterker) was deze melding weg.

Misschien is deze tip iets wat helpt.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2010, 11:11:39 »
Hallo

Ik ben zelf ook bezig met meerdere Roco versterkers, voor mijn "Tresland" baan, volgens de "karstmethode" maar heb hier nog geen ervaring mee. Interessant onderwerp dus.



Heb hier nu sinds kort ook twee versterkers doorgelust staan volgens de "karstmethode" en in het begin na aansluiten gaf 1
versterker ook sluitingsmelding nadat loc van ene naar andere sectie reed,
maar na omdraaien stekker (rails-->versterker) was deze melding weg.

Misschien is deze tip iets wat helpt.

Dan heeft het waarschijnlijk te maken met verkeerde polen als van de ene sectie naar de andere gereden wordt. Wat dus kortsluiting als gevolg heeft. Alleen begrijp ik dan nog niet waarom het, in sommige gevallen, met 1 lok wel goed gaat en met meerdere opgestelde loks niet?

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 11:15:22 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2010, 11:47:16 »
... Alleen begrijp ik dan nog niet waarom het, in sommige gevallen, met 1 lok wel goed gaat en met meerdere opgestelde loks niet? ..

Ik misschien wel (maar het is wat speculatief mijnerzijds). Jouw idee van verkeerd om aangesloten zou heel best kunnen.

Een kortsluitbeveiliging heeft een bepaalde "treshold" om aan te spreken. Ik maak wel mee dat een lok die voldoende snelheid heeft op een verkeerd om geschakelde maar wel gepolariseerde wissel rijdt en weliswaar iets inhoudt bij ieder wielstel, maar toch gewoon doordendert.

Ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer er al redelijk wat stroomverbruikers op de baan staan, dat de "treshold" sneller bereikt is.

HTH,

Gerard

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2010, 11:57:57 »
Klinkt erg logisch en aannemelijk Gerard.

Is er iemand die deze "speculatieve" verklaring van Gerard kan bevestigen?

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 12:13:47 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2010, 21:52:21 »
Hoi,

Ik dacht ook in eerste instantie aan 'verpoling'. Vandaar mijn vraag of het met 1 enkele trein in beide boosterkringen ook fout ging.

Kennelijk niet. Misschien moet er nog geprobeerd worden op die manier ( 1 trein ) over de overgang te rijden. Dan sluit je verpoling uit als de trein doorrijdt.

Grtzz,

Karst

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #12 Gepost op: 10 September 2010, 21:59:14 »
Hallo,

Is hier al iets meer over bekend? Ik weet uit ervaring dat het geringste verkeerde contact al invloed heeft op een systeem met Roco versterkers. De Multimaus springt gelijk op kortsluiting.

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 10 September 2010, 22:04:22 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Frankh0

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2010, 21:48:06 »
Hallo allemaal,

De polen van de betreffende boosters zijn correct aangesloten; dit heb ik nagemeten.
Als ik snel over de sectie heen rijd heb ik geen problemen, alleen met lage snelheid gaat de beveiliging aan.
Als ik in de ontvangende boostersectie een loc. plaats en ga dan met een andere loc. over de sectie heen en weer rijden, heb ik geen problemen.
Alle locs waar ik mee rijd hebben Esu sound decoders.
Ik denk dat mijn oplossing toch gezocht moet worden om de opstelsporen van het schaduwstation te verdelen over de 4 boosters, hierdoor is de kans heel klein dat er boosters onbelast blijven.

Groet, Frank
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Kortsluitbeveiliging Roco versterker 10764
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2010, 23:26:59 »
Niet lachen he mannen!.

Ben zelf maar een leek op gebied van den elektrik.
Maar heb altijd geweten als je meerdere Marklin trafo's gebruikte dat je wat ze hier bij ons noemen deze moest uitlijnen.
Daarmee bedoel ik dat Fase en Neuter van het groot leidingske in huis op de zelfde plaats diende binnen te komen in de trafo's of het werkte niet.
Veronderstel dat dit met de trafo's van de boosters ook zo moet, denk dat ze anders elkaar tegenwerken.
Mij hebben ze altijd geleerd van elektrik met waterleiding te vergelijken.
Water dat van links toestroomd kan niet anders doen dan botsen met water dat van rechts toestroomd.
Dus bij samenkomst een gevecht van wie er in het ander leidinkje mag.
Of vergis ik mij.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.