Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Nullem
Vandaag om 15:38:02
Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42806 keer)

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #105 Gepost op: 30 March 2007, 13:24:09 »

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 31 March 2007, 19:38:14 »
Ferdinand,

wat Michiel voorstelt is wel zinnig: als je je berglijn ondergronds dubbel uitvoert telt dat ook als schaduwstation. Hou je dus dat leuke enkelsporige lijntje. Echter bij voorkeur alleen op vlakke trajecten opstelsporen, een tussenstop is meer waar je aan moet denken... Ik denk dat als je het bergstation wat ruimer uitvoert dan strikt noodzakelijk je altijd nog wat sporen kan laten verwilderen. Jeroni's draadje geeft een beeld. Ik vind het wel wat.

Sicco Jan

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 01 April 2007, 00:55:41 »
Hallo sicco Jan, thanks, maar hoe moet ik dat zien het station groter laten uitvalllen, de sporen langer, meer sporen bij ???

Groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 01 April 2007, 09:44:39 »
Nee hoor Ferdinand,

je vroeg eerder of de huidige layout van je bergstation niet overdone is. Volgens Michiel is het dat niet, mocht je nu vinden dat dat wel zo is dan kan je met wat aankleding een stukje spoor laten vervallen (figuurlijk). Dat bedoelde ik te zeggen.

Ik had nog een ideetje over je topstation: wil je werkelijk een omloopkeerlus onder je kolenmijn? Is het mogelijk met een omloopspoor te werken zoals je dat met de 4 kopsporen op het onderste baandeel gepland hebt? Je zou bijvoorbeeld kunnen verklaren dat op dit bergtraject de lok altijd aan dalzijde moet staan, en bij stoomloks altijd tender laag. Je kan dan op je bergstation alle rangeerbewegingen uitvoeren en nut geven aan al die 'overdadige' sporen..

De suggestie om de lijn ondergronds dubbel uit te voeren kost natuurlijk wel meer spoor., maar met 200+ meter ben je daar niet bang voor ;D

Groet, Sicco Jan

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 01 April 2007, 16:26:07 »
Hallo Sicco Jan, betreft de termen zoals dalzijde daar ben ik niet in thuis, :-|

Maar als ik alleen maar kopsporen plaatst, dan moet ik toch een omloopspoor hebben

Wilde eerst de lok laten afkoppelen ( repa ontkoppeling ) maarja, is dat wel betrouwbaar en zal een Cam daar moeten zetten om te zien of alles goed gaat

Dus dacht ik wat ik voorstelde
schauwstation onder kolenmijn

Dus de zwarte spoor links boven

Kun jij het miss een voorbeeld op tekening geven want volgens mij sla ik de plank compleet mis, sorry dat ik je niet gelijk begrijp

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 01 April 2007, 23:02:09 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 01 April 2007, 22:29:08 »
dalzijde: de lage kant van een stijgend traject. Als er tussen dal en wagonnetjes een lok staat is het risico van een loslatend wagonnetje heel laag.
tender laag (geen officiele term!): de ketel van een stoomlok moet altijd onder water staan (net als een pan op het vuur altijd water moet bevatten, het verschil merk je wel...). Op een stijgend traject staat de ketelzijde van de lok dus bij voorkeur het laagst. En op een aantal trajecten verplicht laag.

Hier kan je gebruik van maken. Als bovenstaande op jouw baan van toepassing is dan heb je die keerlus niet meer nodig. Je kan dan verborgen opstelsporen langs de kant van de baan laten liggen, en bent vrijer in het indelen van je kolenmijn. Je hebt bij je lokdepot vier sporen inclusief omloopmogelijkheid die je onder je kolenmijn kunt kopieren.

Wat mij spijt is dat ik op de apple van mijn vriendin geen rechter muisknop heb en niet even lekker kan knippen en plakken in je plaatjes. Overigens: mijn voorstel is het omzeilen van je vraag.

Groet, Sicco Jan

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 02 April 2007, 14:02:16 »
Ferdinand omdat jou vraag over het aansluiten van een keerlus in de PB niet echt duidelijk was even het volgende. Zo zou ik een keerlus aansluiten;

http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/tijdelijkpaint.jpg

Verder uitleg is denk ik dan overbodig, als er vragen dan hoor ik het wel weer.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 02 April 2007, 18:35:45 »
He michiel, thanks maar dat is niet wat ik precies bedoelde,.... sorry...., ik zal het in paint proberen uit te leggen

Groetjes Ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 02 April 2007, 18:37:09 »
Citaat
De suggestie om de lijn ondergronds dubbel uit te voeren kost natuurlijk wel meer spoor., maar met 200+ meter ben je daar niet bang voor

Groet, Sicco Jan

Haha, nee die paar meters extra daar doen we niet moeilijk over toch ;D ;D

Groetjes Ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 02 April 2007, 18:38:19 »
Oke hier de schaduw station, waarbij er eentje verder naar beneden gehaald is

Aangepaste Schaduwstation

dit is de goede link

Schaduwstation aangepast

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 02 April 2007, 19:25:13 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 07 April 2007, 17:17:41 »
Daar ben ik weer

wisselstraat station

Zit weer eens te dubben, heb het bergstation veranderd, wat denken jullie is hij zo niet te groot, heb het stationsgebouw aan de andere kant geplaatst, heb er 2 opstelsporen, de kleine boven voor evt goederenloods, die dan op de onderste spoor neergezet kan worden, of wordt er bij een bergtraject soms een paar goederen wagons aan rijtuigen gekoppeld ???

En wat me nog steeds dwars zit is de rechter wisselstraat van het grote station, ik krijg hem niet vloeiend, wie kan mij een goede tip geven, probleem is misschien dat ik de 2 kopsoren over het hoofdtraject wil laten kruizen, om zo een keuze te kunnen maken tussen de 2 verschillende lokalen sporen, zat te denken om het station minder schuin te leggen

Heb onderaan 2 strepen neergezet betreft ligging, op deze manier kan ik een perron kwijt van 1,70 mtr ( mijn langste trein wordt 1,50 mtr )
20cm spelling tussen de lengte van de trein en perron is dat genoeg in N-spoor ???

Hopelijk dat jullie goede ideeen hebben betreft de wisselstraat

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 07 April 2007, 17:21:05 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 07 April 2007, 18:43:38 »
Hoi Ferdinand, uhm je lokaal station kan best zo ziet er niet overdreven uit, alleen zou ik de lijn links ook enkelspoor maken( zolang deze in het zicht loopt).

Jou grote station, naar mijn idee mankeerde er niks aan jou wisselstraat ;)

En de perron lengte als de langste trein 150cm is dan 20cm=32m speling meer dan zat, je zou er dan dus zelfs nog een rijtuig bij kunnen zetten of je hebt lekker de ruimte voor als je gaat omlopen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 07 April 2007, 22:21:28 »
oke thanks Michiel,

perrons maak ik dan niet kleiner,

heb de wisselstraat toch iets aangepast, ben nu de ( ik noem het bochels ) kwijt tussen de kruiswissels

nieuwe wisselstraat

Volgens mij is het nu iets vloeiender, en hieronder de testbaan, volgens mij heb ik zo alles om te gaan testen hoe koploper precies werkt, of kan ik er nog iets bij doen wat ik zekers moet proberen

testbaan

groetjes Ferdinand

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 07 April 2007, 22:38:00 »
Je wisselstraat ziet er nu wel heel strak uit oogt zeer goed zo, en een spoorlijn hoeft nooit van alle perronsporen berijkbaar. Dus als je nu iets minder sporen hebt vanwaar je rechts de zijlijn op kan dan ist geen probleem.

Nog ff een voorbeeld; station Nijmegen als je uit S'Hertogenbosch komt kan je alleen op de perronsporen 3 en 4 binnen komen. Vanuit Venlo kan  je overal komen alleen is de nuttige lengte van de goederensporen 5 t/m 9 korter dan als je uit S'Hertogenbosch komt. Kom je uit Arnhem dan kan je op de perronsporen 1, 3 en 4 binnen komen. Spoor 35 is nu nog alleen te berijken vanuit Venlo( vroeger ook Kleve). Vroeger was de situatie weer anders.

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 07 April 2007, 23:29:42 »
Oke, bedankt voor je reactie Michiel, vond hem ook wel beter uitzien, alleen bedenk me nu net als ik vanaf links kom met een goederentrein over de middelste spoor ( hoofdtraject ), dan kan ik nooit op de rechterspoor komen van mijn hoofdtraject

Nu een hele misschien domme vraag, maar julie hebben het vaak over hoe de trein rijdt, zal met te maken hebben met welke land je rijdt, maar geldt dat alleen voor links en rechtsom of betekent dat ook dat ik op het linker of rechterspoor rijdt ??? ??? :-[

ik ga nu mijn berg station in mijn orginele banenplan veranderen

Groetjes Ferdinand