Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Ik ben aan het opruimen. door MOVisser
Vandaag om 22:02:03
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Gert Arkema
Vandaag om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025 door Prutsert
Vandaag om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23

Auteur Topic: Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)  (gelezen 5568 keer)

GW

• Offline Offline
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2010, 20:44:20 »
Ik zou op een baan als deze zeker met geluid gaan werken. Dat geeft net dat beetje extra ;)

Zeker! Die verbaasde mij ook! Wat is er nu mooier dan een paar van die ronkende diesels?

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2010, 20:50:49 »
Vertel mij wat...... ;D ;)

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2010, 22:09:04 »
Citaat
Ik zou op een baan als deze zeker met geluid gaan werken. Dat geeft net dat beetje extra
Citaat
Zeker! Die verbaasde mij ook! Wat is er nu mooier dan een paar van die ronkende diesels?

Onder geen beding komt er ook maar sound op mijn modelbaan! Ik zal ook uitleggen waarom, bedenk alleen dat dit mijn mening is en dat ik mensen die wel van "sound" houden wat mij betreft dat ook gewoon mogen vinden.

here goes,

- Ik heb een vrij scherp gehoor, geluid speel onder andere daarom een erg belangrijke rol voor mij.
- sound op een modelbaan mist diepte, het mist eigenlijk alle diepte.
- nevengeluiden zoals het gedender van metalen wielen op metalen rails, piepende wielflensen in bogen, piepende remmen, vlakke wielstukken in een van de goederenwagons, dingen die deel uitmaken van de totale beleving in het echt, missen of zijn op een niet realistische manier uitgevoerd.
-achtergrond geluid (minstens zo belangrijk) mist voledig

luister eens naar deze fragmenten:

http://video.google.com/videoplay?docid=-8622884230166739572#
http://www.youtube.com/watch?v=sBHuwJfPd3A&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=Gx-zTtsOkm8
http://www.youtube.com/watch?v=tMKG5i70Tgo&feature=related

ondanks dat het video is, en ondanks dat jet het via computerspeakers terug hoort (hangt nog van je speakers af hoe goed het klinkt) is dit het dichtste wat je, als hobbyist, kunt komen bij het echte geluid, zonder daarvoor op de plaats zelf te hoeven zijn.
vergelijk dat nu eens met dit:

http://www.youtube.com/watch?v=iSYRDFkCCNc
http://www.youtube.com/watch?v=OAm54fNYK4A&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=h8oXsYEWJd4&feature=related

Ik hoor daar geen echte EMD 567, Alco 251 of GE FDL ik hoor een klein, goedkoop speakertje in een plastic omhulsel.
En het feit dat het model al rijdt voordat je de het toerental hoort oplopen is helemaal te gek voor woorden (in het echt, met een DE loc is dat natuurlijk andersom, de motor moet eerst toeren maken voordat de generator de benodigde stroom voor de tractiemotoren kan opwekken, daarom heeft een echte DE loc ook een korte pauze tussen het oplopen van de toeren en het moment dat de loc begint te bewegen. deze werking is, op dit moment, onmogelijk na te bootsen in model)

Ik heb zelf op een tiental meters van een 5tal aanzettende EMD's gestaan (van idle naar notch 8 als ik me niet vergis), ik heb voorbij stormende GE's gezien en gehoord, een museum Alco RS-1 van dichtbij meegemaakt, CP AC4400cw's die tot diep in de nacht vol de hoorn gebruikten, export EMD's van dichtbij meegemaakt, en jullie hebben gelijk, dat is absoluut fantastisch!
Maar, ik realiseer me ook dat die sensatie, zeker op dit moment, simpelweg niet haalbaar is in model.

zo, kort samengevat er komt geen sound op mijn modelbaan, ik heb liever een stille loc waar ik in mn fantasie het geluid bij kan bedenken en weg kan dromen, dan eentje met speelgoedachtig (no offence :) ) geluid die me hardhandig terug de realiteit in gooit.

maar goed dat is mijn mening :-X

nog bedankt voor de positieve reactie op mijn aanpassingen, zal ergens deze of volgende week een draadje starten met de werkelijke bouw.. als er niets meer te verbeteren valt (y)

mvgr

ps sorry voor de ot
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2010, 22:16:33 »
Sander, ik neem je niks kwalijk hoor. Ieder zijn ding. Alleen dan blijft de hobby leuk, toch? ;)

Nou, bouwen dan maar! ;D ;)

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 September 2010, 19:53:54 »
. Amerikanen zijn vaak wel helemaal into DCC en vooral DCC+Sound, dat laatste ga ik zeker niet toepassen op mijn layout, maar ik ga wel voor (zelfbedienend) DCC.

bedankt voor de postietieve reactie trouwens!

Geluid vind ik helemaal geweldig bij een treinbaantje, zeker bij een klein baantje waar maar een loc tegelijk rijdt.  Bij meer gaat het een beetje een geluids  diarree worden...

Het mooie van dit project is juist dat het geluid gewoon uit boxen onder je baan kan laten komen.

dus het is nu 2 tegen 1,  ;D

1) Wat jij tiks over de geluidopbouw bij het weg rijden is niet waar, dat doen de decoders feilloos. Streker nog, een solo loc zal gewoon stationair wegrijden, maakt geen klapje extra.
maar.. met die amerikaanse decoders kun je zelfs volgas kruipend wegrijden. Zware last simuleren, of via functie toetsen een paar notchen erbij.
 Dat schelle geluid is gewoon ***, klaar!

(waanzinnige software hier, op die *** stond dus een negatieve krachts uitdrukking)
« Laatst bewerkt op: 01 September 2010, 20:07:06 door lucy »

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #20 Gepost op: 02 September 2010, 02:25:29 »
Ronald, daar heb je helemaal gelijk in, en zolang de fabrikanten nog gewoon standaard DC locs blijven produceren zul je mij er verder ook niet over horen (y)

Citaat
dus het is nu 2 tegen 1

nee hoor, het is de collega's tegen de CEO, en deze CEO is niet zo democratisch wat dat betreft! ;D

zonder dollen, ik realiseer me ook wel dat geluidsdecoders met de dag geavanceerder en beter worden.
het probleem zit er voor mij dan ook niet (volledig) in de decoder maar meer in de speakers die door hun formaat gewoon geen echt zware geluiden kunnen produceren.
wat me ook tegenstaat, is dat ze gewoon verrekte duur zijn in vergelijking met een DC loc, soms bijna het dubbele van de prijs. En aangezien ik niet maar 1 loc rond ga laten rijden wordt het dan wel een heel dure zaak, en weegt wat je ervoor terug krijgt, in mijn geval niet op tegen de extra kosten.

maar goed, zoals al eerder gemeld, een ieder beleefd de hobby zoals hij of zij dat zelf wil, en dat moeten we ook gewoon lekker zo houden (y)
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

GW

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 02 September 2010, 09:37:20 »
nee hoor, het is de collega's tegen de CEO, en deze CEO is niet zo democratisch wat dat betreft! ;D

Om met een bekende interim-manager te spreken: Wie betaalt, bepaalt !!!

Gerard