Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Gert Arkema
Vandaag om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025 door Prutsert
Vandaag om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 21:36:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)  (gelezen 5561 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Gepost op: 30 August 2010, 18:38:52 »
Hallo,

na 2 jaar geklooid te hebben met baanplannen die het allemaal net niet waren, heb ik eindelijk een baanplan die overeenkomt met wat ik wil.

even de gegevens:



Land:          VS
Locatie:       Midwest
Railroad:      Milwaukee
Periode:       1968-1975
Vervoer:      Graan
Type:          Shelf/Point-to-Point
Rails:           Atlas Code 83 (flex en normaal)
min Radius
Zichtbaar:    24" (609mm)
Staging:      22" (559mm)
Wissels:      mix tussen #4 en #6
Besturing:    DCC (alleen de treinen)
Afmetingen: 360X45cm (hoofdbaan) 360X210cm (totaal, incl staging)

even ter verduidelijking: de 2 opstelsporen linksboven komen uit bij de grain elevator, hier kunnen de wagons geladen worden (zowel boxcars als eerste generatie hoppers gezien de tijdsperiode) om vervolgens via een switchback manoeuvre naar de 2 lange rangeerdelen gerangeerd te worden, vervolgens wordt de gecombineerde trein hier door een paar diesels opgehaald en naar de staging gereden (en omgekeerd).
Het afgbuigende (enkel)spoor rechtsboven, lijdt naar een kort opstelspoor waar de loc van de elevator zelf kan worden getankt getankt, van zand voorzien etc.

Ik denk dat ik aan alles gedacht heb, maar toch hoor ik het graag als ik iets over het hoofd heb gezien, iets verbeterd kan worden kan etc.

mvg

Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

kevinhhw

  • Gast
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2010, 18:54:39 »
dat word een mooie simpele baan,misschien iets om dat graanelavetor-spoor door te trekken naar het hoofdspoor?

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2010, 19:50:31 »
Hoi Sander.

Leuk zulks Am.Baantje.
Mag ik je twee sites aanbieden van leden op het forum hier, bekijk ze eens rustig voor inspiratie.
En bekijk voornamelijk in Wolfscreek de filmpjes.
Stoor u niet aan de Sonny waarschuwing, gewoon op een prentje drukken.
www.wolfscreek.nl
Dit is schaal 0n30.
www.ronaldhalma.nl
Hier vind je mooie zelfbouwprojecten.
Mvg.
Matheus
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2010, 20:47:47 »
maak in het gestippeld spoor aan het eind nog 2 wisseltjes, dan kan je lok voorruit er in rijden en via het 2de spoor weer er uit.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2010, 20:51:36 »
vergeet die nr 4 wissels, of denk goed hierover na, ga je met 50"wagens of langer?

besteed veel aandacht aan je magneten, zorg dat die goed in het midden liggen (magnetisch midden)
en zorg dat je een car lengte heb aan beide kanten van de magneten.

dit zijn de leukste banen, suc6.  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17859
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2010, 21:02:33 »
Dank je wel, Mattheus ;)

Sander, leuk plan. Je maakt ons ammi's blij ;D ;)

- De bovenste wisselverbinding zou ik met 2 linkse wissels doen.
- De beide opstelsporen daaronder dichter tegen de "hoofdsporen". Zo wordt het meestal gedaan in de states, meer "yard".
Je kunt er ook bv nog een extra spoor tussen maken.
- Zorg dat je voldoende lengte hebt bij je "switchback". Zo kun je dan de sleep van een spoor tegelijk terughalen.
- Ik zou wel een zgn. "switchlead" maken. Dat is een uitloopspoor naast de hoofdbaan. Zo kun je rangeren zonder te storen op het hoofdspoor.

Kijk maar hier met wat ik bedoel: http://model-railroad-hobbyist.com/system/files/users/bear%20creek/BlueHillsCPR_yardthroat.jpg

Ben erg benieuwd wat je gaat bouwen en hoe het eruit komt te zien. Ook de midwest is een dankbaar thema om na te bouwen! (y)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2010, 00:22:22 »
Bedankt voor de reacties!

@Kevin, de boogstraal zou veel te krap worden als ik dat doe, het zou ook de rangeermogelijkheden om zeep halen.
@Matheus, bedankt voor de links!
@Han, daar heb ik wel over nagedacht, maar aangezien dat stuk staging is, en ik anders met de ruimte in de knoei zou komen heb ik toch besloten het op deze manier te houden.
@Lucy, bedankt voor de tips!  Die #4's zijn trouwens niet zo erg, het zijn Custom Turnouts van Atlas, niet van die snapswitch dingen. Ik zelf ga ook liever voor #6 of hoger, maar aangezien ik nog een hele zooi van die #4's over had van een niet uitgevoerd project heb ik ze toch maar gebruikt. Mijn 50' Boxcars (Athearn RTR) gaan er zonder problemen overheen, en ook een SD45 gaat er zonder problemen door.

@Ronald, ik ga je post even in quotes opbreken om het makkelijker te maken om te antwoorden ;)

Citaat
- De bovenste wisselverbinding zou ik met 2 linkse wissels doen.

Die verbinding heb ik expres zo gedaan, op deze manier is het mogelijk om 2 treindelen tegelijk weg te zetten (1 op het linker, 1 op het rechterspoor) en alsnog de loc om te laten lopen via de S bocht die zo ontstaat. op deze manier is het een kwestie van een derde deel op het overgebleven spoor te plaatsen, de treindelen aan elkaar te koppelen, en vervolgens de trein af te rangeren. Als ik deze wissels vervang door linker exemplaren komt de loc onvermijdelijk klem te zitten waardoor je een tweede loc nodig hebt om de trein samen te kunnen stellen. Een bijkomend voordeel van deze opstelling is dat alle 4 de "delen" ongeveer even lang zijn (+/- 110cm) waardoor je dezelfde hoeveelheid wagens overal in de "yard" kwijt kunt zonder problemen.

Citaat
- De beide opstelsporen daaronder dichter tegen de "hoofdsporen". Zo wordt het meestal gedaan in de states, meer "yard".

helemaal gelijk in! heb dit ook meer zo gedaan vanwege de ruimte die ik heb, ik moet namelijk wel zo ver terug om ruimte te maken voor de elevator.
Ik kan de elevator wel aan de andere kant plaatsen, en dus de sporen meer naar buiten verplaatsen, maar dan kijk je tegen de achterkant van de elevator aan.
Ik ben van plan om de ruimte tussen de 2 "yards" op te vullen met de toegangsweg naar de elevator, aangezien het rechte stuk tussen de 2 "yards" het enige is met genoeg rechte stukken om een spoorwegovergang te plaatsen zonder over allerlei wissels heen te moeten gaan. Maar goed je hebt helemaal gelijk, ik zou alleen niet weten (heb de hele avond daar al over nagedacht) hoe ik het zou kunnen op lossen in deze setting, zonder meteen mijn hoofdthema aan te moeten passen.

Citaat
-Zorg dat je voldoende lengte hebt bij je "switchback". Zo kun je dan de sleep van een spoor tegelijk terughalen.

dat moet als het goed is wel goed zitten, de opstelsporen van de Switchback zijn ongeveer net zo lang als de "delen" van de "mainyard",
zo zou ik dus, in theorie in ieder geval, in 1 beweging van de elevator naar de "mainyard" toe "switchen" (een Y bewing zeg maar).
dat heb ik alleen nog niet kunnen testen, aangezien ik veel meer locs dan wagens heb op dit moment. 

Citaat
- Ik zou wel een zgn. "switchlead" maken. Dat is een uitloopspoor naast de hoofdbaan. Zo kun je rangeren zonder te storen op het hoofdspoor.

Bedankt voor de tip, is inderdaad een goed plan!   Het enige probleem met dit is wederom ruimte, ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik die kwijt zou kunnen zonder ergens mee in de knoei te kunnen komen ???
Overigens, zal het switchen op de "main" niet zo heel veel problemen met zich mee brengen, aangezien dit meer een "branch" moet voorstellen dan een volle "main".

Citaat
Sander, leuk plan. Je maakt ons ammi's blij Grin Wink

Heel erg bedankt! Ik wil al iets van 8 jaar een Noord Amerikaanse baan, zeker nadat ik er 5 jaar geleden voor het eerst zelf geweest ben (Noord-Oosten,Zuid-Oost Canada en een deel Midwest), maar was altijd veel te ambitieus qua baanplan (lees niet haalbaar voor mij), en nu dat het fenomeen shelf layout steeds bekender wordt, is het eindelijk haalbaar op die manier.

Citaat
Ben erg benieuwd wat je gaat bouwen en hoe het eruit komt te zien.

het zal een redelijk eenvoudige baan worden (in ieder geval in het begin). zodra ik dit ontwerp afgewerkt heb kan ik vrijwel meteen beginnen, Rails, Tafel (moet nog wel wat bijgewerkt worden hiervoor), meeste gebouwen heb ik allemaal al op voorraad.

Citaat
Ook de midwest is een dankbaar thema om na te bouwen! Duim omhoog

zeker weten! het heeft misschien niet het spectaculaire landschap van het westen, of de dichtheid en frequentie van de sporen in het (noord)oosten, maar diversiteit en karakter heeft het in overvloed. de hoeveelheid short lines, fallen flags de hoeveelheid class 1's en ook de aanwezige (spoor)geschiedenis daar maken het zeker niet minder interessant.

ps, nog bedankt voor de uitgebreide reactie, jou projecten hier op BNLS, samen met artikelen in de MRR hebben me veel inspiratie gegeven om toch voor een shelf te kiezen (y)

Sander


Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2010, 08:29:05 »
Hey Sander,

De beschrijvingen klinken goed!

Wat er echter aan de hand is weet ik niet, maar bij mij komt het plaatje van Photobucket niet door. Staat het er nog?

En vergeef me mijn onbekendheid, maar wat is "staging" ? De meeste andere termen kan ik verklaren.

Gerard

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2010, 08:38:25 »
staging is opslaan

een synoniem voor  fiddle yard, schaduw etc etc

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2010, 08:43:09 »
Lucy, dank je,

Ik vermoedde het, maar wist het niet zeker. Gebeurt dat in- of buiten het zicht, ik denk buiten, maar ben niet zo bekend met US banen?

Gerard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2010, 10:46:12 »
@Gerard: Kan beide.

Je hebt zgn hidden staging maw schaduwstation als visible staging, ie Kijfhoek  (grapje, maar waar het om gaat is dat die amerikanen verschillende vormen van het 'wegzetten' van treinen hebben bedacht, dus schaduwstation maar ook het opstellen in de 'open lucht' waarbij er niets geen scenery is (of zeer minimale). Hangt een beetje af van het concept dat je wilt.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2010, 10:53:07 door ClarksonBlues »
Jeroen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2010, 10:55:41 »
Ik heb inmiddels wel begrepen dat de US way een andere manier van denken heeft dan de NL manier. Veel meer zelf rijden ipv geautomatiseerd. De hobbyist is zelf machinist of minstens verkeers- of treinleider als ik het goed heb begrepen.

Wel, ik zal het zien, heb me net geabonneerd op NMRA magazine...

Gerard

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2010, 18:22:38 »
Citaat van: Gerard Wassink
De beschrijvingen klinken goed!

Wat er echter aan de hand is weet ik niet, maar bij mij komt het plaatje van Photobucket niet door. Staat het er nog?

het plaatje staat gewoon nog op photobucket, vreemd dat ie bij jou niet door komt, iemand anders het zelfde probleem?
Staging is idd. een vorm van het schaduwstation, in mijn geval komt het gewoon in zicht te liggen (zonder scenery).
Amerikanen denken over het algemeen inderdaad heel anders over een modelbaan dan mensen in (continentaal) Europa, automatisering heb ik zelden gezien daar, en met operating sessions (met meerdere mensen een modelbaan bedienen, meestal op een club soms bij particulieren) worden vaak mensen ingedeeld in o.a. yard master, dispatcher etc. Amerikanen zijn vaak wel helemaal into DCC en vooral DCC+Sound, dat laatste ga ik zeker niet toepassen op mijn layout, maar ik ga wel voor (zelfbedienend) DCC.

bedankt voor de postietieve reactie trouwens!

Met de tips van o.a. heb ik wat geknoeit met mn baanplan:



de 2 yard sporen zijn dichter tegen de main yard verplaatst, waardoor ik ook de mogelijkheid heb gecreëerd om een of meerdere elevators er bij te plaatsen, om zodoende de naam ook wat meer eer aan te doen. Ik heb ook nog gekeken of ik een switchlead in zou kunnen passen, maar daar toe heb echt nog geen mogelijkheid gevonden.

mvg.
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2010, 18:35:58 »
Ik zie de plaatjes nu wel allebei... Rara politiepet...

Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17859
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Baanplan: Elevator County (H0 Rangeerbaan)
« Reactie #14 Gepost op: 31 August 2010, 20:35:57 »
@Sander:

Citaat
ps, nog bedankt voor de uitgebreide reactie, jou projecten hier op BNLS, samen met artikelen in de MRR hebben me veel inspiratie gegeven om toch voor een shelf te kiezen (y)

Je laat me blozen..... ;) Dank je wel :)

Alle gekheid, ik doe nou eenmaal graag Amerikaans. Ofschoon ik zeker niet vies ben van niet-US is het wel datgene wat mij het meeste bezig houd en waarmee ik de meeste voldoening uit onze hobby haal.
De veranderingen zien er goed uit. Ik ben heel benieuwd!

Citaat
Amerikanen zijn vaak wel helemaal into DCC en vooral DCC+Sound, dat laatste ga ik zeker niet toepassen op mijn layout, maar ik ga wel voor (zelfbedienend) DCC.

Ik zou op een baan als deze zeker met geluid gaan werken. Dat geeft net dat beetje extra ;)