Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Ontraxs 2026 door Charles_
Vandaag om 20:12:14
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 20:09:08
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: NS 6000 in Frankrijk  (gelezen 7968 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Team Mitropa - OHMB
NS 6000 in Frankrijk
« Gepost op: 30 August 2010, 10:33:00 »
Nico Spilt heeft op zijn site wat aandacht besteed aan de (15)  NS 6000's die in WO1 gevorderd en naar Frankrijk verscheept werden.
Zouden die loc's allemaal gesloopt zijn of bestaat er misschien wel een mogelijkheid dat er nog een "Nederlandse" tenderloc uit deze bouwserie bestaat?

foto: www.langsderails.nl
« Laatst bewerkt op: 30 August 2010, 10:51:36 door Bob Rodenburg. Reden: Link aangebracht »
RETROBAHN A.G.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2010, 10:37:37 »
Eerlijk gezegt, ik heb geen idee...

Maar ik geef je weinig kans... :'(
Modelspoorder in winterslaap

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Team Mitropa - OHMB
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2010, 10:43:21 »
Een mens mag toch dromen, zou zo leuk zijn, ergens in een vergeten loodsje.. ;D

Nu maar weer terug naar de realiteit...
RETROBAHN A.G.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2010, 10:56:05 »
Er is een frans forum, Trainsfrancais, ben wel lid inmiddels maar weet nog niet helemaal hoe het werkt (of mn frans is te slecht)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11773
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2010, 11:57:10 »
De laatste is gesloopt in 1954. Toevallig degene die op deze foto staat...
Foto is overigens van mij  ;)
Ik heb er nog twee, zal ze vandaag ook wel even hier plaatsen.

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11773
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2010, 19:24:25 »
Bij deze nog twee foto's van deze locomotieven bij de Franse Nord in 1938 (net als bovenstaande foto komen deze twee uit mijn collectie):





Model Loco heeft deze (natuurlijk) in het assortiment. Ik ben echter nog geen daadwerkelijk gebouwde modellen tegen gekomen. Ben wel benieuwd naar de Nord- en SNCF-livrei.

Eelco

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2010, 19:56:20 »
K heb dr nie zo veel verstand van maar volgens mij loopt hier al een soortgelijk draadje over...
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Team Mitropa - OHMB
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2010, 20:47:02 »
Niet eerder gezien, en in elk geval niet met deze 2 aparte foto's (y)
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11773
    • Mijn fotoarchief
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2010, 21:49:16 »
Over een x-aantal jaar heeft de SGB er weer eentje rijden...  ;)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #9 Gepost op: 01 September 2010, 01:30:27 »
sneue verhaal, om in het franse te blijven!
vraag met toch af waarom een 2-C-2 op een draaischijf staat, omdat ie toch in beide richtingen als tenderloc dezelfde prestaties zou leveren?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #10 Gepost op: 01 September 2010, 07:53:01 »

Als je weet hoe een depot in elkaar zit kan het af en toe ook best nodig zijn om de loc via de draaischijf op een ander spoor te krijgen dat niet anders bereikbaar is. En behalve dat kan het werkgemak voor het personeel bij vooruit rijden best wel eens beter zijn dan bij achteruit rijden.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #11 Gepost op: 01 September 2010, 09:16:01 »
Het is niet zo vreemd dat een tenderlok op een draaischijf staat. kijk gewoon  naar een Depot met draaischijf, zoals Nedtrain in Tilburg (naast het station) en Bochum Dahlhausen. De lok gaat na de dienst of voor reparaties naar het depot, wordt daar eventueel voorzien van brandstof en wordt weggezet, hetzij in de loods, hetzij op een opstelspoor.
Dat deze lok gedraaid zou worden voor het werkgemak van het personeel lijkt mij sterk, daar het draaien wel extra tijd, energie en geld kost. en  daar waren ze vroeger net zo min scheutig mee, als vandaag de dag.

groetjes,
Michel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2010, 10:48:23 »
Mwoah, extra tijd, energie en geld? Als je als machinist en stoker een beetje tijd over hebt tussen twee diensten, je hebt tijdens de rit al wat kolen bespaard en je weet dat het vooruit stukken gemakkelijker rijdt dan achteruit, dan is een keer draaien zó gebeurd. Het enige wat je ervoor nodig had was een draaischijf die makkelijk te bereiken was, een rangeerder om de loc los te koppelen en toesteming om even die draaischijf op te rijden. Loskoppelen en omlopen moest trouwens sowieso.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2010, 11:00:21 »
bolle neuzen werden ook vaak gedraaid, de ene cabine had veel meer herrie dan de andere.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:NS 6000 in Frankrijk
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2010, 14:18:42 »
Nico Spilt heeft op zijn site wat aandacht besteed aan de (15)  NS 6000's die in WO1 gevorderd en naar Frankrijk verscheept werden.

Deze 15 locomotieven waren natuurlijk nog niet in Nederland toen deze opgeëist werden. Zij waren nog in aanbouw bij Beyer Peacock & Co. Ltd te Manchester. Nederland was neutraal en het Verenigd Koninkrijk was in oorlog. Neutraal Nederland zou natuurlijk nooit een locomotief hebben afgestaan aan een van de partijen. Dit in aanvulling tot het bovenstaande.

Pracht foto's van een zeer mooie stomer.

Groetjes Ben.