Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: ModelspoorMagazine 95  (gelezen 4057 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
ModelspoorMagazine 95
« Gepost op: 30 August 2010, 00:22:56 »
Als de voorpagina 10 keer zo mooi is al s de inhoud, zou de inhoud nog top zijn.
Dus met hoge verwachtinegen wederom de laatst verschenen modelspoormagazine geopend.
Uiteraard beginnen we met het voorwoord van de Heer Meroye.
Het begon zoals gewoonlijk met een leuk verhaaltje, waar meestal wel sla van te maken is, je kan het ermee eens zijn of niet, het is altijd een netjes en doordachte collum.
Echter de laatste zin vond ik net zo ongelovelijk als onbegrijpelijk.
Het ging dit keer over het uitbrengen van dezelfde modellen door verschillende fabrikanten, en er werd een flink rijtje opgenoemd
Niets aan de hand tot zo ver, maar de concluderende zin was: "de bedenkingen kunnen gemaakt worden of we niet te veel betalen voor modellen van de kleinseriefabrikanten die uniek zijn, dus niet als doublure worden geproduceerd."
Is het nu bij redacteuren ook al een taboe dat fabrikanten geld verdienen aan hun modellen, of betaalt MSm het negatieve verschil bij , als een model niet loopt ?
Dat er op diverse fora mensen zitten die het verschil niet weten tussen duur en veel geld, dat vind ik geen probleem, maar dat een  hoofdredacteur dit zegt, een opmerking die zeer ongepast is en zeker niet past bij dit vriendelijke blad.
Goed dat moest ik even kwijt, ik ben weer rustig :).

na de inhoudopgave komen we weer op de herhalingen van de Neurenbergpagina's, echter nu met de woorden "leverbaar" ipv "verwacht".
leuke artikelen voor  de liefhebber, en wil je weten wat er in staat, koop hem maar :).
eerste artikel is een vergelijk van de eerder genoemde doublures, en wel de NMBS 6005 van roco en Van Biervliet in het blauw
Een aardig verhaaltje voor wie het wil weten, en mijn kennis is zo miniem dat ik niet kan oordelen welke beter is, dat moet de lezer maar zelf beslissen, het blad kwam tot de logische conclussie dat het stukkie plastic van belgische makelij beter was, het zal.
Gevolgd door nog een bespreking van een Belgisch model van Märklin, de reeks 55.
wederom interessant voor de lifhebber, ik heb er zelf geen oordeel over je kan mij alles wijsmaken over dieselloks, zeker die foeilelijke belgische dingen met chemische zuurstokkleuren.
Omgeslagen weer een bespreking van modellen, nu de Hollands goederen wagens van Hobby trade vcan het type Hbis.
Ziet er geinig uit en dan zie ik de maattabellen en daar staat dat de breedte meer dan 10% smaller is dan het origineel omgerekend in 87, onbegrijpelijk eerlijk gezegd.

het wordt eentonig,maar het volgende artikel is wederom een verslag van een modelm de Falls ertswagen van B-models.
geluukig zijn het allemaal besprekingen van 2 pagina's, op het 6005 verhaal na, anders had ik het niet getrokken.
Maar toegegeven, voor de verzamelaar en liefhebber van kopen en hebben, zijn het goede artikelen met duidelijke foto's.
op naar het modelbouwgedeelte.................................. NOT  :-\
Nog een bespreking, de plan W van LS models, mooie wagens, maar ik kreeg even een "de kock" momentje van al die modellenbesprekingen, maar dan niet met yakult, maar met verschillende merken die even langs het beeld moeten komen. Kijkers van baantjer weten wel wat ik bedoel met het yakultmomentje  :).
maargoed, zoalsng er MSM staat en geen SBS vind ik het best.
heheh, eindelijk een modelbouwartikeltje.....of tje...???  12 pagina's over 1 ban van het spoor
Leuk verhaal en mooie foto's en gelukkig ook weer met plattegrond waar ook de fotopunten op staan, zeker een meerwaarde.
Hoe de baan er zelf uit ziet, laat ik in het midden, het is niet mijn smaak, maar wel goed en mooi gebouwd met oog voor detail.
Duidelijk in het verhaal werd mij wel dat ik weer weet waarom ik geen lid van een regioclub kan zijn, veel te veel vergaderen en compromisen, nisk voor mij,ik ben meer van de "mijn weg of geen weg" :)
weken lang overleg en indienen van plannen voor de baan, vergaderne, indienen verandern....pfff niks voor mij, zeker niet als een paar mastodonten toch weer besluiten om geen moduel baan te beginnen ondanks dat er altijd dreiging is gedwongen verhuizingen, en nog het gebrek aan deelnames aan evenementen niet meegrekend.
Maar een artikel die de moeite waard is, maar nog lang niet het nivo van de voorpagina halen.

Ha, gelukkig, ook deze editie is mijn held er weer bij Emmanuel Nouailler, met het tweede deel van de IJsfabriek.
Zucht..... het lijkt allemaal zo makkelijk, on ondansks dat ik niet helemaal meer maagd ben in de modelspoordelaarij, is dit voor mij nog steeds toveren wat die man doet.
En was het maar Hans Klok, dat typt makkelijker weg dan eeemannuuellee Noe...noualje...nouailler.... .
ok, ik heb in het verleden kritiek geuit op zijn manier van modelbouwen, en die kritiek heb ik nog steeds, maar dat neemt niet weg dat hij voor mij de kunstenaar is, de johan Cruif van het realistische modelbouwen.
Volgende bouwartikel is een baan in spoor 0 van een deel van PAJ, dus dat was weer met hoge verwachtingen beginnen met lezen.
Een mooie baan naar Duits voorbeeld, met een goede beschrijving
Prachtige gebouwen, mooi gemaakt, maar toch niet wat ik van PAJ gewend ben, maar het gekke is, ik kan de vinger er niet opleggen wat het nou precies is.
het is iets wat of niet klopt of mist, maar wat?? ?? ??

gelukkig, ik miste mijn blauwe stenen al, maar daar was deel 3 al, en eerlijk is eerlijk, elk deel wordt interessanter en leuker om te lezen
Niet alleen meer taaie theoretische zinnenbrei zoals in deel 1, maar leuke en vooral mooie beschrijving van het makne van muren, gebouwen en andere bouwsels van blauwsteen
Dit is nou weer zo'n artikel die je moet bewaren en archiveren, ooit komt er een dag dat je het nodig hebt als naslag voor het gebruik van materialen en kleuren op de juiste manier.
De potjes tamiya verraden dat het om een modelbouwmuur gaat en niet om een foto van de realiteit gaat, topartikel dus.
Zeker de laatste pagina, daar staan foto's die de voorpagina zelfs overtreffen, dat is kunst, en het wordt niet eens gesubsidieerd zoals andere werkeloze, zelfbenoemde "kunstenaars " die heel wat anders met velponlijm doen als dat wij modelbouwers doen.
Dit brengt heel wat minder op dan poep op de muur smeren en het kunst noemen, terwijl dit in mijn ogen echte kunst is.
Zo lang als sommige artiklen in de MSM kunnen zijn, soms tot doodsaai aan toe, komt er nu een artikel die eigenlijk veel te kort is.
in 2 pagina''s wordt uitgelegd hoe je een Ertswagen mooi kan verweren op eenvoudige wijze.
Het lijkt Ozo eenvoudig, als je er wat bedreven in bent, er wordt te weinig in vermeld dat goed verweren 50 % uit kijken en observeren bestaat, en dat moet je leren .
Nu lijkt het net voor een beginner, koop deze materialen en je kan het ook.
Dat kan misschien wel zo zijn, maar ik ben bang dat er in dit artikel iets te makkelijk gedaan wordt over verweren.
Ok, het is niet het moeilijkste onderdeel in de hobby, maar wel een onderdeel die ook zo fout kan gaan, en je de moed snel in de schoenen kan zakken, vooral omdat je wordt verteld dat zelfs Stefke Mirakel het niet verkeerd kan doen.
en wie niet weet wie Stefke Mirakel is, pb't me maar  :)
laatste modelbouw artikel gaat over het zelf bouwen van een boerderij.
er staan leerzame stukjes in voor wie er wat mee kan doen.
je kan twisten over de gebruikte materialen, maar dat het met smaak en liefde gebouwd is, dat zie je gelijk, en dat is het lezen al de moeite waard.
Het boekwerk wordt dunner en dunner in mijn rechterhand, dus we zijn bijna bij het eind, en ik zou bijna zeggen gelukkig, want dit nummer valt me toch een beetje tegen, ondanks dat je soms opgefleurd wordt door prachtige foto's van bouwerkjes.
De stand van zaken voor de wedstrijd in Mechelen, en als ik zommige foto's zo bekijk, zelfs met 24 urige bouwdagen gaan ze dat nevernooinie optijd redden, tenzij het om een gesponserde baan van HUBO gaat.
er zouden 2 van mijn groepnoeten meedoen, maar 1 heeft zich helaas moeten terugtrekken dat het voor mij gelukkig makkelijk wordt gemaakt op wie ik moet stemmen ....gniffel gniffel, hoe de andere banen er ook uit zien, ik ben zo partijdig als de pest  :)
maar het artikel heeft me wel weer warm gemaakt voor mechelen, kijk er alweer naar uit naar een leuk weekend in mechelen, inclusief de frituurlucht die nooit meer uit je kleren te krijgen is.
1 na laatste artikel gaat naar de MTD, een club in vestigingsproblemen.
Zpals vele clubs kampen hun met het probleem van een vaste ruimte.
aan de ene kant leef ik mee, aan de andere kant is dat voor mij als organisator van een evenement weer goed nieuws, want geen clubgebouw betekent dus vanzelf het maken van een module baan, en geen vaste baan.
ik weet het , ver gezocht, maar er zit denk ik wel wat in op een langer termijn.
maar het blijft wrang dat elk nietszeggende stichting die voor jan zijn piep wordt opgericht onder het mom van de kansarme van de samenleving tonnen subsidie krijgen, nieuwe gebouwen, en dat nog durven af te wijzen omdat er geen bubbelbad en een zelf afvegende konten wc aanwezig is. terwijl de hardwerkende mens een hobby wil beoefenen geen stuiver overheidsgeld is.
Ja, je mag gaan vissen, daar heb je geen duur pand voor nodig, hoo
guit een duur plastiek kaartje wat zegt dat je nu legaal een stokkie met een touwtje mag vasthouden.
En dat geld niet alleen voor de modelspoordelaarij, maar kijk maar bv naar muzakverenigingen, het doet pijn aan mijn oren soms die herrie, maar ik gun ze wel hun eigen lokaal,
maar goed dit moet geen politieke colum worden dus ik tel tot 10 en lees gauw verder, naar de laatste pagina die ik beloofd had elke keer mee te nemen in de bespreking.
1 pagina over rode loks en een treinstel...... deze keer is me echt onduidleijk waar het over gaat, dus ik zeg.... juist, niks.
Alhoewel, laatste foto staat een lok van Hispeed die ik toch ergens ook in model gezien heb,maar waar was dat ook alweer....... ?? ?? ??

Zoals gezegd, geen topnummer, maar eigenlijk moet je hem wel in huis hebben, want 1 nummer missen uit hun serie is gewoon zonde, en het staat zo leilijk als je ze in de kast hebt staan, de doorlopende lijmrand klopt dan niet meer :)

Ps, even nalezend zie ik dat mijn proza wat lichtelijk rechts politiek genuanceerd is, maar ik laat het toch staan onder het mom van vrijheid van mening en Pers, moet kunnen toch  ;D
Mvg Marty,

Remco.

• Offline Offline
Re:ModelspoorMagazine 95
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2010, 01:04:54 »
Omgeslagen weer een bespreking van modellen, nu de Hollands goederen wagens van Hobby trade vcan het type Hbis.
Ziet er geinig uit en dan zie ik de maattabellen en daar staat dat de breedte meer dan 10% smaller is dan het origineel omgerekend in 87, onbegrijpelijk eerlijk gezegd.

Hm das wel apart :) In het boek: Spoorweg mat in NL staat dat een HBIS 1920, 2603 cm breed is, in schaal dus 2.99 cm en als ik dat nameet op een HBIS van HT dan lijkt dit wel te kloppen. Hij is zeker breder dan 2.7 cm die hij dan zou moeten zijn :)

Morgen maar even langs de boekhandel voor het blad (y)

Bedankt iig voor de review :)

Gr. Remco.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2010, 01:23:56 »
Ik schrijf wat ik lees, en ik lees wat ik schrijf  :D
Maat tabel staat letterlijk:
breedte: voorbeeld = 3055 mm, schaal = 35.11 mm, 1:87 = 31.4 mm.
Of ik moet het tabelletje verkeerd lezen.
Mvg Marty,

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2010, 02:17:02 »
Ik ga er van uit dat jij dat tabelletje goed leest ;D

Gr. Remco.

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2010, 07:45:25 »
Het is veruit mijn favorite modelspoorblad, maar deze editie viel mij ook een beetje tegen helaas  :-\

Gr, AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2010, 08:43:05 »
Ik begreep die laatste zin van de column juist wél, en hij heeft m.i. ook gelijk.
Als fabrikanten concurrentie (lijken te) ondervinden, kan de prijs opeens een stuk aantrekkelijker zijn. Dus vraagt hij zich af hoe dat zit bij modellen die daar geen "hinder" van hebben; daar is de marge kennelijk groter, en betaal je als modelspoorder dus meer (dan noodzakelijk).
Maar goed, dat is handel: wil je wat extra's verdienen, dan moet je een ander belazeren (en ja, handelaren worden altijd kwaad als je dat zegt, maar het is overal waar geld verdiend wordt wel zo).
Grtz!
Tedo

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2010, 08:49:34 »
D'r spelen natuurlijk nog veel meer factoren. Een model welke door 3 verschillende fabrikanten uitgelevert word, is kennelijk dermate populair dat het kan. Een kleinseriemodel heeft altijd prijstechnisch de kleine oplage als nadeel. Het is voor de beperkte groep die er een wil hebben dan kiezen, geen model of een duur model.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2010, 09:04:33 »
Daar heb je gelijk in (en veel fabrikanten weten hoe dat werkt; kleine oplages, hogere prijs, dan verkoop je wel). Echter werd in de column niet (specifiek) naar kleinserie fabrikanten gerefereerd.
Grtz!
Tedo

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2010, 09:29:45 »
Dan nog vind ik het een rare stelling, denk aan de Piko hondekop. Hoeveel concurrentie heeft die nou? De belgische reeks 77 en klazen van mehano. Vriendelijk geprijsde modellen en ik kan me niet herinneren dat er een andere speler voor die modellen op de markt was.

Sommige merken zijn nu eenmaal ook duurder dan anderen en als die toevallig nou dat ene niet beconcurreerde model uitbrengen. Kan ik ook weinig aan doen dan he... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2010, 10:03:20 »
Ps, even nalezend zie ik dat mijn proza wat lichtelijk rechts politiek genuanceerd is, maar ik laat het toch staan onder het mom van vrijheid van mening en Pers, moet kunnen toch  ;D

Die zinnen klinken inderdaad niet al te intelligent, maar dat is niet verboden.  ;D

Maar ik bedacht wel soortgelijke praat over de modelspoorclubs.
1. Er is een grote ruimte nodig die permanent wordt gebruikt door als het meezit maximaal 100 mensen. Dat is het verschil met zo'n 'muzakvereniging'. Die repeteren een paar uur per week en de rest van de tijd wordt het gebouw gebruikt door een dozijn andere clubs.
2. Maar goed, als dan met steun van de overheid een pand is veroverd, dan blijkt de helft van de leden minder geïnteresseerd in modelbouwen en meer in gesubsidieerd koffie lurken en ouwenelen.
3. De andere helft sleept voor een klein vermogen aan modellen, besturingssystemen en wat al niet die ruimte in. Dat kan kennelijk wel.

Is de vraag niet eerder waarom het lidmaatschap van een modelspoorvereniging per jaar niet duurder mag zijn dan een goedkope loc?
« Laatst bewerkt op: 30 August 2010, 10:39:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2010, 10:19:26 »
lichtelijk rechts politiek genuanceerd

Je bedoelt in plaats van 'genuanceerd' waarschijnlijk 'gekleurd'?
Want 'politiek genuanceerd' (ongeacht of het links of rechts is) lijkt me nogal een contradictio in terminis.

Wat dat hoofdredactioneel commentaar betreft: Modelspoormagazine heeft er nu eenmaal voor gekozen om
elk nummer hiermee te openen. Het valt vast niet mee om elke keer weer iets zinnigs te schrijven.

mvg,
Gert

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2010, 10:53:14 »
Henk, Of het niet al te intilligente zinnen zijn, och, een andere mening dan de jouwe is toch niet hoeft niet gelijk onintelligent te zijn toch ??
Je hebt helemaal gelijk wat betreft clubs, ongeacht wat de hobby is, wil je een hobby doen, tik dan maar wat meer neer.
En sommige hobby's vragen meer ruimte voor meer mensen, maar toch heb ik met andere dingen wat problemen, waar dit forum niet de geschikte plek is om dat te uiten.
En Gert heeft ook gelijk, maar ik wou het stukje afmaken en ik kon maar niet op dat woord "gekleurd" komen, dank u voor de aanvulling :)

Dat de redactie met een colum begint is helemaal niet erg, maar mijn inziens is die laatste zin meer opruiend dan een feit
Ok er zullen fabrikanten zijn die meer marge nemen dan netjes is, maar zolang de gek het ervoor betaalt  is dat niet verboden.
De redactie mag best zulke dingen benoemen en aanraken, maar dan moeten het wel feiten zijn, een geen aannames. de lezer moet wel eerlijk alles voorgeschoteld krijgen, het hele verhaal.
Iemand die al lang meelopt in de ze wereld moet weten dat de aanloop kosten per model nou eenmaal heel erg kunnen verschillen.
Een hangdreepje los meeleveren of meegoeten, kan al heel veel kosten schelen, en dat moet een redactie ook weten.........vind ik :)
« Laatst bewerkt op: 30 August 2010, 11:02:01 door marty »
Mvg Marty,

Gert1

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2010, 11:06:04 »
Een redactionele inleiding is per definitie gekleurd (daar heb je het woord alweer) door de mening van de dienstdoende redacteur.
Persoonlijk vind ik dat niet erg. Ik heb liever een redactie met een mening dan een redactie die alles en iedereen tevreden probeert te houden.
Modelspoormagazine blijft, ook na tien jaar, een prima blad. De abonnees mogen overigens een klein presentje tegemoet zien in september, zo heb ik begrepen.

mvg,
Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2010, 11:12:21 »
En sommige hobby's vragen meer ruimte voor meer mensen, maar toch heb ik met andere dingen wat problemen, waar dit forum niet de geschikte plek is om dat te uiten.

Ik denk dat dat zo is.  :)
pb me wel even waar ze zijn vergeten die zelfvegende plees te plaatsen. Daar ben ik zo benieuwd naar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2010, 11:22:39 »
jij begrijpt mij wel , boefje  ;D

Gert, ben ik helemaal met je eens, ik geef ook een mening hier, en dan zou een ander geen mening mogen geven van mij ?? ik heet geen GW :D
Ik vind alleen dat hier de sugesstie wordt gewekt, met nadruk op suggestie, dat fabrikanten die toevallig een model uitbrengen die een ander niet uitbrengt boefjes zijn, vandaar dat ik het , laat ik het anders omschrijven, een gevaarlijke uitspraak vind
Zo nou hou ik erover op, aangezien het met of zonder die zin, een topblad blijft   :)
« Laatst bewerkt op: 30 August 2010, 11:26:55 door marty »
Mvg Marty,