Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Startset gekocht, extra lok, maar nu de rookgenerator...  (gelezen 2987 keer)

dracul

• Offline Offline
Startset gekocht, extra lok, maar nu de rookgenerator...
« Gepost op: 27 August 2010, 18:27:14 »
Hai,

N.a.v. mijn vorige thread heb ik vandaag de Roco set gekocht in Oudega. Gelijk een extra loc erbij gekocht, want ik ben namelijk dol op stoomlocomotiefjes.
Om deze laatste gaat het nu: Roco 63289.

De winkelier waarschuwde mij om slechts één druppetlje vloeistof in de generator te doen, omdat je anders het risico liep dat de boel kapot ging. Zo gezegd, zo gedaan... één druppetlje, twee keer een ovaaltje gereden en toen hield hij op met roken. Ik ging er van uit dat de vloeistof inmiddels op zou zijn, dus heb er nog een druppeltje bijgedaan.
Echter, er kwam geen rook meer.

Inmiddels contact gehad en de winkelier vertelde mij dat de generator niet structureel rook maakte, maar ook af en toe niet, omdat dat bij echte locomotieven ook zo was (klopt dat wat betreft die generator, iemand een idee?)
Hij adviseerde mij om voorzichtig met keukenpapier te proberen de olie wat op te deppen, in de hoop dat ie dan weer werkend zou worden.

Dat lukte niet, toen heb ik de kap er af gehaald, en het vilten cirkeltje wat om het element heen zit eens goed afgedept met keukenpapier en inderdaad, die was behoorlijk nat. (en toch had ik echt maar één druppeltje per keer er in laten vallen)

Nu doet ie het echter nog niet... heeft iemand nog een nader idee van wat ik zou kunnen doen?

Niels.

Ruben67

• Offline Offline
  • Rijden met alles wat mooi is.
Re:Startset gekocht, extra lok, maar nu de rookgenerator...
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2010, 21:01:03 »
Dag Niels,

Als ik het goed heb betreft het een BR80. De rookgenerator wordt gelijk met licht geschakeld. Ik heb deze loc ook. Hij rookt als de beste en minder vloeistof geeft het beste resultaat. Ik gebruik een spuitje van de dokter. Zit ook bij een seuthe setje.

Tip als hij na 10 sec niet gaat roken, even uit en dan opnieuw weer inschakelen. Zorg altijd voor een gevulde schoorsteen als je het licht van de loc aandoet als de rookgenerator gelijk geschakeld zit anders wordt de levensduur bekort. :'(

groetjes Ruben.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2010, 21:20:26 »
Hoi Ruben,

Hoe zit dat met het continu roken? Klopt het verhaal van de winkelier dat de generator af en toe stopt en dan weer aan het werk gaat?

Een goed gevulde schoorsteen? Ik neem aan dat je bedoelt dat er in ieder geval één druppeltje in zit. Ik neem aan dat je niet bedoelt dat ik de schoorsteen letterlijk helemaal moet vullen.

Ruben67

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2010, 21:32:18 »
Dag Niels,

Inderdaad niet helemaal voldoen want dan duurt het langer voordat er rook komt en je hebt meer kans op een beetje ploffen, dan komt er ook rookvloeistof mee, en dan zit de hele ketel onder de troep.
En weatheren doe je op een andere manier. ;D
Af en toe stoppen met roken kan komen door luchtbelletjes of omdat je rookgenerator net wat meer stroom nodig heeft, die die niet krijgt. Ik heb diverse rookgenerators en ze hebben allemaal hun eigen "beeld" wat betreft het roken.

1 druppel is voor een flinke rookgenerator weinig. Maar met een spuitje kun je netjes vullen en eventueel ietsjes terug zuigen als het niveau te hoog komt. Dus met goed gevuld bedoel ik ook op de goede manier, want lang leeg aan laten is niet goed omdat het een soort verwarmings elementje is.

Groetjes Ruben.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2010, 21:41:38 »
Mmmm... helaas doet ie op dit moment helemaal niets meer...
Als ik in de pijp kijk, dan zie ik een koperen buisje met daarin een (glazen?) staafje.
Binnenin zit een vilten cirkeltje dat behoorlijk doordrenkt was. Maar of dat nou een teken was dat er al te veel in zat?
Ik durf bijna niet meer er in te doen dan dat ik tot nu toe geprobeerd heb :(

Ruben67

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2010, 21:50:45 »
Dag Niels,

Als ik dit zo hoor lijkt het of hij idd stuk is. Door oververhitting lek. Dan komt de vloeistof er onder uit.

Dit kun je zien als je de rookgenerator er uit haalt, (koperen buis). Als je hem dan een paar druppels rookvloeistof geeft en op en vel papier rechtop houd, moet het papier wel droog blijven.

Garantie? een nieuwe kost ongeveer €15,- Ja en echte rook op het spoor vind ik ook wel erg mooi.

Groetjes Ruben.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2010, 22:35:46 »
Blijft vreemd... heb 'm net open gehad, lekt dus niet.
Ik vermoed dat er wat luchtbelletjes dwars zitten want nu ik er meer vloeistof in gedaan heb, heb ik af en toe een knal waarna er een hele hoop rook uitkomt, daarna blijft hij heel minimaal roken, en stopt direkt daarna weer.
Blijkbaar werkt ie dus wel, geen idee of dit normaal is, 't is voor mij voor het eerst dat ik zoiets er bij heb.

En blijf het een vreemd verhaal vinden dat ie dus niet continu rook zou geven, maar met tussenpozen, zoals de winkelier mij vertelde. Kan iemand daar iets over zeggen? Klopt dit wel?
« Laatst bewerkt op: 28 August 2010, 00:23:11 door dracul »

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2010, 02:01:42 »
Hallo  Dracul,

ik kan me dat ook niet voorstellen. Alle rookgeneratoren die ik heb gehad rookten gewoon zolang er spanning op stond en de rookvloeistof nog niet op was. Vroeger (weet niet of ze dat nu ook doen) zat er overigens een reinigingsdraadje bij of eventuele verstoppingen weg te halen. In wezen verbrand je gewoon de olie en dat rookt. Alleen duurdere versies zijn gekoppeld met een contact om pufjes gelijk met de cilinderslag te geven (dynamische rook). Roco heeft de BR10 aangekondigd met dit systeem (en ook nog cilinderrook). Momenteel heb ik geen locs meer met rook helaas. Toch maar weer eens wat gaan inbouwen in mijn stoomlocs.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

dracul

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2010, 08:20:03 »
Dank Marc! Dat is dan duidelijk; ik vond al dat het klonk als een hoop gezwets! (was blijkbaar de vrijdagmiddaghulp of zo, het was niet de eigenaar die het mij verkocht had).

Ik ga vandaag nog eens wat experimenteren met een spuitje. Wellicht dat er te veel olie naast het koperen buisje terecht komt, omdat je niet zo precies kunt mikken met een 'lekkend' flesje ... en als het dan nog niet goed gaat, dan reis ik maar weer af naar Oudega.

Blijf het gevoel houden dat hij het toch wel moet doen, te meer omdat ie af en toe met een knalletje flink wat rook uitblaast; het lijkt dan alsof er een luchtbelletje de boel blokkeert. Slaat dat ergens op, of is dat comlete onzin wat ik nu verkondig?

Bedankt voor de hulp zo ver!

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2010, 09:07:02 »
Dat ploffen is genoemd door Ruben 67.

Zuig eerst met een spuitje maar eens voorzichtig de hele buis leeg. Zet hem dan maar eens een tijdje (geen minuten lang ofzo hoor...) aan, zodat het merendeel van de vloeistof kan verdampen. Daarna druppel je een beetje (lees: een paar ml) vloeistof in de buis, en dan zal de loc (misschien na een klein plofje) na verloop van een paar seconden gaan roken.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #10 Gepost op: 28 August 2010, 11:30:21 »
Misschien een vraag die er niet toe doet?

Kan het mogelijk zijn dat de rookgenerator niet compatibel is met de decoder?
Op het doorje van mijn decoders lees ik namelijk welke rookgenerator geschikt is voor gebruik met de decoder.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

dracul

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2010, 12:24:14 »
Hoi Matheus,

Dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn, aangezien de lok zo af fabriek geleverd is en dat deze niet (?) aangestuurd wordt door de decoder. Als de lamp aan gaat, dan gaat ook de 'rookfunctie' aan.

Ik ga straks de adviezen eens opvolgen en dan met een spuitje voorzicht wat in het koperen buisje laten druppen. Ik denk dat er te veel langs het buisje loopt en dus feitelijk gewoon in de lok zelf terecht komt. Moet zometeen toch nog even naar de apotheek, dus gelijk maar even een klein spuitje vragen.

Bedankt!!!

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2010, 15:25:41 »
Het beste vraag je een spuitje voor diabetes patienten.
Groetjes
Johnny

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2010, 09:29:12 »
Hallo allemaal,

Ik herken het probleem, met de rookgenerator en combinatie met deze lok.
Heb er zelf ook twee.
Ten eerste is het volgens mij de generator van Roco zelf (of niet? zie de catalogus en hoofdstuk accesoires)
Ik doe er met het spuitje (apotheek te verkrijgen) nooit meer dan 2 ml. in
Verder loop je het risico dat als je niet goed van af bodem generator vult, of niet wil starten of alles er gelijk uitkomt en alles eronder doorweekt waardoor er geen contact ontstaat.
Verder is het aluminium huisje zonder goede aanpassing een bron van ergenis wat te ruim is en als er rookvloeistof tussen zit geen contact maakt met de generator.
Heb zelf dit onderdeel eruitgehaald en op de werkbank met een centerpons een paar centers ingezet zodat altijd een goed contact gewaarborgd is
Ik persoonlijk denk dat de generator namelijk niet defect is (dit gaat gepaard met een overmatige knal is mijn ervaring)

Schoon maken contacten controleren op de juiste manier vullen aanzetten en wat geduld hebben verder zorgen dat er geen andere verbruikers aanstaan als niet zeker is of de stroomvoorziening op je baan toereikend is.
Het kan best wel eens lang duren voordat hij start zeker als hij helemaal verzopen is.

Succes
Leen.