Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:26:09
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:10:54
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin? door Rob Ellerman
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
  

Auteur Topic: Materieelinzet stoptreinen NSR in de toekomst met concurentie op het spoor  (gelezen 8535 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #15 Gepost op: 25 August 2010, 13:01:32 »
"Concurrentie" zet ik altijd tussen héle grote aanhalingstekens. Volgens mij ben ik de klant die een kaartje koopt en wat valt er voor mij te kiezen? Hamaneggs! Dat doen een stelletje ambtenaren die blijkbaar precies weten wat de reiziger de komende 15 jaar wil. Van concurrentie is pas sprake als ik op Rotterdam Centraal kan kiezen tussen NS en Veolia voor een retourtje Amsterdam. In het goederenvervoer werkt dat wel zo, bij reizigers blijft het gekunsteld.

De inzet van Spinter-achtigen vind ik prima, in het buitenland worden al járen dit soort treinstellen ingezet in het forensenvervoer. Dat er toiletten ontbreken vind ik niet zo gek. Ik ben ook nog nooit een streekbus met toilet tegen gekomen en ik denk dat de reistijd daar vaak langer is dan 15 minuten. Dat soort voorzieningen zou ik wel graag op elk station zien.
No dress rehearsel, this is our life.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #16 Gepost op: 25 August 2010, 13:04:27 »
die er dan meestal wel weer aan blijken te verdienen (y)
Helaas kreeg NS geen subsidie voor die lijnen waardoor ze verlies draaiden terwijl de vervoerders die er nu op draaien, geld verdienen op het totaalplaatje: Kaartverkoop + Subsidie = Winst ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #17 Gepost op: 25 August 2010, 13:08:44 »
"Concurrentie" zet ik altijd tussen héle grote aanhalingstekens. Volgens mij ben ik de klant die een kaartje koopt en wat valt er voor mij te kiezen? Hamaneggs!

Concurrentie is meer dan de mogelijkheid tot kiezen. Bij goede concurrentie daalt de prijs van je kaartje, dat is wat de klant vaak merkt van concurrentie.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #18 Gepost op: 25 August 2010, 13:09:59 »
Dalende prijzen in het openbaar vervoer???
No dress rehearsel, this is our life.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #19 Gepost op: 25 August 2010, 13:16:05 »
Bij goede concurrentie .....

Definieer dat eens.
Want ik denk dat je dan veel meer maatschappijen moet toelaten op het spoor en die moeten dan ook overal in Nederland kunnen rijden. Dus niet alleen op die trajectjes waar ze nu op rijden.


Overigens denk ik dat je niet alleen moet kijken naar Den Haag of Utrecht maar ook Brussel (de EU heeft ook een boel bekonkelt en niet altijd in de gaten dat dit slecht uitpakt.)

Nog even een aanvulling: Is het nou echt zo dat het goed gaat met de concurrentie in het goederenvervoer? Er zijn wel veel maatschappijen maar vaak maken deze deel uit van enkele grote conglomeraten van bedrijven, Kijk maar eens wat allemaal van de DB Schenker is.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2010, 13:25:55 door ClarksonBlues. Reden: Aanvulling »
Jeroen

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #20 Gepost op: 25 August 2010, 13:17:52 »
@Marc ;D

Die nieuwe concurrenten laten vaak de treinen frequenter rijden, en dat zorgt dat meer klanten de trein als serieus alternatief zien op ander vervoersmogelijkheden.
Volgens mij is ieder kaartje gesubsidieerd.
De NSR kan natuurlijk zelf ook meedingen op aanbestedingen van lijnen.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2010, 13:19:43 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #21 Gepost op: 25 August 2010, 13:43:33 »
Definieer dat eens.
Want ik denk dat je dan veel meer maatschappijen moet toelaten op het spoor en die moeten dan ook overal in Nederland kunnen rijden. Dus niet alleen op die trajectjes waar ze nu op rijden.

Zie voor een antwoord daarop mijn eerste bijdrage in dit draadje.

Dalende prijzen in het openbaar vervoer???

Als het concurrentiebeginsel goed wordt toegepast. En het hoeven niet eens dalende prijzen te zijn, het kan ook zijn dat de normale prijsverhoging een stuk lager uitvalt.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22508
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #22 Gepost op: 25 August 2010, 14:00:05 »
Concurrentie op het spoor kan prima werken, mits er maar aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Zoals het hele net ter beschikking stellen aan andere vervoerders. De NS heeft nog steeds een monopoliepositie waar maar weinig beweging in te krijgen is. Verder is het van belang dat de verschillende maatschappijen goed op elkaar aansluiten [..]

En hoe stel je je dat eigenlijk voor?
Voorbeeldje. Ik heb nu vier verbindingen per uur en ik ben daar eigenlijk heel tevreden over. Als op hetzelfde traject bijvoorbeeld vier maatschappijen gaan rijden, dan kan ik dus nog maar één keer per uur reizen met de maatschappij waarbij ik dan een abonnement heb. Zal wel niet de bedoeling zijn, maar wat dan wel? Verschillende hoofdlijnen aanbesteden? Nee dat is leuk, hoe vechten die afzonderlijke maatschappijen dan eigenlijk uit wat goed aansluiten betekent en wie daarvoor waar moet inschikken?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind eigenlijk dat NSR een prima prestatie levert. Ik zie in ieder geval niet hoe dat met meer concurrentie beter voor mij wordt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst met concurentie op het spoor
« Reactie #23 Gepost op: 25 August 2010, 14:09:55 »
Ik vind ook dat NSR een prima prestatie levert, maar ik maak me bij datzelfde NSR wel grote zorgen over de stoptreindiensten. Als DD-AR straks echt niet meer in de stoptreindiensten gaat rijden, dan zijn er simpelweg een aantal baanvakken die voor problemen gaan zorgen bij de verwerking van het aantal reizigers, met name in de spits. Voorbeeld de treinserie 5600, stoptrein Zwolle-Utrecht. In de spits twee gekoppelde stammen DD-AR en die zitten vol! Hoe wil je dat gaan oplossen met SLT?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR in de toekomst met concurentie op het spoor
« Reactie #24 Gepost op: 25 August 2010, 14:13:44 »
Had je de SLT moeten zien tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid.
Dat was een goede test (2x zoveel passagiers vanwege herstelwerkzaamheden in de Schipholtunnel voor 2 maanden (y))
Vr. groeten,
Bob

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR in de toekomst met concurentie op het spoor
« Reactie #25 Gepost op: 25 August 2010, 14:19:39 »
Prima prestatie? Zie ik toch anders. Ik reis regelmatig tussen Heerenveen en Utrecht, Intercity dus. En ook ik moet regelmatig op de terugweg staan, een enkele keer zelfs tot aan Zwolle, en dat met een OV-kaart van 6443,50 euro  >:(.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #26 Gepost op: 25 August 2010, 14:50:46 »
..het kan ook zijn dat de normale prijsverhoging een stuk lager uitvalt.

Ik ga de kranten in de gaten houden  ;)
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR in de toekomst met concurentie op het spoor
« Reactie #27 Gepost op: 25 August 2010, 15:51:55 »
en dat met een OV-kaart van 6443,50 euro  >:(.


je kan ook elke dag een los kaartje kopen...

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR in de toekomst met concurentie op het spoor
« Reactie #28 Gepost op: 25 August 2010, 16:14:08 »
Kan je beter de ov chipkaart gebruiken. ;D
NS is de enige vervoerder die met gebruik van de OV chipkaart niet stiekem de prijzen heeft verhoogt (betalen voor het omrijden zoals bij de bus >:().
Maar dat is een hele andere discussie
Vr. groeten,
Bob

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Materieelinzet stoptreinen NSR nu en in de toekomst
« Reactie #29 Gepost op: 25 August 2010, 17:13:44 »
Het is ook gewoon de strategie van NS: stoptreinen zitten reizigers maximaal 15 minuten in, dus geen wc's en meer staplaatsen. En vervolgens zetten we met alle gemak dat materieel in op lijnen waar mensen tussen de drie kwartier en een uur (of soms nog langer) in die meuk moeten zitten / staan.
Je zou denken dat er op die afstanden ook een IC rijdt, ik kan me in ieder geval geen lijn indenken waar je alleen maar met een stoptrein kan.

Prima prestatie? Zie ik toch anders. Ik reis regelmatig tussen Heerenveen en Utrecht, Intercity dus. En ook ik moet regelmatig op de terugweg staan, een enkele keer zelfs tot aan Zwolle, en dat met een OV-kaart van 6443,50 euro  >:(.
Ja en? Je koopt een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.