Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:41:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:32:49
US diorama in H0 door Basilicum
Vandaag om 15:32:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
  

Auteur Topic: Aansluiting extra Roco versterker en trafo  (gelezen 3136 keer)

Jurgen

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Gepost op: 23 August 2010, 20:54:32 »
Ik heb totaal geen kaas gegeten van eletrotechniek of wat dan ook. ???
Mijn baan is 450x200 cm. Ik heb nu één roco versterker 10764 en één trafo10725 aangesloten. De besturing van de locs gaat met twee multimauzen.
Nu is mijn vraag m.b.t. de stroomtoevoer. Op dit moment zijn pas twee wissels digitaal (roco aandrijving plus decoder), ook bedient met de multimaus.
Ik ga in totaal 20 wissels digitaliseren (verder met de Viessmann 4554) en ongeveer 10 seinen.
Tevens hebben alle rijtuigen binnenverlichting.

Kan ik nog een roco trafo en versterker aansluiten (uit startset) of moet ik een booster aanschaffen?
Tevens de vraag of ik beter kan overstappen op een Uhlenbrock basis of IR of Intellibox II (weet echt de verschillen niet).
Let wel: simpel aansluiten, programmeren en bedienen. ook de schakeling tussen locs, wissels en seinen moet simpel zijn. ;D

Met vriendelijke groet,

Jurgen
Jurge



Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2010, 21:00:44 »
Ik kan je in ieder geval vertellen, dat je de wissels beter kunt voeden, met een normale trafo. De stuurstroom moet wel van de digitale centrale komen, maar die is niet zo hoog.

Hier heb je een draadje met meer info... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2010, 21:34:01 »
Hoi Jurgen,

Bij veel wisseldecoders kun je de stuurstroom en de stroom voor de spoelen scheiden. De stuurstroom moet altijd van je multimaus afkomen, voor de stroom van de spoelen kun je eventueel een trafo van andere (Multi) maus nemen. (alleen de trafo, 10725 !).

Afhankelijk van het soort binnenverlichting heb je (op korte termijn) een booster nodig. Als de rijtuigen allemaal met leds verlicht zijn, dan heb je niet zo heel veel stroom nodig, en kan het zijn dat je je kunt redden met 1 Multimaus. Het is ook afhankelijk van het aantal treinen dat tegelijkertijd rijdt.

Je merkt vanzelf wel of de Multimaus overbelast wordt, hij schakelt automatisch uit.

Wil je simpel? Blijf bij Multimaus.

Heb je weinig kaas gegeten van electro en is het voor jou alleen "noodzakelijk kwaad" om de treinen te laten rijden? Koop dan een echte booster en volg heel precies de gebruiksaanwijzing.

Wil je meer? Dan is er hier op het forum heel veel info te vinden over de voo- en nadelen van de verschillende systemen, en over het ombouwen van Roco-kastjes naar Booster etc.

Veel plezier!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2010, 21:43:01 »
Ombouwen van Roco-kastjes is niet nodig. De roco 10764 zijn echte versterkers / boosters, niets mis mee. Wil je er meerdere aan elkaar koppelen dan dien je alleen een boosterkabel te maken of te kopen bij roco. Dan kan je zonder problemen 2 roco versterkers 10674 aan elkaar knopen. Zie daarvoor het draadje van Karst Drenth dat eerder genoemd is. Met een maximum van 4 boosters. Dat gebruik ik nu ook onder mijn baan en daardoor heb ik 2 x 3.2 Ampere aan vermogen voor mijn baan.

De boel bedien ik dan nog met een standaard multimaus. Je hoeft echt niet over te stappen op een ander digitaal systeem om meer vermogen op de baan te brengen dat is pure onzin.

Heb je aparte spanning nodig voor je wissels? Dan kan je eenvoudig een standaard analoge treintrafo gebruiken. Deze leveren meestal genoeg vermogen om de wissels te voeden. Zie ook in de Encyclopedie onder het digitale hoofdstuk en dan wissels digitaliseren.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jurgen

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2010, 17:33:01 »
Hoi,

Mijn wissels digitaliseer ik zonder draaitjes...gewoon aandrijving; decoder er in steken en klaar. Even programeren en bedienen met de multimaus....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #5 Gepost op: 24 August 2010, 17:47:49 »
Mooi, dan heb je dus geen aparte spanning voor nodig. Het is niet de goedkoopste oplossing maar hij werkt wel :) Dan hoef je alleen eventueel de versterkers door te koppelen voor extra vermogen op de baan.

Vergeet niet de twee booster of versterkerkringen volledig van elkaar te scheiden. Dus op de overgang van de kringen moeten beide spoorstaven geïsoleerd worden.

Groeten ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jurgen

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2010, 21:50:20 »
Hoezo versterkerkringen van elkaar scheiden? Al is het voorbeeld gebruik van het door Ronald81 aangegeven draadje, kan ik toch gewoon een versterker op een andere versterker aansluiten? Er wordt daar niet gesproken over isoleren.

Let wel; ik wil niet eigenwijs zijn, maar het gewoon begrijpen (y)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aansluiting extra Roco versterker en trafo
« Reactie #7 Gepost op: 24 August 2010, 22:08:43 »
Je moet dus ervoor zorgen dat de rails tussen twee boosterkringen volledig gescheiden zijn van elkaar. Er mag geen verbinding zijn. Anders heb je een probleem. Net als je vroeger bij analoog met twee transformatoren zou gaan werken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!