Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Lima en Rivarossi Mat’46 Muizeneus: problemen en oplossingen  (gelezen 18686 keer)

JSRail

  • Gast
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #60 Gepost op: 16 januari 2011, 10:26:58 »
 Heb nu 2 Rivarossi stellen van de mat.46  En ze rijden allebei goed door R1 (Marklin C-rail). Heb er gelukkig niet aan hoeven prutsen  ;)  Zag wel bij mijn lokale modelspoorwinkel iemand die een stel met de gele snor kocht, dat deze wel vastliep in de kleinste bocht (Marklin C-rail) van het proefbaantje in de winkel.  Waarschijnlijk  het probleem met de stroomafnemers die het draaistel tegenhouden.  Dus blijkbaar is het  een kwestie van een beetje geluk hebben. Zou niet moeten mogen natuurlijk. Voor aankoop altijd goed laten proefrijden in de winkel en een ander exemplaar nemen als deze niet goed rijdt.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2011, 10:33:19 door JSRail »

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2011, 00:45:53 »
Nou mijn goene met snor rijd, vraag niet hoeveel moeite het gekost heeft. In eerste instantie alles geolied toen werd het al wat beter maar nadat ik de groeven achter de wielen met grafietvet ingesmeerd had ging hij pas echt goed lopen. Maar niet voor lang na een half uurtje deed hij weer helemaal niets, bleken diverse stroomafnemers versleten en/of weggebrand. Ik heb de stroomafnemers op het middelste draaistel vervangen door 0,5 mm fosforbrons, welliswaar aan de dikke kant maar ik had niets anders in huis. Direct na deze modificatie liep het treinstel beter dan het ooit gereden had, maar....... je raadt het al na een half uur ovaaltjes draaien weer helemaal niets....rode draad van het middelste draaistel afgebroken bij de soldering. Kortom hele ABDk weer uit elkaar lipje los draadje er weer aan gesoldeerd, meteen ervoor gezorgd dat er wat meer ruimte in de draden naar het middelste draaistel is. En ja hij rijd weer maar voor hoe lang???? ???
Begin het nu, nadat ik er anderhalve avond aan gewerkt heb, goed zat te worden. Er is nog een probleem wat ik tot op heden niet opgelost krijg en dat is dat het middelste draaistel doorlopend ontspoord wanneer het treinstel uit een bocht komt, maar dit gebeurd alleen als ik de ABDk laat trekken als ik hem laat duwen ontspoort het draaistel niet. Ik gebruik een test-ovaal met R3 daar kan het volgens mij niet aan liggen. Als ik het draaistel met de hand beweeg vind ik het inderdaad niet lekker soepel gaan, maar heb nog geen idee waar dat aan ligt. Iemand een idee? Ik heb mijn andere twee mat'46 treinstellen van Lima eens uit de vitrine gehaald en die hebben beide problemen niet, de motor maakt wat herrie, zoals alle Lima pannekoekmotoren maar voor de rest lopen ze als een 'trein'.

Groeten,

Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 00:49:15 door kor952 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #62 Gepost op: 18 januari 2011, 07:12:05 »
uhm, grafietvet in het kortkoppelmechaniek doen? En goed controleren of er nergens braampjes zitten en alles goed past?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #63 Gepost op: 18 januari 2011, 09:21:55 »
En dan maar hopen dat het beter gaat. In wezen komt het door een ontwerpfout al van Lima. Er zijn wel kortkoppelgeleiders maar er is geen veer die de bakken naar elkaar trekt. Als er een beetje speling in de lengterichting van een geleider is, dan kan de ene geleider de andere kant opgaan dan de andere geleider. Het draaistel zet zich dan schrap in de boog.

Als ik weer eens een Limarossi open heb, dan zal ik weleens foto's maken om te laten zien wat ik bedoel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KeesR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #64 Gepost op: 18 januari 2011, 09:26:36 »
Ronald,

Ik zou toch eens kijken of de draden die aan het draaistel gesoldeerd zijn wel voldoende ruimte hebben. Als dat wel goed zit is er misschien teveel wrijving tussen een of beide vorkjes waarmee de bakken in het draaistel "hangen". Dat komt dan waarschijnlijk door een onjuiste hoogte-afstelling. Kun je proberen op te lossen door met wat ringetjes op het draaistel te experimenteren. Ook licht invetten van de vorkjes helpt.

Succes,
Kees

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #65 Gepost op: 18 januari 2011, 09:34:57 »
Bedankt voor jullie reacties.  (y) Ik heb het inderdaad gisteravond laat nog weten op te lossen door grafietvet te gebruiken, zowel bij de pennen/V-sleufgaten als daar waar de bakken op het draaistel liggen. Het treinstel heeft een uur lang zonder problemen de bochten gemaakt.
De draden had ik al langer uit de bak laten steken nadat er één was afgebroken. Het enige wat ik er nog aan wil doen is nieuwe stroomafnemers maken van 0,35 mm fosfor brons voor alle draaistellen, want de stroom van het motorrijtuig wordt op dit moment alleen via het jacobsdraaistel afgenomen.

groeten,

Ronald K.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #66 Gepost op: 18 januari 2011, 10:07:57 »
Als je met een doorgezaagd IC voetje even een 2 pens connector maakt en zo beide bakken doorverbind is de stroomafname al een heel stuk beter. Voor het motordraaistelzou je eventueel stripjes boven op de flens kunnen laten drukken, misschien dat een Digirails slepertje gehalveerd nog net past?

En 0.35mm fosforbrons is inderdaad ideaal voor stroomafname  (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #67 Gepost op: 18 januari 2011, 10:50:30 »
Waar kan ik 0,35 mm fosforbrons het beste kopen? Ik ben een herintreder (*), de meeste leveranciers van 30 jaar geleden kan ik niet meer terug vinden en op de beurs in Houten kom ik ook nooit.

(*) Ben ooit als kind begonnen (begin '60 er jaren) met een startsetje van Märklin, daarna eind '70 er jaren toen Roco de 2200 uitbracht op nieuw begonnen met het verzamelen van NS materieel. Die 2200 had voor mij een enorm emotionele waarde omdat ik met mijn reeds in '61 overleden vader op zo'n lok bij de Markthallen in Amsterdam heb gereden. Ik heb van alles zelf (om)gebouwd en gesuperd (gepimpt heet dat tegenwoordig) maar begin '90 er jaren is er de klad in gekomen, ben toen over gestapt naar LGB (eerst voor de kinderen later voor mijzelf in de tuin). Ben inmiddels 58.
Door de plan N rijtuigen heb ik ruim een maand geleden de draad weer opgepakt. Plan N was het enige 'stalen NS rijtuig' wat nog in mijn verzameling miste. Inmiddels heb ik al weer voor ruim 1000 Euro aan treinstellen en rijtuigen aangeschaft. Jammer vind ik dat Berlijns blauw nog steeds niet zo donker is als het zou moeten zijn, heb mijn Lima plan E's, W's en D's ttt allemaal overgespoten, heb er niet zo'n zin in omdat ook met de de Artitec's en Heris'en te doen. Het groen van Rivarossi en Piko vind ik wel heel aardig in de buurt komen.

Groeten,

Ronald K.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #68 Gepost op: 18 januari 2011, 10:57:57 »
Fosforbrons kan je o.a. kopen bij Conrad en Godfather models & Supply.

GMenS heeft trouwens nog veel meer leuke en handige dingen voor de hobby. Zou toch eens een keer naar Houten of een andere beurs gaan waar ze staan en eens op de stand rond te neuzen.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 10:59:55 door Remunj »
Gr.
Eric

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
    • MCKmodelbouw
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #69 Gepost op: 18 januari 2011, 12:19:46 »
Ik twijfel trouwens een beetje of die motor er wel lekker voor is. Hij is zo klein..
Op lage snelheid blijft hij vaak in de bochten staan, omdat de weerstand dan te groot is. Is een mashima misschien een idee..
Of gewoon wat invetten, want inderdaad, vet zit er amper. Wat moet ik er voor vet op doen? Dat van Roco, of iets van vaseline, of een anders speciaal goedje?

Gr,
Mathyn

Nu ik toch bezig ben wil ik het perfect.
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #70 Gepost op: 18 januari 2011, 12:27:18 »
Als je met een doorgezaagd IC voetje even een 2 pens connector maakt en zo beide bakken doorverbind is de stroomafname al een heel stuk beter.
En 0.35mm fosforbrons is inderdaad ideaal voor stroomafname  (y)
Bakken doorverbinden is een goed idee, heb ik ook gedaan. Ik gebruik daarvoor de volgende "stekkertjes" :Conrad 741225 en 741118
Die hebben een steek van 1,25mm en zijn daardoor de helft kleiner. Er is nog een draadje van Karst die het heeft uitgevoerd bij een Lima stel.
Je moet je wel realiseren dat nu bij een ontsporing en daardoor kortsluiting je de kans loopt dat de bestaande contactveertjes uitfikken! Het beste is als je dan toch bezig bent gelijk maar alle stroomafnemers te vervangen door fosforbrons van 0,35mm. GM&S bestel nr Eifos0,35 blz 20 in de catalogus.
Bij mij loopt het treinstel nu eindelijk goed.

Gerrit
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 12:29:21 door eenop87 »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #71 Gepost op: 18 januari 2011, 12:40:07 »
Ik twijfel trouwens een beetje of die motor er wel lekker voor is. Hij is zo klein..
Op lage snelheid blijft hij vaak in de bochten staan, omdat de weerstand dan te groot is. Is een mashima misschien een idee..
Of gewoon wat invetten, want inderdaad, vet zit er amper. Wat moet ik er voor vet op doen? Dat van Roco, of iets van vaseline, of een anders speciaal goedje?

Wit Roco vet is prima voor de tandwielen, de asjes zou ik iets dunne olie doen (oliepen van GM&S is daar ideaal voor, veel goedkoper dan die van Roco :D )

Verder is de Mat46 gewoon een stel dat niet gebouwd is voor krappe bogen. Technisch kan het misschien door R3, maar ik merk al dat R4 veel meer moeite kost dan R5. Dus ik houd voorlopig R5 maar als minimum boogstraal.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #72 Gepost op: 18 januari 2011, 12:51:41 »
Ik had geschreven dat mijn test ovaaltje R3 had maar zie net dat het Roco R5 is en daar had mijn mat'46 al moeite mee in het begin. Ik heb wit vet (niet van Roco) voor de tandwielen gebruikt en grafietpasta (vet) voor de groefjes aan de achterkant van de wielen waar de stroomafnemers in lopen, de assen heb ik met een oliepen gesmeerd. Met name dat laatste zorgde ervoor dat de trein in eens veel sneller ging rijden. Mijn treinstel kwam totaal 'droog' uit de verpakking, niets was gevet of gesmeerd. :(

groeten,

Ronald K.

job.oostindie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2020, 18:59:27 »
Ik had het probleem van ontsporen  als het motorrijtuig trekt ook. Dat heb ik opgelost. De oorzaak is duidelijk te zien als je de beide delen, netjes aan elkaar gekoppeld op een vlakke tafel zet. Probeer beide delen zachtjes iets uit elkaar te trekken en zie wat het middelste draaistel doet: Dat probeert dwars te gaan staan. Ik heb het opgelost door een trekveertje te plaatsen tussen beide delen (zie afbeelding op http://job.dewegvrij.nl/modelspoor/images/trekveer-mat-46.jpg)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2020, 19:07:13 door job.oostindie@dewegvrij.n »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Problemen en oplossingen LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2020, 20:17:34 »
 (y)
Dan heb je het feitelijke probleem opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.