Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:01:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door BartvD
Vandaag om 20:59:14
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland  (gelezen 10385 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Gepost op: 19 August 2010, 19:29:03 »
Kun je die foto's hier ook bij zetten?
NS 1617 met 8 DR-rijtuigen (Ame+WR+5Bme+?BDme?) en ICR-BKD als tr.2343 Hoofddorp - Berlin Hbf te Barneveld Aansluiting op 11 september 1993.
Ik ben geen restauratiewagen-expert, maar volgens mij was dit een afwijkend type.

NS 1610 met ICR-BKD en 7 DR-rijtuigen (eerste BDme) als tr.2346 Hannover - Hoofddorp te Barneveld Aansluiting op 11 september 1993:

NS 1613 komt met 7 DR-rijtuigen en ICR-BKD als ledig materieel voor tr.2345 Hoofddorp - Hannover van Hoofddorp Opstelterrein aan bij station Hoofddorp (dus: trein 72345 Hfdo-Hfd) op 12 maart 1994:

NS 1309 + 5 DB (BDm+ABm+groene Bm+2Bm) + DR Mitropa + 2 DR (ABme+Bme) van achteren als D345 Hoek van Holland - Berlin ten westen van Woerden (hier is nu de fly-over uit Alphen a/d Rijn), 18 maart 1990:

NS 1649 + DB Bm + DSB AB + SZD WR + 2 DR (groene Bme en groen/beige ABm) als Nord-Westexpres D236 naar Hoek van Holland ten westen van Woerden, 18 maart 1990:

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2010, 20:17:37 »
Ik ben geen restauratiewagen-expert, maar volgens mij was dit een afwijkend type.

Nee hoor, gewoon een Bautzen, alleen in de 'nieuwe' kleurstelling (de gele biesjes zijn een tijdje vervallen geweest bij Mitropa, maar werden later na de wende weer op de rijtuigen geschilderd).

Ernst-Jan

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2010, 21:57:11 »
Nee hoor, gewoon een Bautzen, alleen in de 'nieuwe' kleurstelling (de gele biesjes zijn een tijdje vervallen geweest bij Mitropa, maar werden later na de wende weer op de rijtuigen geschilderd).
Ik bedoelde met "afwijkend" dat deze (bij mijn weten) 'normaliter' niet in deze treinen meereden (dat waren, als ik het goed begrijp, Halberstadt-rijtuigen)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3817
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2010, 22:17:58 »
klik

Nog net een te zien in de laatste Warszawa express op weg naar Hoek van Holland,
Maassluis, 22mei 1993.

Gerard van Vliet.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
147* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2010, 22:55:54 »
@Illya

Bedankt voor de foto's want die zocht ik inderdaad.

Mvg Ad

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Groen/beige DR-rijtuigen in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2010, 23:03:40 »
Ik bedoelde met "afwijkend" dat deze (bij mijn weten) 'normaliter' niet in deze treinen meereden (dat waren, als ik het goed begrijp, Halberstadt-rijtuigen)

Mja, deze restauratierijtuigen zijn in Bautzen gebouwd en niet in Halberstadt, maar waren wel van hetzelfde type. Deze rijtuigen reden wel gewoon mee met treinen naar NL hoor.

Overigens zijn er een paar definities van Halberstädters, de eerste zijn de Rekorijtuigen die hier gebouwd zijn. Later kreeg je de lange Halberstädters (waarvoor ze de productiehallen in Halberstadt hebben moeten verbouwen) en dat waren de middeninstaprijtuigen (Oost-Duitse tegenhanger van de Silberlinge zeg maar). Maar de 26,4m coupérijtuigen worden ook gewoon (lange) Halberstädters genoemd.

Ernst-Jan