Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door IJmc
Vandaag om 16:27:45
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Ontraxs 2026 door Eric B
Vandaag om 16:02:21
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:28:30
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
  

Auteur Topic: Bediening van industrielijntjes  (gelezen 1072 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Bediening van industrielijntjes
« Gepost op: 17 August 2010, 11:11:52 »
Als voorbeeld neem ik het lijntje Enschede-Noord -> Lonneker in de jaren 60.

Hoe werden deze fabrieken bediend?

Werden de wagons 's avonds opgehaald en werden 's ochtends de nieuwe gebracht? (dus minstens 2 ritten op een dag)

Of werden de oude wagons omgewisseld wanneer de nieuwe gebracht werden? (minimaal 1 rit per dag)

Ik zie aan die lijn ook maar 1 omloopspoor Link naar sporenplan, dus ik neem aan dat de loc niet voorop liep maar wagens aan beide kanten had?

Alvast bedankt!

Lvdwerf

  • Gast
Re:Bediening van industrielijntjes
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2010, 12:08:44 »
Volgens mij is dit afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn met de afnemers. Zo gaat er volgens mij (bijna) dagelijks een trein naar DuPont bij Dordrecht, deze brengt nieuwe wagens en haalt de doude wagens in 1 keer. Bij Van Leeuwen buizen in Zwijndrecht ging/gaat er 3 keer per week een trein die ook nieuwe wagens brengt en oude op haalt. Hoe het in de jaren 60 zat bij Enschede weet ik niet. Uiteraard zal er wel geprobeerd worden om te combineren.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Bediening van industrielijntjes
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2010, 12:35:13 »
Bedankt voor je antwoord. :)
Ik heb Enschede als voorbeeld genomen, het mag natuurlijk ook ergens anders in NL zijn in de tijd dat de losplaatsen nog bediend werden. De vraag slaat ook op de losplaatsen. Werd daar 1 keer per dag de oude wagens weggehaald en de nieuwe gelijk geplaatst of kwamen 's ochtends de nieuwe wagens en werden ze 's avonds weer opgehaald, zodat er 's nachts geen wagens op t emplacement achterbleven?