Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 12:06:26
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:58:58
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 11:27:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 08:38:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
  

Auteur Topic: Van V36 naar Staatsmijnen 123  (gelezen 27634 keer)

StaatsMijnen1

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Gepost op: 16 August 2010, 19:52:36 »
Hallo Allemaal,

Voor mijn toekomstig diorama ( waarover later meer ) wil ik een V36 ombouwen naar de Staatsmijnen reeks 120.

de serie werd vanaf 1952 door Deutz geleverd als V6M 536 R, een verbeterde versie van de bekende V36.





Aangezien er toch het eea verbouwd moet, vraag ik advies aan u oud gediende.....

Het lenz model:


Zo zit ik een beetje met de frontseinen en  de voorkant van de neus etc....

Bijgaand plaatsjes bij de staatsmijnen van de vervolg serie met ( vanwege het uitzicht ) een hoger geplaatste cabine, de neus is echter het zelfde:




Copyright :industriespoor



Wie heeft advies??
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 09:50:51 door StaatsMijnen1 »

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 121
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2010, 20:29:48 »
Beste ...,

advies over de ombouw kan ik helaas niet geven. Maar het model van Lenz heeft de V36.4 als voorbeeld: deze kleine serie van 18 loc's is gebouwd door MaK en heeft een langere afstand tussen de blinde as en de aangedreven as onder de cabine. Dit is ook op je foto's te zien. Waarschijnlijk komen bij een "gewone" serie-V36 de asafstanden beter overéén met die van de Staatsmijnen Deutz of zijn deze misschien zelfs gelijk?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 121
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2010, 20:48:46 »
Op drehscheibe staat dit interessante topic
Vr. groeten,
Bob

Lokpaint

  • Gast
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 121
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2010, 20:50:32 »
Hoi

Ik denk dat je met de marklin uit de railbouw set een betere basis hebt.

http://www.bordertrain.net/model/nl/diemodel-nl.htm

Bart

StaatsMijnen1

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2010, 09:18:27 »
Thx voor de reacties... Weet iemand een goed gelijkstroommodel? ik vind die marklin niet echt dat je zegt van super gedetaileerd.......

Groetjes

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2010, 09:42:31 »
Het door Lokpaint aangedragen Marklin model heeft idd een betere basis (sierstrepen en asindeling)

Citaat
ik vind die marklin niet echt dat je zegt van super gedetaileerd.......

Citaat
wil ik een V36 ombouwen naar de Staatsmijnen reeks 120.

??? ??? ???

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2010, 09:43:37 »
@Staatsmijnen1 Kijk eens bij Rivarossi/Lima.

« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 10:33:37 door Bob Rodenburg. Reden: achterhaald ;-) »
Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2010, 11:45:55 »
Dat is dus deze, wordt op Ebay regelmatig aangeboden voor nette prijzen.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2010, 13:00:44 »
die serie 120 is zo te zien niet al te moeilijk: voorste stuk van de neus afzagen (voor de voorste deur met ribbels) en dat stuk opnieuw maken van styreenplaat ofzo (tip: gebuik voor de hoeken kwartronde profielen van evergreen, dat wordt strakker dan zelf een ronding vijlen), een andere achterwand in t machinistenhuis maken en dan allerlei details nagaan en wat aanpassen her en der... (klinknagels weghalen, raam in de deur groter maken etc)
Die vervolgserie vertrouw ik niet echt, ik heb t idee dat daarvan ook de neus lager is. Dat wordt dus tekeningen opzoeken om te kijken of dat zo is en dan is het waarschijnlijk het makkelijkste om maar gewoon een hele nieuwe kap te maken.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 13:02:17 door Floris Dilz »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #9 Gepost op: 18 August 2010, 03:37:45 »
Citaat
Dat wordt dus tekeningen opzoeken om te kijken of dat zo is en dan is het waarschijnlijk het makkelijkste om maar gewoon een hele nieuwe kap te maken.

Voor de echte Deutz liefhebbert:

http://www.industriespoor.nl/tekeningDeutzV6M536voorSM.htm

Maar aan de foto boven te zien kende je die site al

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2010, 22:27:36 »
Hallo

Ik volg dit draadje met veel belangstelling.
Ben zelf bezig met stomers van de staatsmijnen en
het is zeker leuk om er een diesel bij te bouwen.

Mischien een idee om op de Lima V36 de neus van de
Railbouw Leerdamlok te monteren.
Vraag me wel af welke van de twee de juiste maten de
asindeling heeft.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2010, 23:19:49 »
Even de V36 van mijn vrouw geleend om de lok te vergelijken
met de staatsmijnmachine.
Ik denk dat ik dan toch de railbouwlok als basis ga gebruiken.
De CFL uitvoering van Marklin kan ook, de motorhuif klopt dan
ook maar de ramen in de achterwand van de cabine weer niet.



Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2010, 23:49:02 »
De buit vandaag op de beurs in Houten. (y)

Een lima V36 en de Marklin lok van Railbouw Leerdam.



Nu kijken of ik van deze twee samen de lok van de staatsmijnen kan bouwen.
In grove lijn zal het de Marklin kap op het lima onderstel worden.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2010, 17:28:17 »
Hallo Allemaal

Vandaag de railbouwlok onder handen genomen.
Om als basis te kunnen dienen voor de SM123 heb ik
eerst het dak afgeplat.
Heb hiervoor de grootbedrijffoto,s gebruikt want een
tekening heb ik niet.
Aan de onderzijde van het dak heb ik nog 1mm afgehaald
zodat het dak lager op de cabine staat.
De frontseinen heb ik ingekort en de 3e pit is verdwenen.





Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #14 Gepost op: 16 September 2010, 21:22:36 »
Leuk, je ziet al echt verschil ten opzichte van de originele Railbouw-loc. Wel lijken die handgrepen op de voetplaat voor een beetje aan de grove kant, zijn deze origineel van Märklin? Misschien kun je ze vervangen door wat nettere exemplaren die je zelf maakt van messingdraad.

Ben benieuwd hoe het model er uit gaat zien in de kleuren van de Staatsmijnen. Ga zo door en hou ons op de hoogte van je vorderingen. Succes met bouwen!

Groeten,

Geoffrey