Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 16:10:59
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door 1200blauw
Vandaag om 15:58:56
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:55
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
Modeltreinenbeurzen door Ronald69
Vandaag om 15:41:20
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
  

Auteur Topic: Van V36 naar Staatsmijnen 123  (gelezen 27296 keer)

StaatsMijnen1

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Gepost op: 16 August 2010, 19:52:36 »
Hallo Allemaal,

Voor mijn toekomstig diorama ( waarover later meer ) wil ik een V36 ombouwen naar de Staatsmijnen reeks 120.

de serie werd vanaf 1952 door Deutz geleverd als V6M 536 R, een verbeterde versie van de bekende V36.





Aangezien er toch het eea verbouwd moet, vraag ik advies aan u oud gediende.....

Het lenz model:


Zo zit ik een beetje met de frontseinen en  de voorkant van de neus etc....

Bijgaand plaatsjes bij de staatsmijnen van de vervolg serie met ( vanwege het uitzicht ) een hoger geplaatste cabine, de neus is echter het zelfde:




Copyright :industriespoor



Wie heeft advies??
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 09:50:51 door StaatsMijnen1 »

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 121
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2010, 20:29:48 »
Beste ...,

advies over de ombouw kan ik helaas niet geven. Maar het model van Lenz heeft de V36.4 als voorbeeld: deze kleine serie van 18 loc's is gebouwd door MaK en heeft een langere afstand tussen de blinde as en de aangedreven as onder de cabine. Dit is ook op je foto's te zien. Waarschijnlijk komen bij een "gewone" serie-V36 de asafstanden beter overéén met die van de Staatsmijnen Deutz of zijn deze misschien zelfs gelijk?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 121
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2010, 20:48:46 »
Op drehscheibe staat dit interessante topic
Vr. groeten,
Bob

Lokpaint

  • Gast
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 121
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2010, 20:50:32 »
Hoi

Ik denk dat je met de marklin uit de railbouw set een betere basis hebt.

http://www.bordertrain.net/model/nl/diemodel-nl.htm

Bart

StaatsMijnen1

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2010, 09:18:27 »
Thx voor de reacties... Weet iemand een goed gelijkstroommodel? ik vind die marklin niet echt dat je zegt van super gedetaileerd.......

Groetjes

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2010, 09:42:31 »
Het door Lokpaint aangedragen Marklin model heeft idd een betere basis (sierstrepen en asindeling)

Citaat
ik vind die marklin niet echt dat je zegt van super gedetaileerd.......

Citaat
wil ik een V36 ombouwen naar de Staatsmijnen reeks 120.

??? ??? ???

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2010, 09:43:37 »
@Staatsmijnen1 Kijk eens bij Rivarossi/Lima.

« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 10:33:37 door Bob Rodenburg. Reden: achterhaald ;-) »
Vr. groeten,
Bob

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2010, 11:45:55 »
Dat is dus deze, wordt op Ebay regelmatig aangeboden voor nette prijzen.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2010, 13:00:44 »
die serie 120 is zo te zien niet al te moeilijk: voorste stuk van de neus afzagen (voor de voorste deur met ribbels) en dat stuk opnieuw maken van styreenplaat ofzo (tip: gebuik voor de hoeken kwartronde profielen van evergreen, dat wordt strakker dan zelf een ronding vijlen), een andere achterwand in t machinistenhuis maken en dan allerlei details nagaan en wat aanpassen her en der... (klinknagels weghalen, raam in de deur groter maken etc)
Die vervolgserie vertrouw ik niet echt, ik heb t idee dat daarvan ook de neus lager is. Dat wordt dus tekeningen opzoeken om te kijken of dat zo is en dan is het waarschijnlijk het makkelijkste om maar gewoon een hele nieuwe kap te maken.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2010, 13:02:17 door Floris Dilz »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #9 Gepost op: 18 August 2010, 03:37:45 »
Citaat
Dat wordt dus tekeningen opzoeken om te kijken of dat zo is en dan is het waarschijnlijk het makkelijkste om maar gewoon een hele nieuwe kap te maken.

Voor de echte Deutz liefhebbert:

http://www.industriespoor.nl/tekeningDeutzV6M536voorSM.htm

Maar aan de foto boven te zien kende je die site al

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2010, 22:27:36 »
Hallo

Ik volg dit draadje met veel belangstelling.
Ben zelf bezig met stomers van de staatsmijnen en
het is zeker leuk om er een diesel bij te bouwen.

Mischien een idee om op de Lima V36 de neus van de
Railbouw Leerdamlok te monteren.
Vraag me wel af welke van de twee de juiste maten de
asindeling heeft.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2010, 23:19:49 »
Even de V36 van mijn vrouw geleend om de lok te vergelijken
met de staatsmijnmachine.
Ik denk dat ik dan toch de railbouwlok als basis ga gebruiken.
De CFL uitvoering van Marklin kan ook, de motorhuif klopt dan
ook maar de ramen in de achterwand van de cabine weer niet.



Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2010, 23:49:02 »
De buit vandaag op de beurs in Houten. (y)

Een lima V36 en de Marklin lok van Railbouw Leerdam.



Nu kijken of ik van deze twee samen de lok van de staatsmijnen kan bouwen.
In grove lijn zal het de Marklin kap op het lima onderstel worden.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2010, 17:28:17 »
Hallo Allemaal

Vandaag de railbouwlok onder handen genomen.
Om als basis te kunnen dienen voor de SM123 heb ik
eerst het dak afgeplat.
Heb hiervoor de grootbedrijffoto,s gebruikt want een
tekening heb ik niet.
Aan de onderzijde van het dak heb ik nog 1mm afgehaald
zodat het dak lager op de cabine staat.
De frontseinen heb ik ingekort en de 3e pit is verdwenen.





Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Van V36 naar Staatsmijnen 123
« Reactie #14 Gepost op: 16 September 2010, 21:22:36 »
Leuk, je ziet al echt verschil ten opzichte van de originele Railbouw-loc. Wel lijken die handgrepen op de voetplaat voor een beetje aan de grove kant, zijn deze origineel van Märklin? Misschien kun je ze vervangen door wat nettere exemplaren die je zelf maakt van messingdraad.

Ben benieuwd hoe het model er uit gaat zien in de kleuren van de Staatsmijnen. Ga zo door en hou ons op de hoogte van je vorderingen. Succes met bouwen!

Groeten,

Geoffrey