Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:27:59
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?  (gelezen 13653 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Gepost op: 16 August 2010, 04:01:51 »
laat ze die dingen daar houden en stuur die anderen die in amerfoort staan er ook heen nadat die geplukt zijn.
We hebben nu 4 museum stellen van deze dingen, lijkt me meer dan genoeg.

sterker nog, veel te veel! Ik vond het vroeger ook niet leuk als ik moest delen met mijn broer als we wat kregen. In dat opzicht kan je beter enig kind zijn. (en nee, dit is geen vloeken in de kerk, maar de harde realiteit.) Een clubje is leuk, maar het volhouden is vaak erg lastig. Een enkele club redt het, maar de regeltjes van IVW e.d. worden steeds moeilijker. In dat opzicht kan je beter je krachten e.d. bundelen. Op deze manier heb je ook meer zekerheid dat je uberhaupt gelden binnen haalt. (ikzelf zal namelijk nooit een 180 sponseren aangezien er inmiddels een prachtige 186 rijdend op de baan is.)

mvg,
Robin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2010, 04:41:52 »
Maar anderzijds, als je kijkt naar Duitsland, dan moeten we ook niet doorslaan met van alles 1 exemplaar. De Duitsers hebben vele materialen bewaard uit alle mogelijke series en je ziet hoeveel leuks je daarmee kan doen (o.a. Dampfspektakel afgelopen Pasen). Kijkend naar bijv. Plan W of Plan E. En het is eigenlijk natuurlijk ook gewoon ruk dat de museumorganisaties in Nederland met voornamelijk Duits materieel rijden, omdat er niets Nederlands is te vinden. Met alle respect en hoe mooi dat Duitse materieel dan ook mag zijn, maar als je toch materieel in dienst houdt en/of opknapt, dan mag het wat mij betrefd ook Nederlands zijn.
Gelukkig heeft men bij de 2200 en bij de 2400 het al beter aangepakt dan voorheen, gezien de mooie exemplaren en uitvoeringen die er zijn! :) En geheel onbegrijpelijk dat men ook een 179 of een 180 probeert rijvaardig te maken vind ik het dus ook niet. Typische treinstellen met ook flink wat kleurtjes en vormpjes. Want we hebben meer van die relatief zware projecten gehad, zoals de 252 of de ovaalramer (bij SGB). En zeg nou zelf eens eerlijk, hoeveel mensen zien nou het werkelijke verschil tussen de 276 en de 252 (dus niet de kleur)? Zijn er vast niet zoveel, tenzij je ze naast elkaar zet.
En tja, dat IVW, dat moet men eens terugroepen, die draaien zo nu en dan ook wel erg door in de regeldrift.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2010, 08:09:18 »
Over wat we wel en niet moeten behouden ga ik niet discusieren,
Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben.
Voor een ding moeten we oppassen en dat is dat we geen tijd en geld verspillen aan zaken die we niet afkrijgen.

Wat betreft het IVW het volgende:
zolang we met het museummateriaal op de "openbare" spoorbaan willen rijden zullen we net als alle "normale" gebruikers aan alle veiligheidseisen moeten voldoen.
Dat geldt ook voor auto's.
Rijden we op afgesloten eigen trajecten die we zelf onderhouden en waar geen anderen komen dan wordt het iets anders, tenzij we personen tegen betaling vervoeren (denk even aan de botsing een tijdje terug tijdens een stoomfestival in Duitsland.
Maar een zekere vorm van basisveiligheid is altijd minimaal vereist, want gebeurt er wat dan moeten derden toch altijd weer aantreden.
Ton

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2010, 08:11:04 »
@Laurent je bedoelt denk ik de 273 ipv 276? :D

Er zijn 3 Plan W's gespaard qua sloop, helaas tot nu toe maar 1 opgeknapt.
Van Plan E is er best het nodige bewaard gebleven, alleen het weer rijvaardig krijgen wordt nog een hele klus (helpende handen altijd welkom!)
De VSM kan in de toekomst naast de Blokkendozen hopelijk ook weer een fraaie stam Plan K's (mogelijk aangevuld met een vooroorlogse bolkop / Plan D?) op de baan zetten.

Over de Plan U's zal ik me maar niet uitlaten...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2010, 08:16:10 »
De VSM kan in de toekomst naast de Blokkendozen hopelijk ook weer een fraaie stam Plan K's (mogelijk aangevuld met een vooroorlogse bolkop / Plan D?) op de baan zetten.

Ik denk dat we al blij mogen zijn als de VSM ooit van elk type (bolkop, D, K) een exemplaar op de baan gaat krijgen...

Eelco

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2010, 08:42:22 »
hoe minder je bewaard, hoe groter de historische waarde van een museumstuk. Er is volgens mij niemand die voor een sik uit z'n dak gaat...

mvg,
Robin

Lvdwerf

  • Gast
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2010, 08:44:04 »
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH EEN SIK WHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHOOOOOO. sorry kon het niet laten :P

Bouwe

  • Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Berichten: 983
  • Nitropa
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2010, 09:13:20 »
Nee Lennert, ze bedoelen jou niet zoals je ooit eens aan tafel zat in Houten  ;D

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2010, 18:24:32 »
Ik denk dat we al blij mogen zijn als de VSM ooit van elk type (bolkop, D, K) een exemplaar op de baan gaat krijgen...

Eelco

Plannen zijn al in de maak, helaas kost het erg veel uitzoek werk voor je daadwerkelijk aan een grootschalige revisie kunt denken. Zoiezo gaan we dan uit van een project van het liefst 10 tegelijk, zoiezo moet er een K gesloopt worden voor de onderdelen. Maar alles is afhankelijk van financien.....
Maar het zou toch mooi zijn als er met open dagen een glimmende 1202 met een stam berlijns blauwe bolkoppen zou rondrijden...

Okke

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2010, 19:08:10 »
Maar het zou toch mooi zijn als er met open dagen een glimmende 1202 met een stam berlijns blauwe bolkoppen zou rondrijden...

Ik ben het helemaal met je eens. In potentie heeft de VSM een enorme schat aan plan D en K staan. En een vooroorlogse bolkop. En het is goed te horen dat er plannen zijn, ik hoop alleen dat ze uitgevoerd kunnen worden voor alles een bonk roest is... Nouja, we'll see.

Eelco

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2010, 19:47:58 »
Van Plan E is er best het nodige bewaard gebleven,
Dat zijn toch bijna alleen voormalige fietsrijtuigen?
Hoeveel echte plan E's (normale zitrijtuigen 1ste & 2de klas) zijn er nog over, ik kom niet verder dan 2?
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2010, 19:56:00 »
2,5, zou ik zeggen: eentje compleet van het spoorwegmuseum, eentje zonder interieur (ex-VSM) en een karkas (ex-VSM).

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2010, 20:11:28 »
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2010, 20:18:00 »
Zowel de E zonder interieur als het karkas zijn overgedaan aan de SHD te Amersfoort.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #14 Gepost op: 16 August 2010, 20:30:19 »
Materieel fijn om te behouden, maar wat te denken van de spoorsegebouwen die zo links en rechts met de slopershamer verdwenen zijn.
Éen van de laatste spoorweegbruggen is rond deze tijd ook niet meer (Delft). Markante seinhuizen die in de weg stonden. Loodsen of gewoon wachtposten. Materieel is leuk, maar de rest van de geschiedenis is het ook wel waard te behouden. Hier in Pijnacker staat het stations gebouw op de slooplijst.


foto: Stationsweb.nl

gebouwd in: 1908
type: ZHESM standaard
Woning en stationsdienst. Lang station met fraai afgewerkt houtwerk. Sterk overheersende dakpartij.
maatschappij: ZHESM (Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij)

De gemeente wil er niet eens over nadeken om er iets in te vestigen.
Historie naast het spoor is nog minder belangrijk dan het materieel wat er ooit reed.

Steef
Mvh Steef