Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:23:48
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 11:21:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:14:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:07:17
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:43:55
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:50:17
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 09:19:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
  

Auteur Topic: Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?  (gelezen 14315 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Gepost op: 16 August 2010, 04:01:51 »
laat ze die dingen daar houden en stuur die anderen die in amerfoort staan er ook heen nadat die geplukt zijn.
We hebben nu 4 museum stellen van deze dingen, lijkt me meer dan genoeg.

sterker nog, veel te veel! Ik vond het vroeger ook niet leuk als ik moest delen met mijn broer als we wat kregen. In dat opzicht kan je beter enig kind zijn. (en nee, dit is geen vloeken in de kerk, maar de harde realiteit.) Een clubje is leuk, maar het volhouden is vaak erg lastig. Een enkele club redt het, maar de regeltjes van IVW e.d. worden steeds moeilijker. In dat opzicht kan je beter je krachten e.d. bundelen. Op deze manier heb je ook meer zekerheid dat je uberhaupt gelden binnen haalt. (ikzelf zal namelijk nooit een 180 sponseren aangezien er inmiddels een prachtige 186 rijdend op de baan is.)

mvg,
Robin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2010, 04:41:52 »
Maar anderzijds, als je kijkt naar Duitsland, dan moeten we ook niet doorslaan met van alles 1 exemplaar. De Duitsers hebben vele materialen bewaard uit alle mogelijke series en je ziet hoeveel leuks je daarmee kan doen (o.a. Dampfspektakel afgelopen Pasen). Kijkend naar bijv. Plan W of Plan E. En het is eigenlijk natuurlijk ook gewoon ruk dat de museumorganisaties in Nederland met voornamelijk Duits materieel rijden, omdat er niets Nederlands is te vinden. Met alle respect en hoe mooi dat Duitse materieel dan ook mag zijn, maar als je toch materieel in dienst houdt en/of opknapt, dan mag het wat mij betrefd ook Nederlands zijn.
Gelukkig heeft men bij de 2200 en bij de 2400 het al beter aangepakt dan voorheen, gezien de mooie exemplaren en uitvoeringen die er zijn! :) En geheel onbegrijpelijk dat men ook een 179 of een 180 probeert rijvaardig te maken vind ik het dus ook niet. Typische treinstellen met ook flink wat kleurtjes en vormpjes. Want we hebben meer van die relatief zware projecten gehad, zoals de 252 of de ovaalramer (bij SGB). En zeg nou zelf eens eerlijk, hoeveel mensen zien nou het werkelijke verschil tussen de 276 en de 252 (dus niet de kleur)? Zijn er vast niet zoveel, tenzij je ze naast elkaar zet.
En tja, dat IVW, dat moet men eens terugroepen, die draaien zo nu en dan ook wel erg door in de regeldrift.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2010, 08:09:18 »
Over wat we wel en niet moeten behouden ga ik niet discusieren,
Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben.
Voor een ding moeten we oppassen en dat is dat we geen tijd en geld verspillen aan zaken die we niet afkrijgen.

Wat betreft het IVW het volgende:
zolang we met het museummateriaal op de "openbare" spoorbaan willen rijden zullen we net als alle "normale" gebruikers aan alle veiligheidseisen moeten voldoen.
Dat geldt ook voor auto's.
Rijden we op afgesloten eigen trajecten die we zelf onderhouden en waar geen anderen komen dan wordt het iets anders, tenzij we personen tegen betaling vervoeren (denk even aan de botsing een tijdje terug tijdens een stoomfestival in Duitsland.
Maar een zekere vorm van basisveiligheid is altijd minimaal vereist, want gebeurt er wat dan moeten derden toch altijd weer aantreden.
Ton

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2010, 08:11:04 »
@Laurent je bedoelt denk ik de 273 ipv 276? :D

Er zijn 3 Plan W's gespaard qua sloop, helaas tot nu toe maar 1 opgeknapt.
Van Plan E is er best het nodige bewaard gebleven, alleen het weer rijvaardig krijgen wordt nog een hele klus (helpende handen altijd welkom!)
De VSM kan in de toekomst naast de Blokkendozen hopelijk ook weer een fraaie stam Plan K's (mogelijk aangevuld met een vooroorlogse bolkop / Plan D?) op de baan zetten.

Over de Plan U's zal ik me maar niet uitlaten...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2010, 08:16:10 »
De VSM kan in de toekomst naast de Blokkendozen hopelijk ook weer een fraaie stam Plan K's (mogelijk aangevuld met een vooroorlogse bolkop / Plan D?) op de baan zetten.

Ik denk dat we al blij mogen zijn als de VSM ooit van elk type (bolkop, D, K) een exemplaar op de baan gaat krijgen...

Eelco

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2010, 08:42:22 »
hoe minder je bewaard, hoe groter de historische waarde van een museumstuk. Er is volgens mij niemand die voor een sik uit z'n dak gaat...

mvg,
Robin

Lvdwerf

  • Gast
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2010, 08:44:04 »
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH EEN SIK WHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHOOOOOO. sorry kon het niet laten :P

Bouwe

  • Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Berichten: 983
  • Nitropa
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2010, 09:13:20 »
Nee Lennert, ze bedoelen jou niet zoals je ooit eens aan tafel zat in Houten  ;D

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2010, 18:24:32 »
Ik denk dat we al blij mogen zijn als de VSM ooit van elk type (bolkop, D, K) een exemplaar op de baan gaat krijgen...

Eelco

Plannen zijn al in de maak, helaas kost het erg veel uitzoek werk voor je daadwerkelijk aan een grootschalige revisie kunt denken. Zoiezo gaan we dan uit van een project van het liefst 10 tegelijk, zoiezo moet er een K gesloopt worden voor de onderdelen. Maar alles is afhankelijk van financien.....
Maar het zou toch mooi zijn als er met open dagen een glimmende 1202 met een stam berlijns blauwe bolkoppen zou rondrijden...

Okke

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2010, 19:08:10 »
Maar het zou toch mooi zijn als er met open dagen een glimmende 1202 met een stam berlijns blauwe bolkoppen zou rondrijden...

Ik ben het helemaal met je eens. In potentie heeft de VSM een enorme schat aan plan D en K staan. En een vooroorlogse bolkop. En het is goed te horen dat er plannen zijn, ik hoop alleen dat ze uitgevoerd kunnen worden voor alles een bonk roest is... Nouja, we'll see.

Eelco

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2010, 19:47:58 »
Van Plan E is er best het nodige bewaard gebleven,
Dat zijn toch bijna alleen voormalige fietsrijtuigen?
Hoeveel echte plan E's (normale zitrijtuigen 1ste & 2de klas) zijn er nog over, ik kom niet verder dan 2?
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2010, 19:56:00 »
2,5, zou ik zeggen: eentje compleet van het spoorwegmuseum, eentje zonder interieur (ex-VSM) en een karkas (ex-VSM).

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2010, 20:11:28 »
Waar is dat karkas nu?
In die plan E kunnen ze wel een interieur uit een plan U plaatsen ;)
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2010, 20:18:00 »
Zowel de E zonder interieur als het karkas zijn overgedaan aan de SHD te Amersfoort.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7296
Re:Wat wel en wat niet bewaren als museum materieel ?
« Reactie #14 Gepost op: 16 August 2010, 20:30:19 »
Materieel fijn om te behouden, maar wat te denken van de spoorsegebouwen die zo links en rechts met de slopershamer verdwenen zijn.
Éen van de laatste spoorweegbruggen is rond deze tijd ook niet meer (Delft). Markante seinhuizen die in de weg stonden. Loodsen of gewoon wachtposten. Materieel is leuk, maar de rest van de geschiedenis is het ook wel waard te behouden. Hier in Pijnacker staat het stations gebouw op de slooplijst.


foto: Stationsweb.nl

gebouwd in: 1908
type: ZHESM standaard
Woning en stationsdienst. Lang station met fraai afgewerkt houtwerk. Sterk overheersende dakpartij.
maatschappij: ZHESM (Zuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij)

De gemeente wil er niet eens over nadeken om er iets in te vestigen.
Historie naast het spoor is nog minder belangrijk dan het materieel wat er ooit reed.

Steef
Mvh Steef