Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 15:31:15
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
  

Auteur Topic: Doormeten  (gelezen 2950 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Doormeten
« Gepost op: 08 januari 2007, 12:45:14 »
Heren,

Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Doormeten
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2007, 13:16:42 »
Dirk,

Zolang je IB geen kortsluiting aangeeft en je treinen gewoon rijden is er niets aan de hand.

Wil je echt zeker zijn dat er niets aan de hand is koppel dan alle bedrading naar decoders, terugmelders en de IB los en meet nogmaals.
Ook moet je al het rollend materieel van je baan verwijderen.

Je kan natuurlijk ook een los stukje C rails doormeten, dan weet je wat de weerstand zo'n beetje zou moeten zijn.

mvrg

Pieter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Doormeten
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2007, 14:30:59 »
     Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig  ( ~)aan  en hij toetert niet.

-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Doormeten
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2007, 14:41:34 »
     Als je alles los gemaakt hebt van je baan,dan meet je niets, dwz de meter wijst oneindig  ( ~)aan  en hij toetert niet.

-Peter


Peter, met alles loskoppelen bedoel je daar ook alle terugmeldpunten van de S88 en alle wissels van de decoders of alleen de decoders van de sporen?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Doormeten
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2007, 16:29:23 »
Weet je ook bij welke weerstand je meter begint te piepen?
Als je decoders en andere verbruikers er op aangesloten houdt worden deze weerstanden/impedanties ook meegenomen. Bij een belasting met een weerstand van 10 ohm werkt de IB nog normaal en ik denk dat jou meter dan al begint te gillen.
Gebruik voor dit soort metingen een ohmmeter* en zorg ervoor dat je weet wat je meet.

* Ook meten met een ohmmeter kan je op het verkeerde been zetten aangezien decoders vaak geen zuivere ohmse weerstand hebben.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Doormeten
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2007, 16:46:56 »
 Haal de wisseldekoders er ook  aan een kant af. De bezetmelders moet je laten zitten.
=Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2007, 17:19:23 »
Lezers,

Als we zo doorgaan gaat iemand zijn baan afbreken terwijl er niets aan de hand is waarschijnlijk wordt er met de pieper gewoon een transistor resp. diode opengezet (laag-ohmig). Als alles gewoon werkt is er niets aan de hand en moet je dus niets doen.  Met deze meetmehode kan het echt niet.

Succes.

 

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Doormeten
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2007, 17:28:54 »
Heren,

Als ik op mijn baan, Marklin C-rails met een akoestische weerstandmeter tussen de rails en de puko's meet, dan krijg ik het fluitsignaal. Is dit normaal ? Alles rijd normaal met de pc. Ik veronderstel van wel. anders zou de IB toch een kortsluiting melden. Maar toch vind ik het vreemd.

mvg
Dirk

Dirk,

Meten is weten, als je weet wat je meet!!!!!

Als je dat niet weet, heeft meten ook geen enkele zin.

Dus als de baan gewoon werkt, is er niets aan de hand.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Doormeten
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2007, 17:43:06 »
OK, goed nieuws dus, ik was alleen wat ongerust omdat ik vorige week een booster heb geprobeerd om aan te sluiten en dat ging helemaal de mist in. Vandaar mijn vraag, ik dacht dat het mss daarmee te maken had.

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2007, 17:48:00 »
Dirk


Wat ging er mis met de booster?

Hans

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Doormeten
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2007, 19:24:30 »
Hans

Het is een tams booster, en eerst had ik door het ontladen van de elco's een transitor opgeblazen, maar dat leed was vlug geleden. Na het aansluiten van de booster op de baan, ging eerst alles goed, ongeveer 15 minuten, en vanaf toen kreeg ik steeds als de lok van de IB sectie overging naar de booster sectie een noodstop op de IB en de melding
kortsluiting baan -PT C/D LN.
de booster doet zijn werk tot de lok over de grens van de booster rijd. Ik heb vanalles uitgezocht maar niks kunnen vinden. Uit frustratie heb ik de booster weer terug van mijn baan gehaald. Ik ben momenteel toch nog in opbouw fase, dus ik rij niet met veel loks.
 Dat is kort geschetst het probleem met de booster.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

lokmuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Doormeten
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2007, 19:42:27 »
Dirk,
Is de polariteit van de booster naar de rails gelijk ten opzichte van de voeding van de IB.
gr Frits
tt spoor

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Doormeten
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2007, 20:05:15 »
Dirk

Kijk eens op pagina 16 (modelspoor-digitaal vraagbaak) hierin staat heelwat over de overgang van booster naar booster geschreven misschien heb jij iets aan dit gedeelte. Kijk ook wat Frits zegt. Waarom heeft het wel 15 minuten goed gewerkt? Kijk hier ook eens IB box en aansluiting B2. (via google booster b2)
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=2160

Hans
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2007, 20:10:51 door Ing. J.A. Flory. Reden: aanvullimg »