Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:06:08
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: constante verlichting op baan analoog  (gelezen 5168 keer)

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #15 Gepost op: 13 August 2010, 15:04:11 »
met vriendelijke groet,

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #16 Gepost op: 13 August 2010, 15:05:37 »
Bert,
om je goed van advies te kunnen voorzien is het - gelet op je leeftijd -  inderdaad belangrijk om te weten waar het je om gaat:
- verlichting op de loc. Zo ja, welke Fleischmann locs heb je? en/of
- verlichting in de wagons.

Mvrgr

Knar46 -

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #17 Gepost op: 13 August 2010, 15:11:50 »
ik ben al aan het zoeken geweest,
een decoder kost ongeveer 30 euro, maar ik wil ook zo,n "centraal station" voor besturing
hoeveel kosten die dingen los, of moet er gelijk een startset bij

Zou je niet eerder denken aan een multimaus met centrale?
Moet gek zijn wil je hier meer dan pakweg 75 euro voor betalen.
Kun je tot in lengte van jaren alles mee (behalve wat die niet kan ;).

Maarten.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #18 Gepost op: 13 August 2010, 15:19:11 »
Bert,

ik zie een Fleischmann 1200 op je baan rijden. Om een in druk te krijgen van het digitaliseren van deze loc type dan eens "Digitaliseren oude Fleischmann loc" in onder "zoeken". Je zult dan zien dat het digitaliseren van deze loc niet zo ingewikkeld is.

Knar46

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #19 Gepost op: 13 August 2010, 15:30:03 »
Zou je niet eerder denken aan een multimaus met centrale?
Maarten, ik neem aan dat je een Multimaus met versterker en trafo bedoeld. De Multimaus zelf is de centrale. Wat Maarten aan geeft is dit een complete centrale waar je veel mee kan. Later kan je als nog overstappen op een nog uitgebreidere centrale.

Goed, wat ik ook al eerder zei: Je kan eens informeren bij een modelspoorclub in de buurt. Ze willen je vast helpen met het inbouwen van een decoder. Dan kunnen ze je ook uitleggen hoe de verlichting in wagons aangebracht kunnen worden en eventueel moet aanpassen voor digitaal gebruik. (andere lampjes of ledstrips installeren, enzovoort)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2010, 15:38:08 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #20 Gepost op: 13 August 2010, 15:36:21 »
Maarten, ik neem aan dat je een Multimaus met versterker en trafo bedoeld. De Multimaus zelf is de centrale.

Ja, bedoel ik. Even iets te automatisch geschreven. Dank voor de correctie.

Maarten

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #21 Gepost op: 13 August 2010, 16:17:47 »
ik heb maar 1 wagon met licht
dus, ik kan beter maar gelijk let
met vriendelijke groet,

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #22 Gepost op: 13 August 2010, 16:23:37 »
ik heb maar 1 wagon met licht dus, ik kan beter maar gelijk let

Yep, dat is dan wel handig. LED is zuiniger en gaan (meestal) langer mee dan lampjes. Tegenwoordig zijn er ledstrips te krijgen met functiedecoder ingebouwd. Helemaal handig dan hoef dat er ook niet meer extra ingebouwd te worden.

Al uit wat je wil gaan doen?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #23 Gepost op: 13 August 2010, 17:03:48 »
ik ga afwegen wat het beste is, over 1 week begint school weer (mbo) dus kijken hoe het loopt met huiswerk,
en ik ga kijken wie het uit mijn regio kan instaleren
met vriendelijke groet,

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #24 Gepost op: 13 August 2010, 18:16:13 »
Hoi Bert.

Fleischmann had vroeger in zijn programa een ( denk) trafo waarmede de verlichting van de locs continue bleef branden.
Maar deze tijd is voorbij gestreefd, misschien dat je ze nog op ruilbeurzen kan vinden.
Wanneer het budget het u toelaat, ga dan over op digitaal, zelf heb ik ook hard getwijfeld maar mijn baan is van begin deze week digitaal.
Voorlopig rijd ik met de multimuis, mijn twee zelf digitaal omgebouwde locs rijden stukken beter, niettegenstaande maar een Esu decoder van 18,75€.
In een gewoon hotel slaap je soms beter dan in een luxe hotel.
Daarmee wil ik zeggen dat je niet altijd de duurste decoders dient te kopen, naargelang ge meer eisen steld wel natuurlijk.
Ook is het zo, zoals al eerder vermeld dat niet elke Flm loc evengoed rijdt met de zelfde decoder aan boord.
Hierover vind je genoeg draadjes in de zoekfunktie boven links.
Nog een tip: bij aanschaf van een tweede handse multimuis, verlang niet het nieuwste, de oudere versie heeft een zwaardere trafo die zeker voldoende is voor jouw 6 locs.
Gooi je huidige trafo(s) niet weg, sommige componenten kan je appart voeden met je gewone trafo.
Zal maar afsluiten, weldra heb ik 3 pagina's vol, zo tevreden ben ik over mijn overstap naar digitaal.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

bert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • http://www.youtube.com/watch?v=D6KXZBKp1iQ
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #25 Gepost op: 13 August 2010, 21:35:44 »
ja die trafo heb ik ook op een plaatje gezien, ik ga eens op het intenet kijken of die werkt
met vriendelijke groet,

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
  • Spaar ze allemaal.
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #26 Gepost op: 13 August 2010, 22:39:53 »
Deja vu.

De link voegt aan de gegeven antwoorden weinig toe, maar is wel een bevestiging dat digitaal toch de beste oplossing is.

Stephan.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #27 Gepost op: 13 August 2010, 23:42:06 »
hmmm..
Perse analoog en constante verlichting?
Dan een oplaadbaar celletje in de lok en een laadsysteempje op de rijspanning... wel met leds en helaas ergens een lelijk schakelaartje om aan en uit te switchen...(of niet gaat vanzelf uit...)  moet wel te doen zijn... maar gewoon nu over gaan op digitaal is natuurlijk een veel beter plan...

Mark_J

  • Beginner in H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #28 Gepost op: 15 August 2010, 14:37:05 »
Voor wagon verlichting die in het station moest blijven branden heb ik bij een kennis eens goldcaps in de wagon gemaakt. Dit zijn condensatoren met een hoge capaciteit en snelle laadtijd.

Het prinicipe is dat de goldcap oplaadt wanneer de trein rijdt. Als de trein stopt dan ontlaad de goldcap zich over een tweetal LEDs aan het plafond van de wagon. In een loc zal het passen en meten zijn, of er moet een draadje van wagon naar loc.

Als ik mijn kleine baantje en vier treinen hiervan zou moeten voorzien, dan zou ik toch voor digitaal gaan denk ik. Het werk en de beperkte verlichtingstijd wegen niet op tegen een beginnerssetje digitaal denk ik.

Succes!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re:constante verlichting op baan analoog
« Reactie #29 Gepost op: 15 August 2010, 16:37:13 »
Het verbaast mij dat de term HF nog niet voorbij gekomen is... De voorbeelden met schakelingen uit de jaren 80 en begin 90, waar via een hoogfrequente wisselspanning de verlichting in de rijtuigen bleef branden, en de motor gewoon aangestuurd werd met een stijgende gelijkspanning, staan mij nog behoorlijk helder voor de geest.

Tuurlijk, het is wat meer werk dan digitaal denk ik, maar is het niet het overwegen waard?

EDIT: laat maar  ;D linkje over het hoofd gezien ;)