Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 10:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
  

Auteur Topic: Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0  (gelezen 6616 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Gepost op: 08 August 2010, 22:09:49 »
Hallo Allemaal,

Naar veel wikken en wegen is het huidige project Mittelstadt afgebroken en de Profi Rails verkocht. De kamer is van een nieuw verfje en laminaat voorzien en nu is het tijd voor de bouw van iets nieuws.

Omdat er minder ruimte beschikbaar is, heb ik gekozen voor een enkelsporig kopstation. Het kopstation is gebaseerd op een kopstation uit een oude MIBA van het Zwitserse kopstation Locarno.

Ik ga er met modern Duits materieel rijden zoals BR111/BR146 met dubbeldekkers. Tevens zal een EC het station aandoen, waarbij de loc gewisseld zal moeten worden. Voordeel van het ontwerp is dat ik de perrons van mijn oude baan kan gebruiken.

Met goederentreinen zal ik op dit baanplan minder uit de voeten kunnen of ik moet ze ook gewoon kop laten maken. Weet niet of dat in het echt ook wel gebeurd. We is er plaats voor wat lokaal rangeerwerk. Langs het 1e kopspoor (vanaf de voorkant) komt namelijk een goederenloods.

Ik heb alleen nog twijfels bij het schaduw gedeelte. Ik heb nu twee niveau's voor het schaduwstation bedacht, waar van het tweede niveau een heel klein gedeelte zichtbaar is. Sommige van jullie herkennen hier misschien een gedeelte van het ontwerp van Ronald Koerst in. Voordeel is dat treinen ook nog rond kunnen rijden en dat er gekozen kan worden of een trein naar het kopstation gaat. Het wissel waar dit gebeurd wil ik in het zicht laten.

De verschillende niveau's worden verbonden dmv spiralen, dus het hoogte verschil is nog te bepalen.

Nog enkele gegevens:
Epoche: V/VI
Railmateriaal: Rocoline
Besturing: TC/Koploper
Lengte: 3,10m
Breedte: 1,06m/1,80m

Graag jullie mening over het ontwerp en eventuele verbeterpunten.







Groeten,

Marc
« Laatst bewerkt op: 08 August 2010, 22:13:14 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2010, 22:35:54 »
Hallo Marc!

Het is een leuk baanplan geworden! Waar twijfel je nog over bij het schaduwstation? Zo te zien heb je ruimte voor een trein of 6? Misschien kan je nog wat extra kopsporen in je schaduwstation maken voor het opstellen van treinstellen en trekduwcombinaties.

Misschien het complete station onder een kleine hoek laten liggen? Nu is het wel heel strak langs de rand getekend... Voor wat meer rangeer mogelijkheden kan je een kleine fabrieksaansluiting maken in de boog naar het schaduwstation. Dan hebben de goederentreinen meteen een bestemming om naar toe rijden. En je hebt wat rangeerwerk bij je station te pakken.

Ik zou wel het spoor na de wissel op het tweede niveau meer uit elkaar trekken. Dan heb je wat meer ruimte om een tunnelportaal te plaatsen of de helling te beginnen.... Eventueel ik weet niet of dat gaat lukken, de binnenboog van het tweede niveau iets meer naar binnen te leggen en dan spiraal naar beneden wat later laten beginnen. Dan heb je de ruimte om een groter deel van de buitenste spoor te gebruiken als parade-spoor.

Succes met ontwerpen!

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2010, 11:36:13 »
Ronald, bedankt voor je opmerkingen. Het ontwerp is nu iets aangepast.

Die kopsporen in het schaduwstation is op zich een goed idee, maar de ruimte tussen de sporen is nu al slechts 71 cm. Ik wil dit aan de onderzijde graag open laten ivm bereikbaarheid. Ik zie nu even geen mogelijkheid om de kopsporen in te plannen.

Het ontwerp van het station is iets aangepast. Hij ligt nu iets schuin, waardoor het inderdaad wat speelser wordt. Ook het wissel bij de twee locsporen is gedraaid. Ook dit is nu wat minder strak en de lengte van de spoortjes is iets meer. Het gedeelte bovenop de spiralen is gereserveerd voor bebouwing/landschap. Als ik hier nog een spooraansluiting plan wordt het weer teveel zichtbare sporen denk ik.

Het paradebaanvak is ook iets aangepast, waardoor dit nu bijna 2m is. De langste treinen zullen max. 1,50m (5 bakken ICE-T) zijn, dus ze worden geheel zichtbaar.

Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden.



Mvrgr, Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2010, 21:31:05 »
Inderdaad beter :) Subtiele wijzigingen kunnen veel doen...

Een klein wijzigingtje: Ik zou nog wel een klein uithaalspoortje maken bij de plek waar je je goederenloods heb bedacht. Dan kan je een kleine rangeerlocomotief neerzetten die de wagons weg kan rangeren en een eventuele opgesloten locomotief weer vrij kunnen maken. Laat het uithaalspoortje dan iets met de bocht mee lopen. Dan lijkt het alsof er vroeger dubbelspoor heeft gelegen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2010, 22:09:39 »
Dat van die subtiele wijzigingen viel mij ook al op  ;)

Ik zal morgen nog eens even kijken voor dat extra kopspoortje. Biedt inderdaad leuk plaats voor een Köf of een BR365.

Voor de spiralen ga ik voor 2,5 wending van 8 cm per wending. Betekent een hoogteverschil van 20 cm. Moet voldoende zijn en beter dan de 10 cm die ik had  ;D

Mvrgr, Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2010, 17:51:55 »
En weer een kleine aanpassing  ;D

Wisselstraat iets gewijzigd en een extra kopspoortje toegevoegd. Aan dit kopspoortje is de goederenloods gepland, zodat een trein met wagons kan binnenkomen op het kopspoortje langs het perron en dan de wagons naar de loods kan duwen. Tevens is er voorbij de loods nog ruimte, dus een rangeerlocje kan ook de wagons naar de loods trekken. Tot slot komt de positie van de loods qua ruimte hier beter uit. Voor het station langs loopt ook al het paradebaanvakje  ;)

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2010, 20:58:42 »
Vandaag heb ik het ontwerp van de baan en vooral niveau 1 flink aangepast.

Alle treinen moeten nu kop maken in het station. Het is nu niet meer mogeijk om rond te rijden zonder in het kopstation terecht te komen. Hierdoor ontstaat echter wel een mooier baanplan en vooral een mooier paradebaanvak.

Een rondje ziet er als volgt uit:
Vanuit het kopstation daalt de trein, gedeeltelijk door een tunnel, af naar een hoogte van ca. -8cm. Met een viaduct kruist hij dan het dubbelsporige paradebaanvak. Direct na het viaduct verdwijnt de trein weer in een tunnel. In de tunnel daalt hij verder naar een niveau van -16 cm, waarna hij op het dubbelsporige paradebaanvak komt. Aan het einde van het paradebaanvak verdwijnt de trein weer in een tunnel, met direct daarachter een spiraal welke de trein naar niveau 0 (-36cm) brengt. Vanuit het schaduw station vervolgt de trein weer zijn weg naar het kopstation.

Enkele getallen:
- Lengte sporen schaduwstation: 3,96m (worden twee blokken van 1,98m)
- Minimale perronlengte: 1,45m (brede perron wordt verlengd tot ca. 1,60m)
- Minimale zichtbare boogstraal: 604.4mm
- Lengte paradebaanvak: 2m.
- Spiraal: Boogstraal binnenste spoor is 481.2mm. Hoogte verschil per omwenteling 8cm.

Graag jullie mening/eventuele verbeteringen.


Niveau 0

Niveau 1

Niveau 2

Groeten,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

r.hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2010, 11:19:16 »
mooi hoor zeer leuk zo. Ik heb dat ook in me baanplan dat je trein moet kopmaken. Zo blijf je bezig en zit je niet alleen maar rondjes te rijden of toe te kijken. Verder vindt ik dat brug idee erg mooi

als je gaat bouwen blijf ik je volgen

mvg
Reinder
MÄRKLIN Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2010, 21:14:34 »
Weer een verandering in niveau 1 doorgevoerd, waardoor het toch mogelijk is om doorgaande goederentreinen te laten rijden.


Niveau 1


Niveau 2

Zit erg te twijfelen tussen de vorige versie met dubbelsporig paradebaanvak en deze versie met de mogelijkheid voor doorgaande goederentreinen.  :-\

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2010, 21:42:33 »
Hoi!

Ga je voor de tweede optie, dan zal je nog ergens een tweede wisselverbinding moeten maken. Bijvoorbeeld in het schaduwstation, anders kom je nog wel naar het kopstation. Maar als je dan vanaf het kopstation naar het schaduwstation rijdt kom je nooit meer naar het schaduwstation. Of je gaat achteruit rijdend naar boven :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2010, 22:51:14 »
Tipje.

Het helpt al eens om met je vinger rond te rijden, zo herken je knelpunten en andere probleempjes vlugger.
Word anders wel een leuk plannetje.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2010, 19:57:23 »
Was inderdaad een éénmalig vertrek uit het kopstation.  ;D

Heb het ontwerp van het schaduwstation iets aangepast met een overloopwissel aan het begin van de spiraal. Probleem moet nu opgelost zijn.




Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2010, 15:41:30 »
Ik heb ondertussen begrepen dat er in dit ontwerp onvoldoende rijlengte is om een keerlusmodule toe te passen.

Zal het helpen om de overloopwissels een het einde van de spiraal te leggen ipv aan het begin?

Als dit ontwerp technisch niet mogelijk blijkt zal ik opnieuw achter het tekenprogramma moeten duiken.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2010, 15:53:22 »
hum... De keerlus zou ik van het "opgaande" binnenspoor van de spiraal maken. Dat is de echte "lus" met het buistenste spoor Dan de scheiding net na de wisselstraat in het schaduwstation maken. Bij de rest heb je dan geen kortsluiting meer, als ik het zo bekijk. Dan heb je ook de complete spiraal als lengte voor je keerlus... dat moet denk ik voldoende zijn

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2010, 15:57:25 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Project Mittelstadt - Nieuw baanplan in H0
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2010, 15:58:37 »
Ronald,

Ik begrijp je uitleg niet helemaal.  ???

Ik had het als bijgaand plaatje bedacht, maar dat schijnt technisch niet te kloppen. Kun je jouw verhaal toelichten?



Mvrgr,

Marc
« Laatst bewerkt op: 29 December 2010, 16:01:06 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper