Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door dennie
Vandaag om 14:06:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
  

Auteur Topic: Ongeval in Geldern (Duitsland)  (gelezen 10941 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #15 Gepost op: 09 August 2010, 09:32:47 »
Een massief gebouwde loc tegen een relatief licht gebouwd treinstel is natuurlijk al een vooraf besliste strijd. Dat heeft de geschiedenis al vaker getoond en is helaas niets nieuws.

De kritiek richt zich hier op relatief licht gebouwd reizigersmaterieel en daar zit wel iets in. Rest de vraag hoe het reizigersmaterieel voor nevenlijnen wel gebouwd zou moeten worden?

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 09 August 2010, 09:36:06 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #16 Gepost op: 09 August 2010, 10:29:43 »
Komt de NWB uiteraard zeer slecht uit. Zij rijden nog maar kort op dat traject (overgenomen van DB regio), en hebben speciaal hiervoor nieuwe treinstellen besteld,het lijkt er op dat deze nu al bij een botsing zijn betrokken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2010, 11:06:11 »
De kritiek richt zich hier op relatief licht gebouwd reizigersmaterieel en daar zit wel iets in. Rest de vraag hoe het reizigersmaterieel voor nevenlijnen wel gebouwd zou moeten worden?

Dat gebeurde in de jaren '50 al in Duitsland. De schienenbusse waren ook al lightrail en heel licht geconstrueerd. Daar is ook eens een V100 vol overheen gegaan zodat er niks van overbleef. Maar ik heb ook wel eens een foto gezien van een silberling die je alleen nog aan het dak herkende, een ander rijtuig (M type) had het compleet weggevaagd, op het dak na. En wat te denken van die 3 Reko rijtuigen die onder een tender van een 01.5 terecht gekomen zijn? Ook niks meer van over. En die ICE bij Eschede, niks meer van over. En als je een tankwagen met brandstof aanrijdt blijft er ook niks van je trein over zoals in de DDR eens is gebeurd. Het is allemaal maar relatief. Je kunt wel enkel zware voertuigen construeren, maar het is maar net hoe het ongeluk plaatsvindt hoe het afloopt.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2010, 11:40:30 »
Stonden ze wel alle drie op één spoor? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat beide sporen bezet zijn met LINT-stellen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #19 Gepost op: 09 August 2010, 11:43:38 »
Stonden ze wel alle drie op één spoor? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat beide sporen bezet zijn met LINT-stellen.

Marc

Toen ze zijn begonnen met opruimen, zijn de onbeschadigde toestellen naar het rechterspoor verplaatst. de 3 bakken die links staan zijn dus beschadigd (2) of zo als te zien is total loss (1)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #20 Gepost op: 09 August 2010, 13:11:18 »
En is dat alleen onderbuik-borrelpraat of heb je daar ook een onderbouwing voor?

jij kijken naar foto:

jij denken jij op dat balkon in die trein staan
jij timtrein, jij niet chuck norris
jij misschien nog net bruikbaar als kattevoer.
kijk maar ff...

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #21 Gepost op: 09 August 2010, 13:16:10 »
Jij dan zeggen hoe sterk trein zijn moet?
Groetjes, Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #22 Gepost op: 09 August 2010, 13:30:39 »
sterker dan dit, blijkbaar. Maar daar ging het hier niet over, timtrein moet niet beweren dat ik uit mn nek loop te zwetsen als ik zeg dat er een serieus aantal doden valt als zoiets gebeurt met een lint vol passagiers. Maar omdat timtrein zo'n expert is weet die dan vast wel hoe die trein wel gemaakt had moeten zijn, vraag t hem maar.

Martijn Joren

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #23 Gepost op: 09 August 2010, 13:40:14 »
Nou, die treinstellen kunnen net ietsje sterker.
Het zou voor passagiers toch minder gevaarlijk zijn als die treinstellen een aantal tientallen meters over het spoor sjeezen alvorens tot stilstand te komen. Dan ervaar je tijdelijk even veel G krachten  ;D. Dit in tegenstelling tot nu, de treinstellen wijken niet (of niet genoeg) en worden in elkaar gedrukt. Een stijver frame verspreid de kracht beter over het gehele treinstel waardoor de massa in beweging komt. Nu richten de buffers kennelijk alle kracht recht naar voren en gaat dit door het frame heen als een stormram  :-\.

Groeten,

Martijn

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #24 Gepost op: 09 August 2010, 15:22:12 »
Vervelend genoeg moeten vanwege hun functie (goederentrein)locomotieven sterker zijn dan de "tram-achtige" Lintjes ed. Zolang als beide vervoersstromen op hetzelfde traject rijden zouden ze ook eigenlijk beide even sterk moeten zijn (maar ja vrachtauto versus personenauto... dan weet je ook wie "wint"). Economische redenen zijn er de oorzaak van dat personentreinen tegenwoordig een gewicht hebben dat in geen enkele verhouding meer staat tot hun kostbare inhoud. Ik durf haast wel de stelling aan dat een wagon met twee containers "electronica-prut" beter bestand zijn tegen dit soort vervelende aanrijdingen.

Groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3098
    • Mijn Flickr pagina
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #25 Gepost op: 09 August 2010, 15:45:47 »

Maar zijn ze daar de lijn aan het moderniseren(klassieke beveiliging)?
Dan ben ik weer te laat >:(

gr Ed.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #26 Gepost op: 09 August 2010, 15:47:52 »
sterker dan dit, blijkbaar. Maar daar ging het hier niet over, timtrein moet niet beweren dat ik uit mn nek loop te zwetsen als ik zeg dat er een serieus aantal doden valt als zoiets gebeurt met een lint vol passagiers. Maar omdat timtrein zo'n expert is weet die dan vast wel hoe die trein wel gemaakt had moeten zijn, vraag t hem maar.
Tim reageerde imho op je reactie "klopt, maar niet elke trein wordt zo over het spoor uitgesmeerd als er hier gebeurd is. zitten er mensen in dan kun je driekwart meteen afschrijven."  Met de aanname van een serieus aantal slachtoffers bij zo'n ongeval ben ik het eens (Tim misschien ook wel?), met de eerder genoemde driekwart (van de reizigers) niet.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #27 Gepost op: 09 August 2010, 16:01:47 »
nou, noem jij dan es een aantal? stokslagen voor elke procent die je ernaast zit! >:(

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #28 Gepost op: 09 August 2010, 16:53:09 »
Juist! >:(
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #29 Gepost op: 09 August 2010, 17:50:53 »
nou, noem jij dan es een aantal? stokslagen voor elke procent die je ernaast zit! >:(
In dit geval gelukkig 0, omdat er geen reizigers in zaten. Maar zelfs in een redelijk gevulde Lint denk ik nog steeds niet dat driekwart van de reizigers in het stel zouden zijn overleden.
Groetjes, Bart