Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:56:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Ongeval in Geldern (Duitsland)  (gelezen 10448 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #15 Gepost op: 09 August 2010, 09:32:47 »
Een massief gebouwde loc tegen een relatief licht gebouwd treinstel is natuurlijk al een vooraf besliste strijd. Dat heeft de geschiedenis al vaker getoond en is helaas niets nieuws.

De kritiek richt zich hier op relatief licht gebouwd reizigersmaterieel en daar zit wel iets in. Rest de vraag hoe het reizigersmaterieel voor nevenlijnen wel gebouwd zou moeten worden?

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 09 August 2010, 09:36:06 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #16 Gepost op: 09 August 2010, 10:29:43 »
Komt de NWB uiteraard zeer slecht uit. Zij rijden nog maar kort op dat traject (overgenomen van DB regio), en hebben speciaal hiervoor nieuwe treinstellen besteld,het lijkt er op dat deze nu al bij een botsing zijn betrokken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2010, 11:06:11 »
De kritiek richt zich hier op relatief licht gebouwd reizigersmaterieel en daar zit wel iets in. Rest de vraag hoe het reizigersmaterieel voor nevenlijnen wel gebouwd zou moeten worden?

Dat gebeurde in de jaren '50 al in Duitsland. De schienenbusse waren ook al lightrail en heel licht geconstrueerd. Daar is ook eens een V100 vol overheen gegaan zodat er niks van overbleef. Maar ik heb ook wel eens een foto gezien van een silberling die je alleen nog aan het dak herkende, een ander rijtuig (M type) had het compleet weggevaagd, op het dak na. En wat te denken van die 3 Reko rijtuigen die onder een tender van een 01.5 terecht gekomen zijn? Ook niks meer van over. En die ICE bij Eschede, niks meer van over. En als je een tankwagen met brandstof aanrijdt blijft er ook niks van je trein over zoals in de DDR eens is gebeurd. Het is allemaal maar relatief. Je kunt wel enkel zware voertuigen construeren, maar het is maar net hoe het ongeluk plaatsvindt hoe het afloopt.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2010, 11:40:30 »
Stonden ze wel alle drie op één spoor? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat beide sporen bezet zijn met LINT-stellen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #19 Gepost op: 09 August 2010, 11:43:38 »
Stonden ze wel alle drie op één spoor? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat beide sporen bezet zijn met LINT-stellen.

Marc

Toen ze zijn begonnen met opruimen, zijn de onbeschadigde toestellen naar het rechterspoor verplaatst. de 3 bakken die links staan zijn dus beschadigd (2) of zo als te zien is total loss (1)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #20 Gepost op: 09 August 2010, 13:11:18 »
En is dat alleen onderbuik-borrelpraat of heb je daar ook een onderbouwing voor?

jij kijken naar foto:

jij denken jij op dat balkon in die trein staan
jij timtrein, jij niet chuck norris
jij misschien nog net bruikbaar als kattevoer.
kijk maar ff...

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #21 Gepost op: 09 August 2010, 13:16:10 »
Jij dan zeggen hoe sterk trein zijn moet?
Groetjes, Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #22 Gepost op: 09 August 2010, 13:30:39 »
sterker dan dit, blijkbaar. Maar daar ging het hier niet over, timtrein moet niet beweren dat ik uit mn nek loop te zwetsen als ik zeg dat er een serieus aantal doden valt als zoiets gebeurt met een lint vol passagiers. Maar omdat timtrein zo'n expert is weet die dan vast wel hoe die trein wel gemaakt had moeten zijn, vraag t hem maar.

Martijn Joren

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #23 Gepost op: 09 August 2010, 13:40:14 »
Nou, die treinstellen kunnen net ietsje sterker.
Het zou voor passagiers toch minder gevaarlijk zijn als die treinstellen een aantal tientallen meters over het spoor sjeezen alvorens tot stilstand te komen. Dan ervaar je tijdelijk even veel G krachten  ;D. Dit in tegenstelling tot nu, de treinstellen wijken niet (of niet genoeg) en worden in elkaar gedrukt. Een stijver frame verspreid de kracht beter over het gehele treinstel waardoor de massa in beweging komt. Nu richten de buffers kennelijk alle kracht recht naar voren en gaat dit door het frame heen als een stormram  :-\.

Groeten,

Martijn

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #24 Gepost op: 09 August 2010, 15:22:12 »
Vervelend genoeg moeten vanwege hun functie (goederentrein)locomotieven sterker zijn dan de "tram-achtige" Lintjes ed. Zolang als beide vervoersstromen op hetzelfde traject rijden zouden ze ook eigenlijk beide even sterk moeten zijn (maar ja vrachtauto versus personenauto... dan weet je ook wie "wint"). Economische redenen zijn er de oorzaak van dat personentreinen tegenwoordig een gewicht hebben dat in geen enkele verhouding meer staat tot hun kostbare inhoud. Ik durf haast wel de stelling aan dat een wagon met twee containers "electronica-prut" beter bestand zijn tegen dit soort vervelende aanrijdingen.

Groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #25 Gepost op: 09 August 2010, 15:45:47 »

Maar zijn ze daar de lijn aan het moderniseren(klassieke beveiliging)?
Dan ben ik weer te laat >:(

gr Ed.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #26 Gepost op: 09 August 2010, 15:47:52 »
sterker dan dit, blijkbaar. Maar daar ging het hier niet over, timtrein moet niet beweren dat ik uit mn nek loop te zwetsen als ik zeg dat er een serieus aantal doden valt als zoiets gebeurt met een lint vol passagiers. Maar omdat timtrein zo'n expert is weet die dan vast wel hoe die trein wel gemaakt had moeten zijn, vraag t hem maar.
Tim reageerde imho op je reactie "klopt, maar niet elke trein wordt zo over het spoor uitgesmeerd als er hier gebeurd is. zitten er mensen in dan kun je driekwart meteen afschrijven."  Met de aanname van een serieus aantal slachtoffers bij zo'n ongeval ben ik het eens (Tim misschien ook wel?), met de eerder genoemde driekwart (van de reizigers) niet.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #27 Gepost op: 09 August 2010, 16:01:47 »
nou, noem jij dan es een aantal? stokslagen voor elke procent die je ernaast zit! >:(

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #28 Gepost op: 09 August 2010, 16:53:09 »
Juist! >:(
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ongeval in Geldern (Duitsland)
« Reactie #29 Gepost op: 09 August 2010, 17:50:53 »
nou, noem jij dan es een aantal? stokslagen voor elke procent die je ernaast zit! >:(
In dit geval gelukkig 0, omdat er geen reizigers in zaten. Maar zelfs in een redelijk gevulde Lint denk ik nog steeds niet dat driekwart van de reizigers in het stel zouden zijn overleden.
Groetjes, Bart