Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-seinen bij en in een splitsingsstation door odaoda
Vandaag om 10:54:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Ben
Vandaag om 10:33:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 09:16:19
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22

Auteur Topic: Beginnen met Digitaal rijden  (gelezen 5375 keer)

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
Beginnen met Digitaal rijden
« Gepost op: 07 August 2010, 18:58:52 »
Hallo,

Ik wil beginnen met het digitaal rijden. De eerste locomotief is reeds aangeschaft (Mehano Class 66 van R4C inclusief geluid). De bedoeling is om de baan digitaal aan te sturen door middel van Koploper. Mij leek dan de meest voor de hand liggende keuze om voor de Intellibox te gaan specifiek voor de besturing van de PC (IB-COM). http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=248047

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze centrale? Werkt deze goed samen met Koploper? En hoe programmeer je een locomotief (gebeurt dat vanuit Koploper, of andere software?). Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Danny
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

phdirk

• Offline Offline
Re:Beginnen met Digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2010, 19:16:10 »
Hallo Danny,

Welkom op het forum. De Intellibox is een goede interface voor het gerbuik met Koploper. Op het Koploper forum (www.koploperforum.nl) is daarover genoeg te vinden. Voor wat betreft het programmeren van de locs. Het instellen van de decoder (de CV-waarden) doe je met de Intellibox. Verder kun je in Koploper ook nog veel zaken instellen voor je loc, zoals de snelheden, het aan- en uitschakelen van lichten en geluid etc. In ieder geval succes met de verdere uitbouw van je baan.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2010, 19:20:41 »
Hoi Danny,

Een verlaat welkom op het forum...

De IB-COM is bedoeld om puur als interface tussen de baan en de computer. Je kan geen treinen met de hand besturen vanaf je IB-COM, ook niet programmeren.

Tja wat is de meest voor de handliggende keuze... Het is in ieder geval niet de goedkoopste oplossing. Zelf heb ik een goedkopere oplossing gekozen dan de IB-COM. Dat is namelijk een Multimaus met een extra print van Wim Ros en Karst Drenth waardoor je je baan ook via de computer en multimaus kan besturen.

Of de IB-COM goed werkt met Koploper? Ja, geen enkel probleem. Locomotief programmeren? Via je centrale. Niet vanuit koploper. Koploper regelt in principe alleen de loop van de treinen op je baan aan de hand van de gegevens die jij invoert en de signalen via de centrale ontvangt.

Mijn advies is als je wil beginnen met digitaal rijden, koop een goedkope startset bijvoorbeeld een Roco of Fleischmann startset met een multimaus. Dat is een complete centrale waarmee je ook locomotieven met de hand kan besturen en programmeren. En in de toekomst kan je met een goedkope extra print (€30,=) ook op de computer kan aansluiten en dan met alle software-pakketten kan gaan rijden. De multimaus wordt ook al compleet nieuw aangeboden op marktplaats voor € 85,=. Je kan ook eventueel een ander DCC beginners centrale kopen en dan later overstappen op een IB of IB II...

Voor meer informatie over digitaal rijden: Neem ook het digitale hoofdstuk op de encyclopedie eens door: E10 - Digitale besturing

Groeten Ronald.

« Laatst bewerkt op: 07 August 2010, 19:38:08 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2010, 20:00:22 »
Je zou ook in plaats van een IB-COM een Intellibox Basic kunnen overwegen... dezelfde USB interface, ook Loconet maar wel gewone bediening mogelijk op het toestel zoals bij de gewone intellibox.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2010, 20:50:49 »
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Dat via de IB-COM geen bediening of programmering plaats kan vinden via het toestel vind ik geen probleem. De bediening kan ik via Koploper automatiseren en eventueel kan ik zoals al genoemd is een handmatige bediening toevoegen.

Maar hoe zit het met de IB-COM en het programmeren van een loc. Dat kan niet vanaf het toestel zelf, maar hoe doe je dat dan wel? Kan dat met behulp van bepaalde software? Bij de IB-COM is wel een programmeer rails meegeleverd, dus dit moet wel mogelijk zijn lijkt mij?

Danny

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2010, 20:58:19 »
Volgens de handleiding krijg je een CD-Rom meegeleverd met een programma om decoders mee te kunnen programmeren... en handmatig via de computer een lok aansturen....

Even op de website van Uhlenbrock gezocht en hier kan je de handleiding downloaden. Dan heb je al een goed idee wat je met je IB-COM kan gaan doen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2010, 21:10:03 »
Beste Ronald,

Bedankt voor je reactie. Precies wat ik zocht! Conrad had alleen een link naar de Duitse handleiding, mijn duits is niet al te best, dus vandaar dat ik dat niet vond.

Danny

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2010, 22:14:27 »
op de handrijden via koploper kan maar ik vind dat niet ideaal.

zeker als je een beetje aan het experimenteren bent, is een handregelaar zoals locmouse van roco, of een ib basic wel erg makkelijk.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2010, 08:20:32 »
Ik zou in ieder geval iets kopen waarmee je decoders kunt uitlezen. Met een Multimaus kan dat niet, daar kun je alleen mee programmeren.
En zelf vind ik het erg handig als ik een lok ook kan laten rijden zonder dat de pc aan staat. Of buiten de PC om. Want handmatig rijden vanuit Koploper vind ik ook niet zo handig.
Bovendien is een IB in minder dan een minuut na het inschakelen operationeel, een PC niet.
Is het ook een idee om een 2e-hands IB aan te schaffen? Ze worden regelmatig aangeboden op Marktplaats en eBay.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

GW

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2010, 09:44:51 »
Om met de hand te kunnen rijden zou je kunnen overwegen om een Roco setje met een multimaus, trafo en versterker aan te schaffen die tegenwoordig bij de vleet worden aangeboden uit gestripte startsets.

Via een kastje (Uhlenbrock 63840) kun je die dan - indien gewenst zelfs tot drie stuks - via Loconet op je IB aansluiten.

Het programmeren kan inderdaad met de meegeleverde software via de IB-Com, maar ik zou je toch adviseren om een IB met knoppen aan te schaffen. Dan kun je ook decoders programmeren als de PC uit staat. Dat gebeurt hier nog best vaak.

Afhankelijk van de uiteindelijke grootte van je baan raad ik je aan een IB-Basic te nemen of, als je baan groot wordt, een IB-II.

HTH,

Gerard

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2010, 09:59:23 »
Is - om te beginnen - die IB-Basic dan niet een (veel) beter keus?
Dan kun je twee treinen met de hand besturen, decoders uitlezen en programmeren.
Hij heeft wel minder mogelijkheden als een klassieke IB (niet meer nieuw te koop) of een IB-II. Ik weet die verschillen niet zo precies, maar daar is vast meer over te vinden BNLS.
Later kun je dan altijd nog een (of meer) MM aanschaffen. Overigens kost die muis-adapter wel zo'n 70 euro!

Als je die IB-Basic met Koploper wilt gebruiken, zit je nog wel met het probleem USB-Serieel. Koploper kan alleen met een seriële poort overweg, niet met USB. Meer daarover vind je ook op het Koploperforum.

Probeer een zo duidelijke mogelijk beeld te krijgen van wat je wel en niet wilt; kijk ook naar de mogelijkheden èn de beperkingen van de verschillende centrales, alvorens er eentje aan te schaffen.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 08 August 2010, 10:04:53 door Eenerspoor »

GW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2010, 10:27:39 »
Is - om te beginnen - die IB-Basic dan niet een (veel) beter keus?
Dan kun je twee treinen met de hand besturen, decoders uitlezen en programmeren.
Hij heeft wel minder mogelijkheden als een klassieke IB (niet meer nieuw te koop) of een IB-II. Ik weet die verschillen niet zo precies, maar daar is vast meer over te vinden BNLS.

Nee, dat is niet perse een betere keus. De IB Basic heeft (veel) minder slots om gelijktijdig decoders (loc's en andere zaken) aan te sturen. Dat hangt dus af van de uiteindelijke grootte van de baan. Het kan heel goed zijn dat een IB-Basic groot genoeg is, dat moet Danny zelf uitzoeken een beslissen.

Later kun je dan altijd nog een (of meer) MM aanschaffen. Overigens kost die muis-adapter wel zo'n 70 euro!

Natuurlijk kan dat, je treinen aansturen met een IB-Basic of IB-II. Maar niet met de IB-Com, daar was mijn advies ook voor bedoeld. Dan is de Multimaus optie een hele goede. Zelf gebruik ik die optie om, op verschillende plaatsen rond mijn baan, toch een handregelaar beschikbaar te hebben.

Als je die IB-Basic met Koploper wilt gebruiken, zit je nog wel met het probleem USB-Serieel. Koploper kan alleen met een seriële poort overweg, niet met USB. Meer daarover vind je ook op het Koploperforum.

Dit heeft niets met Koploper te maken, maar is het geval met alle programma's die alleen maar met een seriële poort overweg kunnen. Een goede USB-2 Serial kabel met de juiste driver, zoals bijvoorbeeld een Tweex, biedt hiervoor een afdoende oplossing. Geen problemen maken waar ze niet zijn.

Probeer een zo duidelijke mogelijk beeld te krijgen van wat je wel en niet wilt; kijk ook naar de mogelijkheden èn de beperkingen van de verschillende centrales, alvorens er eentje aan te schaffen.

Goed advies, ook wat mij betreft. Hiervoor zitten we met zijn allen ook op een forum, om elkaar informatie aan te dragen waarop we onze beslissingen kunnen baseren.

Gerard

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #12 Gepost op: 08 August 2010, 11:17:09 »
Dit heeft niets met Koploper te maken, maar is het geval met alle programma's die alleen maar met een seriële poort overweg kunnen. Een goede USB-2 Serial kabel met de juiste driver, zoals bijvoorbeeld een Tweex, biedt hiervoor een afdoende oplossing. Geen problemen maken waar ze niet zijn.

Dat is ook geen probleem, maar wel iets dat je ook moet aanschaffen, niet vergeten dus. Niet iedere USB-Serial geeft goede resultaten. Dat kun je ook lezen op het Koploperforum. Er schijnt daar trouwens een actie te lopen, waarbij je zo'n kabel kunt aanschaffen.
En zo'n ding kost natuurlijk ook wat eurootjenz.

Mvg,

Henk

GW

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 August 2010, 12:22:02 »
Heb het doosje van mijn kabel er even bij gepakt:

Sweex USB to Serial Cable
Supports Windows 98 2nd edition, Windows 2000, XP en Vista

Deze gebruik ik voor de LokProgrammer van ESU.

Voor de IB gebruik ik gewoon de standaard meegeleverde kabel en drivers. Geen problemen.

Prijsstickertje was er af, maar volgens mij was dat ding nog geen EUR 10.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 08 August 2010, 12:23:38 door Gerard Wassink »

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2010, 13:32:27 »
Mooi dat dat werkt, Gerard.
Herkent Koploper de IB ook via deze Sweex?

Ik vond het vooral belangrijk om Danny erop te wijzen dat USB2serial niet altijd goed werkt i.s.m. Koploper. Daar staat genoeg over op diverse fora.

Mvg,

Henk