Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
  

Auteur Topic: Hornby Bournemouth Belle Train Pack  (gelezen 12780 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2010, 23:10:04 »
Vandaag even gekeken of de Pullman rijtuigen kortgekoppeld kunnen worden. Hiervoor kun je kiezen uit een aantal koppelingen, bijv. de meegeleverde "European type" koppelingen, Kadee of Roco koppelingen. In het echt reden Pullmans met een soort "knuckle" (Kadee) type koppeling, waarbij de buffers teruggetrokken waren. Het heeft daarom mijn voorkeur om Kadee koppelingen te gebruiken. De verende buffers van dit model kunnen desgewenst een paar mm teruggetrokken worden, door aan de achterkant van de buffer iets te maken, waardoor hij niet terug naar voren kan veren.

Zoals door Hornby geleverd laat je het wel uit je hoofd om onderweg van het ene rijtuig in het andere te springen:



Daarna zijn de tension lock koppelingen van Hornby vervangen door Kadee no. 18:



Dat is al een heel stuk beter, en in de bocht met 75 cm radius past dat nog net:



De "corridor connections" zijn jammer genoeg wat aan de korte kant, maar wel fraai uitgevoerd met "endplates". Deze eindplaten kunnen er gemakkelijk afgehaald worden, maar dan wordt het zichtbare gat tussen de rijtuigen wel weer iets groter. Ik ben vooralsnog niet van plan om de connections te vervangen.


Rijtuig met de eindplaat eraf. Nu kun je zo naar binnen stappen voor een high tea.

Het is mogelijk om de rijtuigen nog iets korter te koppelen bijv. door gebruik te maken van een Kadee no. 17 koppeling, maar dan moeten er extra maatregelen genomen worden zoals één of beide eindplaten eraf en de buffers in de teruggetrokken positie.
Ik moet voor dat laatste nog iets vinden, wat
1. stevig genoeg is om het terugveren van de buffer te voorkomen.
2. gemakkelijk aan het bufferstangetje te monteren en ervan te verwijderen is.
Het hoeft er niet mooi uit zien, want het zit toch uit het gezicht. Ik denk aan een stukje ventielslang met de juiste diameter.

Leen.







Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2010, 23:32:55 »
mallotig om klauwkoppelingen op zo'n luxe trein te zetten zou ik zeggen... zo'n middenbufferkoppeling houdt de rijtuigen minder in bedwang dan zijbuffers, de eendaagsche expressen op java hadden bijvoorbeeld materieel met normale zijbuffers, anders duvelde iedereen om bij 100km/u op smalspoor, al het andere materieel had gewoon alleen een middenbuffer.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #17 Gepost op: 17 August 2010, 08:53:52 »
Altijd leuk Engels spul  (y)
Is dat trouwens bullhead-rail wat je daar hebt liggen?
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #18 Gepost op: 17 August 2010, 15:20:59 »
Nog even over de buffers... In Engeland is (was?) het gebruikelijk dat treinstellen en rijtuigen 'gewone' buffers hadden en worden gekoppeld met een buck-eye koppeling. Boven deze koppeling is dan een middenbuffer (rubbingplate) aangebracht die de functie van de zijbuffers overneemt. Bij gekoppeld rijden raken de zijbuffers elkaar niet maar hebben alleen de rubbingplates contact. De buck-eye kan veelal naar beneden gelaten worden (900 kantelen) waarna de buffers naar voren kunnen worden geplaatst om als gewoon getrokken materieel dienst te doen.  
Het duwcomfort van de 'rubbingplate' is, denk ik, niet vergelijkbaar met een traditionele middenbuffer op smalspoormaterieel. Het contactoppervlak is véél groter door de platte vorm van de plaat. De buck-eye koppeling trekt de rubbing-plates tegen elkaar. Zie ook deze foto op de engelse wiki, met buck-eye naar beneden en buffers naar voren.
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #19 Gepost op: 17 August 2010, 20:07:21 »
Mooi uitgelegd, het gebruik van de buck-eyes, Marc.
Vanaf het begin hebben zij met deze koppelingen gereden, Pullman was immers een Amerikaans bedrijf.
Doelgroep in Engeland was de upper class en dus was het rijcomfort heel belangrijk.

Citaat
Is dat trouwens bullhead-rail wat je daar hebt liggen?

Ja, dat is idd Bullhead rail van C&L en SMP.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #20 Gepost op: 23 August 2010, 22:13:52 »
Vanavond de buffers van 2 rijtuigen in de teruggetrokken positie "gemonteerd".
Dat gaat als volgt:

In de normale positie zijn de buffers naar voren geveerd, dat ziet er zo uit:



Dan druk ik de buffer naar achteren, en hou hem in deze positie met om het pennetje een stukje van 2-3mm zwarte snoerisolatie, gewoon afgesneden van een oud zwart snoer:



Nu blijft hij in deze positie zitten, en krijg ik het eventueel later weer gemakkelijk in de oorspronkelijke positie terug.
Hopelijk blijven de veertjes in de buffer wel flexibel.

Met aan beide zijden een Kadee no. 17 ziet het er nu zo uit:



Het fototoestel is wel meedogenloos, want in het echt zie je de kier bijna niet.

Als je er niet helemaal 100% recht voor zit, dan ziet het er zo uit:



En zo moet het eigenlijk ook.
Ook in de bocht van 75 cm gaat het allemaal nog net.

Voorlopig laat ik het hierbij.

Leen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2010, 22:32:11 »
Lijkt me fraai genoeg.  (y)
Leuk om dat Engelse spul te zien, heb ik ook een zwak voor.
No dress rehearsel, this is our life.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #22 Gepost op: 15 December 2012, 08:05:44 »
Ik weet dat ik een debiel ben met zoekfuncties, dus na een aantal mislukte pogingen hier toch even kort mijn vraag;

Iemand toevallig duidelijke foto's van het verschil in maat tussen h0 en 00? Het liefst voor zowel loks als passagierswagons. Bij voorbaat hartelijk dank.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #23 Gepost op: 15 December 2012, 08:09:23 »
Hoi,

Schaal 00 is 1 : 76, een tikkie groter dan H0, typisch engels, net even anders dan anders  ;)

Ervaring met het door elkaar heen gebruiken heb ik niet.

Een overzicht van de verschillende schalen staan in de encyclopedie.

Groeten

Ferry

Link : http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.02_-_Schalen
« Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 08:11:02 door Ferry! »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #24 Gepost op: 15 December 2012, 08:12:42 »
Dan trek je toch twee lijntjes op schaal naast elkaar? 10 cm delen door 76 en 87?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6027
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #25 Gepost op: 15 December 2012, 08:35:45 »
Heb zelf de set ook en deze is erg mooi. De loc gaf in het begin alleen problemen met het rijden over de Fleischmann profi rails.
De rijtuigen heb ik kort gekoppeld met Roco koppelingen en dit gaat goed.

Voor de ev. liefhebbers de set heb ik te koop staan. Heeft amber gereden.
groetjes Dion

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #26 Gepost op: 15 December 2012, 08:46:57 »
In dit draadje heeft Bob Rodenburg een class 66 in schaal 00 en in schaal h0 met elkaar vergeleken. Geeft een goed beeld van de maatverschillen.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22450
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #27 Gepost op: 15 December 2012, 09:17:43 »
Ja, verschil is dus best wel groot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #28 Gepost op: 15 December 2012, 10:34:18 »
Thanks! Maar ben zeer bekend met de maatvoeringen. Echter gaat het mij puur om de 'visual'. Heb een museumbaan en zou er zeer graag iets engels bij hebben, maar niet als ze er uitzien als reuzen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #29 Gepost op: 15 December 2012, 11:30:26 »
Mits je er nog behoefte aan hebt kan ik van het weekend ook nog wel een plan W (h0) en een Mk1-achtig rijtuig (00) samen op de foto zetten.
'Probleem' bij de vergelijking is altijd dat Engels materieel in 1:1 smaller en veel korter is dan continentaal spul. Dit wordt door het schaalverschl dan weer gedeeltelijk opgeheven.
Laat maar weten dus.
No dress rehearsel, this is our life.