Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern
door
Torikoos
Vandaag
om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
CHH
Vandaag
om 21:18:34
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:14:12
LS Models 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Servé
Vandaag
om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen
door
Torikoos
Vandaag
om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Eric B
Vandaag
om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
MathynK
Vandaag
om 20:47:40
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
Vandaag
om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Sven
Vandaag
om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
HSIJ
Vandaag
om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 18:12:45
US diorama in H0
door
cor_b
Vandaag
om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:49
Br 38 Piko Superen.
door
wob
Vandaag
om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 14:00:16
Het Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
door
cor_b
Vandaag
om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:22:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Hornby Bournemouth Belle Train Pack (gelezen 12780 keer)
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #15 Gepost op:
16 August 2010, 23:10:04 »
Vandaag even gekeken of de Pullman rijtuigen kortgekoppeld kunnen worden. Hiervoor kun je kiezen uit een aantal koppelingen, bijv. de meegeleverde "European type" koppelingen, Kadee of Roco koppelingen. In het echt reden Pullmans met een soort "knuckle" (Kadee) type koppeling, waarbij de buffers teruggetrokken waren. Het heeft daarom mijn voorkeur om Kadee koppelingen te gebruiken. De verende buffers van dit model kunnen desgewenst een paar mm teruggetrokken worden, door aan de achterkant van de buffer iets te maken, waardoor hij niet terug naar voren kan veren.
Zoals door Hornby geleverd laat je het wel uit je hoofd om onderweg van het ene rijtuig in het andere te springen:
Daarna zijn de tension lock koppelingen van Hornby vervangen door Kadee no. 18:
Dat is al een heel stuk beter, en in de bocht met 75 cm radius past dat nog net:
De "corridor connections" zijn jammer genoeg wat aan de korte kant, maar wel fraai uitgevoerd met "endplates". Deze eindplaten kunnen er gemakkelijk afgehaald worden, maar dan wordt het zichtbare gat tussen de rijtuigen wel weer iets groter. Ik ben vooralsnog niet van plan om de connections te vervangen.
Rijtuig met de eindplaat eraf. Nu kun je zo naar binnen stappen voor een high tea.
Het is mogelijk om de rijtuigen nog iets korter te koppelen bijv. door gebruik te maken van een Kadee no. 17 koppeling, maar dan moeten er extra maatregelen genomen worden zoals één of beide eindplaten eraf en de buffers in de teruggetrokken positie.
Ik moet voor dat laatste nog iets vinden, wat
1. stevig genoeg is om het terugveren van de buffer te voorkomen.
2. gemakkelijk aan het bufferstangetje te monteren en ervan te verwijderen is.
Het hoeft er niet mooi uit zien, want het zit toch uit het gezicht. Ik denk aan een stukje ventielslang met de juiste diameter.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #16 Gepost op:
16 August 2010, 23:32:55 »
mallotig om klauwkoppelingen op zo'n luxe trein te zetten zou ik zeggen... zo'n middenbufferkoppeling houdt de rijtuigen minder in bedwang dan zijbuffers, de eendaagsche expressen op java hadden bijvoorbeeld materieel met normale zijbuffers, anders duvelde iedereen om bij 100km/u op smalspoor, al het andere materieel had gewoon alleen een middenbuffer.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #17 Gepost op:
17 August 2010, 08:53:52 »
Altijd leuk Engels spul
Is dat trouwens bullhead-rail wat je daar hebt liggen?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #18 Gepost op:
17 August 2010, 15:20:59 »
Nog even over de buffers... In Engeland is (was?) het gebruikelijk dat treinstellen en rijtuigen 'gewone' buffers hadden en worden gekoppeld met een buck-eye koppeling. Boven deze koppeling is dan een middenbuffer (rubbingplate) aangebracht die de functie van de zijbuffers overneemt. Bij gekoppeld rijden raken de zijbuffers elkaar niet maar hebben alleen de rubbingplates contact. De buck-eye kan veelal naar beneden gelaten worden (90
0
kantelen) waarna de buffers naar voren kunnen worden geplaatst om als gewoon getrokken materieel dienst te doen.
Het duwcomfort van de 'rubbingplate' is, denk ik, niet vergelijkbaar met een traditionele middenbuffer op smalspoormaterieel. Het contactoppervlak is véél groter door de platte vorm van de plaat. De buck-eye koppeling trekt de rubbing-plates tegen elkaar. Zie ook
deze
foto op de engelse wiki, met buck-eye naar beneden en buffers naar voren.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #19 Gepost op:
17 August 2010, 20:07:21 »
Mooi uitgelegd, het gebruik van de buck-eyes, Marc.
Vanaf het begin hebben zij met deze koppelingen gereden, Pullman was immers een Amerikaans bedrijf.
Doelgroep in Engeland was de upper class en dus was het rijcomfort heel belangrijk.
Citaat
Is dat trouwens bullhead-rail wat je daar hebt liggen?
Ja, dat is idd Bullhead rail van C&L en SMP.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #20 Gepost op:
23 August 2010, 22:13:52 »
Vanavond de buffers van 2 rijtuigen in de teruggetrokken positie "gemonteerd".
Dat gaat als volgt:
In de normale positie zijn de buffers naar voren geveerd, dat ziet er zo uit:
Dan druk ik de buffer naar achteren, en hou hem in deze positie met om het pennetje een stukje van 2-3mm zwarte snoerisolatie, gewoon afgesneden van een oud zwart snoer:
Nu blijft hij in deze positie zitten, en krijg ik het eventueel later weer gemakkelijk in de oorspronkelijke positie terug.
Hopelijk blijven de veertjes in de buffer wel flexibel.
Met aan beide zijden een Kadee no. 17 ziet het er nu zo uit:
Het fototoestel is wel meedogenloos, want in het echt zie je de kier bijna niet.
Als je er niet helemaal 100% recht voor zit, dan ziet het er zo uit:
En zo moet het eigenlijk ook.
Ook in de bocht van 75 cm gaat het allemaal nog net.
Voorlopig laat ik het hierbij.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Marc tramt
Offline
Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #21 Gepost op:
23 August 2010, 22:32:11 »
Lijkt me fraai genoeg.
Leuk om dat Engelse spul te zien, heb ik ook een zwak voor.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #22 Gepost op:
15 December 2012, 08:05:44 »
Ik weet dat ik een debiel ben met zoekfuncties, dus na een aantal mislukte pogingen hier toch even kort mijn vraag;
Iemand toevallig duidelijke foto's van het verschil in maat tussen h0 en 00? Het liefst voor zowel loks als passagierswagons. Bij voorbaat hartelijk dank.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
Offline
Berichten: 1769
**
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #23 Gepost op:
15 December 2012, 08:09:23 »
Hoi,
Schaal 00 is 1 : 76, een tikkie groter dan H0, typisch engels, net even anders dan anders
Ervaring met het door elkaar heen gebruiken heb ik niet.
Een overzicht van de verschillende schalen staan in de encyclopedie.
Groeten
Ferry
Link :
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.02_-_Schalen
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2012, 08:11:02 door Ferry!
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8295
Eton Wick, UK
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #24 Gepost op:
15 December 2012, 08:12:42 »
Dan trek je toch twee lijntjes op schaal naast elkaar? 10 cm delen door 76 en 87?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6027
stationsplein Baden-Baden
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #25 Gepost op:
15 December 2012, 08:35:45 »
Heb zelf de set ook en deze is erg mooi. De loc gaf in het begin alleen problemen met het rijden over de Fleischmann profi rails.
De rijtuigen heb ik kort gekoppeld met Roco koppelingen en dit gaat goed.
Voor de ev. liefhebbers de set heb ik te koop staan. Heeft amber gereden.
Gelogd
groetjes Dion
Marc tramt
Offline
Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #26 Gepost op:
15 December 2012, 08:46:57 »
In
dit
draadje heeft Bob Rodenburg een class 66 in schaal 00 en in schaal h0 met elkaar vergeleken. Geeft een goed beeld van de maatverschillen.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
henk
Online
Berichten: 22450
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #27 Gepost op:
15 December 2012, 09:17:43 »
Ja, verschil is dus best wel groot.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #28 Gepost op:
15 December 2012, 10:34:18 »
Thanks! Maar ben zeer bekend met de maatvoeringen. Echter gaat het mij puur om de 'visual'. Heb een museumbaan en zou er zeer graag iets engels bij hebben, maar niet als ze er uitzien als reuzen.
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Marc tramt
Offline
Berichten: 10744
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
«
Reactie #29 Gepost op:
15 December 2012, 11:30:26 »
Mits je er nog behoefte aan hebt kan ik van het weekend ook nog wel een plan W (h0) en een Mk1-achtig rijtuig (00) samen op de foto zetten.
'Probleem' bij de vergelijking is altijd dat Engels materieel in 1:1 smaller en veel korter is dan continentaal spul. Dit wordt door het schaalverschl dan weer gedeeltelijk opgeheven.
Laat maar weten dus.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Hornby Bournemouth Belle Train Pack