Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 20:44:14
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Quinzeedied
Vandaag
om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
janvanbemmel
Vandaag
om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Eric B
Vandaag
om 20:10:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:29:58
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Casmir
Vandaag
om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment.
door
janvanbemmel
Vandaag
om 18:38:31
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 16:40:29
De Projecten van RetroJack
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
Frans Peeters
Vandaag
om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
Eric v C
Vandaag
om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
aad52
Vandaag
om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
NS264
Vandaag
om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
Vandaag
om 11:59:38
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons (gelezen 6111 keer)
Romeo373
Gast
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Gepost op:
27 July 2010, 20:54:17 »
Hallo allemaal,
Ik heb technische vragen, ik hoop dat er leden zijn die "ervoor geleerd" hebben
Volgens mij bestaat er zoiets als rolweerstand; de trekkracht van een modelloc wordt deels opgesoupeerd door de rolweerstand van hetgeen er aan de haak hangt. Als dat klopt heb ik de volgende twee vragen:
1) levert een wrijving van verschilende materialen - dus: een metalen as(-punt) in een kunststof draaistel - een hogere rolweerstand op dan metaal op metaal of kunststof op kunststof ?
2) levert een grotere wieldiameter een grotere of een kleinere rolweerstand op dan een kleinere wieldiameter?
Bedankt voor jullie moeite en reacties
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10755
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #1 Gepost op:
27 July 2010, 21:00:14 »
Vraag 1 weet ik zo 1-2-3 niet, en ik denk dat het antwoord wellicht niet zo simpel te geven is. Op vraag 2 namelijk wel; grotere wielen; kleinere rolweerstand.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #2 Gepost op:
27 July 2010, 21:03:50 »
Vraag 1: mooiste is messing lagers en harde stalen as... zoals oa Philotrain het doet. Staal op (ander soort) metaal is beter dan staal op kunststof in de meeste gevallen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #3 Gepost op:
27 July 2010, 21:45:11 »
Hoi,
De rolweerstand of rollende wrijving wordt veroorzaakt door het vervormen van de combinatie wiel-rail, en as-lager. Verder is er nog de aantrekkende kracht tussen beide materialen (adhesie).
De formule: F = G * (l/r), waarbij:
F = kracht om wrijving te overwinnen
G = gewicht
l = coefficient van rollende wrijving
r = straal van het wiel.
Nu wordt l bepaald door de verschillende materialen, bijvoorbeeld staal op staal is 0,005, maar staal op hout is 0,15 (dus rolt veel zwaarder)
En, wat Mark zegt: een kleinere diameter (of straal) geeft een grotere weerstand.
Dus harde wielen op harde rails (of harde assen op harde lagers) geeft de beste resultaten.
Gr, Bert
Gelogd
Romeo373
Gast
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #4 Gepost op:
28 July 2010, 08:14:43 »
iedereen erg bedankt, daar kan ik wat mee
Gr. Romeo373
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6056
stationsplein Baden-Baden
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #5 Gepost op:
28 July 2010, 14:01:22 »
Weer wat geleerd, dank u.
Gelogd
groetjes Dion
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1034
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #6 Gepost op:
28 July 2010, 16:46:46 »
Als je rijtuigen of wagons hebt met sleepcontacten voor stroomafname, verhogen die de rolweerstand nog aanzienlijk.
Al mag je dat strikt genomen misschien niet rolweerstand noemen.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons
«
Reactie #7 Gepost op:
28 July 2010, 18:28:47 »
Maar als de sleepcontacten - zoals bij tweerail - slepen op de as dan is de weerstand lager dan bij het slepen tegen de wielen en met slepers zoals Marklin ze monteerd wordt de weerstand toch al snel vele malen hoger. Zeker als je een aantal rijtuigen achter elkaar hebt met slepers, ik ben bang dat een gemiddelde loc een zestal rijtuigen met draaistellen al niet meer vooruit krijgt als ze elk met een sleper zijn uitgerust (het laatste gis ik een beetje maar ik zal er niet erg veel naast zitten).
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rolweerstand (?) van rijtuigen en wagons