Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:46:16
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.  (gelezen 47697 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #210 Gepost op: 17 April 2012, 23:14:14 »
Maar Prorail heeft ook een aantal steken lelijk laten vallen. De bebakening van het traject was uiterst summier en het aantal seinen gering. Het OM laadde door een onderzoek naar de pilot te beginnen en niet naar Prorail de verdenking op zich alleen zich te richten op het gemakkelijkste doelwit.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #211 Gepost op: 17 April 2012, 23:41:13 »
Dat raakt kant nog wal ( ;D wel toepasselijk in dit topic).
Met de keperbaak is niks mis en als de pilot goed had opgelet en dus ook in donker bekend was op het traject had dit nooit kunnen gebeuren. Dat er geen remming werd afgedwongen (er lag een baken bij de keper) komt door het feit dat de werktrein niet ATB-NG bezat. Een Spurt gaat keurig in de remming als de machinist deze zelf niet tijdig inzet.
Ik blijf er bij dat je werktreinen moet laten piloteren door mensen die het traject kunnen dromen.
Door dit incident, hoe heftig ook in alle opzichten en met name voor alle betrokkenen, wordt er ineens een voorsein geplaatst en een twee afsluitborden op het juk (waarvan eentje zelfs verlicht). Wegbekendheid, daar gaat het om.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #212 Gepost op: 17 April 2012, 23:49:14 »
Ow, ik meen mij te herinneren dat het rapport van  de inspectie naar aanleiding van het ongeval zeer kritisch was over de bebakening.  Maar het geheugen is nogal eens bedriegelijk. Overigens, is het niet zo dat alleen Arriva machinisten hier geregeld komen?

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #213 Gepost op: 17 April 2012, 23:58:48 »
Om nog even door te gaan op die laatste opmerking van mij: Volgens jouw redenering zou Arriva het monopolie hebben op het leveren van pilots voor deze lijn. Die kan daar dan een heel mooi prijsje voor in rekening brengen. De opdrachtgever heeft alleen maar te slikken.

Zo werkt dat dus niet. Er zijn aparte bureaus die pilots beschikbaar stellen. Op lijnen als die naar Stavoren is de wegbekendheid minder dan theoretisch wordt verondersteld. Bovendien was het werkmaterieel niet uitgerust met de juiste ATB-versie.  Daar diende de bebakening op ingericht te zijn. Dat was niet het geval.  
« Laatst bewerkt op: 18 April 2012, 00:01:34 door MR »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #214 Gepost op: 18 April 2012, 10:09:21 »
Ben het toch met Sneek eens!.

Of je nu een monopolie positie hebt of niet het gaat om veiligheid. Als er inderdaad een machinist op had gezeten van Arriva was de kans dat het mis was gegaan vele malen minder. Er zullen nu meer kosten zijn ontstaan dan als arriva een pilot had geleverd. De tekeningen zouden toch niet overeenkomen met de werkelijkheid...(ook staat er op elke tekening iets in de trant van dat er op basis van de tekeningen geen actie's mogen worden ondernomen. Juist om dit soort zaken te voorkomen moet men wegleren. Pas als jij als machinist vertrouwen genoeg hebt kan je examen voor een traject doen.
Met de borden is niks mis, deze staan gewoon in het handboek machinist onder "Seinenboek".
Dat er nu beoordeeld is dat het niet voldoende is heeft te maken met het feit dat er ook wordt gekeken naar wat gebruikelijk is. Dit is voortgekomen uit de opsplitsing van de spoorwegen. Veel is minder geworden hierdoor, lees bovenstaande maar.
Wat ik nog wil toevoegen is dat ATB NG of welke variant dan ook van ATB een hulpmiddel is en er niet op mag worden vertrouwd door de machinist.

Naar mijn mening heeft ofwel de pilot borden over het hoofdgezien of ze waren inderdaad gestolen o.i.d. in elk geval als je wegbekendheid hebt zul je weten dat het bord ergens zou moeten staan in die omgeving. Vertrouw je het niet ga je rustiger rijden. Het zal een samenloop van omstandigheden zijn geweest maar de verantwoordelijkheid blijft bij de machinist of in dit geval bij de pilot. Ben het er zeker mee eens dat hij is vrijgesproken om de doodsimpele reden dat mensen fouten maken. Door dit ongeval is in de spoorwereld het wegleren weer aangescherpt (lees strengere examens) al weet de ervaren machinist duidelijk wat heel erg belangrijk is om te leren en wat minder belangrijk is om te leren (veiligheids afhankelijk).

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #215 Gepost op: 18 April 2012, 10:31:30 »
Hello,
Ik ben het helemaal met niemand eens. Of je nu ervaren bent of niet. Dingen gaan gelukkig 99 keer bijna fout en de 100ste keer echt fout. Ook een ervaren kracht kan fouten maken. Als een Arriva man op de trein had gezeten en die heeft het verwachtings patroon dat z'n ATB kastje, waar ie niet op mag vertrouwen, iets meldt omdat ie Stavoren nadert en niet adequaat reageert zit ie ook zo in de winkel daar.

Niemand op dit forum heeft in de cabine gezeten van de Speno dus we zullen nooit het fijne weten wat daar heeft afgespeeld. Ik weet niet of jullie hebben meegekregen wat er afgelopen vrijdag op de Maasvlakte is gebeurt. Daar is ook een fout gemaakt door heel ervaren mensen die ter plekke heel bekend zijn. En toch zijn er nu twee loccen krom en loopt de schade in de miljoenen. Maar net zoals het ongeluk in Stavoren waren gelukkig ook hier geen zwaar gewonden of erger. Want blik blijft vervangbaar maar een mensenleven niet.

Tot slot, regels over het wegleren zijn nog net zo vaag als dat ze waren voor het ongeluk van Stavoren. Het ligt maar net in welke organisatie je zit hoe men dit aanpakt.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #216 Gepost op: 18 April 2012, 10:48:15 »
Ben ik het dan ook weer mee eens!
Zoals ik al aangaf mensen maken fouten.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #217 Gepost op: 18 April 2012, 12:05:31 »
Blijf erbij dat Prorail ook tekort geschoten is. Dat de pleit de pilot niet vrij en de organisatie waar hij in dienst was, maar vice versa geldt idem dito!
« Laatst bewerkt op: 18 April 2012, 12:37:38 door MR. Reden: hoofdletter »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #218 Gepost op: 18 April 2012, 12:27:51 »
Blijf erbij dat Prorail ook tekort geschoten is. dat de pleit de pilot niet vrij en de organisatie waar hij in dienst was, maar vice versa geldt idem dito!
Hierbij sla je de plank helemaal mis. Een machinist is verantwoordelijk voor zijn eigen wegbekendheid. Dus als de machinist wegbekendheid heeft, getoetst is door zijn werkgever en dan deze fout maakt (omdat je hem niet vrij pleit). Is dan zijn werkgever ook schuldig? Knap!

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #219 Gepost op: 18 April 2012, 12:34:09 »
De indruk die ik heb is dat zijn wegbekendheid minder goed was en dat zijn werkgever wellicht heeft kunnen weten  hoe vaak en wanneer hij daar gereden heeft.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #220 Gepost op: 18 April 2012, 12:38:01 »
Van wat ik heb gehoord op het nieuws was dat de machinist er al een hele tijd niet meer gereden had.
Dat hij niet wist dat het één en ander was veranderd.
Dat hem dat dus ook niet was verteld
Dat hij verouderde kaarten had mee gekregen.
En dat maakt zijn werkgever wel degelijk schuldig.
maar gelukkig ben ik geen rechter.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #221 Gepost op: 18 April 2012, 22:48:15 »
Van wat ik heb gehoord op het nieuws was dat de machinist er al een hele tijd niet meer gereden had.
Dat hij niet wist dat het één en ander was veranderd.
Dat hem dat dus ook niet was verteld
Dat hij verouderde kaarten had mee gekregen.
En dat maakt zijn werkgever wel degelijk schuldig.
maar gelukkig ben ik geen rechter.
Harm
En als je toch alles goed denkt te weten moet je het ook goed vertellen... De verouderde kaarten kwamen van Prorail via de werkgever... Men had zaken veranderd zonder de wegwijzers aan te passen! Daardoor is de machinist vrijgesproken.
De indruk die ik heb is dat zijn wegbekendheid minder goed was en dat zijn werkgever wellicht heeft kunnen weten  hoe vaak en wanneer hij daar gereden heeft.
Je kan de indruk hebben maar wegbekendheid is en blijft verantwoording van de machinist. Als hij zijn kennis in twijfel trekt had ie niet moeten rijden.

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #222 Gepost op: 18 April 2012, 23:07:37 »
Was zijn wegbekendheid verminderd door?:
. . . Men had zaken veranderd zonder de wegwijzers aan te passen! . . .

Als dat een rol gespeeld heeft in zijn wegbekendheid, hoe kan dan wegbekendheidsverantwoordelijkheid geheel bij de machinist liggen?
. . . wegbekendheid is en blijft verantwoording van de machinist . . .

Als hij niet geen weet had van veranderende zaken, kan hij dus ook niet weten dat zijn wegbekendheid verminderd was, lijkt mij?
Ik vraag het even, daar ik van de materie totaal geen verstand heb.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #223 Gepost op: 18 April 2012, 23:25:51 »
het was een italianse machinist , met een WTBer (werktreinbegleider ) van spoorflex safety firtst.
 en de borden worden korte tijd daarvoor verandert of slecht zichtbaar
het hele raport kun je lezen
wie wil kan mij mailen op nscargo@gmail.com , dan stuur ik je het orginele raport door in een PDFformaat

groet stefan  ;)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Goederentrein ramt winkel op station Stavoren.
« Reactie #224 Gepost op: 18 April 2012, 23:54:41 »
de keperbaken hebben er 'ongestolen' en vanuit de trein zichtbaar gewoon gestaan vanaf 25 oktober 1972 tot aan de vervanging door een gele pit op 4 december 2011. Niks mis mee. Had het afrembord na de overweg er nog wel gestaan  dan had dat waarschijnlijk ook niet meer geholpen om tijdig tot stilstand te komen...
« Laatst bewerkt op: 18 April 2012, 23:56:39 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie