Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Tom Z.
Vandaag
om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 22:44:40
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
Vandaag
om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 22:08:18
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
Vandaag
om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
Vandaag
om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
Vandaag
om 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
Vandaag
om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
Vandaag
om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
Vandaag
om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Twin Center en boosters
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Twin Center en boosters (gelezen 3462 keer)
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1034
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Twin Center en boosters
«
Gepost op:
05 January 2007, 20:50:49 »
Beste mede-digitaalspoorders,
Ik zit met vragen over boosters:
Als ik op mijn TC een Edits-booster aansluit, waarom moet dan aan de draden naar de rails (violet en violet/wit) en niet op de 3-polige stekkerbus "DCC-booster" op het TC?
Waarom is het beter het TC dan alleen te gebruiken voor de aansturing van wissels en dergelijke en dit niet aan te sluiten op een sectie van de baan?
En hoe moet het dan met het programmeerspoor? (Is op mijn baan een inhaalspoor)
Is het ook gevaarlijk deze 10 A-booster te gebruiken? Als er ergens kortsluiting komt, loopt er wel een heel hoge stroom, voordat de booster afschakelt.
Alvast mijn dank voor jullie reacties,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1480
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2007, 21:38:57 »
Hoihoi
Ik heb niet echt verstand van electriciteit, maar 10 A klinkt wel erg hoog. Heb je toevallig de laatste MIBA digitaal special bekeken? Daar staan een aantal foto's die het gevolg zijn van 10A
. Je hebt dan echt geen rookolie nodig voor rokende treinen
. De meeste boosters zijn ook geschikt tot 3A, en dat zal wel niet voor niets zijn denk ik.
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
henk
Offline
Berichten: 22567
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2007, 22:15:33 »
Juist de laatste jaren brengt ook de industrie zwaardere boosters uit, zeker voor grotere schalen. Ik geloof dat Zimo zelfs in zijn centrale een ingebouwde versterker van 8A heeft.
De Edits booster bestaat al 15 jaar en wordt door velen tot grote tevredenheid gebruikt. Je moet echter op één ding goed letten. De baan en de bedrading moeten in staat zijn stromen van 10A en meer te verwerken. Kan de bedrading dat niet, dan zal de beveiliging bij kortsluiting niet in werking treden, omdat de kortsluitstroom nooit de 10A zal halen die de booster doet afslaan. Kortom, een ringleiding van pakweg 2,5 mm2 draad gebruiken en iedere meter spoor een aansluiting maken. Dan zal de booster bij kortsluiting razendsnel afslaan.
Doe je het goed, dan levert de Edits booster veilig voor weinig geld een hoop stroom.
Het is overigens eenvoudig om de Edits booster in een 5A of 3A versie te bouwen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
henk
Offline
Berichten: 22567
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2007, 10:10:43 »
Klaas heeft ooit eens het schema van de Edits booster aangepast, zodat er vier uitgangen van 2,5 ampère zijn. Bij iedere uitgang slaat de hele booster af bij stromen hoger dan 2,5 ampère. Door te variëren met de begrenzerweerstanden kun je de stroom per uitgang ook verlagen of ophogen tot maximaal 5A per uitgang.
Hoe krijg ik dat schema groter?
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2007, 10:13:56 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ing. J.A. Flory
Offline
Berichten: 47
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #4 Gepost op:
09 January 2007, 10:30:47 »
Halllo,
Ga op het geheel staan, rechtermuis knop, afbeelding opslaan als. bijvoorbeeld in mijn documenten (afbeeldingen) plaatje kan je zo groot maken als je wilt.
Hans
Gelogd
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #5 Gepost op:
09 January 2007, 11:05:47 »
Dit
is ook een 8 AMP
booster, kan ik hier dan problemen mee verwachten, wil deze nl. gaan gebruiken voor mijn schaduwstatin
Geert
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
henk
Offline
Berichten: 22567
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #6 Gepost op:
09 January 2007, 16:54:31 »
Zie mijn eerste reactie hierboven. Als je het goed doet is er niets aan de hand. Zal in de gebruiksaanwijzing ook wel een en ander over staan.
Maar waarom ga je een 8A booster gebruiken in het schaduwstation? Hoeveel treinen denk je daar tegelijk te laten rijden? In een schaduwstation zijn vaak veel treinen, maar de meeste staan stil.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #7 Gepost op:
09 January 2007, 17:25:38 »
Henk, zie net dat het een 6 A booster is
, maakt verder ook niet veel uit, ik wil mijn defintieve schaduwstation maken uit 2 lagen met aan allebeide zijden een spiraal, er zijn een paar treinen bij met binnenverlichting, dus heb ik voor het gemak maar 1 A gerekend per trein, dus maximaal 6 treinen in beweging incluis beide spiralen
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #8 Gepost op:
09 January 2007, 17:34:14 »
Volgens mij krijg je zo een groter beeld.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal.gif
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
henk
Offline
Berichten: 22567
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #9 Gepost op:
09 January 2007, 19:07:31 »
Kijk eens aan.
Ik heb het ooit geprobeerd. Drie kabeltjes afgetapt van een bestaande Edits booster en een losse versterkerschakeling gebouwd. Werkte prima. Het is volgens mij de meest elegante oplossing.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
henk
Offline
Berichten: 22567
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #10 Gepost op:
10 January 2007, 09:46:51 »
Er werd me gevraagd waarom ik die oplossing van het schema zo handig vind in vergelijking met het apart zekeren van secties met bijvoorbeeld glaszekeringen of zelfherstellende zekeringen.
Het grote voordeel van de schakeling is dat bij kortsluiting in een sectie de hele booster afslaat en daarmee de hele baan tot stilstand komt, hetgeen ook netjes aan een eventuele computer kan worden gemeld. Na opheffing van de kortsluting gaat iedere trein verder waar die was gebleven.
Bij apart gezekerde secties zal alleen die ene sectie stroomloos komen te staan. De treinen in de andere secties rijden door. Dat leidt gemakkelijk tot botsingen en in ieder geval tot een chaotische toestand die na opheffing van de kortsluiting niet zomaar is hersteld.
Zelf heb ik overigens een 6A Edits booster en glaszekeringen.
De bedrading is goed aangelegd, zodat de booster meestal netjes reageert op een kortsluiting. Ik heb bij de aanleg 4 jaar geleden een doosje van 10 zekeringen gekocht en dat is nog lang niet leeg. Het gaat een enkele keer mis bij een kortsluiting waarbij de stroom door de loc moet vloeien. Niet alle locs kunnen 6A stroom doorlaten. Dan is een extra zekering bijzonder nuttig.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Twin Center en boosters