Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 21:58:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 21:47:48
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 21:47:09
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
  

Auteur Topic: Twin Center en boosters  (gelezen 3161 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Twin Center en boosters
« Gepost op: 05 januari 2007, 20:50:49 »
Beste mede-digitaalspoorders,

Ik zit met vragen over boosters:

Als ik op mijn TC een Edits-booster aansluit, waarom moet dan aan de draden naar de rails (violet en violet/wit) en niet op de 3-polige stekkerbus "DCC-booster" op het TC?

Waarom is het beter het TC dan alleen te gebruiken voor de aansturing van wissels en dergelijke en dit niet aan te sluiten op een sectie van de baan?
En hoe moet het dan met het programmeerspoor? (Is op mijn baan een inhaalspoor)

Is het ook gevaarlijk deze 10 A-booster te gebruiken? Als er ergens kortsluiting komt, loopt er wel een heel hoge stroom, voordat de booster afschakelt.

Alvast mijn dank voor jullie reacties,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2007, 21:38:57 »
Hoihoi

Ik heb niet echt verstand van electriciteit, maar 10 A klinkt wel erg hoog. Heb je toevallig de laatste MIBA digitaal special bekeken? Daar staan een aantal foto's die het gevolg zijn van 10A  :'(. Je hebt dan echt geen rookolie nodig voor rokende treinen :). De meeste boosters zijn ook geschikt tot 3A, en dat zal wel niet voor niets zijn denk ik.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2007, 22:15:33 »
Juist de laatste jaren brengt ook de industrie zwaardere boosters uit, zeker voor grotere schalen. Ik geloof dat Zimo zelfs in zijn centrale een ingebouwde versterker van 8A heeft.
De Edits booster bestaat al 15 jaar en wordt door velen tot grote tevredenheid gebruikt. Je moet echter op één ding goed letten. De baan en de bedrading moeten in staat zijn stromen van 10A en meer te verwerken. Kan de bedrading dat niet, dan zal de beveiliging bij kortsluiting niet in werking treden, omdat de kortsluitstroom nooit de 10A zal halen die de booster doet afslaan. Kortom, een ringleiding van pakweg 2,5 mm2 draad gebruiken en iedere meter spoor een aansluiting maken. Dan zal de booster bij kortsluiting razendsnel afslaan.
Doe je het goed, dan levert de Edits booster veilig voor weinig geld een hoop stroom.

Het is overigens eenvoudig om de Edits booster in een 5A of 3A versie te bouwen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2007, 10:10:43 »
Klaas heeft ooit eens het schema van de Edits booster aangepast, zodat er vier uitgangen van 2,5 ampère zijn. Bij iedere uitgang slaat de hele booster af bij stromen hoger dan 2,5 ampère. Door te variëren met de begrenzerweerstanden kun je de stroom per uitgang ook verlagen of ophogen tot maximaal 5A per uitgang.



Hoe krijg ik dat schema groter?
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2007, 10:13:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ing. J.A. Flory

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2007, 10:30:47 »
Halllo,

Ga op het geheel staan, rechtermuis knop, afbeelding opslaan als. bijvoorbeeld in mijn documenten (afbeeldingen) plaatje kan je zo groot maken als je wilt.

Hans

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2007, 11:05:47 »
Dit is ook een 8 AMP booster, kan ik hier dan problemen mee verwachten, wil deze nl. gaan gebruiken voor mijn schaduwstatin

Geert
Groeten uit Hoogeveen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2007, 16:54:31 »
Zie mijn eerste reactie hierboven. Als je het goed doet is er niets aan de hand. Zal in de gebruiksaanwijzing ook wel een en ander over staan.

Maar waarom ga je een 8A booster gebruiken in het schaduwstation? Hoeveel treinen denk je daar tegelijk te laten rijden? In een schaduwstation zijn vaak veel treinen, maar de meeste staan stil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2007, 17:25:38 »
Henk, zie net dat het een 6 A booster is  :-[ , maakt verder ook niet veel uit, ik wil mijn  defintieve schaduwstation maken uit 2 lagen met aan allebeide zijden een spiraal, er zijn een paar treinen bij met binnenverlichting, dus heb ik voor het gemak maar 1 A gerekend per trein, dus maximaal 6 treinen in beweging incluis beide spiralen
Groeten uit Hoogeveen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2007, 17:34:14 »
Volgens mij krijg je zo een groter beeld.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal.gif

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2007, 19:07:31 »
Kijk eens aan.
Ik heb het ooit geprobeerd. Drie kabeltjes afgetapt van een bestaande Edits booster en een losse versterkerschakeling gebouwd. Werkte prima. Het is volgens mij de meest elegante oplossing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Twin Center en boosters
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2007, 09:46:51 »
Er werd me gevraagd waarom ik die oplossing van het schema zo handig vind in vergelijking met het apart zekeren van secties met bijvoorbeeld glaszekeringen of zelfherstellende zekeringen.
Het grote voordeel van de schakeling is dat bij kortsluiting in een sectie de hele booster afslaat en daarmee de hele baan tot stilstand komt, hetgeen ook netjes aan een eventuele computer kan worden gemeld. Na opheffing van de kortsluting gaat iedere trein verder waar die was gebleven.
Bij apart gezekerde secties zal alleen die ene sectie stroomloos komen te staan. De treinen in de andere secties rijden door. Dat leidt gemakkelijk tot botsingen en in ieder geval tot een chaotische toestand die na opheffing van de kortsluiting niet zomaar is hersteld.

Zelf heb ik overigens een 6A Edits booster en glaszekeringen.  ;D De bedrading is goed aangelegd, zodat de booster meestal netjes reageert op een kortsluiting. Ik heb bij de aanleg 4 jaar geleden een doosje van 10 zekeringen gekocht en dat is nog lang niet leeg. Het gaat een enkele keer mis bij een kortsluiting waarbij de stroom door de loc moet vloeien. Niet alle locs kunnen 6A stroom doorlaten. Dan is een extra zekering bijzonder nuttig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.