Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 00:52:45
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig
door
TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
06 October 2025, 12:27:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
Car system - Eigen creatie's.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Car system - Eigen creatie's. (gelezen 44442 keer)
W. Dagevos
Offline
Berichten: 691
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #45 Gepost op:
04 August 2010, 10:32:53 »
Oke ik begin het te snappen hoop ik.
Alleen nog steets 1 ding niet.
Terugmelding.
De pc moet weten waar welke auto is neem ik aan...
Dus hoe werkt terugmelding?
Met een hallcensor?
Graag meer uitleg.
Mvg. Waylon
Gelogd
Gerwin
Offline
Berichten: 120
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #46 Gepost op:
04 August 2010, 11:45:24 »
Terug melding naar een PC kan inderdaad met een hall sensor of reed contact. Theoretisch kun je zelfs met RFID aan de slag
http://www.ldt-infocenter.com/english/rfid-home_e.htm
.
Gelogd
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #47 Gepost op:
04 August 2010, 11:55:59 »
Maar dan moet je toch ook uitkijken met de OV-chipkaart? Die gebruikt namelijk ook RFID
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #48 Gepost op:
04 August 2010, 13:11:37 »
Neem even de moeite om de documentatie van LDT door te lezen.... De maximale afstand is 2.5cm... dan moet je toch echt bewust je OV-Chip erbij houden... wil het überhaupt kwaad kunnen... je zal trouwens ook de juiste codering van chipkaart moeten kennen om er iets mee te kunnen...
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #49 Gepost op:
04 August 2010, 13:41:22 »
Sterker nog Ronald: de chipkaart heeft helemaal niets te vrezen van deze toepassing, want de frequenties komen niet overeen: het Car System spul werkt op 125 kHz, en de OV-chipkaart op 13,56 MHz.
Overigens heb ik bewondering voor diegenen die dit toepassen
mij gaat dit voorlopig toch echt te ver.
Gelogd
W. Dagevos
Offline
Berichten: 691
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #50 Gepost op:
04 August 2010, 14:20:22 »
maar waar plaats ik hall censors?
Hoe sluit ik ze aan?
Hoe worden ze gevoed?
En hoe geven ze commando's naar de pc?
Dus hoe werkt de detectie?
Gelogd
Gerwin
Offline
Berichten: 120
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #51 Gepost op:
04 August 2010, 15:25:28 »
De hall sensoren plaats je links en/of rechts van de magneetstrip/geleidedraad net onder het wegdek. Onder het voertuig monteer je op dezelfde afstand van de middenlijn een neodymium magneet(je). Deze magneten zijn sterker dan normale magneten en kunnen daarom vrij klein zijn (conrad heeft o.a. blokmagneetjes van 3x3x3mm).
Wij hebben middels testen vastgesteld dat de afstand tussen magneet (3x3x3xmm) en hall-sensor ongeveer 6mm mag bedragen. Als je een grotere afstand wil overbruggen heb je sterkere magneten nodig.
Hall sensoren hebben in de regel drie aansluitingen, een voeding, een massa en een uitgang. De uitgang is vaak een NPN transistor die naar massa getrokken wordt. Er zijn vele soorten hall-sensoren maar vaak wordt de TLE 4905 gebruikt, dit is een uni-polaire hall-sensor en geschikt voor dit soort toepassingen. Conrad heeft ook een goedkoper exemplaar de H501, ik heb die nog niet getest, maar de specificaties zijn redelijk gelijk (op de uitgangsstroom na).
Een hall-sensor dien je dus te koppelen aan een terugmelder (niet te verwarren met een bezetmelder) en dat is geheel afhankelijk van de te gebruiken terugmelder. Als je een terugmelder kunt vinden die reageert op een naar massa "getrokken" contact kun je waarschijnlijk zonder tussenkomst van extra elektronica de boel al aan de praat krijgen.
Met een reedcontact is het allemaal iets simpeler, maar het voordeel van een hall-sensor is dat deze alleen gevoelig is in een bepaalde richting en niet vanaf de zijkant. Om een hall -sensor beter te begrijpen kun je een een Google opdracht wagen aan een datablad van bijvoorbeeld de TLE4905.
Gelogd
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160
W. Dagevos
Offline
Berichten: 691
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #52 Gepost op:
04 August 2010, 16:40:58 »
Oke, en een terugmelder wat is dit?
Gaat dat naar de pc om aan te geven waar de auto is?
En hoe weet je dan om welke auto het gaat?
Is een hallcensor noodzakelijk?
Waarvoor gebruik je ze dan?
Welke functies kan je eraan koppelen.
Kun je ook een Hallcensor in de auto plaatsen?
En de magneten in het wegdek.
Situatie voorbeeld.
Er komt een auto aan met 28 rijsnelheid.
En komt voor rood licht te staan.
(lampje brand rood van het stoplicht, Dus de auto moet eerst vertragen en dan stilstaan.)
De auto moet linksaf dus het knipperlicht moet geactiveert en gedeactiveert worden.
Moet dit dan allemaal via hallcensor? Of doet de IR-led dit?
Ik neem aan dat je je baan moet uittekennen op een programma en punten met commando's moet invoeren.
Is de hallcensor dan om een auto op dat punt te detecteren?
Snap de hallcensor zelf wel maar niet het doel...
Mvg, Waylon.
(PS. Jan heeft ooit gezecht. Als je pc rijdt werkt de Antibotsings systeem niet. Is dat waar?)
Gelogd
rard
Vriend van SpoorH0.nl
Offline
Berichten: 3029
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #53 Gepost op:
04 August 2010, 18:09:30 »
Hoi,
Ik ga even uit van MCC, DCCar ken ik inhoudelijk niet maar het zal redelijk op hetzelfde neerkomen:
In de baan leg je om de zeg 26 cm een reedcontact, bij stoplichten en kruisingen om de 10 cm. Deze reedcontacten sluit je aan op de UCCI (= hoofdbesturingsprint, zorgt tevens voor de aansturing van de auto's)
In koploper teken je je baan en maak je blokken. Elke 26cm wordt 1 "blok". Bij elk blok geef je op welk reedcontact hierbij hoort. Ook geef je op wat het volgende blok is welke Koploper kan verwachten.
Koploper "weet" nu waar welk reedcontact ligt, en bepaald nu zelf de afremvertraging en stopafstand. Je zal zien dat dit steeds beter wordt, en na een tijdje rijden ziet het er ook heel anders uit als net in het begin, Koploper moet immers elke auto "leren" kennen en precies bekijken hoe snel ze remmen en wat hun verdere gedrag is.
Ook geef je in Koploper op welk knipperlicht aangestuurd moet worden. Stel je hebt een kruising waar de auto rechts moet gaan. Voor de kruising liggen de blokken 11 en 12. Je geeft in koploper op dat het knipperlicht rechts moet aangaan in blok 12, of als je hem eerder wilt laten aangaan blok 11. Dit stel je dus in per blok, niet per auto!
Kruisingen kan je ook opgeven in Koploper, en zelfs wat welk verkeerslicht moet doen, hoelang hij groen/ geel/ rood moet zijn etc etc etc...
Test koploper anders eens een beetje uit, teken een testbaantje en maak wat blokken. Als je koploper in de testmodus zet kan je iig de basics uitproberen...
DCCar is volgens mij trouwens niet compatible met Koploper zover ik weet...
Grt,
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 18:11:50 door Gerard van Rekum
»
Gelogd
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl
W. Dagevos
Offline
Berichten: 691
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #54 Gepost op:
04 August 2010, 18:32:25 »
Oke bedankt, kom ik weer een heel stuk verder.
Dus eigelijk is het gewoon als een standaard faller actie, maar dan uitgebreider.
En als ik dan bouwstenen gebruik, is dit eigelijk precies het zelfde?
Of is de pc uitgebreider?
Mvg. Waylon
Gelogd
Gerwin
Offline
Berichten: 120
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #55 Gepost op:
04 August 2010, 18:56:34 »
DC-Car is inderdaad niet compatibel met Koploper, eigenlijk is DC-Car bedacht om zonder PC te kunnen rijden. DC-Car heeft daarom het anti botsing systeem ingebouwd.
De verschillen tussen MCC en DC-Car zijn redelijk groot. MCC heeft naast de rijdraad ook nog de "antenne draden" nodig parallel aan de rijdraad/magneetstrip om informatie naar het voertuig te kunnen sturen. DC-Car maakt hiervoor gebruik van infra-rood. Beide systemen hebben hun/haar voordelen en nadelen.
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je PC gestuurd wil rijden, dat lijkt mij voor een normale baan helemaal niet nodig. Sterker nog, wij zijn bezig met een "iets" groter project (200m2) en denken nog steeds niet aan computer gestuurd rijden.
Gelogd
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160
W. Dagevos
Offline
Berichten: 691
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #56 Gepost op:
04 August 2010, 22:33:42 »
Ja maar ik kan de systemen niet uit elkaar halen, omdat de benamingen allemaal door elkaar worden gehaalt.
Dus 1 gerichte vraag.
Wat is het makkelijkste met veel functies. (natuurlijk wat de Decoder bezit)
En wat heb ik nou allemaal nodig, want er komen steets meer dingen bij.
magneetjes en dergelijke...
Dus a.u.b. een gericht antwoord want ik snap hem niet meer
Mvg.
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #57 Gepost op:
05 August 2010, 09:25:36 »
Waylon,
Even een gerichte vraag aan jou:
Wat wil jij nu precies?
Geef eens aan wat jij verwacht dat de auto's op jouw baan moeten gaan doen. Dus bijvoorbeeld: Rijden, knipperlichten aan uit, enz....
Want met de genoemde systemen kan je alles doen.... Alleen op een iets andere manier.
Misschien ligt het aan mij maar is het niet verstandiger om eens rustig te beginnen met een standaard faller-carsystem? Dat goed werkend krijgen zal nog een hele uitdaging zijn.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Spiky
Offline
Berichten: 206
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #58 Gepost op:
05 August 2010, 12:28:15 »
Waylon, ik zelf ben ook nieuw in deze wereld net zoals jij.
Zoals Gerard al zei, komt er een lijst met alle benodigdheden die handig zijn voor een starter.
Ik heb namelijk alles op een rijtje gezet. (wat heb je nodig?, wat kost het?, en is het direct nodig?)
Verder ben ik het wel eens met Ronald. Ga eerst voor je zelf na wat je precies wil, en ga dan gericht zoeken, en zet het op papier zodat je overzicht krijgt.
Als je niet weet wat iets is of wat iets doet, zoek dan even op internet naar de werking ervan.
(ik weet dat je van de hak op de tak door de website's heen vliegt
)
Succes!
Gelogd
W. Dagevos
Offline
Berichten: 691
Re:Car system - Eigen creatie's.
«
Reactie #59 Gepost op:
05 August 2010, 17:29:16 »
Nee dat doe ik niet hoor, alle website's heb ik zeker 10 uur achter elkaar doorgelezen en ik ben helemaal lam nu
Wat ik wil?
Een goed werkend digitaal systeem, die niet al teveel met zich meesleept, een gerichte duidelijke informatie, en geen meningen die elkaar allemaal kruisen want er komen steets meer dingen bij. En alles wordt steets onduidelijker...
Ik heb nu MCC helemaal doorgelezen, en dit is opzicht eigelijk de voorkeur.
Digitaal, keurig uitgelegd.
Alleen, de 2 datadraden dia van de UCCI langs de FCS draad lopen. Kunnen deze vervangen worden door een of ander draadloos systeem?
Zoals DCCAR dit gebruikt? (IR led naar een ontvanger, of is dit niet mogelijk.)
Mischien domme vraag, maar ben wel nieuwschierig.
Mvg. Waylon
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
Car system - Eigen creatie's.